Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Eindeloze adviezen maagzweer

 
Profiel   

Ga mee et de voorgaande mensen, maak een scoop. Ik heb een merrie gehad die ook onwijs ee uit zag als maag patiënt en ook reageerde op medicatie. Uiteindelijk laten scopen en bleek dat haar maag op dat moment schoon was. Haar probleem bleek even iets anders te zijn en ecvm was de oorzaak. Deze aandoening geeft vaak maag probleem uitziende klachten. Gezien je een kinskey paard heb zie ik de kans op ecvm iets kleiner maar sluit hem zeker niet uit. Goed gekeurd op röntgen zegt mij ook niets aangezien het door da praktisch niet erkend word. Ik heb mij toen der tijd enorm verdiept in maag medicijnen omdat het idd niet te betalen is en het werkt gewoon niet goed of lang genoeg. Zelf ben ik bij nexium uitgekomen, dit kan je gewoon in de drogist kopen. In Engeland word dat veel gebruikt en nu hier ook wel. Dus ik denk dat je echt beter onderzoek moet gaan doen voor je verder gaat, het is echt zonde van je geld om nu met allerlei supplementen aan de gang te gaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:07 



 
Profiel   

Ik lees dat TS al heeft behandeld met sucralfaat. Afhankelijk van het type maagzweer, kan dit afdoende zijn. Het kan ook een bewuste keuze zijn van de DA om geen omeprazol te geven, bijvoorbeeld wegens andere aandoeningen zoals darmontstekingen of koliek-verleden.
Ik begrijp de keuze om niet te scopen dan heel goed. Aannemelijk is dat de maagzweren genezen zijn door de sucralfaat en omeprazol heeft om wat voor reden niet de voorkeur.
Dan kan in dit stadium het geven van een supplement wel degelijk helpen. Een goed supplement bevast in iedergeval pectine (maagwandbeschermer) en een maagzuurabsorper. Een goed supplement is Audevard Ekygard. Mijn paard eet het wel goed. Ik kan je een beetje opsturen om te proberen! pB me dan maar even.
Global Medics heeft ook een maagsupplement, ongeveer het zelfde en ook dezelfde kwaliteit als Audevard. Daar kan ik je ook wel iets van toesturen. Heel veel andere supplementen bevatten vaak geen pectine of zijn van minder goede kwaliteit, dat is dan ook geld weggooien.
Luzerne kan ook juist heel goed werken voor een maag/darm gevoelig paard. Dat is een kwestie van uitproberen. De ruwvoermixen van Florian zijn heel zacht en de Luzerne Digest van Hartog werkt ook vaak fijn, ondanks dat die wat harder is.


Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 04-02-23 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:31 



 
Profiel   

Nog even over omeprazol….dit is inderdaad een standaard middel bij maagzweren. Niet zaligmakend want het vermindert de productie van maagzuur. Als de zweren in een deel van de maag zitten waar altijd maagzuur is, helpt omeprazol dus niet. Daarnaast is een verlaging van maagzuur slecht voor de vertering en kunnen er dus darmproblemen/koliek ontstaan. Ook worden de voedingsstoffen minder goed opgenomen waardoor het wel heel belangrijk is om naast omeprazol nog een vitaminesupplement toe te dienen.

Sucralfaat is ook een medicijn wat de DA kan voorschrijven. Dit medicijn legt een pleister over de zweer waardoor maagzuur geen invloed heeft op de zweer en de zweer kan genezen. Afhankelijk van de plaats van de zweer is dit een veel betere oplossing dan omeprazol. Dit medicijn heeft geen invloed op de rest van de spijsvertering.
Soms is het nodig om zowel omeprazol en sucralfaat te geven, omdat de zweren hardnekkig zijn en op lastige plaatsen zitten.

Er wordt vaak geroepen dat alleen omeprazol helpt maar dat is dus niet zo. Sucralfaat is net zo goed een “echt” medicijn. En dat heeft TS dus al gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:43 



 
Profiel   

Kijk even in het maagzweertopic. Daar wordt veel gedeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:16 



 
Profiel   

Mijn paard had ook maagzweren toen ze bij mij kwam. Had een scala aan symptomen (staken, steigeren, gevoelig op buik, bak vastpakken na voer etc). Door Bokt ben ik toen op maagzweren uitgekomen. De enige oplossing is een scopie doen, dan weet je hoe erg het is en wat de behandeling wordt. Ik heb dat pas na een jaar gedaan (spijt van!) en toen 6 weken behandeld met sucralfaat (2x per dag) en omeprazol. Daarna controlescopie en gaan afbouwen. Supplementen kunnen daarna wel ondersteunen (al ben ik nog op zoek naar een goedkoper alternatief voor Ekygard), maar gaan de zweren niet genezen.

Scopie (en daarna natuurlijk de trigger weghalen) is echt het enige antwoord, niet blijven aanmodderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:20 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Ga mee et de voorgaande mensen, maak een scoop. Ik heb een merrie gehad die ook onwijs ee uit zag als maag patiënt en ook reageerde op medicatie. Uiteindelijk laten scopen en bleek dat haar maag op dat moment schoon was. Haar probleem bleek even iets anders te zijn en ecvm was de oorzaak. Deze aandoening geeft vaak maag probleem uitziende klachten. Gezien je een kinskey paard heb zie ik de kans op ecvm iets kleiner maar sluit hem zeker niet uit. Goed gekeurd op röntgen zegt mij ook niets aangezien het door da praktisch niet erkend word. Ik heb mij toen der tijd enorm verdiept in maag medicijnen omdat het idd niet te betalen is en het werkt gewoon niet goed of lang genoeg. Zelf ben ik bij nexium uitgekomen, dit kan je gewoon in de drogist kopen. In Engeland word dat veel gebruikt en nu hier ook wel. Dus ik denk dat je echt beter onderzoek moet gaan doen voor je verder gaat, het is echt zonde van je geld om nu met allerlei supplementen aan de gang te gaan.

Een vriendin met ecvm-paard kreeg vandaag ook te horen dat de maagklachten welke haar paard nu toont, vanuit ecvm komt. Het vervelende: hij is een ruim jaar geleden gescoopt waaruit serieuze maagzweren naar voren kwamen, en waarvoor hij is behandeld.

Mijn vraag aan jou: hoe heb jij jouw merrie behandeld? Was alleen de scoop aanwijzing dat de klachten niet uit de maag zelf kwamen, of zag je ook andere signalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-24 21:37 



 
Profiel   

Juut schreef
tirzasarah10 schreef
Ga mee et de voorgaande mensen, maak een scoop. Ik heb een merrie gehad die ook onwijs ee uit zag als maag patiënt en ook reageerde op medicatie. Uiteindelijk laten scopen en bleek dat haar maag op dat moment schoon was. Haar probleem bleek even iets anders te zijn en ecvm was de oorzaak. Deze aandoening geeft vaak maag probleem uitziende klachten. Gezien je een kinskey paard heb zie ik de kans op ecvm iets kleiner maar sluit hem zeker niet uit. Goed gekeurd op röntgen zegt mij ook niets aangezien het door da praktisch niet erkend word. Ik heb mij toen der tijd enorm verdiept in maag medicijnen omdat het idd niet te betalen is en het werkt gewoon niet goed of lang genoeg. Zelf ben ik bij nexium uitgekomen, dit kan je gewoon in de drogist kopen. In Engeland word dat veel gebruikt en nu hier ook wel. Dus ik denk dat je echt beter onderzoek moet gaan doen voor je verder gaat, het is echt zonde van je geld om nu met allerlei supplementen aan de gang te gaan.

Een vriendin met ecvm-paard kreeg vandaag ook te horen dat de maagklachten welke haar paard nu toont, vanuit ecvm komt. Het vervelende: hij is een ruim jaar geleden gescoopt waaruit serieuze maagzweren naar voren kwamen, en waarvoor hij is behandeld.

Mijn vraag aan jou: hoe heb jij jouw merrie behandeld? Was alleen de scoop aanwijzing dat de klachten niet uit de maag zelf kwamen, of zag je ook andere signalen?


Ik hen behandeld en toen de klachten niet weg gingen ben ik in overleg gegaan met mijn dierenarts, paard werd gewoon steeds heftiger en gevaarlijker. Dierenarts had aangegeven je mag op gedrag laten inslapen(paard had al een vermogen gekost en er kwam gewoon weinig uit) of je ga nog een keer echt uitgebreid zoeken. Ik ben nog een keer gaan zoeken en toen kwam ecvm er uit, na wat dieper onderzoek bleek het dus veel voorkomend te zijn en passen de klachten zowel bij maagzweren als ecvm. Dus zelfs toen ze schoon was werd het gedrag niet beter.. daarnaast denk ik dat paarden met ecvm in een vorm dat ze er echt last van hebben vol blijven zitten met maagzweren en dat behandelen heel bot gezegd een gebed zonder end is. De pijn die het geeft, geeft de paarden veel stress en daardoor weer maagzweren. Er zijn verschillende gradaties ecvm en de vorm zal ook de ernst van de pijn bepalen en in dat geval ook weer het stress level. Mijn merrie heb ik om die reden dus ook laten gaan. Ze had echt een ernstige vorm en had bijv haar eerste rib niet niet. Ecvm is eerder gevonden bij kalveren en daar is bewezen dat het niet alleen het skelet aantasten maar ook maag/darm stelsel. Bij paarden niet bewezen maar heb nu bij meerdere dissecties gelezen dat er daadwerkelijk veel maag/darm problemen gevonden zijn.

Dus om heel kort door de bocht te zijn, de ecvm kan je met bepaalde training in een lichte vorm managen, het is een heel prijzig verhaal maar met juiste training en therapie moet het kunnen. Zodra je de ecvm op de rit heb kan je de maag ook langer goed houden, hier is dst nooit de oplossing geweest. Ecvm is helaas een grillige afwijking en de kennis nog enorm slecht. Ik hoop dat je vriendin ook eerlijk advies heeft gekregen wat betreft de vorm, een Nederlandse dierenarts kan dat over het algemeen niet geven. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 17:31 



 
Profiel   

Ik zou eens proberen te stoppen met lucerne.
Mijn paard kreeg daar hoogstwaarschijnlijk ook maagzweren van.

Maar als hij echt maagzweren heeft, zou ik wel echt iets geven TEGEN de maagzweren. Niet iets wat preventief werkt. Dat helpt niet als hij ze al op dit moment heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 17:32 



 
Profiel   

@thirzasarah10, dank voor je uitgebreide antwoord!
Bij dit paard is de ecvm vooralsnog goed te managen door (manier van) trainen aan te passen. De maagzweren waren vermoedelijk vooral vanuit het koersverleden, en zijn behandeld. Management heeft ze helemaal kloppend. Paar maanden terug toonde het paard vanuit het niets klachten. Er waren geen zaken die hem stress konden geven, en dus maagklachten op konden wekken. De combinatie met ecvm is dus wel een punt van onderzoek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 18:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen