Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen herstel zeer grote wond

 
Profiel   

Ik ben op zoek naar mensen met ervaringen in het herstel van zeer grote beenwonden. En was dit überhaupt te herstellen?

Oorzaak is een ongeluk, contact met de dierenarts is er zeer nauw.
Het betreft een wond ter grote van bijna de hele voorzijde van het onder achterbeen. Onder de sprong tot boven de kogel. Lap vel is eraf ‘gesneden’ en hangt onderaan nog vast. Lap is bijna 1 cm dik.
Wond is vermoedelijk donderdag ontstaan, gisteren (zaterdag) ontdekt.
Paard is niet kreupel, geen koorts en heeft gewoon eetlust/energie.
Paard is 25 en met pensioen. Heeft een slecht gebit en staat 95% op seniores priores. Wordt 24/7 buiten gehouden.

Er zijn volgens de dierenarts 3 opties:
1. Vel eraf snijden en wond laten helen. Volgens de arts met zeer grote kans op wildvlees, woekeringen end. Als de wond al gaat sluiten gezien het formaat. Allemaal zaken die volgens haar veel pijn voor het paard betekenen.
2. Wond volledig ‘vers’ maken, huidflap zo bruikbaar mogelijk maken, alsnog hechten en dan maanden van herstel. Dagelijkse verbandwissel en naar verwachting 6 maanden op stal huisvesten. Kosten €1500+
3. Euthanasie

Wie heeft er ervaring met 1 of 2?
Indien we gaan behandelen, zeker 2, zal dit uiterlijk morgen moeten starten.

Dit paard gaat me zeer nauw aan het hart en optie drie wil ik natuurlijk niet! Maar 1 is een traject wat bijna niet kan en 2 is zeer intensief, kostbaar en kan je het dit paard aan doen om een half jaar dit traject in te gaan?

Ter info: uiteraard wordt het paard nu wel behandeld met diverse medicatie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:25 



 
Profiel   

Ik zou het niet meer aan gaan. Beestje staat al op pensioen en dan nog maanden op stal.. als het herstel al voorspoedig gaat zijn op deze leeftijd.

Maar ik snap dat het een hele moeilijke beslissing is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:33 



 
Profiel   

Hi Eline, wat naar dat het paard zo´n grote wond heeft opgelopen.

Hier geen ervaring met achterbeen, maar wel met zo goed als hele voorkant van onderkant voorbeen. We waren er wel iets eerder bij en paard was wat jonger, maar daar was besloten toch de huidflap te gebruiken die er nog aan hing. Was kans dat de huidflap niet volledig zou pakken/ hechten, maar was een betere oplossing dan helemaal niks.

Wij hebben de verbandwissel 1x in de 2 a 3 dagen gedaan in de eerste 2 weken, daarna wat later.
Als je aan de dierenarts vraagt of hij je kan laten zien/ leren hoe je het verband moet wisselen, kan je daar misschien ook flink op besparen.
Wij hebben het paard daarnaast op het land gezet op een stukje van 5x5 en later toen de huid weer wat meer gegroeid was naar 10 x 10 en uiteindelijk gewoon weer de hele wei. (was wel in de zomer).

Heeft 2 maanden geduurd voor het weer helemaal dicht was, maar was daarna echt bijna niks meer te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:35 



 
Profiel   

Lastig, maar ik zou optie 1 proberen als je kunt garanderen dat het paard zo min mogelijk pijn heeft. En het proces in de gaten houden en wanneer het toch mis gaat, alsnog de keuze maken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:37 



 
Profiel   

Ik heb ervaring met een grote wond op het voorbeen, maar dan wel boven de voorknie. Spier afgescheurd, grote winkelhaak. Wond was 'vers' in de zin van dezelfde dag gemerkt, maar wel een halve dag oud.
In Utrecht gehecht, ook de spier weer vastgemaakt.
Binnen een week is de huid toch weer opengegaan, en moest de wond 'per secundam' zoals dat zo mooi heet, genezen. Dat heeft echt maanden geduurd (waarbij paardlief met een halsrek heeft gelopen zodat ze niet kon schuren) maar afgezien van een driehoekig kaal litteken is het verder goed gekomen.

Hoe het met een onderbeen gaat weet ik niet - wildvlees ontstaat volgens mij vooral als het om huid direct op bot gaat én er veel beweging in zit, dus op gewrichten - maar huid groeit in principe prima dicht vanaf de randen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:37 



 
Profiel   

Pfoe, zo'n grote wond die dan ook nog oud is, dan is geen best verhaal.

Hoe ziet de wond er nu uit? Bloedt het? Zit er een korst op? Is het ontstoken? Andere opvallende dingen?

Naar mijn idee is optie 1 wel te negatief geschetst. Het paard is nu ook niet kreupel, dus als er geen infectie bij komt, snap ik niet helemaal waarom dit als zo pijnlijk wordt gezien. Het wildvlees behandelen is dan wel belangrijk natuurlijk, maar volgens mij kunnen ze dat tegenwoordig met laseren best aardig onder controle houden.
Littekenweefsel kan de beweging verminderen, voornamelijk bij de kogel kan dat problemen geven, maar voor een paard dat toch al op pensioen staat, zou het best mee kunnen vallen.

De 2e optie vind ik lastig. Het lijkt me toch dat die huidflap na 3 dagen behoorlijk dood is. Hoe willen ze die daar nog voor gebruiken?

Ik zou denk ik voor een combi van 1 en 2 gaan. De wond netjes maken (schoon, delen die afgestorven zijn wegsnijden etc), als de wond nog open is verband er op zodat er geen ontstekingen bij komen en eventueel met iets als laser ondersteunen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:38 



 
Profiel   

Wel ervaring met beenwonden maar niet zulke grote.Maar stel je zelf de vraag waarom en voor wie je het doet.Ik zal er ook niet meer aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:42 



 
Profiel   

Juist omdat dit paard je zeer aan het hart gaat zou ik kiezen voor optie 3. Optie 1 en 2 vind ik absoluut niet eerlijk en vriendelijk voor het paard, helemaal niet op deze leeftijd.

En ik zou echt willen nagaan hoe het kan dat dit pas op dag 3 ontdekt word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:46 



 
Profiel   

Oef ik had voor 2 gekozen als hij niet 6 maanden op stal had gemoeten. Dat is geen doen voor een paard, dus die optie zou voor mij afvallen.
Ik denk optie 1, mocht dit fout gaan dan in late slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:59 



 
Profiel   

Om wat vragen te beantwoorden:
De wond is mooi, voor zover dat kan. Dus niet ontstoken en er zit op het onderbeen een korst. De flap zelf is nog doorbloedt.

Zijn ook geen vitale delen geraakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:00 



 
Profiel   

In t geval van optie 1 zou je nog kunnen laseren, dit zorgt voor sneller herstel. Daarnaast behandel ik wonden met zilverwater om te reinigen en wildvlees tegen te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:03 



 
Profiel   

Bij een kleinere wond bij mijn merrie kon een dag nadien niet meer gehecht worden. Bij haar is gewerkt met zilververband en het is zonder wildvleesvorming genezen. Het advies van de DA was boxrust, maar omdat ze daarmee drukker zou gaan doen dan als ze gewoon los zou lopen, is ze gewoon buiten gebleven (met schuilstal, stukje verhard en weiland met niet te hoog gras. Bij regen ging er een regendekentje op en bij twee hoosbuien heb ik samen met haar en haar grote vriend op stal gestaan (met z’n drieën in een hokje van 2,8 x3,30 was een beetje vol, maar voor een half uurtje per keer was het wel te doen).

Ik zou evt een second opinion vragen bij een andere kliniek (afhankelijk van wie je er nu bij had), en dan gaan voor optie 1 of 2.
Ik had keuze tussen:
- proberen met verbinden
- naar de kliniek om te checken of het gewricht niet geraakt was, maar dan moest ze onder volledige narcose op tafel (met eenzelfde leeftijd als jouw paard)
- euthanasie
Wij kozen dus voor optie 1 en dat ging goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:06 



 
Profiel   

Ik zou een second opinion vragen en als het even kan ook navraag doen bij iemand met een goede laser (en veel ervaring). Ik heb wonden wonderbaarlijk zien genezen met een laser en het lijkt mij als de wond tot de sprong en tot de kogel gaat dat er amper beweging in zit en dat is in dit geval voordelig lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:07 



 
Profiel   

Ik zou even contact opnemen met Jill Bomers, zit vlakbij jou. Die doen van alles met de laser. Zeer kundige lui. Sterkte ermee!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:18 



 
Profiel   

Een wonde tot op het bot of enkel de huid er af?
Zelfs wonden tot op het bot genezen met geduld.

Ik zou de huidflap er af snijden, weinig kans dat die nog blijft zitten bij hechten. En daarna onder verband zetten met geschikte zalven (honing is een goede, naargelang de gradatie van de wonde).
In het begin inderdaad op stal en dagelijks of om de 2 dagen wisselen. Daarna 2-3 keer per week en eventueel is een kleine droge paddock dan ook een optie. 6 maanden lijkt me lang maar je bent inderdaad wel voor een paar weken/maanden vertrokken. Heb al een paar veulens gekend met zo'n lelijke beenwonden en die konden gewoon wennen aan de stal en verbandwissels, er was altijd volledig herstel. Wildvlees kan inderdaad vormen, in de ergste gevallen moet dat bijgesneden worden. Zowel het wildvlees op zich als het bijsnijden zijn niet pijnlijk (kan gewoon zonder sedatie, het bloed alleen wel enorm).

Euthanasie lijkt me nogal drastisch voor iets dat gewoon te behandelen is indien er kennis en geduld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:30 



 
Profiel   

Ik denk dat ik voor een paard op die leeftijd voor optie 3 zal kiezen. Het wordt een project van maanden met best veel werk en zorg. Steeds voor het paard pijnlijke behandelingen en verbandwisselingen ed. Pijnstillers mag je niet lang gebruiken. Een paard ontwikkeld snel ontstekingen met alle gevolgen van dien. Dus in het belang van het oude dier en ook van je bankrekening adviseer ik optie 3.


Laatst bijgewerkt door pillow op 05-02-23 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:38 



 
Profiel   

Wonden genezen wonderbaarlijk goed. Optie 3 zou ik nog te voorbarig vinden, geef het herstelproces een kans.

Hoe zijn de kosten voor optie 2 berekend? Is er een optie dat je bijvoorbeeld verbandwissel (deels) zelf doet?

Is de dierenarts aan huis geweest? Was het een dierenarts of een echte paardenarts? Indien dieren-/veearts, zou ik als ik jou was een second opion vragen bij een paardenarts met veel ervaring bij wonden. Aldanniet op de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:39 



 
Profiel   

Optie 1 of 2 maar dan zonder 6 maanden opsluiten. Een oudje zo lang op stal is vragen om andere problemen.
Denk dat als bij optie 2 geen andere optie is dan 6 maanden op stal ik daar niet aan zal beginnen.
Maar wat er hier al gezegd word, met laseren kunnen ze wildvlees groei echt enorm beperken

En is het allemaal echt niet eerlijk meer of echt compleet uitzichtloos, dan pas optie 3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:45 



 
Profiel   

Een van mijn paarden heeft jaren geleden een diepe grote wond gehad aan de onderkant van haar achterbeen. Ook met een huidflap en met een stuk pees aan de huidflap. Wij waren erbij toen het gebeurde. De huidflap is aan 1 kant gehecht. Niet aan beiden kanten aangezien het door zwelling los zou scheuren. Er is veel wildvlees wat later voor een deel is weggesneden. Na een lange tijd is het wel goed genezen. Ik heb in die periode niet gemerkt dat het paard er pijn aan had. Liet ook goed de wondverzorging toe. Bij mij heeft ze echter niet op stal gestaan. Is gewoon in de groep blijven lopen.
Als ik weer een geval heb van een diepe wond bij een paard zou ik weer hetzelfde doen. Paard lekker paard laten zijn en goede wondverzorging. Met tijd komt het goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:47 



 
Profiel   

Geen beenwond maar afgelopen zomer helaas ervaring gehad met een enorme wond boven op de bil/ ruggengraat. Paard was geslagen door een ander paard. Enorme diepe wond, eerst nog gehecht maar helaas ontstoken geraakt en volledig doorgebroken met verlies van het hele stuk vlees tot gevolg. Paard heeft nu een deuk in haar bil. Maar wonderwel hersteld. Ik stond ervan versteld hoe goed mijn paard herstelde. Goed in de gaten houden en ondersteunen met pijnstillers of ontstekingsremmers waar nodig. Er is altijd een kans! Ik wil wel foto’s plaatsen maar dan moet iemand me even uitleggen hoe ik deze in de spoiler plaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:49 



 
Profiel   

ervaring met een veulen die de kogel achterkant kogel helemaal had open liggen. Is gehecht maar door continu spanning weer open geknapt. Daarna om de dag verbandwissel en flink honingzalf. Veulen at na verloop van tijd het verband eraf. dus alleen maar gesmeerd met honingzalf. Uiteindelijk iets dikker kogeltje wat je alleen ziet als je het weet. Geen beperking in beweging.
Ik zou in jouw geval gaan voor optie 1, lukt dat niet dan optie 3. Goed honingzalf smeren. Honingzalf voorkomt wildvlees. tegendruk van de wond voorkomt ook wildvlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:04 



 
Profiel   

Er is ooit op bokt een topic geweest over een zeer grote wond in de hals ( er zat er een gat in de hals waar je doorheen keek , brrrr ). Super genezen met honingzalf. Diegene is toen gesponsord door de honingzalf fabrikant. Misschien kan je dat topic opzoeken ?

edit : even voor je gezocht, hier is het topic ( als je de wond niet wilt zien van dat paard, niet op de links duwen ! ) [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking en [MD] Gat in de hals

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:08 



 
Profiel   

Ervaring bij het voorbeen met een giga vleeswond… dat paard is uiteindelijk weer goed gekomen maar stond echt maanden op boxrust. Geen pretje hoor.

Vorig jaar een veulen met winkelhaak aan achterbeen gehad. 2 maanden boxrust en continu verzorgen. Ze heeft alleen nog een klein litteken nu. Dus ook goed gekomen maar erg lastig allemaal hoor.

Een pensionado 6 maanden op stal zetten is geen pretje. Voor een jong dier is dat al zwaar.

Gezien je paard al met pensioen is zou ik echt even afvragen of deze revalidatie voor jezelf is of echt voor het paard. Als dit bij mijn pensionado zou gebeuren laat ik haar inslapen, daar ga ik niet aan beginnen. Heel sneu Maarja…

Ik wens je veel sterkte en wijsheid met deze beslissing. Niet makkelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:30 



 
Profiel   

Kijk eens op de site veterinairewondzorg, hier staan diverse cases en tips beschreven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:36 



 
Profiel   

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar een bokker had een paard met een hele grote wond succesvol behandeld mer honingzalf.
Misschien weet iemand welk topic ik bedoel
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen