Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen herstel zeer grote wond

 
Profiel   

Is de wond laten laseren (door een goede laser!) geen optie? Hier laatst een paard gehad met een grote beenwond en die is (na de operatie) gelaserd. Wond is wonderbaarlijk goed gesloten en geneest goed, geen sprake geweest van wild vlees.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 04:55 



 
Profiel   

Hb je nog voorfoto's TS? Ik vind dat altijd wel interessant en leerzaam om te zien :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 12:12 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Dit was de wond bij ons. Ts, is die van jullie nog groter?
Dit heeft dus negen maanden geduurd. Heb wel het vermoeden dat dit eindeloos was. Bodegraven verwachtte destijds een half jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 12:19 



 
Profiel   

Jeetje wat een verhaal! Hoe gaat het nu?

Ik zou het ook altijd nog proberen hoor. Al weet je altijd achteraf pas wat de juiste beslissing was geweest.Doe wat goed voelt. Jij kent je pony het best, dus zal je ook zien als hij er klaar mee is.

Mijn 2,5 jarige staat momenteel met een flinke beenwond op stal.Gelukkig niet zo groot als bij die van jou, maar was een lap van 2 cm dik en 6 hechtingen die er uit klapte.

Al bijna 8 weken nu! Aankomend weekend verhuisd hij naar een "stukje" ruimte bij de kudde. Hij loopt normaal ook 24/7 buiten, maar hij heeft zich zo goed gehouden!

Verbandwissels doe ik ook zelf, iedere 3 a 4 dagen. Hij heeft ook een "zilver" verband er op. Mepilex AG heet dat. Als je dit ook moet gaan gebruiken, bestel het dan zelf! Ik betaalde bij de dierenarts €19,- voor 1 pad. Bij Viata (Belgische apotheek) bestel ik het voor ca. € 7,- incl. Verzendkosten! Ook de peha haft is daar goedkoper ;)

Die flap is zowaar weer aangegroeid, maar wildvlees blijft op de loer...

Het laatste stukje duurt naar mijn idee het langst...


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 18:15 



 
Profiel   

Simbaa schreef
[ [url=m/QWwRD4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xQpBZA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was de wond bij ons. Ts, is die van jullie nog groter?
Dit heeft dus negen maanden geduurd. Heb wel het vermoeden dat dit eindeloos was. Bodegraven verwachtte destijds een half jaar.

Hij is redelijk vergelijkbaar met deze. Hij zit iets hoger en is ietsje langer denk ik.

Herstel gaat, voor zover dat nu te zeggen is, goed.
Ze staat in verband en 24/7 buiten. Aan haar gedrag te merken in het in het dagelijks leven niet pijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 21:47 



 
Profiel   

Fijn dat het voor nu goed lijkt te gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 11:10 



 
Profiel   

We zijn inmiddels een maand verder en de mond staat nog altijd in verband. Inmiddels zien we mooie vooruitgang. Maar we zijn er nog niet.

Hierbij enkele foto’s.

Toen het net ontdekt was:
Spoiler:
[ img ]


Spoiler:
[ img ]


Daarna het herstel. Tussen iedere foto zit ongeveer een week:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 17:30 



 
Profiel   

Wat een wond zeg :(:)
Maar volgens mij ziet het er best wel goed uit toch? Dat granulatieweefsel is flink zn best aan het doen!

Kan je de verbandwissels zelf doen of komt de dierenarts daar voor?
Stilstaan bij het schoonmaken lijkt me een uitdaging met zo'n wond :o

Mijn pony had natuurlijk een veel kleinere wond, maar die is nu na 12 weken helemaal dicht.

Je zal echt nog wel ff zoet zijn, maar zolang er geen complicaties optreden kan dit echt wel goedkomen hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:11 



 
Profiel   

Het gaat absoluut de goede kant op!
Hij moet nog iets kleiner worden dan kan het zonder verband.

De wissels moesten eerst onder sedatie, want mevrouw zenuwpees vond het echt niet leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:14 



 
Profiel   

Snap ik! Die van mij moest ik 2x per week verdoven met Domosedan anders lukte het ook niet. Het doet natuurlijk ook zeer. Was wel superspul trouwens!

Lijkt me wel spannend om straks zonder verband te laten! Is het de bedoeling dat er dan een korst op komt? Bij die van mij heeft het verband er om gezeten tot het helemaal met huid dicht was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:29 



 
Profiel   

Mooi hè hoe dat hersteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:42 



 
Profiel   

Ja, echt bizar wat zo'n lichaam kan fixen! Maar ook de verschillende stadia van het proces. Ook echt wel leerzaam! Liever niet bij je eigen pony natuurlijk :o

Ik ben ook heel benieuwd hoe lang het uiteindelijk bij de pony van eline_di gaat duren!

Dit zijn alle verbandwissels van mijn pony van de afgelopen 12 weken.

Je ziet wel gelijkenis qua genezing, maar dan veel kleiner natuurlijk en een ander tijdsbestek.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 19:16 



 
Profiel   

Pe dit is volgens mij zoooon geschikte wond voor mesitran honingzalf! Ik sloeg stijl achterover hoe snel hier het herstel ging na beginnen met smeren♡

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 10:30 



 
Profiel   

Met honingzalf moet je niet te lang door gaan met dit soort wonden. Dan heb je kans op wildvlees, doen ik uit ervaring. Als het dicht zit kun je beter een andere zalf, zoals kopper hawk er op doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 10:34 



 
Profiel   

Nondeju, dat is zeker geen misselijke wond! Het herstel ziet er best goed uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 10:51 



 
Profiel   

Ik heb met dit soort wonden goede ervaring met Acederm. Het houd het soepel, voorkomt wild vlees en je hoeft er niet aan te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 21:19 



 
Profiel   

Herkenbaar topic! Mijn 19-jarige stond eind augustus in de kliniek en heeft daar een bacteriële infectie opgelopen in haar been. "De huid viel er een beetje af" zei de dierenarts :')

Van september tot en met mid-januari heeft ze op een kleine paddock gestaan met lieve paardenburen. Dat was voor ons een superfijne oplossing, want ze wordt knettergek en gevaarlijk van op stal staan.

[ img ]

Ze heeft tot en met begin december met een bandage gestaan. Dierenarts kwam elke 2 à 3 dagen langs omdat ik zelf helaas een kneus ben met bandageren :)) In oktober heeft mijn dierenarts samen met een andere dierenarts een huidtransplant gedaan. Hij haalde daarvoor kleine stukjes huid uit de hals en plaatste die in gemaakte tunneltjes en gaatjes in de wond. We plukken nu echt ontzettend de vruchten van die transplant want er zitten midden in de wond al stukjes zwarte huid en zelfs haren! Ik zal de bloederige foto's even in een spoiler zetten:



Ondanks dat de wond bij lange na nog niet genezen is, staat ze sinds januari weer in haar kudde en sindsdien geneest de wond megasnel.

Dit was dag 1 (september), 1-2 weken later en de laatste foto is vorige week:

[ img ]

Mijn paard is ook al met pensioen in verband met artrose (en ze heeft als manegepaard hard genoeg gewerkt in haar leven), maar nog absoluut levenslustig en gezond. Als ik terug kon in de tijd, zou ik het zo weer doen (maar dan met minder stress omdat ik dan weet dat het goed komt, haha). Met alle dierenartskosten heb ik haar nog 1,5x "gekocht" :)) maar dat had ik er met liefde voor over. <3

Ik wil je hiermee vooral een hart onder de riem steken, het kan lang duren maar elke dag gaat het een klein beetje beter zijn :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:18 



 
Profiel   

Jeetje, dat was ook een behoorlijke plek zeg! Dat allemaal door een infectie? Of had ze al zo'n grote wond, maar kwam daar de infectie in?

Ook een bijzondere methode met die transplantatie. Nog nooit eerder gezien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:27 



 
Profiel   

Ze had door de harde vloer op de kliniek een klein wondje op haar hak gekregen, daar is waarschijnlijk de bacterie in gaan zitten. Haar been zwelde helemaal op en na een paar dagen hebben ze een gaatje gemaakt bij de hak en bij de kogel, en er kwam heel veel pus uit (ik heb de video gezien en ondanks dat ik veel kan hebben werd ik er niet goed van). Daarna is de huid er dus 'vanaf gevallen'. Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe dat zit maar mijn eigen dierenarts vertelde achteraf nog dat dat wel vaker voorkomt op die manier. :=

Die huidtransplant vond ik echt machtig mooi om te zien, wel sneu al die gaatjes in haar nek maar die waren gelukkig heel snel dicht en ze leek er geen last van te hebben. Heel interessant proces en supergaaf om dan later het resultaat ervan te kunnen zien :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 01:56 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:12 



 
Profiel   

Goed. De wond gaat steeds mooier dicht. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 13:45 



 
Profiel   

Oh dat ziet er goed uit! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 15:56 



 
Profiel   

eline_di schreef
Om wat vragen te beantwoorden:
De wond is mooi, voor zover dat kan. Dus niet ontstoken en er zit op het onderbeen een korst. De flap zelf is nog doorbloedt.

Zijn ook geen vitale delen geraakt


Ik heb niet verder gelezen…. Maar zoals je het beschrijft zou ik zeker laseren overwegen! Je mag me een PB sturen voor meer informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 16:20 



 
Profiel   

Misschien is propolis zalf een optie? Heb in hier destijds een wond prachtig mee dicht gekregen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 16:36 



 
Profiel   

Zo’n wond is met lasertherapie in no time dicht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 23:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen