Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen herstel zeer grote wond

 
Profiel   

Ik zou kijken of je de flap nog kunt gebruiken, zo ja dan zou ik niet weten waarom je 6 maanden stalrust zou moeten? Met een paar weken zitten hechtingen vast dus je zou denken dat je daarna hetzelfde qua zorg kunt als bij optie 1?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:50 



 
Profiel   

Ik zou optie 1 proberen maar die ging niet op stal bij mij. Ik denk namelijk dat omdat het geen bewegend deel is je minder kans op wild vlees hebt. En even heel flauw , ik zou zelfs wild vlees niet zo heel dramatisch vinden als het niet de spuigaten uitloopt qua formaat. En het is namelijk prima zo in te pakken dat het waterdicht is, ik denk oprecht dat in beweging blijven beter is ook door de leeftijd. Wordt het niks is er rot gezegd altijd optie 3 nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:59 



 
Profiel   

In de oppervlakte heb ik het niet zo groot gezien, wel een wond aan de voorkant van het achterbeen die tot op het bot gestript was. Dat is diezelfde dag nog gehecht, verband werd uit mijn hoofd om de 3 dagen gewisseld door de dierenarts (echt goed verbinden is nog wel weer een vak apart. Ik heb het geleerd van de dierenarts maar bij ergere wonden geeft ook die aan het toch echt liever zelf te komen doen) en wild vlees werd weggesneden als dit ontwikkelde.

Paard heeft inderdaad maanden op stal gestaan, was toen een jaar of 16 denk ik en hij is er heel goed door gekomen. Maar dit was wel het type paard waarvan je zegt die is te lief voor de wereld. Het is super genezen, doet alles weer wat die daar voor ook deed en is er nooit een pas kreupel meer op geweest.

Ik heb niet het idee gehad dat die er (veel) pijn aan had, liet alles altijd heel lief toe en was best vrolijk onder de hele situatie. Hij is verdoofd voor het hechten en daarna nooit een keer weer. Ik vind het fijn dat dat paard er goed uit is gekomen, maar ik vind het wel een behoorlijke weg om af te leggen.

Optie 2 lijkt heel mooi, maar het is ondertussen zondag dus die flap ligt al 3 dagen los? Weet je zeker dat dat nog vastgezet kan worden? Lijkt me heel onwerkelijk klinken. Maar als het kan wel de optie waar ik ook voor gekozen zou hebben.

Hoe is je paard in de omgang? Hoe is die op stal? Heel rustig? Ik zou met de dierenarts overleggen of die met een goed verband misschien toch buiten zou kunnen staan. Maar als dat niet kan, en je paard is op stal of een kleine paddock heel onrustig, zou het voor mij persoonlijk wel ophouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:01 



 
Profiel   

Maris schreef
Er is ooit op bokt een topic geweest over een zeer grote wond in de hals ( er zat er een gat in de hals waar je doorheen keek , brrrr ). Super genezen met honingzalf. Diegene is toen gesponsord door de honingzalf fabrikant. Misschien kan je dat topic opzoeken ?

edit : even voor je gezocht, hier is het topic ( als je de wond niet wilt zien van dat paard, niet op de links duwen ! ) [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking en [MD] Gat in de hals

Ook gelijk mijn gedachte. Hier nog een paar topics, de 1e is ook een beenwond.
[MD] Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)
[VVDD] En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:04 



 
Profiel   

Ik zou voor optie 2 gaan, herstel kan ooit veel sneller gaan.
Ik heb een merrie gehad met een ongeluk en dat been lag helemaal open. Die hebben we deels gehecht en iedereen dag verbandwissel. Kilo’s honingzalf en op een mini paddock naar buiten tussen de anderen. Na 12 weken was het echt zo goed als genezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:06 



 
Profiel   

Mijn paard is toen ze 22 was een keer uitgebroken en heeft toen verschrikkelijk in het prikkeldraad gezeten. Die had aan alle benen wonden, en ook op hele rottige plekken zoals in de oksel.

Mijn moeder is (humaan) verpleegkundige geweest en samen met haar heb ik toen alles op alles gezet met een hele intensieve wondverzorging. Dus echt zorgen dat je het schoon houdt en wij werkten toen met honingzalf. In de eerste weken behandelden we de wonden 3x per dag (schoonspuiten, zalven, verbinden) en later konden we dat afbouwen.
Mijn paard hebben we wel gewoon buiten gezet overdag. Voor de bloedsomloop, het lymfesysteem en dus het herstel is beweging juist bevorderlijk. En viezigheid heb je op stal net zo goed als in de wei.

Als je de tijd kunt vrijmaken om de wonden intensief te verzorgen dan zou ik daar persoonlijk voor kiezen, zeker aangezien je zegt dat je een sterke band hebt met dit paard.
Wat dan ook belangrijk is, is om de spijsvertering goed te houden zodat je de weerstand van het paard zo hoog mogelijk hebt. Seniores Priores is dan misschien niet het beste wat je kunt geven. Mijn paard heeft het heel lang geweldig gedaan op Equifyt Zupa in combinatie met Wiesencobs en wat Seniores Priores. Dan heb je veel meer een grasgebaseerd dieet, wat ruwvoer beter benadert dan SP.

Ook zou je nog verder kunnen ondersteunen van binnenuit, bijv met homeopathie. Traumeel zou in dit geval wellicht passen.

Hele veel sterkte en ik hoop dat je paard het redt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:13 



 
Profiel   

Wat dat betreft zou ik echt uitgaan van de da, de wondverzorging zelf. Bij mijn paard moest ik juist proberen de wond zoveel mogelijk met rust te laten en als het verband het hield maar eens in de drie dagen verbandwisselen. Ook bleek de mijne allergisch voor honingzalf maar goed, dat is gelukkig zeldzaam... Met zilveralgunaat(?) Stickers ging het wel heel goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:19 



 
Profiel   

pluisbeer schreef
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar een bokker had een paard met een hele grote wond succesvol behandeld mer honingzalf.
Misschien weet iemand welk topic ik bedoel


Was dat niet een merrie met een groot gat in haar hals?
Dat heb ik ook gezien inderdaad.

Vreselijk TS zo’n grote wond :(:)

Edit, ik zie nu dat dat al benoemd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:25 



 
Profiel   

De dierenarts betreft een zeer ervaren en deskundige paardenarts. Dus daar heb ik vertrouwen in, maar ik durf misschien wel iets verder aan te kijken dan deze arts zou doen.

Ik ga morgen met de DA in overleg. Samen in real life kijken wat het beste is.
Optie 2 indien mogelijk, maar dan zonder boxrust (daar is mijn merrie echt te zenuwachtig voor) en anders optie 1 en dan zien we wel hoe het loopt.
Mijn gevoel zegt: optie 3 kan altijd nog.

Kosten van optie 2 zijn incl zelf verbandwissels doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:42 



 
Profiel   

Ik zou voor optie 1 kiezen, en voor een paardwaardige optie.
Dus geen boxrust, maar gewoon ingepakt lekker op paddock/weide, niet zo dat ze kunnen gaan rennen, maar wel gewoon lekker paard kunnen zijn.
Als de wonde schoon en goed doorbloed is, goede zilververbanden of met andere producten (isobetadine en poedersuiker geeft supergoede resultaten!) en onder pijn management, kan je lekker aankijken hoe het gaat.
Inslapen kan alsnog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 11:29 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Ik zou voor optie 1 kiezen, en voor een paardwaardige optie.
Dus geen boxrust, maar gewoon ingepakt lekker op paddock/weide, niet zo dat ze kunnen gaan rennen, maar wel gewoon lekker paard kunnen zijn.
Als de wonde schoon en goed doorbloed is, goede zilververbanden of met andere producten (isobetadine en poedersuiker geeft supergoede resultaten!) en onder pijn management, kan je lekker aankijken hoe het gaat.
Inslapen kan alsnog.


Dat zou denk ik ook mijn keuze zijn als ik in jouw schoenen zou staan TS, en dan eventueel met pijnmedicatie.
1,5K in een pensionado stoppen zou mij te gek zijn, hoe gek je er ook van bent. Het staat voor mij dan niet in verhouding met verdere levensduur/ toekomstperspectief/ dierwaardig etc.

Vind het overigens lastig een inschatting te maken zonder beeldmateriaal, maar begrijp heel goed dat je dit niet deelt.

Ontzettend rot voor jullie dit. Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 11:50 



 
Profiel   

(Bij mijn merrie was de schade ontstaan door nalatigheid van een stalgenoot; haar verzekering heeft alle kosten vergoed. Anders had ik het geld er zelf ook zeker voor over gehad, maar dit was wel fijn geregeld.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 18:31 



 
Profiel   

Even een update:

Optie 2 bleek geen optie meer. Dus nu is optie 1 gedaan. Paard staat met een ingepakt been op een eigen stuk weide naast de rest (gelukkig van nature geen renner). Nu afwachten hoe het herstel gaat zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 18:55 



 
Profiel   

Ik zal voor je duimen voor een goed herstel. Er zijn verder geen pezen o.I.d geraakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 19:06 



 
Profiel   

Ik duim voor je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 19:16 



 
Profiel   

Duim voor een voorspoedig herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 19:26 



 
Profiel   

Beterschap. Ik zal voor jullie duimen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 19:35 



 
Profiel   

Succes met het herstel! Zoals je het beschrijft hebben we dit bij een 28-jarige merrie ook eens gehad. Volledige voorkant van het pijpbeen lag open. Met eerste dagelijkse verbandwissels en later om de dag met goede honingdressings is het zeer snel genezen. Tussendoor is er 1x wat wildvlees weggesneden maar was minimaal. Heeft zeker een goede kans van slagen. Merrie is toen ook niet op strikte boxrust gegaan maar gewoon heel beperkte beweging zoals een klein stukje weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 19:55 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Ik zal voor je duimen voor een goed herstel. Er zijn verder geen pezen o.I.d geraakt?

Nee, geen vitale delen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 21:16 



 
Profiel   

Ik heb een vierjarige gehad met een soortgelijke wond aan het voorbeen. Hechten was geen optie meer, door de smerigheid van het slootwater in de wond. Uiteindelijk heeft ze eerst drie weken op de kliniek gestaan, waar ze het dagelijks hebben schoon gemaakt, maar zij had de wond dus opgelopen in de sloot waardoor er ook infectiegevaar was.

Daarna is ze naar huis gekomen. De eerste tijd moesten we het verband en de wond elke dag verschonen, later werd dat om de paar dagen.
Het hele proces heeft zo'n zeven maanden geduurd en vooral de laatste loodjes wogen erg zwaar.
Het paard heeft er zelf in het begin veel pijn aan gehad, maar liep al snel niet meer kreupel.
Het proces zelf was niet altijd pijnlijk, maar het schoonmaken en verwisselen van het verband was de laatste maanden voor niemand meer een feest.

Ze kon wel naar buiten, maar het verband moest zo droog mogelijk blijven, dus dat botste nog wel eens, zeker omdat we net de herfst/winter in gingen.

Op het laatst kregen we toch wat tegenslagen, de huid kon het verband niet meer aan. Verband er af zorgde voor een olifantenpoot waardoor de nog fragiele huid weer openscheurde (mocht het verband er dus afgaan ooit, meteen vochtafdrijvers geven :) ) Ook wildvlees zorgde er voor dat het op het laatst heel moeizaam heelde.

Er zijn momenten geweest dat ik dacht dat ik er nooit aan had moeten beginnen, maar uiteindelijk is het dus wel geheeld. Echt mooi is het niet, functioneel 100 procent wel.

Het hele proces heeft overigens wel meer dan €1500,- gekost en dan reken ik de kliniek niet mee.
Alle keren dat de dierenarts heeft moeten komen voor controle, de 100en rollen verband en watten, het laseren en wegsnijden van wild vlees en dan nog wat andere kleine dingetjes die er bij kwamen.
Zelf zou ik er bij een ouder paard nooit meer aan beginnen, maar dat is ook egoistisch ingegeven.
Het gaf me namelijk zo veel zorgen. Voor het paard was het 70 procent van de tijd denk ik minde erg, al heeft ze vooral aan het begin en het eind wel echt te lijden gehad.
Hopelijk heelt het bij jullie voorspoedig!!

(Ik wil graag foto's toevoegen, maar bokt geeft een error).

Edit: ik heb even nageteld op basis van foto's en het heeft zeker negen maanden geduurd. Maar misschien had ik pech!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 21:41 



 
Profiel   

[img]
[ img ]
[/img]

Deze (diep) duurde 2 mnd boxrust in verband en daarna 5x PD smeren met mesitran honingzalf en op klein stukje land alleen, dit laatste genas het echt als een tierelier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 22:05 



 
Profiel   

Veel beterschap met het herstel. Hopelijk pakt het allemaal goed uit voor jullie :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 22:35 



 
Profiel   

Ik heb van de zomer een paard gehad die door minimaal 5 prikkeldraadomheiningen was geknald. Gat op d'r bovenbeen gehecht maar dat knapte al snel open. Ik heb haar een aantal dagen gekoeld. Stappen deed haar zo veel zeer dat ik d'r op stal heb gehouden. Verder honingzalf gehaald bij de etos. Dat was een crème. Dat in het gat gesmeerd wat op een gegeven moment zo groot was dat je hele hand er in paste. Na een dag of 10 heb ik haar weer in de wei gezet met de rest. En nu.... niets meer te zien zowat. Echt ongelooflijk mooi genezen. Ik zou het zo weer doen. 2x daags met honingzalf en verder niets.
Haar borst leek wel gehakt en verder had ze overal kleinere wondjes. Ook dat is top genezen. Geen pus, geen ontstekingen of wat en er kwamen ook geen vliegen op door de zalf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 22:42 



 
Profiel   

Onze oude merrie haar onderbeen lag ooit ook compleet open. Stonden in pension en weten niet hoeveel uren de wond al oud was.
We zijn naar de kliniek gereden en daar heeft de veearts de wond heel uitgebreid schoongemaakt.
Hij dacht dat het niet ging houden, maar heeft het met nieten vastgezet en toen een drukverband erom. Ze stond met haar 2 ruinen, dus 24/7 laten lopen.
Na 3 dagen kwam de veearts verband wissel doen en die was verbaasd hoe goed de wond eruit zag.
Na 2 weken is het verband eraf gegaan, maar het was zo rustig dat de nieten nog een week zijn blijven zitten. De veearts was super verbaasd, maar dacht dat het bewegen haar been dun heeft gehouden incl de medicatie en het zo mooi heeft kunnen helen.
Ze was bruin, maar geen zichtbaar litteken gekregen of wildvlees.

Vorig jaar had ze een grote wond op haar voorknie. De veearts hier kreeg het amper naar elkaar toe en het verband leggen was heel lastig. Ze moest op stal, maar dat werd hem niet, aangezien ze 24/7 met haar kudde liep en echt doordraaide, dus kleine paddock gemaakt dat ze die goed kon zien en contact kon maken.
Ze was 29 en haar gezondheid was discutabel, maar op dat moment was acuut inslapen nog geen optie. Het leek mooi te genezen, maar na een week hebben enkele hechtingen toch losgelaten. Ondanks dat ze zich wel netjes gedroeg verder.

Deze veearts gaf ons honingzalf en dat zijn we wel lang blijven smeren. Lelijke stukken hebben wel losgelaten, maar de rest is later nog wel netjes geworden. Een paar maanden later is ze wel ingeslapen.

Ze liep beide keren niet kreupel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 01:15 



 
Profiel   

Ik heb hele goede ervaringen met bloedzuigers.
Ik ken een paard met een hele grote wond/gat in de schouder en die is ook volledig hersteld door de behandelingen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 01:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen