Operabele cyste knie paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Operabele cyste knie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:39

Wat een fijn en positief nieuws!

isasanneke

Berichten: 9
Geregistreerd: 28-07-23
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 19:11

angelpam schreef:
Na even getwijfeld te hebben open ik toch een topic om de operatie, revalidatie maar ook de opvolging van de cyste van mijn paard te delen.

Ik heb een ruin die in juni 2 word. Hij was eigenlijk verkocht maar de verkoper wilde graag RX foto's. Logisch dus een afspraak gemaakt.
Helaas kwamen we een grote cyste tegen in zijn linker achterknie. Koop gaat uiteraard niet door en volgens de dierenarts die de foto's maakte zag zijn toekomst er niet heel rooskleurig uit.

Hij gaf mij 3 opties.
1 aankijken. Maar dat hij er last van zou krijgen was al zeker. De vraag was alleen wanneer.
2 opereren doormiddel van een schroefplaatsing. Dit zou ongeveer 10.000 euro kosten.
3 naar de slager ermee.

Er even goed over na gedacht te hebben heb ik de foto's doorgestuurd naar verschillende klinieken met de vraag wat er mogelijk was voor dit paard en wat te kosten waren.

Ik heb verschillende klinieken gesproken en die waren het allemaal eens dat een operatie met schroefplaatsing het beste zou zijn voor dit paard. De slagingskans van de operatie op jonge leeftijd is 70 tot 80% op volledig herstel. Dus klinisch en op de foto.

Toen kwamen we natuurlijk bij de kosten.
Het verschilt per kliniek maar tussen de 1500 en 2500 euro kost deze operatie.

Mijn bijna 2 jarige word 16 februari hieraan geopereerd en het lijkt mij leerzaam om hier de voortgang met jullie te delen.

Foto van de cyste.
[ [url=m/82pFtn.jpg]Afbeelding[/url] ]

En van de patiënt zelf.
[ [url=m/v2MS0R.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fijn dat alles zo goed is afgelopen! Mag ik vragen wat je er uiteindelijk voor hebt moeten betalen? Die van mij moet helaas ook onder het mes voor een botcyste in beide achter knieen maar weet niet zo goed eenn schatting te maken. Vind het vooral ook heel eng...

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Operabele cyste knie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 19:27

Ik was in totaal rond de 2000 euro kwijt voor de operatie etc. Ik vond het ook heel eng maar deze operatie is simpeler als een standaard ocd operatie omdat ze niet in het gewricht zelf moeten zijn.

isasanneke

Berichten: 9
Geregistreerd: 28-07-23
Woonplaats: Eindhoven

Re: Operabele cyste knie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 19:36

dat is een stuk minder dan ik verwachten! denk je dat bij deze operatie beide knieën tegelijkertijd behandeld kunnen worden? of staan ze op boxrust echt ingepakt op die ene knie?

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Operabele cyste knie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 19:49

Ik denk dat het wel aan beide kanten kan. Ze staan niet ingepakt. Knie is ook niet dik geweest en je hebt 1 kleine hechting aan de binnenkant van de knie.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Operabele cyste knie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:47

Die van mij is er de eerste dagen best pijnlijk van geweest en dat was wel een arthroscopische behandeling onder volledige narcose, net als bij OCD. Of het aan beide kanten tegelijk kan zou ik met de chirurg overleggen, die kan het beste inschatten of dat mogelijk is.

Mij is toen geadviseerd om preventief te behandelen, omdat de beste kans op herstel bij een jong en nog niet kreupel paard was.

isasanneke

Berichten: 9
Geregistreerd: 28-07-23
Woonplaats: Eindhoven

Re: Operabele cyste knie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 23:51

ik was ook zeker van plan om dit met de chirurg te bespreken maar ik ben heel zenuwachtig en dan plan ik het liefste alles uit. dat gaan helaas lastig met paarden en dit soort medische dingen xD