Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Operabele cyste knie paard

 
Profiel   

Na even getwijfeld te hebben open ik toch een topic om de operatie, revalidatie maar ook de opvolging van de cyste van mijn paard te delen.

Ik heb een ruin die in juni 2 word. Hij was eigenlijk verkocht maar de verkoper wilde graag RX foto's. Logisch dus een afspraak gemaakt.
Helaas kwamen we een grote cyste tegen in zijn linker achterknie. Koop gaat uiteraard niet door en volgens de dierenarts die de foto's maakte zag zijn toekomst er niet heel rooskleurig uit.

Hij gaf mij 3 opties.
1 aankijken. Maar dat hij er last van zou krijgen was al zeker. De vraag was alleen wanneer.
2 opereren doormiddel van een schroefplaatsing. Dit zou ongeveer 10.000 euro kosten.
3 naar de slager ermee.

Er even goed over na gedacht te hebben heb ik de foto's doorgestuurd naar verschillende klinieken met de vraag wat er mogelijk was voor dit paard en wat te kosten waren.

Ik heb verschillende klinieken gesproken en die waren het allemaal eens dat een operatie met schroefplaatsing het beste zou zijn voor dit paard. De slagingskans van de operatie op jonge leeftijd is 70 tot 80% op volledig herstel. Dus klinisch en op de foto.

Toen kwamen we natuurlijk bij de kosten.
Het verschilt per kliniek maar tussen de 1500 en 2500 euro kost deze operatie.

Mijn bijna 2 jarige word 16 februari hieraan geopereerd en het lijkt mij leerzaam om hier de voortgang met jullie te delen.

Foto van de cyste.
[ img ]

En van de patiënt zelf.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 12:32 



 
Profiel   

Interessant! Ik volg graag het verloop. Veel succes en sterkte alvast met de revalidatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 13:13 



 
Profiel   

Ik wil ook graag volgen.

Hier helaas bijna hetzelfde beeld, maar wel een mank paard. Ik heb hem laten inslapen.

Ik wens je alvast veel succes!! Mijn duimen gaan omhoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 13:24 



 
Profiel   

Wat houdt een schroefplaatsing in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 13:52 



 
Profiel   

Ik kan je hier niet bij helpen maar wil wel zeggen dat ik het een beauty vindt <3
Heel veel succes en sterkte met je beslissing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:13 



 
Profiel   

Sanet schreef
Wat houdt een schroefplaatsing in?



Ze plaatsen een schoef in het bot bij de ingang van de cyste. Deze schroef zorgt voor stabiliteit zodat de cyste stopt met in en uitzetten.

Daarnaast is het een lichaamsvreemd materiaal waarop het bot gaat reageren door nieuw botaanmaak te maken waarop hopelijk de cyste zich helemaal opvult met goede botstuctuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:15 



 
Profiel   

ik ben heel benieuwd, heb je een rontgenfoto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:22 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
ik ben heel benieuwd, heb je een rontgenfoto?



Een röntgenfoto van de schroefplaatsing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:25 



 
Profiel   

angelpam schreef
Sanet schreef
Wat houdt een schroefplaatsing in?



Ze plaatsen een schoef in het bot bij de ingang van de cyste. Deze schroef zorgt voor stabiliteit zodat de cyste stopt met in en uitzetten.

Daarnaast is het een lichaamsvreemd materiaal waarop het bot gaat reageren door nieuw botaanmaak te maken waarop hopelijk de cyste zich helemaal opvult met goede botstuctuur.


Interessante tactiek. Het lichaam kan wonderlijke dingen.
Prachtig paard trouwens!

fokfanaat schreef
ik ben heel benieuwd, heb je een rontgenfoto?

Die staat erbij toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:27 



 
Profiel   

Niet op zitten letten... Wat een gat joh. Ben heel benieuwd, hopen dat het werkt. Tragische anders toch weer met zon jong ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:39 



 
Profiel   

Een aantal jaar geleden heb ik een jong paard laten operen ivm een cyste in het kroongewricht.
Ze was flink kreupel.
Zou eigenlijk alleen aangeboord worden maar chirurg had toch besloten dat het beter was een schroef te plaatsen.
Lichaam begon helaas al snel met het afstoten van de schroef en moest er daardoor eerder uit dan gepland.
Gelukkig was in die korte tijd de cyste al mooi gevuld.
Dierenarts gaf aan dat ze geluk had dat ze vol in de geoei zat waardoor het zo snel is gegaan.
Helaas wel een flinke botreactie op de plek waar de schroef erin gegaan is.
Litteken is nog jaren onrustig geweest en op de foto’s bleken er kleine splinters te zitten die het lichaam er uit werkte via het litteken.
Paard is klinisch en rontgen nu verder helemaal goed en loopt inmiddels in de sport.
Foto’s uploaden lukt nu niet. Zal het straks nog eens proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:55 



 
Profiel   

ajesca123 schreef
Een aantal jaar geleden heb ik een jong paard laten operen ivm een cyste in het kroongewricht.
Ze was flink kreupel.
Zou eigenlijk alleen aangeboord worden maar chirurg had toch besloten dat het beter was een schroef te plaatsen.
Lichaam begon helaas al snel met het afstoten van de schroef en moest er daardoor eerder uit dan gepland.
Gelukkig was in die korte tijd de cyste al mooi gevuld.
Dierenarts gaf aan dat ze geluk had dat ze vol in de geoei zat waardoor het zo snel is gegaan.
Helaas wel een flinke botreactie op de plek waar de schroef erin gegaan is.
Litteken is nog jaren onrustig geweest en op de foto’s bleken er kleine splinters te zitten die het lichaam er uit werkte via het litteken.
Paard is klinisch en rontgen nu verder helemaal goed en loopt inmiddels in de sport.
Foto’s uploaden lukt nu niet. Zal het straks nog eens proberen



Oooh wauw wat een verhaal met uiteindelijk een goed einde. Heel benieuwd naar de foto's.


Hier is het paard gelukkig niet kreupel. Speelt rent en doet gek waar en wanneer die maar wilt.

Doordat ze in de groei zijn kan het inderdaad heel snel gaan zei ook de chirurgen die ik gesproken heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:58 



 
Profiel   

Succes met de revalidatie!

Ik ben heel benieuwd, mijn inmiddels 16-jarige merrie heeft een cyste in haar voorbeen maar ik heb besloten niet te opereren vanwege haar leeftijd en de lange revalidatie met veel rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 15:12 



 
Profiel   

Bij deze de foto’s met schroef
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 15:37 



 
Profiel   

Onze 9 jarige merrie heeft een cyste in haar kroonbeen. Eerst hebben we het geprobeerd met een zooltje in haar hoefijzers, zodat de plek waar de cyste zit minder belast wordt. Dat hielp iets, maar niet afdoende. Daarna is het gewricht ingespoten, dar heeft ook even geholpen, maar na een paar weken was ze toch weer kreupel.

Eind november heeft ze Osphos per injectie gekregen. Nu,na bijna 2,5 maand, gaat het eindelijk redelijk goed en is ze bijna niet kreupel meer. Misschien is het voor je ruin een idee om na de operatie ook Osphos te laten spuiten. Door Osphos gaat het lichaam (simpel gezegd) meer botcellen aanmaken en het schijnt tegen botpijn te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 15:40 



 
Profiel   

ik had er 1 met een cyste in het straalbeen, maar daar kunnen ze niets aan doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 15:51 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Succes met de revalidatie!

Ik ben heel benieuwd, mijn inmiddels 16-jarige merrie heeft een cyste in haar voorbeen maar ik heb besloten niet te opereren vanwege haar leeftijd en de lange revalidatie met veel rust.



Wat was het lange revalidatie traject?

Hier is voor nu maximaal 4 weken boxrust en daarna mag die eigenlijk al heel snel gewoon weer paard zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 16:18 



 
Profiel   

ajesca123 schreef
Bij deze de foto’s met schroef
[ [url=m/0NIwO8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Interessant. Ik heb ook gehoord dat er oplosbare schroeven zijn. Schijnt ook heel erf effectief te zijn.

Die van mij gaat ook chirurgisch staal krijgen omdat de oplosbare waarschijnlijk niet sterk genoeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 16:19 



 
Profiel   

Benita schreef
Onze 9 jarige merrie heeft een cyste in haar kroonbeen. Eerst hebben we het geprobeerd met een zooltje in haar hoefijzers, zodat de plek waar de cyste zit minder belast wordt. Dat hielp iets, maar niet afdoende. Daarna is het gewricht ingespoten, dar heeft ook even geholpen, maar na een paar weken was ze toch weer kreupel.

Eind november heeft ze Osphos per injectie gekregen. Nu,na bijna 2,5 maand, gaat het eindelijk redelijk goed en is ze bijna niet kreupel meer. Misschien is het voor je ruin een idee om na de operatie ook Osphos te laten spuiten. Door Osphos gaat het lichaam (simpel gezegd) meer botcellen aanmaken en het schijnt tegen botpijn te helpen.


Osphos is geopperd door de dierenarts die de foto's maakte maar ik was zo overdonderd en dacht dat ik afscheid moest nemen dat ik daar niet meer aan gedacht hebt. Ga het eens met de opererende arts bespreken als ik hem wegbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 16:21 



 
Profiel   

angelpam schreef
Maartje_M schreef
Succes met de revalidatie!

Ik ben heel benieuwd, mijn inmiddels 16-jarige merrie heeft een cyste in haar voorbeen maar ik heb besloten niet te opereren vanwege haar leeftijd en de lange revalidatie met veel rust.



Wat was het lange revalidatie traject?

Hier is voor nu maximaal 4 weken boxrust en daarna mag die eigenlijk al heel snel gewoon weer paard zijn.


DA had het toen ook over minstens 4 weken, maar kon ook zijn dat langer nodig zou zijn omdat botherstel bij oudere paarden toch langzamer gaat. Mijn paarden staan aan huis en 24/7 buiten, mijn merrie is de leider van de kudde. 4 weken op stal geeft haar waarschijnlijk extreem veel stress en zou niet thuis kunnen want daar is het niet op ingericht. Dus dan zou ik haar ook nog elders moeten stallen (en dan was mijn toen 2,5 jarige merrie leider van de 'kudde' geworden, lijkt me ook niet helemaal fijn).
Alles bij elkaar dus besloten het niet te doen. Kans was ook redelijk groot dat het niet aan zou slaan ivm de leeftijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 16:33 



 
Profiel   

Wat een interessante operatie. Ik heb mijn paard 20 jaar geleden moeten laten inslapen aan een botcyste. Deze zat onderaan het pijpbeen bij het kootgewricht. Kwam bijna nooit voor op die plek werd toen gezegd.
Wat bijzonder dat ze een cyste nu met een schroef proberen te behandelen. Ben benieuwd of het werkt en het paard later ook volledig belastbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 16:08 



 
Profiel   

Wat een leuk dier! Ik ben heel benieuwd naar het proces...

Is de prijs van kliniek 1 een typo over verschillen zij echt zo enorm veel met de rest? :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 17:04 



 
Profiel   

@suzanne 70 tot 80 % van de paarden die hieraan geopereerd worden zijn klinisch en op de foto 100% goed. Deze paarden lopen dus ook in de sport. Hopelijk gaat Rico dat straks ook doen.

@Maartje ik snap dat je er in haar geval niet meer aan gaat beginnen.

@Bielsje. Dit was de prijs waarvan de dierenarts dacht dat het koste voor de operatie.


Volgende week dinsdag brengen wij Rico weg. Hij is nog nooit op de trailer geweest dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 17:13 



 
Profiel   

Heel interessant.
Heb nu bijna 3 jaar geleden mijn paard laten inslapen met een botcyste in de knie. Helaas was zijn slagingskans een heel stuk lager ivm leeftijd (hij was 12) en al ontwikkelde artrose in de knie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 20:51 



 
Profiel   

Op de insta/FB van dierenkliniek DenHam vind je ook info over deze operatie. Heel interessant.
Ik duim voor jullie TS!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 20:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen