5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manou_diablo
Berichten: 238
Geregistreerd: 08-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:35

Wat een rot situatie TS! Ik ga wel mee in mijn voorgangers dat je een 5* huisje nooit kunt garanderen omdat je niet in de toekomst kunt kijken.
Ik heb verder 0 ervaring met paarden (ver)kopen maar is er misschien een soort regeling te treffen met een zorgboerderij/therapie locatie waarbij het paard jouw eigendom blijft maar zij het paard op locatie hebben en dus de dagelijkse kosten op zich nemen? Afspraken als het niet mogen verkopen en medische zaken altijd overleggen met jou (eventueel delen in die kosten)? Zij hebben dan zonder aanschafkosten een paard dat in de hand/omgang ontzettend prettig is, en jij hebt toch de kans om iets van controle te houden zonder alle kosten erbij.
Nogmaals, ik heb dus geen idee of dit bestaat/ of mensen dit doen maar ik dacht misschien hebben mensen hier wel ervaring mee en is het een goede tussenweg.

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:41

manou_diablo schreef:
Wat een rot situatie TS! Ik ga wel mee in mijn voorgangers dat je een 5* huisje nooit kunt garanderen omdat je niet in de toekomst kunt kijken.
Ik heb verder 0 ervaring met paarden (ver)kopen maar is er misschien een soort regeling te treffen met een zorgboerderij/therapie locatie waarbij het paard jouw eigendom blijft maar zij het paard op locatie hebben en dus de dagelijkse kosten op zich nemen? Afspraken als het niet mogen verkopen en medische zaken altijd overleggen met jou (eventueel delen in die kosten)? Zij hebben dan zonder aanschafkosten een paard dat in de hand/omgang ontzettend prettig is, en jij hebt toch de kans om iets van controle te houden zonder alle kosten erbij.
Nogmaals, ik heb dus geen idee of dit bestaat/ of mensen dit doen maar ik dacht misschien hebben mensen hier wel ervaring mee en is het een goede tussenweg.

Iemand die therapie met paarden geeft, gaf eerder al aan dat een therapypaard fisiek en mentaal gezond moet zijn, omdat anders niet te lezen is of hijzelf of de client de oorzaak is van ongemak dat het paard aangeeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:47

Verdrietig nieuws, TS ;(.

Ik ga wel met de meesten in dit topic mee, neem zelf de verantwoordelijkheid over deze pony. Veel mensen hebben geen filantropische instelling, je kunt niet van hen verwachten te doen wat jij zelf niet doet, namelijk een paard kopen en deze voor het leven houden/onderhouden. En dan ook nog eens een jonkie die nu al afgeschreven is voor bijna alle vormen van gebruik (je zou een 2nd opinion kunnen laten doen, trouwens).

Jong, leuk uiterlijk, braaf in de omgang, het recept voor malafide handelaren of mensen die denken dat een dressuurproefje toch wel kan, of mensen die denken dat het wel meevalt om er vervolgens achter te komen dat artrose toch wel wat management en kosten vereist.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 00:25

Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.
Wat zou een 2nd opinion kunnen opleveren? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:35

Jeika schreef:
Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.
Wat zou een 2nd opinion kunnen opleveren? :)

Je moet doen wat voor jou goed voelt, natuurlijk. Belangrijk is wel dat, zodra je de pony verkoopt, je er niks meer over te zeggen hebt. Dus ook niet wanneer mensen er volle bak mee gaan crossen, of de pony aan een handelaar verkopen, bijv.. Vraag is, kun je ermee leven wanneer dat gebeurt.

En vwb de second opinion, een nieuwe blik kan misschien een andere uitkomst geven, een behandeling die wel effect heeft, of zo.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 00:42

Ja, dat begrijp ik en dat is natuurlijk een groot risico wat ik dan neem. Daarom dat hij het liefst naar iemand zou gaan die ik ken. En ja er zijn vast doemscenario’s waar zelfs dat een nachtmerrie blijkt, maar die zijn er ook over paarden die op transport naar de slager gaan en dan nog eens gekocht worden.

En het zou niet zo zijn dat inspuiten niet zou helpen of geen effect zou hebben, maar hij raadde het meer af omdat ik niet van plan was nog iets van training te doen met hem. Mocht hij accuut kreupel zijn geweest of dat ik nog heel erg graag had willen rijden had hij wel aangeraden om te behandelen.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:52

Jeika schreef:
Ja, dat begrijp ik en dat is natuurlijk een groot risico wat ik dan neem. Daarom dat hij het liefst naar iemand zou gaan die ik ken. En ja er zijn vast doemscenario’s waar zelfs dat een nachtmerrie blijkt, maar die zijn er ook over paarden die op transport naar de slager gaan en dan nog eens gekocht worden.

En het zou niet zo zijn dat inspuiten niet zou helpen of geen effect zou hebben, maar hij raadde het meer af omdat ik niet van plan was nog iets van training te doen met hem. Mocht hij accuut kreupel zijn geweest of dat ik nog heel erg graag had willen rijden had hij wel aangeraden om te behandelen.


Als je DA zegt dat inspuiten geen zin heeft dan heeft het geen zin. De pijn wordt slechts op 1 specifiek moment aktief. Voor de rest gaat hij nu pijnvrij. En dan komt moeder natuur om de hoek kijken. Het paard gaat compenseren. Ondervindt dat een specifieke beweging een pijnreactie geeft en gaat deze beweging vermijden. Hij past zijn loopgedrag aan. En dan heeft hij voor nu ook helemaal geen pijnstilling of inspuiting nodig. Mensen denken vaak dat ze persé iets moeten fixen. Er hoeft vooralsnog niet gefixed te worden. Proberen het artoseproces zolang mogelijk tot stilstand te brengen. Dat het niet verergert. Wat de toekomst brengt hangt van veel factoren af onder anderen ook van stom geluk. Goed management, zijn doelen aanpassen en gewoon nog lang van hem genieten.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:52

Maar TS, waarom zou een ander een dier willen kopen die niet gezond is? Bovendien met een aandoening die alleen maar erger gaat worden. Mijn paarden zijn ook grasmaaiers, maar wel gezond. Waarom zou ik bijvoorbeeld een paard overnemen waarvan ik weet dat er kosten gaan komen in de toekomst?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:57

Jeika schreef:
Ja, dat begrijp ik en dat is natuurlijk een groot risico wat ik dan neem. Daarom dat hij het liefst naar iemand zou gaan die ik ken. En ja er zijn vast doemscenario’s waar zelfs dat een nachtmerrie blijkt, maar die zijn er ook over paarden die op transport naar de slager gaan en dan nog eens gekocht worden.

En het zou niet zo zijn dat inspuiten niet zou helpen of geen effect zou hebben, maar hij raadde het meer af omdat ik niet van plan was nog iets van training te doen met hem. Mocht hij accuut kreupel zijn geweest of dat ik nog heel erg graag had willen rijden had hij wel aangeraden om te behandelen.

Zou jij een paard kopen met een chronische aandoening?

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:11

Jeika schreef:
Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.

Uiteindelijk is het aan jou, maar zoals je zelf ook al eerder schreef: het is geen makkelijke situatie :n
Je schreef eerder dat je vast zit aan deze stalling vanwege de afstand. Maar stel dat je hem zelf zou houden, is het dan niet een idee om eens te kijken naar een pensioenplek of iets dergelijks? Dan hoef jij er niet meer zo vaak heen en is het daardoor ook makkelijker om een plek te vinden waar hij dag en nacht kan bewegen?

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:25

Nog nooit een DA mee gemaakt die gaat zeggen dat inspuiten geen zin heeft in geval van kogel artrose...
Hyarulon kan altijd ingespoten worden!
Zorgt er enkel voor het gewricht meer gesmeerd blijft omdat het vocht aan trekt.
Heeft meer zin dan al die onzinnige supplementen die verkocht worden.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 11:39

_San87_ schreef:
Jeika schreef:
Ja, dat begrijp ik en dat is natuurlijk een groot risico wat ik dan neem. Daarom dat hij het liefst naar iemand zou gaan die ik ken. En ja er zijn vast doemscenario’s waar zelfs dat een nachtmerrie blijkt, maar die zijn er ook over paarden die op transport naar de slager gaan en dan nog eens gekocht worden.

En het zou niet zo zijn dat inspuiten niet zou helpen of geen effect zou hebben, maar hij raadde het meer af omdat ik niet van plan was nog iets van training te doen met hem. Mocht hij accuut kreupel zijn geweest of dat ik nog heel erg graag had willen rijden had hij wel aangeraden om te behandelen.

Zou jij een paard kopen met een chronische aandoening?

Dat heb ik gedaan. 2 keer zelfs. :Y) maar even zonder gekheid, ik zelf zou geen moeite hebben met een pony met artrose als ik er daadwerkelijk op durfde te rijden.

En nogmaals het inspuiten had zin gehad als mijn doel was het trainen op te pakken. Pareltjes verwoordt het goed.
En ik zit niet perse vast aan stalling, er is gewoon niks beters dan een paddock paradise in de buurt. Pensioen zou kunnen, maar dan kan ik hem net zo goed op deze stal laten staan. Het is volpension.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:43

De meeste mensen doen dat niet. Dat is wat ik ermee probeer te zeggen.

Sterkte met de beslissing, welke het ook wordt, het is niet makkelijk.

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:46

Jeika schreef:
Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.
Wat zou een 2nd opinion kunnen opleveren? :)

Mijn reacties waren niet zo onaardig bedoeld als ze overkomen. Maar komen voort uit topics zoals bijv bij de paardendetective op fb. Paard is achter mijn rug om verkocht, paard zou gezelschapspaard worden maar staat er niet meer, paard weggedaan met contract, maar stond x aantal dagen al bij een handelaar, paard wordt te koop aangeboden maar is het niet etc. Mijn nekharen gaan ervan overeind staan... Paard niet meer jou eigendom, dan kan je het nog zo goed bedoeld hebben en denken dat je het goed geregeld hebt, er is geen enkele poot om op te staan als de nieuwe eigenaar besluit om anders te doen dan afgesproken. Daar moet je mee kunnen leven...

Ik denk ook dat een second opinion niet veel verschil maakt nav wat je zelf al geconstateerd had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:51

Ts ik heb je hele topic door gelezen en ik sluit me bij jou keuze aan om te kijken of je hem kan verkopen als weidemaatje. Wel wil ik daarbij zeggen dat sommige mensen echt heel goed kunnen acteren, in 2015 moest ik mijn pony verkopen en er kwamen mensen met een hele hoop mooie praatjes, wouden haar voor recreatief rijden want sport in en dat soort dingen was geen doen met een oudere pony. Zijn 2 keer wezen kijken en allerlei afspraken gemaakt uiteindelijk m'n geliefde pony mee gegeven en de eerste maand kreeg ik af en toe een fotootje dat ze op buitenrit waren en na die maand werd ik overal geblokkeerd en verwijderd en een half jaar later vond een vriendin een verkoop advertentie, ze waren er flink mee gaan trainen, lessen, springwedstrijd gedaan, ze had zelfs een sportcoupe gekregen en ze werd doorverkocht voor dubbel zoveel geld als sportpony, manege pony of voor de fokkerij, precies alles wat ik niet wilde en is uiteindelijk op een manege beland (gelukkig daar na een jaar ook weer weg en toen bij een goed huisje terecht gekomen die ik graag gelijk gevonden had).
Oftewel, mooie praatjes, mooie beloftes, zelfs een klein contract. Mijn onderbuikgevoel zei dat er iets niet klopte en ik kan mezelf nog steeds voor mijn kop slaan dat ik er niet naar geluisterd heb maar een vriendin die haar hele leven al in de paardenwereld zat en mijn vader geloofden hun ook.
Ik wil je niet afschrikken, maar hou er rekening mee dat er ook dat soort mensen rond lopen...

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:02

Zelfde hier. Mijn paard van 18 was geblesserd en daarom met pensioen. Staleigenaar wilde haar wel overnemen, houden als gezelschap en misschien een veulen fokken. 3 maanden later stond ze op de markt. ..
Paard opgespoord, eigenaars ingelicht over de blessure en toen mocht ze daar gelukkig wel blijven, echt als gezelschap. Ze staat daar nog steeds, maar ze heeft echt geluk gehad en kon mezelf wel voor mijn kop slaan...

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:52

Popstra schreef:
Nog nooit een DA mee gemaakt die gaat zeggen dat inspuiten geen zin heeft in geval van kogel artrose...
Hyarulon kan altijd ingespoten worden!
Zorgt er enkel voor het gewricht meer gesmeerd blijft omdat het vocht aan trekt.
Heeft meer zin dan al die onzinnige supplementen die verkocht worden.


Dan is dit de eerste keer!

Hyaluron kan natuurlijk ALTIJD worden ingespoten. Maar het blijft een invasieve handeling met kans op complicaties. En geheel afhankelijk WAAR de artrose in of op de kogel zich bevindt in heeft inspuiting wel of geen zin ( behalve voor de bankrekening van de DA ).

Hyaluronzuur is een smeermiddel op moment dat er bot over bot schuurt. Als artrose aan buitenkant van gewrichten zit dient het geen enkel nut. Dan veroorzaakt het pijn op banden en pezen. Daar zijn omega’s dan weer nuttig voor om de ontstekingen onder controle tehouden. In tegenstelling tot steroïden kun je deze een levenlang gebruiken zonder dat de werking afneemt. Beter dan steroiden die kort werken en op de lange termijn veel schade aanrichten.

Supplementen zijn er in alle kleuren en geuren. Hoge dosering omega en 3 en 6 reduceert ontstekingen en daarmee pijn. Na 3 maanden wordt hiervan het resultaat zichtbaar. Ik ben het levende voorbeeld. 20 jaar vreselijke pijnen en kilo’s pijnstillers. Nu 0 pijnstillers heel af en toe nog eens wat ongemak. Dankzij simpele visolie pillen.

Je hebt veel verschillende complicatie mogelijkheden bij artrose die een verschillende aanpak kunnen behoeven. Simpel roepen dat het een of het ander DE oplossing is, is wel erg kort door de bocht. TS haar dierenarts is op dit moment de deskundige die weet wat te doen bij dit dier op dit moment.

Blij te lezen dat TS haar DA met beide benen op grond staat en haar geen poot uitdraait met nutteloze kostbare behandelingen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:09

Popstra schreef:
Nog nooit een DA mee gemaakt die gaat zeggen dat inspuiten geen zin heeft in geval van kogel artrose...
Hyarulon kan altijd ingespoten worden!
Zorgt er enkel voor het gewricht meer gesmeerd blijft omdat het vocht aan trekt.
Heeft meer zin dan al die onzinnige supplementen die verkocht worden.


Het is nog altijd omstreden. Recent is er weer een study geplaatst (paarden) die geen verschil ziet tussen hyarulonic acid en placebo injecties.

TS, wat een verschrikkelijk vervelende situatie waar je in zit. Iedereen zal een andere mening hebben en dat maakt het extra lastig.
Uiteindelijk zul je je eigen gevoel moeten volgen. Sterkte.

Ann

Berichten: 13263
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:43

Ik sluit me helemaal bij bovenstaande van Sizzle aan. Veel sterkte met dit moeilijke besluit.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 13:44

Dank jullie wel. Ik ben dankbaar voor elke mening en elk advies. Daarom heb ik ook een topic geopend: advies van ervaren paardenmensen krijgen. Meerdere opties en meningen maken het lastig, maar zijn wel fijn. Zo kan ik het vanuit verschillende perspectieven bekijken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:50

Het scheelt denk ik wel dat het om een Konik gaat. Daar is niet echt een gigantische markt voor en daarmee de kans dat iemand daar „lekker winst“ mee gaat maken in de handel en flink mee in de sport gaat rijden veel minder groot dan met een chic donkerbruin warmbloedje.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 13:57

Er waren inderdaad ontzettend weinig serieus geïnteresseerden toen ik hem te koop had staan. Wel iemand die hem meteen wilde inladen en naar Duitsland wilde brengen maar daar voelde ik me natuurlijk niet goed bij. :+

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:20

Heel eerlijk?

Het is makkelijker om aan jouw angst te werken zodat je hem lekker buiten rechtuit beweging kunt geven, dan een veilig en duurzaam thuis met de juiste zorg te vinden.
Dat laatste is een naïeve utopie.

Ik heb ook een paard gekocht dat 'iets' bleek te hebben en buiten ook nog eens staatsgevaarlijk werd. Ik heb 7 kleuren stront gescheten, en kon me door mijn eigen angst ook niet goed aan hem hechten. Wat een innerlijke strijd. Mijn leven was een stuk makkelijker geweest wanneer ik het van mijn bord had geschoven... maar de kans dat zijn leven ronduit k*t zou eindigen stond dan wel voor 99,9% vast....

En dus: ik heb geïnvesteerd in kennis, mezelf ontwikkelen, positief gevoed door alles wat WEL lukte. Longeren vind ik ook erg leuk, maar zijn lijf staat dat ook niet toe.
Door andere mogelijkheden te onderzoeken is er een wereld open gegaan. Ik ben gewoon een betere baas & ruiter geworden door hem.

Inmiddels zijn we 6 jaar verder (ik heb hem al 10 jaar) sinds dat dieptepunt... en we doen alles samen. Hij zal nooit 100% gezond meer zijn, en misschien gaat het op een dag te slecht... maar voor nu heeft hij zoveel kwaliteit van leven gehad door mijn beslissing.

Mensen lopen te makkelijk weg.... je ontneemt daardoor een paard een kans op een veilig en fijn leven, en je ontneemt jezelf misschien wel 1 van de grootste leermomenten van je leven.

Denk in mogelijkheden in plaats van steun te zoeken voor je eigen vooringenomenheid dat het hopeloos is en dat je er vanaf moet. Ik herken het hoor.... daar niet van.
Maar je gaat het jezelf niet vergeven wanneer zijn leven klote wordt.... en die kans is bijna gegarandeerd.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:28

Bij mijn zelfgefokte Haflinger is toen ze 7 of 8 was artrose vastgesteld. Zij heeft wel meer probleempjes en is ook klein gebleven. Ze heeft een verzorgster die wel reed maar ondertussen ook groot zat is. Vorig jaar is ze met pensioen gegaan, alleen mijn dochter van 6 stapt zo nu en dan nog wat rondjes. Ze wordt dit voorjaar 1 jaar.
Nou heb ik ze wel in eigen beheer en kan het zo goed mogelijk maken voor haar. Supplementen heb ik nooit verschil mee gemerkt, advies wat ik wel heb gehad is dr darmen zo goed mogelijk ondersteunen. En dat is juist haar zwakke punt.
Verkopen of weggeven is voor mij nooit een optie geweest. Als het niet meer leuk is voor haar of ik het echt niet meer kan betalen is het over.
Ik had op het moment van diagnose nog wel haar moeder, ze was eigenlijk als opvolger gefokt. Toen dr moeder een paar jaar geleden overleed heb ik een nieuw paard erbij gekocht.

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:37

Ik lees hier op bokt toch vaak verhalen waar mensen hun paard dat niet meer bereden kon worden als weidemaatje verkocht hadden maar niet veel later toch ergens onder het zadel gereden werden. Je kan mensen daar niet op vertrouwen helaas. Ik denk dat je een paar opties hebt waar van verkopen er geen is. Dan zadel je iemand anders op het probleem.

Optie 1 is je laat iemand anders hem doorrijden tot het punt waar jij genoeg aan je angst hebt gewerkt dat je er zelf op naar buiten durft.
Optie 2 is hem verleasen aan iemand die wel met hem naar buiten durft.
Optie 3 is inslapen.

En soms is optie 3 de beste optie. Hoe moeilijk het is. Misschien wel slim om een second opinon te vragen. Voordat je een keuze maakt.