5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:58

Janderegelaa, dat is niet helemaal waar. Een paard met bv een gebroken been zal inderdaad op drie benen vluchten als er een roofdier in de buurt is, maar het is niet zo dat er in hun systeem ingebouwd zit dat ze pijn kunnen negeren en het dus niet snel laten zien. Anders zou een paard met een simpele zoolkneuzing of verrekking nooit kreupel lopen. Of op drie benen lopen bij een relatief 'onschuldige' hoefzweer. Of voorwaarts gaan voor je sporen (dit is immers een pijnprikkel).
Het is wel zo dat ze altijd zullen vluchten en door blijven lopen ondanks pijn, maar dit komt voort uit angst (voor het roofdier en om opgevreten te worden). Adrenaline speelt dan ook mee. Een paard wat geen angst heeft en niet hoeft te vluchten zal gewoon pijn tonen. Het is wel zo dat het ene paard sneller pijn laat zien als het andere, maar dat heeft met het karakter te maken en de pijngrens (dat is bij mensen en andere dieren ook zo).

Wat betreft artrose ben ik het eens met Pareltjes. Dat is tevens ook mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:03

janderegelaa schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik heb een paardje gekocht dat getraumatiseerd is en ook niet meer bereden kan worden. Ook heeft hij vrij heftige zomereczeem.
Ik heb persoonlijk geen intenties om te rijden en ik heb hem gekocht omdat hij mega lief braaf en bomproof aan de hand is, je moet er alleen niet op gaan zitten. En dat doen we dan ook, uren (aan de hand) wandelen en daar genieten we enorm van.
Dus ja; er zijn mensen die zo gek zijn om een paard met een gebrek te kopen :+ en wel de juiste intenties hebben. Maar dat is een gok natuurlijk.
Als dit paardje artrose had, was het misschien een ander verhaal geweest (voor mij dan). Keuzes zijn heel persoonlijk.
Lastig parket zit je in.. Ik wens je heel veel wijsheid toe! En alles dat je voor hem doet, de overwegingen en de tijd die je ervoor neemt zegt wel dat je gek met hem bent en het beste met hem voor hebt.
Succes en sterkte!

Heftig zomereczeem...tenzij je aan zee woont, hoe zou jij het vinden als je altijd vreselijke jeuk hebt en er is niets aan te doen?


Verschrikkelijk! Maar nu met meer innerlijke rust voor hem en goed management heeft ie afgelopen jaar weinig last gehad. Had ie wel weer zo erge last gehad, had ik hem voor dit eczeem seizoen laten gaan. Gelukkig niet nodig dus.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:17

Tja, je kan er lang of kort over banketstaaf. Uiteindelijk bepaalt de eigenaar gewoon. In dit geval is het een jonge vrouw die nogal twijfelt en om raad vraagt, en dan krijg je dus 60000 meningen. Een ander type eigenaar of menig manege of renstal laat zo'n dier gewoon inslapen en dan hoor je er niemand over.

En natuurlijk speelt er mee dat TO bang is om te rijden op dit dier. En natuurlijk spelen financiën een rol. Natuurlijk speelt de wens voor een paard waar een klik mee is, een rol. Je kan niet net doen alsof dat allemaal maar onzin is en TO zich daar maar "overheen moet zetten". Het is de werkelijkheid.

Was het beestje 20 geweest dan had je er niemand over gehoord. Maar wat is het verschil? Stel dat TO in therapie gaat voor haar angst, dit paard dure medicijnen in laat spuiten en TO nog 2 jaar recht-toe- recht-aan buitenritjes maakt met dit paard. Is het dier dan beter af? Om vervolgens na een paar jaar voor hetzelfde dilemma te staan want als je als eigenaar re geen plezier uit haalt ga je dat geen 20 jaar volhouden tot het beest van ouderdom sterft.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:25

Jeika schreef:
@schapenwol Heb heel veel lieve, maar helaas ook minder lieve pbs gehad. :)

Jullie hebben zeker een punt wat betreft verkopen. Ik zal er over nadenken. Ik heb idd niet de klik die ik graag zou willen, maar om hem nou daarom af te maken.. ik weet het niet. Ik kan hem in principe houden. Ik heb een baan, hoef niet elke dag naar stal. Ik ga inslapen als het beter is voor hem en niet alleen voor mij.


Waarom heb je 'm in eerste instantie gekocht? Er was iets wat je in 'm aantrok. Nu overheerst angst heb ik 't idee en angst is nooit een goede raadgever. Angst staat ook de groei van jullie band in de weg. Focus op wat je wel leuk vond en ook wat je wel leuk kunt gaan vinden. Mijn advies zou zijn geef het tijd.
Laatst bijgewerkt door flavlip op 11-02-23 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:25

Tja dat is het ook; zoveel mensen zoveel meningen en ook zoveel verschillende situaties.
Uiteindelijk zit de ts in deze situatie en zal ze zelf de keuze moeten maken waar zij zich het best bij voelt.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:26

Ninx schreef:
Een klik is er zelden zomaar…. Dat is een sprookje.
Die klik ontstaat door elkaars gebruiksaanwijzing te leren begrijpen


Dat is totaal niet mijn ervaring. Ik heb direct een klik of niet, het is net als verliefdheid bij mij. En als de klik er niet is dan groeit het bij mij ook niet meer.

Ik begrijp dat er mensen zijn die dat heel anders ervaren en bij wie liefde wel groeit. Maar of dat voor TO geldt kan alleen zij weten.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:31

Pareltjes schreef:
janderegelaa schreef:

Ik heb in elk geval alles van TS gelezen. De rest is niet zo relevant voor mening.


Maar het gaat helemaal niet om jouw mening, het gaat om de TS. Die vraagt met onderbouwing. Geen holle kreten als : artrose = altijd pijn dus dood.

Artrose kent vele uitingen. Een veel gelooft misverstand is dat artrose altijd pijn betekend. Dat is niet zo. De pijn is afhankelijk van vele factoren. Factoren die jij in deze niet kent en dus ook niet kunt oordelen of dit paard zich al in de fase van “ dood is verlossing “ begeeft.

Pijn bij artrose is afhankelijk van oa de mate van artrose, mate van belasting, weersomstandigheden zoals vocht, temperatuur maar nog belangrijker de combinatie van beide. Voeding, compensatie vermogen etc..
Pijn kan slechts zelden aanwezig zijn ( bijv bij een specifieke beweging ) of in landurige pijn (24/7 ) bij ver gevorderde vormen. Wat me brengt bij het feit dat de mate van artrose jaren stabiel KAN blijven. Pijn kan varieren van 15 seconden per dag tot 24/7. En alles wat er tussen in zit.

Jammer genoeg denkt men bij het horen van het woord Artrose meestal aan de aller ergste en meest ver gevorderde vorm. En dus is dood de meest humane oplossing en ben je dierenbeul als je dat niet doet.

Zwart / wit ! Artrose is op alle fronten grijs! Korte bocht redeneringen als paard is een vluchtdier en kan door artrose in de kogel niet meer vluchten gaan gewoon niet op De mate van artrose bij dit paard geconstateerd bevindt zich volgens haar DA nog lang niet in fase van “ dood is het meest humane”. Jaag mensen zoals de TS daar ook niet mee op de kast of haar proberen een schuldgevoel aan te praten omdat ze vanuit emotie handelt.

Gelukkig doet ze dat, en doet ze wat ieder emphatisch eigenaar zou doen. Weloverwogen beslissingen nemen samen met een kundig dierenarts.


Ik denk dat jij pijn bij paarden iets teveel vermenselijkt. Want hoe kom je 9 vd 10 achter de achter de artrose? Juist, doordat hij onregelmatig is, en dat is altijd pijn of ongemak. Soms in mindere mate, soms in meer, maar artrose gaat nooit helemaal weg, en het kan even minder worden, door de zomer, of goed beslag maar het is een illusie dat het helemaal weg is, het ongemak is er altijd. Alleen veel mensen zien dat niet, wat soms ook komt doordat paarden geen lijdende dieren zijn, maar dieren die in het hier en nu leven en gewoon doorgaan met het leven, ook al lopen ze op 3 benen bij wijze van. DAn hoor je mensen praten van 'maar hij heeft nog zeveel plezier in het leven' of 'hij kijkt nu nog zo blij uit zijn ogen!' of 'hij is in het begin altijd stijf maar ze moet altijd even opstarten'. Dat is vermenselijking waar het vaak mis gaat, want mensen willen het soms ook gewoon niet zien. Ik was een maand geleden bij een lesklant, die vond dat haar paard heel veel stout was tijdens het rijden. Hij brak uit, of begon ineens een beetje zo te staken en te bokken. Toen ze aandraafde zag ik het direct, hij was gewoon kreupel aan beide voorbenen van of artrose of hko. Zo liep hij al jaren. En dat is het hele probleem, mensen zien het niet of willen het niet zien...
Dus ja, ik zie teveel kreupele pony's en paarden die worden doorgetraind met artrose terwijl dat eigenlijk gewoon niet eerlijk is naar het paard. Dus ja, ik zo het niet raar vinden als de ts bepaald hem in te laten slapen, want het gaat gewoon te vaak mis...

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 23:04

Er wordt wederom voorbij gegaan aan de gradatie van de artrose. En de ene pijn is de andere niet. 5 minuten pijn per dag is makkelijker te verwerken dan 24 uur pijn per dag. Voor paard én mens, want langdurige pijn is een uitputtingsslag. Korte pijn heeft beduidend minder impact.

Ik vind het boeiend te zien hoeveel mensen met meer kennis dat TS haar dierenarts in dit topic zitten. Maar ook stuitend hoe weinig verdieping er aanwezig is.

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 23:34

Pareltjes schreef:
janderegelaa schreef:
Ik heb in elk geval alles van TS gelezen. De rest is niet zo relevant voor mening.


Maar het gaat helemaal niet om jouw mening, het gaat om de TS. Die vraagt met onderbouwing. Geen holle kreten als : artrose = altijd pijn dus dood.

Artrose kent vele uitingen. Een veel gelooft misverstand is dat artrose altijd pijn betekend. Dat is niet zo. De pijn is afhankelijk van vele factoren. Factoren die jij in deze niet kent en dus ook niet kunt oordelen of dit paard zich al in de fase van “ dood is verlossing “ begeeft.

Pijn bij artrose is afhankelijk van oa de mate van artrose, mate van belasting, weersomstandigheden zoals vocht, temperatuur maar nog belangrijker de combinatie van beide. Voeding, compensatie vermogen etc..
Pijn kan slechts zelden aanwezig zijn ( bijv bij een specifieke beweging ) of in landurige pijn (24/7 ) bij ver gevorderde vormen. Wat me brengt bij het feit dat de mate van artrose jaren stabiel KAN blijven. Pijn kan varieren van 15 seconden per dag tot 24/7. En alles wat er tussen in zit.

Jammer genoeg denkt men bij het horen van het woord Artrose meestal aan de aller ergste en meest ver gevorderde vorm. En dus is dood de meest humane oplossing en ben je dierenbeul als je dat niet doet.

Zwart / wit ! Artrose is op alle fronten grijs! Korte bocht redeneringen als paard is een vluchtdier en kan door artrose in de kogel niet meer vluchten gaan gewoon niet op De mate van artrose bij dit paard geconstateerd bevindt zich volgens haar DA nog lang niet in fase van “ dood is het meest humane”. Jaag mensen zoals de TS daar ook niet mee op de kast of haar proberen een schuldgevoel aan te praten omdat ze vanuit emotie handelt.

Gelukkig doet ze dat, en doet ze wat ieder emphatisch eigenaar zou doen. Weloverwogen beslissingen nemen samen met een kundig dierenarts.

De pijn die het paard nu wel of niet heeft is niet het grootste discussiepunt. Dat is de overweging of je je kapotte paard nog aan een ander kunt toevertrouwen als zelf houden geen optie.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:42

Pareltjes schreef:
Er wordt wederom voorbij gegaan aan de gradatie van de artrose. En de ene pijn is de andere niet. 5 minuten pijn per dag is makkelijker te verwerken dan 24 uur pijn per dag. Voor paard én mens, want langdurige pijn is een uitputtingsslag. Korte pijn heeft beduidend minder impact.

Ik vind het boeiend te zien hoeveel mensen met meer kennis dat TS haar dierenarts in dit topic zitten. Maar ook stuitend hoe weinig verdieping er aanwezig is.



Maar jij gaat voorbij aan het dilemma van TO.
Het advies van de dierenarts is ook geen bakwerk naar rechtuit buitenritjes. Moet je maar willen. TO durft er niet eens op, laat staan naar buiten. Kan je aan voorbij gaan maar dat is wel de realiteit. TO heeft geen klik met het paard. Ga je ook aan voorbij. Als het dier gezond was had ze het misschien verkocht. Nu zit ze met een paard met een forse beperking, ook al zou hij niet veel pijn hebben.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:46

Ik ben een sentimentele wat dat betreft. Ik koop een dier, ik kies een dier, het gaat niet andersom. Ik heb de verantwoording voor dat dier en dat dier gaat hier de verkoop niet in als het iets onder de leden heeft. Echter, gaat een dier hier ook niet dood, omdat ik er eigenlijk niks mee heb of het me door ziekte/ blessure ineens in de weg zit, had ik dat dier maar niet moeten kiezen, ik calculeer dat bij aanschaf in. Dat dier blijft bij mij en ik zal alles binnen mijn mogelijkheden doen om het comfortabel te laten zijn en enkel inslapen als ik zie dat het dier niet meer wil, niet omdat hij mij nu eenmaal beter zou passen, dat zou me enorme gewetenswroeging geven.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:48

Schapenwol schreef:
Maar jij gaat voorbij aan het dilemma van TO.
Het advies van de dierenarts is ook geen bakwerk naar rechtuit buitenritjes. Moet je maar willen. TO durft er niet eens op, laat staan naar buiten. Kan je aan voorbij gaan maar dat is wel de realiteit. TO heeft geen klik met het paard. Ga je ook aan voorbij. Als het dier gezond was had ze het misschien verkocht. Nu zit ze met een paard met een forse beperking, ook al zou hij niet veel pijn hebben.


Ik begrijp wat je bedoelt, maar waarom wordt het paard dan feitelijk ingeslapen, om het paard of om TS of maakt dat niet uit. Ik denk dat daar de meningen dan in de discussie over verschillen. Wat jij eigenlijk zegt, doe maar dood, want voldoet niet aan het wensenpakket, ik vind dat persoonlijk heel gemakkelijk een leven beëindigen, ik snap zo een instelling nooit.

Paard heeft onbelast geen pijn, kan gerust mee op buitenrit, heeft mild artrose, dus om het paard hoef je niet te laten inslapen. Ik zou aan mijn angst werken en me inzetten om het beste er uit te halen.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:23

Ik ben het gedeeltelijk wel eens met janderegelaa

Een paard wat niet goed loopt heeft pijn. Maar als dat alleen is als je erop zit dan kan dat paard nog prima op de wei mits hij onbelast wel gewoon goed loopt.
Ik snap dat het lastig is deze situatie. Ik denk dat ik er ook een plekje voor zou zoeken als weidemaatje en of toekomstig buitenrit pony als dat het advies van de arts was.

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:00

Vanuit een ander oogpunt: paard is een Konik. Tien tegen één dat het dier uit een begrazingsproject komt waar het als jaarlinghengst twee opties had: naar de slager of een goedwillende 'gek' wil het dier wel 'redden'.
Zo bekeken heeft het dier er al 4 jaar bij gekregen.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:06

Ik keek net op je profiel voor ik wou reageren, maar ik meen hem te herkennen. Kan het zijn dat het Troy heette bij een vorige eigenaar?

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:08

Pareltjes schreef:
Er wordt wederom voorbij gegaan aan de gradatie van de artrose. En de ene pijn is de andere niet. 5 minuten pijn per dag is makkelijker te verwerken dan 24 uur pijn per dag. Voor paard én mens, want langdurige pijn is een uitputtingsslag. Korte pijn heeft beduidend minder impact.

Ik vind het boeiend te zien hoeveel mensen met meer kennis dat TS haar dierenarts in dit topic zitten. Maar ook stuitend hoe weinig verdieping er aanwezig is.


Hier ben ik het mee eens, ik zie soms paarden die al jaren artrose hebben en met een goed management het nog prima doen. Bij artrose geldt , rust roest maar overbelasten en forceren zorgen ook voor opvlammingen. Dus is het de kunst om het dier in beweging te houden zonder te forceren.

Er zijn heel veel gradaties in pijn, en pijn betekent imo niet gelijk dat een paard maar dood moet.

Ik lees gewoon dat de konik jong is, niet goed aan/ doorgereden en TS ervaring mist en angst heeft opgelopen omdat ze er hard vanaf gevallen is.

En nu zit ze dus in een moeilijk dilemma, want hij is te goed om in te laten slapen maar zelf durft ze er niet meer op.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:04

Weet je, er is zat te proberen om het voor het dier comfotabel te maken...
Ik snap niet dat een arts dan zegt niks aan doen...

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:24

Popstra schreef:
Weet je, er is zat te proberen om het voor het dier comfotabel te maken...
Ik snap niet dat een arts dan zegt niks aan doen...


Zo’n gekke gedachte is dat niet…. Ik heb een 7 jarige merrie staan die een hele lichte vorm heeft, staat onder jaarlijkse controle om het beeld ervan in de gaten te houden en is toen ik haar nog reed ook wel ingespoten.

Toen we besloten haar te insemineren na groenlicht van de arts zei hij ook: ik zou haar nu lekker laten lopen want het ziet er goed uit en behalve hele dagen buiten lopen hoeft ze niks, alleen als je haar weer gaat rijden nog een keer inspuiten omdat ze dan veel meer belast wordt (springpaard). Ze is nu 7 maanden drachtig en alles ziet er nog steeds goed uit.

Natuurlijk is het per paard verschillend omdat er verschillende gradaties zijn, maar zo’n gekke gedachte is het dus niet van een DA.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:45

Hij staat op mp...zie hem net staan. Kasper 23 jan geplaatst

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:57

Cinnepin schreef:
Hij staat op mp...zie hem net staan. Kasper 23 jan geplaatst


Waarom is dit nodig? Daarmee deel je in feite meteen publiekelijk iemands identiteit.
Als TS het nodig vind om zulke info te delen dan doet ze het zelf wel.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:01

Ik deel helemaal niets, iemand zet zelf wat op internet, dus deelt ze het zelf ;)
Als jij hetzelfde verhaal op mp zet als op bokt is het niet raar dat iemand je adv tegen komt, toch?
Een bekende van me zoekt een pony, dus kijk ik mee, kan ik het helpen dat ik die adv tegen kom..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:02

Cinnepin schreef:
Ik deel helemaal niets, iemand zet zelf wat op internet, dus deelt ze het zelf ;)
Als jij hetzelfde verhaal op mp zet als op bokt is het niet raar dat iemand je adv tegen komt, toch?
Een bekende van me zoekt een pony, dus kijk ik mee, kan ik het helpen dat ik die adv tegen kom..
En dus moet je die advertentie delen op Bokt? Wat wil je daarmee bereiken? :?

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:03

En waarom moet je dat dan perse publiekelijk komen melden?
Ik heb een TEM uitgedaan.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:06

Ik deel geen advertentie...heb nergens een link geplaatst. Ik zeg alleen dat ie er op staat.
Misschien zijn er mensen geinteresseerd hier? Er wordt zo vaak over een paard vermeld dat ie te koop staat of op mp staat en nu mag het ineens niet? :?

Ts heeft hem zelf toch op mp gezet? 8)7

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 12:12

Hij stond al op marktplaats toen ik dit topic opende hoor.. had hem al te koop staan voor ik überhaupt naar de kliniek ging. Heb niemand laten komen kijken maar mocht de perfecte kandidaat zich melden.. wat niet zo is trouwens want niemand heeft interesse.
Je zegt het alsof het een misdaad is. :o