5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:13

Maar het lijkt mij geen geheim dat hij op mp staat? Zo wordt dat nu wel gesuggereerd. Heel vreemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:17

Cinnepin schreef:
Maar het lijkt mij geen geheim dat hij op mp staat? Zo wordt dat nu wel gesuggereerd. Heel vreemd
Je weet net zo goed als ieder ander dat er in de geschiedenis van Bokt nog niemand geweest is die uit oprechtheid in een topic als dit meldt dat een dier op MP staat. Het is altijd om de TS te kakken te zetten, en ook in dit topic voegt het tótaal niks toe, zeker niet op de suggestieve wijze waarop je het gepost hebt. Als iemand n.a.v. de OP van Jeika geïnteresseerd was geweest in de pony, hadden ze haar wel via PB benaderd, daar hebben ze geen Sherlock Holmes voor nodig die even terloops komt melden dat de pony op MP staat.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:18

Ik snap oprecht het punt niet waarom het een geheim is dat de pony op mp staat?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:23

Het is geen geheim, het is gewoon onnodig om dat in naam van TS even te willen tentoonstellen. Ze heeft zelf ook een toetsenbord.

anca

Berichten: 1784
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:25

Cinnepin schreef:
Ik snap oprecht het punt niet waarom het een geheim is dat de pony op mp staat?


Het is helemaal geen geheim ts heeft het erzelf ook over.

Maar de manier waarop jij het hier neerplemt is alleen maar om acties uit te lokken . Reldel dus !

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:33

Dat maken jullie er van, wat een vooroordelen en reldel? Persoonlijk scheden is niet toegestaan

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:48

LWDaisy schreef:
Ach.. Laat hem nog niet gaan.. Hij is nog veel te jong..

Ik heb mijn merrie op 17 januari dit jaar laten gaan. Ze was nét geen 21 jaar.
Ze stond toen al 11 jaar (!!) op pensioen bij mij. Ik haalde haar op toen ze 9 jaar was - en 6 maanden later kregen wij dezelfde diagnose die jij te horen kreeg. Ik stond toen ook voor de keuze: bijhouden, stoppen met rijden en haar op pensioen sturen.. of verkopen.

Wat nou als ik haar had verkocht? Waar komt ze dan terecht? Ergens waar men niet naar haar lichaam luistert? Waar ze nog 3 jaar gereden wordt, dan echt helemaal stuk gereden is en ze alsnog veel te jong ingeslapen zal worden?

Dikke doei. Ik kan haar ook graag zien van op de grond, daarvoor moet ik echt niet in het zadel zitten.
Ik heb haar als een gek opgespaard. Verhuisd naar 24/7 buiten (met schuilstal, zonder blubberwei :) ). De eerste jaren nog heel regelmatig in de bossen gaan wandelen, daarna viel die mogelijkheid weg door te verhuizen. Maar toen (ze was ruim 17 jaar ondertussen) ging ze de periode in van lekker relaxen op de wei, vriendjes om mee te kroelen, lekker grazen en hooi happen, in de winter warme slobber in haar buikje, ...

En tot haar 17de sprong en bokte ze in vrijheid nog in het rond als een veulen. Als een gek door de wei galopperen. Pas toen ze rond die leeftijd LA tegen een poortje knalde, kreeg ze een "slecht been". Met datzelfde been liep ze 2 jaar later in een konijnengat. En nog eens anderhalf jaar later liep ze plots heel kreupel op datzelfde been. Ik kreeg haar er weer bovenop (afgelopen december), maar helaas liep ze een maand later opnieuw heel kreupel op datzelfde been. Ik heb haar toen laten gaan, ze had haar rust verdiend..

Ik heb haar 11 jaar op pensioen gehad. 11 jaar waarin we aan de hand wandelden en bitloos & bareback door de bossen trokken. Ik leerde haar vrijheidsdressuur, zolang ze pijnvrij en comfortabel was. Onze band.. die is niet in woorden te bevatten. Graag zien kan echt van op de grond.

Ik heb geen moment spijt, van mijn superdeluxe grasmaaier. Ja, natuurlijk kost het veel centjes, en nee, je kan niet meer rijden.
Was ze die centjes waard? JA. Zou ik het opnieuw doen, als ik terug in de tijd kon? JA, absoluut JA. Want mijn Daisy was echt een topper, en die was ze ook zonder zadel op haar rug. Ik heb haar 11 jaar lang van een zalig lekker leventje mogen laten genieten, en in ruil daarvoor mocht ik elke dag van haar genieten. Ja, ze was elke cent waard, ook al kon ik niet meer rijden.

Spaar hem op. Hij staat comfortabel en pijnvrij en is nog piepjong. Hij heeft nog héél wat goede jaren voor de boeg. Gun hem die alsjeblieft. Laat hem niet gaan omdat hij lichamelijk niet perfect in orde is. Hou van hem, van op de grond.

Als je zou verkopen - hou dan rekening met het risico daarvan. Je weet niet waar hij terecht zal komen. Het was een risico dat ik nooit heb willen nemen - bij mij was Daisy veilig. Ik zou haar never nooit overvragen. Ik heb haar op die manier een pracht van een pensioen mogen geven.
Ik heb nu ontzettend veel verdriet omdat ik haar na 11 jaar en half heb moeten laten gaan - maar ik zou het zo weer opnieuw doen.

Inslapen was hier op die leeftijd absoluut niet aan de orde. Serieus, waarom zou ik dat gedaan hebben? Ze was 9 jaar. Ze had artrose. Ze was pijnvrij en stond er heerlijk comfortabel bij. Inslapen is geen optie dan. Simpel. Dat is niet eerlijk. Niet om die reden. Niet als ze nog pijnvrij zijn en genieten van het leven. Dat is niet eerlijk.

Is dit trouwens het paard dat ik gratis voor adoptie op FB heb zien passeren vanochtend? Hij lijkt me erg lief.. Hou hem, en hou van hem.. Van op de grond.. Dat kan gewoon. Het kost je stalgeld, en ondersteuning qua gewrichten, maar de liefde die je ervoor terug krijgt, die is echt eindeloos en onvoorwaardelijk, en die is het echt meer dan waard.

Ik sluit een foto bij van ons 10-jarig jubileum. Ik heb alles bereikt wat ik wilde voor "mij en mijn paard", en echt, met mijn hand op mijn hart: het is het allemaal waard. Ik heb nergens spijt van. Zij was dat pensioen waard, elke cent, en elke dag dat ik niet kon rijden. Ze had een hart van goud, en dat haar benen dan versleten waren, maakte mij geen reet uit. Ze was fantastisch, ook al was ze lichamelijk niet perfect.
[ [url=m/ss3Hm1.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3
Dit behoeft geen verdere aannvulling.
Een paard te vroeg laten inslapen kan zeker wel.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:55

Citaat:
Artrose kent vele uitingen. Een veel geloofd misverstand is dat artrose altijd pijn betekend. Dat is niet zo. De pijn is afhankelijk van vele factoren. Factoren die jij in deze niet kent en dus ook niet kunt oordelen of dit paard zich al in de fase van “ dood is verlossing “ begeeft.

Pijn bij artrose is afhankelijk van oa de mate van artrose, mate van belasting, weersomstandigheden zoals vocht, temperatuur maar nog belangrijker de combinatie van beide. Voeding, compensatie vermogen etc..
Pijn kan slechts zelden aanwezig zijn ( bijv bij een specifieke beweging ) of in landurige pijn (24/7 ) bij ver gevorderde vormen. Wat me brengt bij het feit dat de mate van artrose jaren stabiel KAN blijven. Pijn kan varieren van 15 seconden per dag tot 24/7. En alles wat er tussen in zit.

Jammer genoeg denkt men bij het horen van het woord Artrose meestal aan de aller ergste en meest ver gevorderde vorm. En dus is dood de meest humane oplossing en ben je dierenbeul als je dat niet doet.

Helemaal mee eens.
Please note: ik ben partijdig : ik heb al zo'n veertig jaar artrose en ik ben doorgaans pijnvrij.
(Goede voeding, management en 'hoefbeslag'.)
Citaat:
Ik denk dat jij pijn bij paarden iets teveel vermenselijkt. Want hoe kom je 9 vd 10 achter de achter de artrose? Juist, doordat hij onregelmatig is, en dat is altijd pijn of ongemak.

Hier snap ik niets van, van die vermenselijking.
Beschreven werd wat artrose betekent - dat is ongeveer hetzelfde bij mens en dier.
Twee minuten matige opstartpijn vind ik geen reden tot afmaken.
Citaat:
Soms in mindere mate, soms in meer, maar artrose gaat nooit helemaal weg, en het kan even minder worden, door de zomer, of goed beslag maar het is een illusie dat het helemaal weg is, het ongemak is er altijd.

Ja, en....?
Een dier afmaken ivm "ongemak", dat vind ik nog al wat.
Juist ook artrose: klasse 4 op de foto hoeft echt geen pijn te betekenen.
Citaat:
Alleen veel mensen zien dat niet, wat soms ook komt doordat paarden geen lijdende dieren zijn, maar dieren die in het hier en nu leven en gewoon doorgaan met het leven, ook al lopen ze op 3 benen bij wijze van.

?
Wat mij betreft is een ongemak iets wat gewoon bij het leven hoort.
Uiteraard moet je als ruiter, trainer, verzorger van je dier hier rekening mee houden.

Op drie benen lopen: in de vrije natuur overleeft een paard dat niet. (Het eerste criterium voor een roofdier.)

Citaat:
Dan hoor je mensen praten van 'maar hij heeft nog zeveel plezier in het leven' of 'hij kijkt nu nog zo blij uit zijn ogen!' of 'hij is in het begin altijd stijf maar ze moet altijd even opstarten'. Dat is vermenselijking waar het vaak mis gaat, want mensen willen het soms ook gewoon niet zien.

?????

Wat is volgens jou nu dan toch vermenselijking?
Dat het dier plezier heeft, ondanks een beetje pijn of ongemak...?
Ik zie niet in dat dit niet gaat over 'paard waardig'.
(Let wel: een beetje pijn, en ik heb het niet over ontkennen.)

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:16

Vind het eerder kwalijk dat zo een dier van de hand wordt gedaan, las zelfs ergens, gratis ter adoptie aan geboden, dan wanneer iemand hier de advertentie meldt.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 13:23

Dat is helemaal niet aan de orde? Ik heb hem nergens gratis ter adoptie staan? Weet niet waar dat vandaan komt. :?

aisa

Berichten: 762
Geregistreerd: 01-10-04

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:40

gewoon een hele nette duidelijke advertentie die niks verbergt,niks mis mee.
Ts vraagt na aanleiding aan het gebrek aan interesse wat iedereen zou doen( 110 meningen)

Als er geen interesse is ,zou ik hem laten inslapen.
Geef je hem af aan iemand en je vertrouwt het niet,dan weet je wat de gevolgen kunnen zijn .

Er zijn echt maar twee keuzes te maken,de rest is bijzaak.

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:42

TS is ook gewoon al eerder eerlijk geweest dat hij op marktplaats staat hoor, en dat er weinig geintereseerden zijn. Kwestie van het topic even goed door lezen. ;-)

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:43

Jeika schreef:
Dat is helemaal niet aan de orde? Ik heb hem nergens gratis ter adoptie staan? Weet niet waar dat vandaan komt. :?


Iemand in dit topic dacht dat ze het paard op facebook was tegen gekomen, als gratis ter adoptie. Vandaar dat ik het noem.

@Elisa, staat idd in de OP al.

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:51

Heb hem trouwens even opgezocht en ik vind het een prachtig beestje. Denk dat er weinig mensen op af komen vanwege de maat. Hij is natuurlijk niet geschikt voor een volwassene. Zou een prima gezelschapspony kunnen zijn/ worden denk ik.

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:54

Waar iedereen nu wel weer aan voorbij gaat; Nee, dit paard lijdt nu op dit moment niet, dus inslapen vanwege de artrose is nu niet noodzakelijk, het paardvriendelijkst ofzo. Maar als de eigenaar het betreffende dier niet wil houden, wat is dan de beste optie?

Anoniem

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 14:24

Ik stuur je ff een pb

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:24

Everwind schreef:
Waar iedereen nu wel weer aan voorbij gaat; Nee, dit paard lijdt nu op dit moment niet, dus inslapen vanwege de artrose is nu niet noodzakelijk, het paardvriendelijkst ofzo. Maar als de eigenaar het betreffende dier niet wil houden, wat is dan de beste optie?


Heel eerlijk en dat is puur mijn mening. Dan houd je het aan en verzorg je het naar je beste kunnen. Je weet dat wanneer je een paard koopt, dat blessures kunnen ontstaan of dat er geen klik is met het paard. Is het paard te stuk, dan verlos je het uit zijn lijden, is er geen klik dan verkoop je het dier. Valt dit echter tegelijkertijd samen en kan paard pijnloos functioneren met een aanpassing in het werk, dan maak je er het beste van samen, inzet noem je dat. Ik vind dat persoonlijk niet meer dan een logisch gevolg. Het is immers geen kapotte koffiemachine die je naar de stort brengt, omdat je erachter komt dat thee toch meer je ding is.
In mijn beleving laat je een dier niet hemelen omdat het je nu even zo uit komt en je te bang bent om het dier de beweging te geven die het nodig heeft, volgens de advertentie is het paard erg braaf buiten, werk aan je angst dan, afschuiven op een ander vind ik ook niet kunnen. Dat is van de een de ander zijn probleem maken.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:08

Schapenwol schreef:
Jeika schreef:
Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.
Wat zou een 2nd opinion kunnen opleveren? :)



Ik zou even goed teruglezen wie er tegen jou zeggen dat inslapen egoïstisch en not done is. Ik weet zeker dat dat geen volwassenen zijn met veel ervaring in de paardenwereld.

Je paard weggeven of verkopen geeft jezelf een beter gevoel maar je geeft je paard een onzekere toekomst met veel risico om slecht terecht te komen.

Een paard nog 20 jaar aanhouden waar je niet op durft te rijden en waar je geen klik mee hebt is niet realistisch. Als je een eigen boerderij hebt en je hebt er nauwelijks kosten aan misschien, maar niet als je een stalling moet betalen.

Mensen die zeggen dat je het dier zelf moet houden, leven wat mij betreft niet in de echte wereld waar je moet werken voor je geld. Het leven is kort, je gaat niet 20 jaar elke maand een groot bedrag uitgeven aan iets dat enkel zorgen en geen plezier brengt. Het leven is geen Penny verhaal.


Je moet mensen die er een andere mening op na houden dan jij niet diskwalificeren.
Je bent niet verplicht om een paard te nemen hè? Als je wel een paard neemt, ben je er verantwoordelijk voor. In goede en in slechte tijden.

Ik ben het volledig eens met Pareltjes.

Janderegelaa jouw opmerking naar Pareltjes is ronduit onbeschoft en ook nog eens onjuist.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:21

Schapenwol schreef:
Ninx schreef:
Een klik is er zelden zomaar…. Dat is een sprookje.
Die klik ontstaat door elkaars gebruiksaanwijzing te leren begrijpen


Dat is totaal niet mijn ervaring. Ik heb direct een klik of niet, het is net als verliefdheid bij mij. En als de klik er niet is dan groeit het bij mij ook niet meer.

Ik begrijp dat er mensen zijn die dat heel anders ervaren en bij wie liefde wel groeit. Maar of dat voor TO geldt kan alleen zij weten.


Dat kan wellicht beide. Maar als je het type bent zoals jij, die vanaf het begin wel of geen klik heeft, dan had je hem niet gekocht bij geen klik toch?
En ben je het type waarbij die klik wel kan komen als je in de band met je paard investeert, dan kan het dus nog komen.
Mijn ervaring is dat een hechte band met je paard voornamelijk ontstaat door heel veel tijd met hem door te brengen en samen dingen te ondernemen.

BigOne
Berichten: 38270
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:25

Ik heb artrose , mijn handen functioneren nog net wanneer ik mijn beugels om heb. Ondanks alles wat je er aan kunt doen om de pijn te verzachten is het een onomkeerbaar proces, ook mijn rug en schouders beginnen nu, net eerder weggegaan van een feest waar je moest staan en pijnstilling vergeten.
En mensen die artrose van mensen met artrose bij paarden gaan vergelijken, sorry maar dan zit je er toch wel wat naast.
Wanneer ik op één been land is dat goed te doen, een paard land op één been met een druk van 450 kilo erop. En het paard loopt ook onbelast bij bepaalde bewegingen kreupel . Misschien kan ts het nog wel wat rekken met heel veel zorg en uitstekend beleid maar wanneer de vraag verkopen of inslapen wordt gesteld zou ik kiezen voor inslapen. Dit wordt niet beter en je bespaard het dier een hoop ellende .

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:28

BigOne schreef:
Ik heb artrose , mijn handen functioneren nog net wanneer ik mijn beugels om heb. Ondanks alles wat je er aan kunt doen om de pijn te verzachten is het een onomkeerbaar proces, ook mijn rug en schouders beginnen nu, net eerder weggegaan van een feest waar je moest staan en pijnstilling vergeten.
En mensen die artrose van mensen met artrose bij paarden gaan vergelijken, sorry maar dan zit je er toch wel wat naast.
Wanneer ik op één been land is dat goed te doen, een paard land op één been met een druk van 450 kilo erop. En het paard loopt ook onbelast bij bepaalde bewegingen kreupel . Misschien kan ts het nog wel wat rekken met heel veel zorg en uitstekend beleid maar wanneer de vraag verkopen of inslapen wordt gesteld zou ik kiezen voor inslapen. Dit wordt niet beter en je bespaard het dier een hoop ellende .


Amen, ik vind dat vergelijken tussen mensen en dieren ook altijd zo mis gegrepen. Want wij kunnen goed voor onszelf zorgen (als we geen medicatie vergeten :P ), paarden kunnen dat niet. En paarden zijn vluchtdieren, dus zij blijven altijd door lopen, ook op 3 benen.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:43

Juist het feit dat zij afhankelijk zijn van onze zorg, maakt ons extra verantwoordelijk.

Ik heb paarden gezien die 24/7 aan het afzien waren, continu pijn, en toch in kudde verband gehouden,kon moeilijk anticiperen op gedrag van andere paarden. Zo sneu. Laat dat paard toch inslapen dacht ik dan.

Maar de andere kant doet me ook pijn. Onder het mom "ze weten toch niet wat dood is" of een andere misplaatste drogreden, paarden laten inslapen omdat ze niet (meer) voldoen aan het wensenlijstje van de eigenaar.

Toen mijn paard op haar achttiende een blessure kreeg stonden ze al vóórdat ik bij de dierenarts was in de rij om te vertellen dat ik haar wel ergens goedkoop weg kon zetten op pensioen, of dat ik haar beter kon laten inslapen, ze was tenslotte al op leeftijd. -O-

BigOne, je geeft aan dat vergelijken niet klopt, om vervolgens met een vergelijking te komen, beetje tegenstrijdig lijkt me.
Waarom zou je moeten kiezen tussen verkopen of inslapen?

BigOne
Berichten: 38270
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:24

Omdat dat de vraag van dit topic is misschien?

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:25

Wintu schreef:
Heel eerlijk en dat is puur mijn mening. Dan houd je het aan en verzorg je het naar je beste kunnen. Je weet dat wanneer je een paard koopt, dat blessures kunnen ontstaan of dat er geen klik is met het paard. Is het paard te stuk, dan verlos je het uit zijn lijden, is er geen klik dan verkoop je het dier. Valt dit echter tegelijkertijd samen en kan paard pijnloos functioneren met een aanpassing in het werk, dan maak je er het beste van samen, inzet noem je dat. Ik vind dat persoonlijk niet meer dan een logisch gevolg. Het is immers geen kapotte koffiemachine die je naar de stort brengt, omdat je erachter komt dat thee toch meer je ding is.
In mijn beleving laat je een dier niet hemelen omdat het je nu even zo uit komt en je te bang bent om het dier de beweging te geven die het nodig heeft, volgens de advertentie is het paard erg braaf buiten, werk aan je angst dan, afschuiven op een ander vind ik ook niet kunnen. Dat is van de een de ander zijn probleem maken.

In vind persoonlijk dat je heel kort door de bocht gaat. Angst is iets vreselijks,ik had het ook nooit en ineens gebeurde er wat dat ik amper nog een paard durfde vast te houden. Iedereen die mij kent zei ook: Jij??

Voor het paard maakt het echt niets uit. En ik ben het wel eens met Janderegelaar, kreupel is pijn.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:29

Ook ik heb artrose en funktioneer nog prima. Bij bij is het al jaren stabiel,gelukkig! En ja vergelijk het rustig met een paard. Een van mn hengsten heeft ook artrose. Vanaf zn 3 jaar stabiel tot aan zijn 25tigste.
Nu gaat hij pas kwakkelen. Er zijn genoeg overeenkomsten in het proces.