Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 11 [ 266 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

 
Profiel   

Nou, ik heb echt de loterij gewonnen op het gebied van paarden houden. Dat blijkt maar weer. -O- Na 2 jaar geleden een pony te hebben gekocht met kissing spines, dacht ik nu een maatje voor het leven te hebben. Helaas is het tegendeel gisteren gebleken.


Mijn jonge Konik heeft eigenlijk sinds het begin dat ik hem heb gekocht al wat gekwakkeld. Op de keuring kwam hij met zijn hakken over de sloot de buigproeven door. De buigproef rechtsachter moest een keer opnieuw gedaan worden, die was de eerste keer niet goed. De tweede keer wel. Nu ik erop terugkijk had ik de alarmbellen al moeten horen rinkelen, maar ik was toch een stukje jonger en naïever dan nu. En ik weet ook niet alles natuurlijk. Heb geen tot weinig paardenkenners in mijn omgeving en de dierenarts en instructrice die toen meekeken gaven groen licht voor de koop.

Eenmaal thuis had ik hem eerst een aantal weken vrijwel stil gezet. Af en toe wat wandelen, maar ik gunde hem de tijd om even bij te komen. Toen ik hem weer wilde oppakken ongeveer een maand later, viel me op dat hij niet helemaal regelmatig liep op, je raadt het al, rechtsachter. Toen een dierenarts erbij gehaald die hem pijnstilling had gegeven ter controle. Hij liep toen niet anders. Het leek uit zijn knie te komen, dus er werd uitgegaan van slappe kniebanden, waar hij overheen zou groeien. Dus ik ben gewoon doorgegaan met “trainen.” Achteraf ben ik ontzettend blij dat ik zo weinig heb gereden en het vooral heb gehouden bij rustig longeren en wandelen. Ik heb na een val namelijk erg veel angst gekregen. Hij is een onzeker, maar ontzettend slimme pony. Mijn onzekerheid maakte hem ook onzeker, dus was hij als een tikkende tijdbom. Bij andere ruiters was hij vaak net een manegepony zo braaf, dus ik heb vooral mezelf de schuld gegeven en niet echt gedacht aan pijn als oorzaak. Op begeven moment liep hij aan de longe ook daadwerkelijk een heel stuk beter. Er is een periode geweest waar hij vrijwel volledig zuiver liep. Dat was voor mij bevestiging: het waren zijn kniebanden. Alles is oké nu.

Fast forward naar een paar maanden terug. Ik heb hem verhuisd naar een paddock paradise, waar hij het erg naar zijn zin lijkt te hebben. De stal is een stuk verder weg waardoor ik minder met hem aan de slag kon. Ik durfde ook nog steeds niet te rijden, dus kon alleen longeren en de wandelopties zijn vrij beperkt hier. Het viel me op dat hij weer slechter werd. Hij liep weer net zoals toen ik hem net had. Ik dacht dat het lag aan gebrek aan training. Dus heeft er iemand een tijdje op hem gereden. Hij liep niet goed en na 2 weken geen verbetering. Dit gaf me veel buikpijn. Hij liep nu al 1.5 jaar zo rond, ik dacht dat het over was. Ik begon te twijfelen aan het knieband verhaal. We zijn naar de kliniek geweest met hem. In de eerste instantie dacht de da dat het inderdaad zijn knie was. Rechtsom op het harde liep hij op de volte niet goed. Niet stokkreupel, maar wel een subtiele kreupelheid. Op het zachte beter, niet helemaal goed. Linksom zuiver. Hij is uitverdoofd en liep helemaal goed toen de kogel verdoofd was. Dus geen knie. Slik. Röntgenfoto’s laten maken. Lichte artrose. Verdikkingen aan beide kanten van het gewricht rechts achter. De dierenartsen vonden het bijzonder dat hij in deze anderhalf jaar niet echt is verslechterd. Hij heeft waarschijnlijk geen pijn zolang hij niet belast wordt. Maar dit betekent geen bakwerk meer. Niet longeren, niet rijden. Buitenritten kunnen wel. Morgen wordt er nog een echo gemaakt van de kogel.

Nu mijn dilemma.
Ik kan hem geen buitenritten bieden. Ik durf dat echt niet. Het enige wat ik deed met hem was longeren, grondwerk en soms wandelen, maar ik had wel hoop om ooit weer te rijden. Ik had hem een tijd geleden op marktplaats gezet (voordat ik wist dat het artrose was) maar toch besloten om hem te houden, omdat ik graag nog een laatste keer wilde proberen om van mijn angst af te komen. Hij is een ontzettend lief dier. Ik hou veel van hem. Maar als hij nu al kreupel loopt met zulke lichte artrose.. en met de gedachte dat het niet beter kan worden, alleen slechter. Is het dan nog verantwoord om hem te verkopen? Of überhaupt om nog te houden? Ik weet dat rust roest. Maar als ik hem geen beweging kán geven?
Is het een kwade gedachte om te overwegen hem te laten gaan? Hem eventueel nog een zomer te geven?

Ik weet dat ik veel dingen heb fout gedaan. Ik weet dat ik veel eerder had moeten onderzoeken. Ik voel me al schuldig genoeg, dus hoef hier geen opmerkingen over. Advies: ja graag. :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:24 



 
Profiel   

Ik vraag me af of je de moeite moet nemen om met hem naar buiten te gaan en de angst te doorbreken. Hij is nog zo jong, die artrose gaat snel de verkeerde kant op bij belasting ben ik bang. Ik zou kijken of hij nog pijnvrij als weidemaatje kan vertoeven en zelf gaan nadenken over een nieuw maatje, hoe moeilijk ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:30 



 
Profiel   

Waar je verstandig aan doet weet ik niet maar ik heb mijn fjord met kogel artrose toen in laten spuiten met hyaluronzuur en die heeft er 1,5 jaar tot zn einde goed op gelopen.
De reden van inslapen waren 3 kwalen bij elkaar waarvan er 2 het niet meer paardwaardig maakte.
Ik moet wel zeggen dat ik hem niet meer reed ja een enkel bosritje maar nauwelijks nog extra gewicht op zn pootjes.
Verkopen zou ik zelf niet doen want je weet nooit wat daar van gaat komen en gezond is hij niet meer.


Laatst bijgewerkt door cinniz123 op 09-02-23 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:34 



 
Profiel   

@ earth Dat zou sowieso geen optie meer zijn. Ik zie mezelf niet met hem op buitenrit gaan. Ik wilde hem houden met de gedachte aan de longe te beginnen en zo uit te bouwen, maar dat kan nu niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:34 



 
Profiel   

niet verkopen, zelf de verantwoording nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:37 



 
Profiel   

Cinniz123 inspuiten raadde de da niet aan voor hem.

@kinke daarmee doel je op inslapen dus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:39 



 
Profiel   

Op deze leeftijd al artrose is vaak recept voor snel erger worden. Slager/inslapen dus als zelf houden geen optie is en er op rekenen dat je dan ook redelijk snel verergering zal zien en als nog die keuze maken moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:39 



 
Profiel   

inslapen als hij niet pijnvrij kan zijn, en indien wel pijnvrij, zelf houden.
dit soort situaties zijn een recept voor paarden die van hand tot hand gaan omdat mensen er toch wat mee gaan doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:44 



 
Profiel   

Kinke schreef
inslapen als hij niet pijnvrij kan zijn, en indien wel pijnvrij, zelf houden.
dit soort situaties zijn een recept voor paarden die van hand tot hand gaan omdat mensen er toch wat mee gaan doen

Mee eens.

TS, je schrijft rust roest, maar op zich zou ik denken dat een paddock paradise juist dé ideale omgeving is voor zo'n pony? Hij hoeft dan immers niet op stal maar kan in feite dag en nacht bewegen en wordt daartoe uitgedaagd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:51 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties. :) op dit moment staat hij snachts nog op stal, er wordt de komende maanden een schuilstal gebouwd waarna hij snachts buiten blijft. Met ernstige vorst/storm zal hij wel op stal blijven gaan. Hij loopt op dit moment dus kreupel, al is het licht. Ik vraag me af in hoeverre hij pijnvrij is. Hij zal vast erg hard voor zichzelf zijn, hij loopt namelijk vrolijk door. Doet altijd zijn best, ook onder het zadel terwijl dat pijn doet. Kon hij maar praten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:00 



 
Profiel   

Er gaan dagelijks gezonde paarden naar de slacht. Vind dit nu wel een casus waar ik het zelf zou overwegen. Ik heb ooit een eigen paard laten slachten en zeg dit dus niet zomaar. Het is een harde beslissing, maar een jong niet gezond paard waar je de volgende 20 jaar voor moet zorgen... Dat is iets anders als een oud of middelbaar paard een fijn pensioen gunnen.
Vind mijn eigen keuze van 5 jaar geleden nog altijd zwaar, maar sta wel nog steeds achter mijn beslissing. Zou zo een paard de handel niet induwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:12 



 
Profiel   

Hier ervaring met een jonge pony die op 3,5 al artrose bleek te hebben (al dan niet eerder).

Op 4,5 bleek hij ook artrose te hebben in beide voorbenen (de kogels) en in de rug. Op de röntgen gaven ze zijn voorbenen een score van 2/5 en 2+/5
Beide voorbenen zijn behandeld dmv inspuiting met hyaluronzuur. De rug met prp en hyaluronzuur.

Achteraf de pony verkocht hoewel rijden echt mocht van de kliniek durfde ik het gewoon niet meer om hem door te pakken.

Bij de nieuwe eigenaar heeft hij zelfs een lintje gewonnen in dressuur. Zij waren tevens op de hoogte van alle medische dingen.


Ik heb echt ook aan inslapen gedacht, maar de kliniek zei dat behandeling echt nog mogelijk was. Zonder behandeling zou hij echter niet pijnvrij geweest zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:18 



 
Profiel   

Ik zou zelf het dier ellende en pijn besparen.
Wij hebben ook een 6 jarige merrie, met artrose in de kogel, laten gaan.
Heel veel verdriet van gehad, maar vrede met onze beslissing.
Vorige eigenaresse had haar verkocht aan een handelaar, maar ik heb haar opgespoord, ze vertelde dat ze bij haar al vage kreupelheid had, na rust was ze weer oké en hebben ze haar verkocht.

Daarvoor hadden we een paard met kissing spines, en die hebben we toen als recreatief menpaard verkocht, met de röntgenfoto's erbij en met een contract verkocht voor een prikkie.
Mensen hadden een fokkerij van springpaarden, en zochten een maatje voor een rondje relaxt met de kar.
Na 1 jaar is hij toch verkocht, zonder het medische verhaal.
Als we dit van te voren hadden geweten, dan hadden we hem niet verkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:29 



 
Profiel   

Slager is geen optie, had ik denk ik wel liever gehad dan inslapen. Maar hij heeft een stempel in zijn paspoort dat hij niet geslacht mag worden. Ik begin meer te neigen naar inslapen na het lezen van jullie berichten. Ik wil hem inderdaad de handel niet aan doen, mocht er iemand zijn die ik ken en waarvan ik weet dat het 100% oke is zou ik het willen overwegen. Hij zou sowieso niet met de eerste de beste meegaan. Maar mocht er iemand een paddock paradise maatje zoeken, therapie paard oid dan is hij perfect. Mits hij pijnvrij is. Ik ga er morgen extra hard over doorvragen. Of hij pijn heeft, of het erger zal worden, wat ethisch verantwoord is etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:48 



 
Profiel   

Zodra een paard onregelmatig loopt heeft het pijn, het is namelijk een poging om de beweging zo aan te passen dat het geen zeer meer doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:54 



 
Profiel   

Ja, dat weet ik. Misschien is pijnvrij in dit geval te hoog gegrepen. Leefbaar dan. Niet dat hij crepeert van de pijn. Een leven met mild ongemak hoeft geen marteling te zijn lijkt me. Maar dan moet het wel blijven bij mild ongemak. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:09 



 
Profiel   

Jeika schreef
Slager is geen optie, had ik denk ik wel liever gehad dan inslapen. Maar hij heeft een stempel in zijn paspoort dat hij niet geslacht mag worden. Ik begin meer te neigen naar inslapen na het lezen van jullie berichten. Ik wil hem inderdaad de handel niet aan doen, mocht er iemand zijn die ik ken en waarvan ik weet dat het 100% oke is zou ik het willen overwegen. Hij zou sowieso niet met de eerste de beste meegaan. Maar mocht er iemand een paddock paradise maatje zoeken, therapie paard oid dan is hij perfect. Mits hij pijnvrij is. Ik ga er morgen extra hard over doorvragen. Of hij pijn heeft, of het erger zal worden, wat ethisch verantwoord is etc.


Ik zou dit paard geen onzekere toekomst willen aandoen. Als je zelf geen grasmaaier wilt aanhouden dan is inslapen het eerlijkst.

Hij weet niet dat hij dood gaat.. hij zal wel “weten” / voelen wanneer hij in een onprettige, sneue situatie terecht komt.
Er zijn maar weinig eerlijk mensen die een 5 jarige kostenpost willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:15 



 
Profiel   

En stamceltherapie? Iemand daar al ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:17 



 
Profiel   

Jeika schreef
Ja, dat weet ik. Misschien is pijnvrij in dit geval te hoog gegrepen. Leefbaar dan. Niet dat hij crepeert van de pijn. Een leven met mild ongemak hoeft geen marteling te zijn lijkt me. Maar dan moet het wel blijven bij mild ongemak. :o


Een paard is een vlucht dier, deze laten pijn zo min mogelijk zien want zwakte laten zien in de natuur maakt je een gemakkelijke prooi.
De kans is dus groot dat het beeld bijeen beetje kreupel lopen het stadium van milde pijn allang voorbij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:20 



 
Profiel   

Daar ben ik ook bang voor ja.

Onpaard stamceltherapie heeft volgens mij alleen zin als het kraakbeen is aangetast, dat is hier zover we weten niet het geval. Wellicht dat de echo dat morgen nog laat zien. Hij heeft een kleine verdikking aan allebei de kanten van zijn gewrichtskapsel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:23 



 
Profiel   

oliebol situatie, TS morgen. Ik hoop dat je jouw antwoorden krijgt zodat je een keuze kunt maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:35 



 
Profiel   

je hebt gedaan wat jij dacht dat juist was, dat doet iedereen en in mijn ogen kun je ook niet meer doen. ik kan je geen goed advies geven naast je gevoel volgen.
In ieder geval heel veel succes en kracht gewenst met de beslissing maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:37 



 
Profiel   

Paard is simpelweg gezegd kapot, geen kans op goed herstel en bij verkoop/weggeven zal hij wsl alsnog onder het zadel komen of van hand tot hand gaan.
Ik persoonlijk zou hem op pensioen zetten of bij niet pijnvrij te houden of onvoldoende financiën om een kapot paard aan te houden kiezen voor inslapen/slachten.

Slacht is met stempels in het paspoort alsnog mogelijk, alleen niet voor consumptie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 00:10 



 
Profiel   

Ons paard werd op slechts 4 jarige leeftijd gediagnosticeerd met de zwaarste vorm van kogel artrose. En toch moet ik zeggen dat ze met de jaren alleen maar beter is geworden, door een ander leefstijl denken wij zelf. Ze staat nu in een kudde die haar in beweging houdt, en krijgt minder suikers, en ze loopt nu al jaren niet meer kreupel en kan goed gereden worden, dit jaar wordt ze 19! Kanttekening is wel dat zij enkel buiten wordt gereden, geen bakwerk, maar dat is simpelweg omdat we geen bak hebben, dus ik durf niet te zeggen hoe dat op de lange termijn gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 00:47 



 
Profiel   

Ik ken er meerdere met artrose die met goede behandeling en goed management nog jaren mee zijn gegaan. Ik ben normaal echt enorm van: je neemt altijd te laat afscheid, nooit te vroeg...

Maar dit vind ik een lastige kwestie.

Die van mij heeft nog gekoerst en is daarna nog een prima buitenritpaard geweest tot 5 jaar na zijn diagnose.

Ik zou dit echt goed doorvragen bij de DA, stel hij is met 1 a 2 x per jaar inspuiten nog een aantal jaar pijnvrij te houden.. Dan zou ik het een lastige keuze vinden :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 07:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 11 [ 266 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen