Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Sarcoidose

 
Profiel   

Hallo,
Graag deel ik jullie mijn verhaal over sarcoidose bij mijn paard.

1,5 jaar terug heb ik mijn paard verhuisd naar een andere stal. Na ongeveer een maand leek ze mok te hebben, korstjes, schilfers aan haar benen. Het was zomer, maar wel met wat natte periodes. Dit land was natter dan haar vorige land, dus tja dan denk je eerst aan mok.
Met 3x per week een betadine scrub kreeg ik het al snel onder controle en kon ik het vervolgens rustig houden met Honing zalf. Toch elke keer kwam het gaandeweg die winter opwakkeren. Maar weer een betadine scrub en honingzalf. En zo knooi je even aan. dierenarts advies zoals ik al behandelde, prima, we gaan zo door.
Toen werd het zomer. 3 maanden droog en zon. Dan zou het toch minder moeten worden..? Maar nee het ging juist slechter en ook werd het been wisselend dik en gevoelig. Mijn onderbuikgevoel was al even niet goed. Weer de dierenarts erbij die het nog steeds op mok gooide.
Andere dierenarts erbij die gelijk met de term sarcoidose kwam. Google Google maar jeetje wat weinig is er over te vinden. Blijkt het best zeldzaam te zijn en nog maar 15 jaar een naam te hebben.

Om een lang verhaal iets in te korten sinds de vermoedens van de 2e dierenarts zijn we haar gaan behandelen met prednisolon ( 2 weken 4 scheppen, 2 weken 3, 2wk 2, 2w 1,5 2wk 1, 2wk 0,5). Dit deed wonderen! Het werd in een week zichtbaar minder. Toch bij een kleine tik van bijv harde grond of een balkje of ..tja wat, allergische reactie.. werd t weer geïrriteerd en wakkerde t weer aan. Dosis weer omhoog. En zo echt samen even zoekende geweest om wat is de juiste dosering en hoe gaan we het afbouwen.
Omdat t bleef wiebelen een biopt afgenomen, sarcoidose bevestigd. Ergens fijn want als er niks uit kwam was t nog steeds zo vaag.
Conclusie doorbehandelen met prednisolon, langere tijd hogere dosering. 4 weken 4 scheppen, 4 weken 3 scheppen, 4 weken 2 scheppen, 4 weken 1,5 schep, 4 weken 1 schep, 4 weken 0,5 schep met als doel daarna te kunnen stoppen.
Nu een tijd aan het klungelen maar dit laatste schema geeft mij hoop, net iets langer een boost.
Daarnaast krijgt ze van vital de balancer brok en geen gewoon brok meer. Zo krijgt ze voor haar immuunsysteem de juiste vitaminen en mineralen binnen. Daarnaast fan van Honing zalf, houd t soepel, dekt iets af en is bacteriedodend.
Ook zag de patholoog uit de biopt een allergische reactie. Daar komt t onderbuikgevoel terug, wat maakte dat dit kwam na de verhuizing. Ze is van vlas naar stro gegaan. Ze staat dus nu weer op vlas. Iets om rekening mee te houden, wat maakt de verandering, wat is de trigger?! En beweging stimuleerde de bloedsomloop, dit betekend niet als het paard pijn heeft fanatiek rijden, maar beetje rondstappen en weidegang kan helpend zijn.
Daarnaast bij een gevoelige huid kan de zon het ook verergeren.

Goed toch een heel verhaal, maar ik hoop mensen die aan het zoeken zijn en dit verhaal herkennen wellicht hiermee geholpen zijn of en richting kan geven. En hopelijk door mijn verhaal dat je er sneller achter komt dan wij. Succes!

Paar foto's waarbij t op en af gaat. Hoefbal zichtbaar pijnlijk. En bij 1 vd fotos is de biopt afgenomen en zie je die wond.
Bijviezigheid water erlangs stromen, droog deppen(!). Niet aan gaan zitten verder!

Ps. Mn paard loopt weer zuiver en kan er weer heerlijk, fanatiek, mee rijden!!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 21:30 



 
Profiel   

Jeetje ziet er heftig uit zeg... fijn dat het nu is genezen. Hoe groot is de kans dat het terug komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 22:25 



 
Profiel   

Ja dat was het zeker momenten, heftig. Dierenarts heeft de verwachting dat het helemaal over kan gaan, maar ook af en toe weer kan opwakkeren of altijd iets aanwezig blijft. Dan dus de kunst dat je snel de eerste veranderende signalen ziet en je zsm weer kan gaan behandelen. Maar zover zijn we nog niet om dat te weten. Doel 1 is stabiel rustig krijgen en dan hopelijk zonder de pred

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 22:29 



 
Profiel   

Bedankt voor je topic 5lv5! Fijn dat je paard herstelt. Vind je het goed als ik als ik ook mijn verhaal deel over mijn paard met sarcoïdose, zodat we informatie kunnen verzamelen op deze plek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 08:28 



 
Profiel   

Ja zeker, alleen maar goed om het meer onder de aandacht te brengen
Nog even aanvulling, de foto's geven is ook het slechtse beeld weer. Het kan ook alleen wat schilderen en iets korstjes op zitten. Dat heeft mijn paard ook gehad. Het beeld vd heftigste foto's is wanneer het piekte en bijv een tik of schaaf van buitenaf erbij kwam. het kan dus zeker zo zijn, maar ook een stuk minder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 08:35 



 
Profiel   

Goed dat je dit topic hebt gemaakt, want ik merkte een tijdje terug toen ik naar informatie over sarcoidose zocht, dat er niet heel veel over te vinden is. En uit je verhaal blijkt ook dat niet alle dierenartsen er snel aan denken.
Fijn dat je het nu goed onder controle hebt. Op de foto’s ziet het er naar uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 12:32 



 
Profiel   

Hier komt mijn ervaring. Mijn paard Zara kreeg een aantal jaren geleden last van haar linkervoorbeen: schilfers, wondjes, voller been en wit randje boven de hoefrand. Zij werd behandeld voor mok middels reguliere methodes. Redelijk snel werd de diagnose sarcoïdose gesteld. Ik was echter huiverig om te starten met prednisolon in verband met de bijwerkingen. Daarom eerst diverse alternatieve behandelingen geprobeerd zoals lymfedrainage, kruiden, etc. Uiteindelijk werd de prednisolon noodzakelijk door verergering van de klachten (met name heel veel wondjes), ook na advies van professor Sloet van de universiteitskliniek. De prednisolon hielp steeds even, waarna er weer een terugval was. De prednisolon is uiteindelijk maximaal verhoogd. Dit hielp niet voldoende. Ik besloot haar naar de universiteitskliniek te brengen. Hieronder foto's van hoe het eruit zag voordat ik haar wegbracht.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Bij de kliniek is zij meerdere keren behandeld met wasprotocol en dexamethason. Dit laatste is een zeer hoge dosering prednisolon die per injectie wordt toegediend. Hierdoor werd het been rustig. Echter, zodra de injecties stopten, kwamen klachten terug. In de kliniek heb ik een biopt laten nemen om de diagnose te bevestigen. Het bleek sarcoïdose en vasculitis te zijn. De meeste klachten wijzen naar de sarcoïdose, maar de ziektes lijken sterk op elkaar.

Na een paar weken werd Zara ontslagen uit de kliniek. Ik ging zelfstandig een paar weken verder met met de injecties dexamethason . Zodra dat stopte kwamen de klachten langzaam weer terug. Tegelijkertijd startte ik toen met hooikoortstabletten (een out of the box idee van professor Sloet) en de Whinny sokken. Ik gebruik maat Quarter/Standard. Toen werd het been stabiel!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

De hooikoortstabletten heb ik na ongeveer een jaar afgebouwd. De Whinny sokken zitten er dag en nacht om. Bij droog weer verwissel ik het om de drie dagen. Bij vies weer (dan worden ze modderiger) wissel ik ze vaker. De sokken blijven bijna perfect zitten.

[ img ]

De sokken krullen alleen op naar boven vanaf de hoefrand. Ze blijven dus niet over de hoef zitten, terwijl die rand gevoelig is. Daarom heb ik er dag en nacht Cashel Leg Guards omheen. Die vallen om de hoef heen.

[ img ]

Met rijden gebruik ik de beenbeschermers Arma sportbeschermer Full. Om de hoef heb ik Westropp Neopreen Springschoenen. Deze beschermers zijn voldoende zacht om het been te beschermen. Andere beschermers geven klachten, want zijn vaak te hard. Ik heb in het begin ook gewerkt met bandages zoals hier op de foto, maar dat vond veel werk elke keer.

[ img ]

Het been is bijna vijf jaar stabiel. Met veel regen komen er kleine wondjes bij de hoefrand. Dat geneest weer. Zara heeft er geen last van. Het been blijft kaal en kwetsbaar, maar door de sokken en de beenbeschermers is er geen probleem meer. Let wel, zonder sok zouden er direct weer wondjes zijn! Dus dat gebeurt maximaal een paar minuten in de week, als ik de sok wissel. En de hoef blijft wel een beetje anders van vorm, mijn hoefsmid moet altijd zijn best doen. Maar ik ben een recreatieve ruiter, en dit is goed beheersbaar allemaal.

Graag wil ik op deze manier mijn ervaring delen met geïnteresseerden. Ook ik moest in het begin erg zoeken naar informatie en was af en toe wanhopig. Toen ben ik geholpen door een paar bokkers, dus nu wil ik dat terug doen. Ook bij de universiteitskliniek ben ik trouwens geweldig geholpen, professor Sloet was ontzettend behulpzaam, vriendelijk en deskundig. Anyway. Er is dus hoop voor als je paard sarcoïdose heeft. Zoals professor Sloet het zei: zie het maar als een schoonheidsfoutje, en daar valt prima mee te leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 21:56 



 
Profiel   

Herkenbaar Evelien hoe je het omschrijft, ook vanaf de start hoe t begint en de witte rand bovenaan de hoef.
Verschil is bij jou dan inderdaad dat ze ook vasculitus erbij heeft en daardoor extra gevoelig op de zon reageerd. Hebben ze bij mijn paard ook eerst nog aan gedacht maar is er niet uitgekomen. Wel wanneer haar been gevoelig is moet je opletten met zon omdat t dan sneller irriteerde. Dan staat ze korter buiten of in een schaduw stuk en heb inderdaad ook zo'n sok dus mocht t nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-23 09:20 



 
Profiel   

Mijn eerste merrie heeft dit ook gehad. Ze heeft van de prednison hoefbevangenheid gekregen en dit bleef in korte tijd vaak opflakkeren, waardoor ik haar in moest laten slapen. Hopelijk blijft het bij jou zo onder controle. Ze hebben tegenwoordig wel meer keuze in beenbeschermers gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-23 18:54 



 
Profiel   

Ik volg!
Gisteren heeft de dierenarts een biopt genomen van het been van mijn merrie. Over een week hoop ik eindelijk meer te weten na maanden ellende... mocht het vermoeden bevestigd worden zal ik ook foto's delen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 15:07 



 
Profiel   

Hoi, heel interessant!
Goed dat jullie dit delen.
En veel beterschap!

Ik dacht ivm de zon en bescherming aan flyboots, misschien handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 15:29 



 
Profiel   

Lienboon, wat is uit de biopt gekomen? En ts, hoe gaat het afbouwen van prednisolon?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 13:31 



 
Profiel   

EvelienKiss schreef
Lienboon, wat is uit de biopt gekomen? En ts, hoe gaat het afbouwen van prednisolon?


Helaas was de biopt van slechte kwaliteit. Om die reden kan (nog) niets écht uitgesloten worden.

Nu gaan we eerst behandelen om de boel wat rustiger te krijgen en mogelijk wordt dan het biopt herhaald.

Ze krijgt nu: antiobiotica, metacam en dexamethason.
Ik heb alle korsten geweekt en afgekrabd, been geschoren en ingepakt met speciale zalf van dierenarts.
Morgen is het 3 dagen ingepakt en komt de dierenarts om het uit te pakken en te beoordelen, dan wordt het vervolg bepaald... gedoe dus ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 17:07 



 
Profiel   

Ik lees over hooikoortstabletten. Mag ik vragen welke?
En was het been van jullie paard ook warm en dik?
Mijn paard heeft ook deze diagnose gekregen en heeft dus ook een warm en volgelopen ondervoorbeen. Ze had eerst allemaal korstjes en schilfertjes haar haren vielen uit en werden licht van kleur. Nu heeft ze nu nog maar 4 plekjes/korstjes maar haar onderbeen zit inmiddels vol met donkere vlekjes. Herkent iemand dat? Zouden dat een soort littekentjes zijn?
En begrijp ik het goed dat een been met die aandoening gevoelig is voor zonlicht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-23 22:02 



 
Profiel   

[ img ]
Zo ziet het er nu uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-23 22:09 



 
Profiel   

Promisse schreef
[ [url=m/IchZ1j.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo ziet het er nu uit


Wat heb je eraan gedaan dat het rustiger is geworden? En de biopt inmiddels gelukt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-23 22:26 



 
Profiel   

Ik ben niet degene die een mislukte biopt had. Ik heb er geen durven laten nemen omdat ik de huid niet kapot wil maken. Mijn da heeft foto's gemaakt en zijn vermoede bij een paarden dermatoloog neergelegd. Die was er van overtuigd dat mijn da de juiste diagnose had gesteld.

Ik ben aan de gang gegaan met een homeopaat en daarnaast nog met mijn osteopaat/craniosacraal/acupressuur behandelaar. Als de huid droog is doe ik er op aanraden van de dermatoloog vaseline lanette op. Om barstjes tegen te gaan. Heb ik maar een paar keer gedaan omdat de huid toen al een stuk beter was. De korstjes zijn super klein. Niet meer dan kleine zandkorreltjes. Ik spuit er dagelijks water met hypercal op. Dat is ook homeopathisch. En ik behandel dagelijks een aantal acupressuur punten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-23 22:49 



 
Profiel   

Nou, die donkere vlekjes herken ik niet. Wel was het been bij mijn paard vol en dik toen ik de sok nog niet omhad. En ja zeker, zonlicht heeft invloed op de ziekte. Dus beschermen dus! Hooikoortstabletten waren Ceterizine. Ik had ze in zulke grote hoeveelheden nodig (2 x 25 pillen per dag!) dat ik ze uit Thailand/Indonesie/India haalde via Amazon. Maar goed, misschien wel afstemmen met de dierenarts en niet zelf gaan experimenteren (mocht je dat wel van plan zijn). Fijn dat het bij jouw paard zo rustig eruit ziet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-23 00:10 



 
Profiel   

Ik volg even, paard van een vriendin van me heeft deze diagnose net gekregen en krijgt nu prednison. Echter is het beestje 20 en heeft ook beginnende Cushing en ik weet niet of de prednison daar zo goed voor is.

Dus wat ik hier lees is beschermen voor weersinvloeden, homeopathie kan helpen, hooikoortstabletten kunnen helpen. Honingzalf kan verlichten. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 11:10 



 
Profiel   

Ter aanvulling! Hooikoortstabletten zijn zeker niet standaard. Het was een experiment onder begeleiding van de universiteitskliniek. En de weersinvloeden is beperkt tot UV straling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 16:18 



 
Profiel   

Duidelijk, en ik begrijp ook hoe het werkt. Want bij een auto immuunaandoening spelen de mestcellen een rol en deze kunnen dan (teveel) histamine vrijlaten en histamine zorgt voor ontstekingen. Dus anti histamines zorgen voor het tot rust komen van de mestcellen en dus ook de ontsteking. Maar alles onder begeleiding van de DA. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 07:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen