Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Pony onregelmatig maar voor de rest niks te zien

 
Profiel   

[ img ]
[ img ]


Ik hoop dat het op deze foto’s zichtbaar is.

Ja baal er enorm van en twijfel ook beetje wat te doen. Ik had nogmaals de da gebeld die mij heeft geholpen maar was helaas pas maandag bereikbaar.

Vanwege het weer is hij ook nog eens erg druk… hij staat gewoon buiten in de paddock en in de avond gooi ik hem even los en dan springt hij wel even alle kanten op. Dan twijfel ik wel of ik juist met hem moet stappen of niet. Op internet is het heel verschillend qua reacties dus erg moeilijk waar je nou goed aan doet.

Misschien hebben jullie nog tips ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 18:16 



 
Profiel   

Ik zou die schiefel in ieder geval even laten scannen en dan krijg je als het goed is ook zalf tegen ontsteking.

Ik zou de schiefel nu even koelen en even niet losgooien s"avonds.

Dit helpt misschien:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... j-paarden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 13:04 



 
Profiel   

Ik doe zelf niks tegen schiefels behalve als ie groter wordt of warm oid echt rustig aan. Geen trillingen veroorzaken. Maar schiefel verbeent en zal later weinig last van ondervinden. Ooit vroeg ik de DA even naar schiefeltje van mn jonkie te kijken toen ie moest voor castratie. Dat zagen ze als gelegenheid om rondom fotos te maken. €150. Niet omgevraagd en leverde ook echt niks op. Dus voortaan kijk ik er zelf wel weer naar :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 16:59 



 
Profiel   

Ik had contact opgenomen met een andere dierenarts en die gaf aan om 2x per dag te koelen en metacam te geven.

Maandag neem ik contact op met mijn eigen dierenarts dus tot die tijd doe ik rustig aan, geef ik metacam en koel de plek.

Ben benieuwd wat de da maandag zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:32 



 
Profiel   

Op schiefels krijg je van de dierenarts meestal ekyflogyl om te smeren. Verder zoveel mogelijk trillingen vermijden en je paard op rust houden. Dat zorgt ervoor dat de schiefel sneller rustig wordt. In de toekomst zorgen dat je de kans dat je paard de schiefel aantikt zo klein mogelijk maakt. Oftewel, met bescherming rijden/longeren enz.

Absoluut geen harde peesbeschermers over de schiefel heen doen! Alleen zachte stoffen beschermers bijvoorbeeld flextrainers (die zijn eigenlijk wel te warm) of de Lemieux mesh brushboots.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:35 



 
Profiel   

Update:


Op advies van de dierenarts heb ik van die zachte lemieux kappen besteld. Hij loopt momenten goed maar ook momenten dat hij weer zo’n hipje heeft. Ik merk wel dat op die momenten bij mij een beetje de moed in mijn schoenen zakt omdat ik het zo vervelend vindt als hij ergens last van heeft. Het is voornamelijk op het zachte en ik denk dat het zand dan tegen de zool aandrukt en de zool irriteert.

Heeft iemand ervaring met hoelang het duurt voordat de zool wat dikker wordt. De da geeft aan dat ik hem gewoon beweging mag geven maar op het moment dat hij zichtbaar last krijgt, dan gelijk stoppen.

Soms is dat wel moeilijk want als ik bijv begin met longeren en hij heeft in de paddock veel gelopen, dan begint hij eigenlijk al niet goed. Andere keren merk je dat hij bij het begin goed loopt en dat hij opeens minder graag loopt en een beetje een hipje krijgt en dan stop ik.

Hebben jullie nog adviezen of wil ik gewoon te snel? Dat idee krijg ik iig wel van de dierenarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 14:08 



 
Profiel   

Nou met dunne zolen en een ijzer zou hij eigenlijk gelijk beter moeten lopen. Dat hij dat niet doet, doet mij denken dat er een onderliggend probleem is. (maar hopelijk heb ik het fout)

Ik zou hem niet meer longeren, het is duidelijk ook dat hij over zijn grenzen gaat want als hij veel heeft gelopen begint hij al niet goed en als je longeert wordt hij kreupel. Dat is echt niet goed en komt echt niet door dunne zolen.

Mijn advies is rust geven, (wel gewoon vrije beweging) minimaal een maand en dan rustig opbouwen met stappen alsof het een peesblessure en als hij nog steeds kreupel blijft verder laten onderzoeken. (of direct verder laten onderzoeken, maar daar moet je het budget voor hebben)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 07:33 



 
Profiel   

NewChapter schreef
Update:


Op advies van de dierenarts heb ik van die zachte lemieux kappen besteld. Hij loopt momenten goed maar ook momenten dat hij weer zo’n hipje heeft. Ik merk wel dat op die momenten bij mij een beetje de moed in mijn schoenen zakt omdat ik het zo vervelend vindt als hij ergens last van heeft. Het is voornamelijk op het zachte en ik denk dat het zand dan tegen de zool aandrukt en de zool irriteert.

Heeft iemand ervaring met hoelang het duurt voordat de zool wat dikker wordt. De da geeft aan dat ik hem gewoon beweging mag geven maar op het moment dat hij zichtbaar last krijgt, dan gelijk stoppen.

Soms is dat wel moeilijk want als ik bijv begin met longeren en hij heeft in de paddock veel gelopen, dan begint hij eigenlijk al niet goed. Andere keren merk je dat hij bij het begin goed loopt en dat hij opeens minder graag loopt en een beetje een hipje krijgt en dan stop ik.

Hebben jullie nog adviezen of wil ik gewoon te snel? Dat idee krijg ik iig wel van de dierenarts


Tijdens zo'n hipje trapt hij misschien net op iets harders? Je kunt je je hoefsmid vragen om zooltjes te plaatsen, dan zijn zijn zolen nog beter beschermt. Mijn pony heeft ook enorm gevoelige zolen maar gelukkig niet op zand of een vlakke ondergrond maar een onreglmatiheidje in de bodem zie je direct aan haar, hoefijzers hielpen uiteindelijk ook niet meer. Ik heb nu voor buitenritten hoefschoenen en dat gaat super!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen