Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:02

Ik vind het ook fijn hoe je wel alles netjes blijft beantwoorden. Dit zijn nooit de leukste topics voor de eigenaren zelf vind ik persoonlijk.

Avalanche

Berichten: 16051
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:15

Nee, ik kan me ook goed voorstellen dat dit neit het makkelijkste topic is. Dat gezegd hebbende, ik doe leuke dingen met moeilijke paarden (vaak zijn het vooral karaktervolle paarden, die niet zoveel nonsens accepteren).
En heel eerlijk, heel vaak is het de eigenaar die probleemgedrag veroorzaakt.

Ik vind het echt een goed plan om dit paard goed te laten behandelen door een fysio, en naar je reacties te oordelen, wil je er ook echt wel voor werken. Maar even tussen jou en mij, je zult er wel echt hard voor moeten werken, want als je terug gaat rijden op dezelfde manier zit paard heel snel weer vast. Dus ook jij hebt echt goede les nodig, en ik zou het bij jezelf willen zoeken in Centered Riding.

Voorlopig lijkt me een grondwerk instructeur ook fijn, zodat je op de grond een goede band met je paard kunt krijgen. Dat maakt dan later de stap er terug op te gaan wel minder groot. Maar je hebt een goede instelling en daar heb ik respect voor.

Het zwarte paard in mijn avatar en mijn profiel is van mij omdat die simpelweg teveel paard was voor de vorige eigenaren. Ik heb er een geweldige band mee, maar niet ieder paard is geschikt voor iedereen. Ik ga ervan uit dat je paard normaal gezien wel braaf en nuchter is, anders worden ze geen manegepaard. Dus dit kan zeker goed komen, maar het zal wel een flinke klus worden.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 00:18

Avalanche schreef:
Nee, ik kan me ook goed voorstellen dat dit neit het makkelijkste topic is. Dat gezegd hebbende, ik doe leuke dingen met moeilijke paarden (vaak zijn het vooral karaktervolle paarden, die niet zoveel nonsens accepteren).
En heel eerlijk, heel vaak is het de eigenaar die probleemgedrag veroorzaakt.

Ik vind het echt een goed plan om dit paard goed te laten behandelen door een fysio, en naar je reacties te oordelen, wil je er ook echt wel voor werken. Maar even tussen jou en mij, je zult er wel echt hard voor moeten werken, want als je terug gaat rijden op dezelfde manier zit paard heel snel weer vast. Dus ook jij hebt echt goede les nodig, en ik zou het bij jezelf willen zoeken in Centered Riding.

Voorlopig lijkt me een grondwerk instructeur ook fijn, zodat je op de grond een goede band met je paard kunt krijgen. Dat maakt dan later de stap er terug op te gaan wel minder groot. Maar je hebt een goede instelling en daar heb ik respect voor.

Het zwarte paard in mijn avatar en mijn profiel is van mij omdat die simpelweg teveel paard was voor de vorige eigenaren. Ik heb er een geweldige band mee, maar niet ieder paard is geschikt voor iedereen. Ik ga ervan uit dat je paard normaal gezien wel braaf en nuchter is, anders worden ze geen manegepaard. Dus dit kan zeker goed komen, maar het zal wel een flinke klus worden.



dankjewel, maar wil wel even zeggen dat de rijfilmpjes allemaal zijn van mijn vriendin. Maar ze is wel idd veel gevorderderder dan mij dus denk dat dit dan met mij nog erger zou zijn, maar denk je dat ze dan ook vast zat op de manege ondanks daar ook verschillende ruiters op hebben gereden?

Avalanche

Berichten: 16051
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:23

Ja dat denk ik wel. Op maneges wordt normaal gezien niet erg goed gereden.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:26

Vrijwel alle manegepaarden zitten vast en hebben weinig tot geen goede spierontwikkeling. Dit komt doordat ze zelden correct getraind worden, maar vooral dienen als hobbelpaard voor (beginnende) ruiters om te leren zitten. Veel brave paarden tolereren dit, met name doordat ze altijd hetzelfde moeten doen en in een groep, een paard houdt van structuur en weten wat er van ze verwacht wordt.
Als je een manegepaard uit die gewoonte haalt en er vervolgens mee aan de slag gaat zonder de juiste kunde, dan gaat dit paard én onbegrip ervaren én ongemak omdat er meer van haar gevraagd wordt op verkeerde manieren, wat ze niet begrijpt en wat haar lichamelijk ook nog eens in de weg zit. Dan is de uitkomst, een paard dat niet fijn in haar vel zit en gaat protesteren om een grens aan te geven, een logisch gevolg.

Elisa2

Berichten: 37300
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:20

Arm paard, ze zit echt volledig vast in haar lijf en loopt daarom ook niet goed volgens mij.

Er zijn al heel veel zinvolle tips gegeven en ik vind ook dat je er fijn mee omgaat TS. Ik zou ook zeggen, eerst pijn uitsluiten..naar de dierenarts en rug en hals op de foto. Als dat goed is dan helemaal goed los laten maken. Dan prof hulp (iemand die echt weer wat hij/ zij doet op een paardvriendelijke manier) inschakelen om het paard het lijf weer goed te leren gebruiken aan de longe en dan de prof even een tijdje het dier laten doorrijden. En daarna kun je zelf onder begeleiding van de prof het paard goed leren rijden.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 09:55

Suliko schreef:
Vrijwel alle manegepaarden zitten vast en hebben weinig tot geen goede spierontwikkeling. Dit komt doordat ze zelden correct getraind worden, maar vooral dienen als hobbelpaard voor (beginnende) ruiters om te leren zitten. Veel brave paarden tolereren dit, met name doordat ze altijd hetzelfde moeten doen en in een groep, een paard houdt van structuur en weten wat er van ze verwacht wordt.
Als je een manegepaard uit die gewoonte haalt en er vervolgens mee aan de slag gaat zonder de juiste kunde, dan gaat dit paard én onbegrip ervaren én ongemak omdat er meer van haar gevraagd wordt op verkeerde manieren, wat ze niet begrijpt en wat haar lichamelijk ook nog eens in de weg zit. Dan is de uitkomst, een paard dat niet fijn in haar vel zit en gaat protesteren om een grens aan te geven, een logisch gevolg.



heb je dan een enig idee hoe ik haar wel goed in haar vel moet laten voelen?
Sowieso komt de dierenarts en osteopaat nog eens en dan eventueel foto’s.
Maar u (en nog anderen) zeggen dan dat het aan mij ligt, maar hoe kan ik haar weer goed in haar vel laten voelen?

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:05

1) dierenarts er bij en rug op de foto laten zetten en volledig kreupelheids onderzoek, want ze is aan de longe niet 100% rad
2) paard los laten maken als er geen lichamelijke oorzaak is gevonden, dus fysio bij voorkeur (ben ik meer voorstander van dan osteopaat maar goed, smaken verschillen)
3) opbouwschema van de fysio volgen en leren longeren/grondwerken op een correcte manier, alleen aan 1 longeerlijn ga je het paard niet leren correct de rug leren gebruiken
4) zelf ondertussen gaan lessen op een ander paard om gebalanceerder en stabieler te leren rijden
5) met een centered riding instructie weer het rijden op gaan pakken als het paard ontspannen en correct loopt aan de longe

Lekker in haar vel voelen ze zich als ze geen lichamelijke ongemakken voelen, mentaal stabiel zijn door een fijne kudde/maatje waarmee ze naar buiten kunnen en door dat jij als eigenaar leert wat je paard nodig heeft zonder er op te gaan zitten. Vertrouwen moet groeien, door zelf emotioneel stabiel en constistent te zijn en je paard veiligheid te bieden, kan je paard ontspannen en vertrouwen.

Juist daarom is longeren en grondwerk, naast gewoon een kroel en poetsbeurt belangrijk.

Hoe veel komt ze buiten en in wat voor samenstelling qua groep? Want dat is de basis die 23 uur per dag er is en jij maar een uur zeg maar.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:11

Wat mij opvalt is dat haar tempo bij 't longeren een stuk hoger is en ze dit fijn lijkt te vinden. Haar basis tempo is vrij hoog denk ik. Met rijden zie ik dat ze continue beneden haar tempo wordt gereden, dus tegengehouden van voren, maar ook weer bijgedreven wordt. Voor mij lijkt het of het paard daar uit frustratie heel heftig op reageert. Doet ze dit steigeren ook als er iemand op zit terwijl ze gelongeerd word? Dus een soort zit les, teugels los en degene in 't midden bepaald. Ook ben ik benieuwd hoe ze doet als je aan een losse teugel rijdt.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 10:13

flavlip schreef:
Wat mij opvalt is dat haar tempo bij 't longeren een stuk hoger is en ze dit fijn lijkt te vinden. Haar basis tempo is vrij hoog denk ik. Met rijden zie ik dat ze continue beneden haar tempo wordt gereden, dus tegengehouden van voren, maar ook weer bijgedreven wordt. Voor mij lijkt het of het paard daar uit frustratie heel heftig op reageert. Doet ze dit steigeren ook als er iemand op zit terwijl ze gelongeerd word? Dus een soort zit les, teugels los en degene in 't midden bepaald. Ook ben ik benieuwd hoe ze doet als je aan een losse teugel rijdt.


dit hebben we eigenlijk nog niet geprobeerd als iemand op haar zit tijdens de longe, kan ik zeker proberen!
Als ik haar met losse teugel rijdt kan ik haar niet bijhouden, ze gaat dan sneller en sneller en schiet dan zo uit in galop..

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:20

Fijn dat je 't gaat proberen, laat je even weten hoe 't ging? En als ze sneller gaat wanneer je met losse teugel rijd kun je ook proberen haar tempo omlaag te krijgen door (kleine) voltes te rijden (en met stemhulpen en erop letten dat je zelf goed uitademt).

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:20

espelina12 schreef:
Suliko schreef:
Vrijwel alle manegepaarden zitten vast en hebben weinig tot geen goede spierontwikkeling. Dit komt doordat ze zelden correct getraind worden, maar vooral dienen als hobbelpaard voor (beginnende) ruiters om te leren zitten. Veel brave paarden tolereren dit, met name doordat ze altijd hetzelfde moeten doen en in een groep, een paard houdt van structuur en weten wat er van ze verwacht wordt.
Als je een manegepaard uit die gewoonte haalt en er vervolgens mee aan de slag gaat zonder de juiste kunde, dan gaat dit paard én onbegrip ervaren én ongemak omdat er meer van haar gevraagd wordt op verkeerde manieren, wat ze niet begrijpt en wat haar lichamelijk ook nog eens in de weg zit. Dan is de uitkomst, een paard dat niet fijn in haar vel zit en gaat protesteren om een grens aan te geven, een logisch gevolg.



heb je dan een enig idee hoe ik haar wel goed in haar vel moet laten voelen?
Sowieso komt de dierenarts en osteopaat nog eens en dan eventueel foto’s.
Maar u (en nog anderen) zeggen dan dat het aan mij ligt, maar hoe kan ik haar weer goed in haar vel laten voelen?



Niet eventueel foto's laten maken, maar SOWIESO foto's laten maken van rug en nek. :j Dat is echt je stap één, als ze helemaal vol zit met kissing spines moet je er überhaupt niet meer aan willen sleutelen. En ik raad je ook aan om niet weer diezelfde dierenarts te bellen, maar even een second opinion te doen ergens anders.
En er in ieder geval echt niet meer op, ook niet aan de longe!! Beest zit helemaal vast, dat is nu echt een slecht idee :=

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:31

Ten eerste een groot compliment. Je bent 14 jaar oud lees ik, en je reageert ontzettend volwassen ook al krijg je dingen te horen die echt niet leuk zijn. Je mag dan onervaren zijn, maar je hebt duidelijk het beste voor met je paard +:)+

Verder ga ik mee met andere reacties hier. Laat sowieso eerst foto’s maken, ik acht de kans op kissing spines best groot, juist met een ex-manegepony die nooit (of in elk geval lange tijd) echt goed getraind is.
Kissing spines kan je alleen goed diagnostiseren met foto’s, dus het is echt belangrijk dat die gemaakt worden. Als alle foto’s goed zijn en er ook niks uit een standaard kreupelheidsonderzoek komt dan is het de beurt aan een fysio of eventueel osteopaat.

In de tussentijd lekker met je paard poetsen en wandelen aan de hand. Ook dat verstevigd jullie band en je weet zeker dat je je paard geen pijn doet.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 21-02-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:31

espelina12 schreef:
dit hebben we eigenlijk nog niet geprobeerd als iemand op haar zit tijdens de longe, kan ik zeker proberen!
Als ik haar met losse teugel rijdt kan ik haar niet bijhouden, ze gaat dan sneller en sneller en schiet dan zo uit in galop..


Dat komt waarschijnlijk grotendeels vanwege ongemak, paarden die last hebben van pijn of spanning in de bovenlijn (rug en hals) worden er meestal enorm schieterig van. En tegenhouden levert verzet op. Het kan ook zijn dat het (deels) een rijtechnisch probleem is, zulk paard moet je namelijk met losse teugel op je zit terug willen rijden. Maar hieraan knutselen voordat dat stukje onregelmatigheid / ongemak is aangepakt heeft waarschijnlijk maar heel weinig zin.

Ze loopt op de filmpjes in ieder geval niet rad dus ik zou zeker met kreupelheidsonderzoek bij een kundige dierenarts beginnen :j en daar vandaan kijken wat straks mogelijk is qua training. Je hebt best een grote kans dat eenmaal de pijn weg is, je weer een lief paardje terug hebt.

Ik vind trouwens dat je super netjes reageert! Je bent heel duidelijk nog geen hele ervaren ruiter en dat is op zich niet erg maar helemaal niet handig in combinatie met opknappen van een vastgereden manegepaard. Ik moet wel zeggen dat ik uitspraken over "paard verkloten" wel een tikje misplaatst vind, een geduldig dier dat geen pijn heeft hoort echt niet zo te reageren puur doordat een beginner een keer uit balans raakt of per ongeluk te veel aan de teugels trekt :o Een boos gezicht of een bokje zou best op zijn plek zijn, maar wat er op het eerste filmpje gebeurt is echt extreem en simpelweg levensgevaarlijk. Ook die tweede meid die op zich best netjes en ontspannen weet rond te sturen krijgt hele extreme reacties van het paard, om die reden zou ik de oplossing zeker eerst bij een dierenarts zoeken en niet zozeer in het rijtechnische stukje.

Edit. Ik zou er ook zeker niet meer op willen stappen totdat er een diagnose is, zo'n actie als op het eerste filmpje kan je volgende keer je leven kosten

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:44

espelina

Hoe kun je haar dan helpen, hoe kan ik haar dan weer goed in haar vel laten voelen, vraag je

denk dat je eerst moet uitsluiten of het geen medisch probleem is, daarnaast moet je je eigen kennis en kunde uitbreiden, dit paard heeft behoeft aan rekken en strekken, op een juiste wijze gymnastiseren

paard heeft op manege gelopen en de vrijheid die zij nu heeft maken haar heel onrustig en als daar geen goede begeleiding bij is raakt het in paniek - mist haar vertrouwde omgeving, daar liep ik altijd achter een ander, waar zijn ze! -

anders stal ander voer, frisse lucht gras, buiten zijn het is een grote verandering waar zij mentaal even niet weet wat er mee aantevangen, en dan is het een ander paard als op de manege

dat vraagt wat kennis en kunde van de ruiter, zoek iemand naast je die je daarbij helpt, de
instructie die je nu hebt is daar niet de juiste voor dit probleem (denk ik)

goed gymnastiseren leer je niet uit een boekje, dat moet je zien als iemand die het kan het je laat zien, omdat het simpelweg per paard verschillend is/kan zijn,

op nieuw beginnen is lastig maar je leert er wel van - zo hebben we het allemaal moeten leren -

leer begrijpen dat het geen manegepaard meer is en dat zij opnieuw moet beginnen - wat ik al eerder aangaf - hij moet het een afbouwen om het ander te kunnen oppakken.
Laatst bijgewerkt door mce op 21-02-23 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 10:46

Dankjewel allemaal!
Ik wil wel even vermelden dat mijn dierenarts en lesgever allebei zeggen dat ze ‘stout’ is en gewoon pure merriestreken zijn.
Hier is nog niet over gepraat, dit kan zeker geen aanleg zijn?

Ook hebben jullie een idee hoeveel foto’s zouden kosten? Kan het nergens terug vinden op het internet en lees ook dat je naar een kliniek moet?

Alvast bedankt en sorry voor de vele vragen, wil alleen het beste voor mijn paardje ☺️

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:50

Paarden zijn niet zomaar stout, zo kunnen paarden niet denken. Dat je DA dit zegt zonder dat je paard helemaal is onderzocht vind ik heel erg slecht. Ga naar een goede kliniek toe, begin bij een uitgebreid kreupelheidsonderzoek en maak rug foto’s. Dat is de enige manier om uit te sluiten of je paard pijn heeft of niet.

Dat je instructrice meegaat in het ‘ze is stout’ vind ik ook een rode vlag.

Ik heb onlangs €200 betaald voor een set rug foto’s.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:53

espelina12 schreef:
Dankjewel allemaal!
Ik wil wel even vermelden dat mijn dierenarts en lesgever allebei zeggen dat ze ‘stout’ is en gewoon pure merriestreken zijn.
Hier is nog niet over gepraat, dit kan zeker geen aanleg zijn?

Ook hebben jullie een idee hoeveel foto’s zouden kosten? Kan het nergens terug vinden op het internet en lees ook dat je naar een kliniek moet?

Alvast bedankt en sorry voor de vele vragen, wil alleen het beste voor mijn paardje ☺️



Ja als zij dat zeggen, probleem opgelost, merrie streken zijn anders, maar dat ga je wel ontdekken,

heel veel succes gewenst en hoop dat je snel fijn kunt rijden

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 10:54

Change3x schreef:
Paarden zijn niet zomaar stout, zo kunnen paarden niet denken. Dat je DA dit zegt zonder dat je paard helemaal is onderzocht vind ik heel erg slecht. Ga naar een goede kliniek toe, begin bij een uitgebreid kreupelheidsonderzoek en maak rug foto’s. Dat is de enige manier om uit te sluiten of je paard pijn heeft of niet.

Dat je instructrice meegaat in het ‘ze is stout’ vind ik ook een rode vlag.

Ik heb onlangs €200 betaald voor een set rug foto’s.



Ja, jullie zeggen allemaal hetzelfde dus vind dit ook wel hartstikke vreemd. Maar aan de andere kant denk ik dan ook , jullie kennen haar niet en moeten het doen met filmpjes. Mijn instructeur kent ze wel .. maar aan de hand van deze filmpjes kan je ook al veel zien en dit helpt me goed met jullie antwoorden.
mijn dierenarts heeft wel een bloedafname gedaan van haar maar dit is waarschijnlijk niet hetzelfde als foto’s ?
Hij is zelf ook al rond de 70 volgens mij, dus wij dachten dat hij wel weet dat hij doet. Maar als ik deze reacties allemaal lees begin ik er toch ook over te twijfelen

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:00

espelina12 schreef:
Dankjewel allemaal!
Ik wil wel even vermelden dat mijn dierenarts en lesgever allebei zeggen dat ze ‘stout’ is en gewoon pure merriestreken zijn.
Hier is nog niet over gepraat, dit kan zeker geen aanleg zijn?

Ook hebben jullie een idee hoeveel foto’s zouden kosten? Kan het nergens terug vinden op het internet en lees ook dat je naar een kliniek moet?

Alvast bedankt en sorry voor de vele vragen, wil alleen het beste voor mijn paardje ☺️


Oei, ik vind het kwalijk dat zowel je dierenarts als instructrice zo denken! Dat is behoorlijk ‘oud’ gedachtegoed.
Er zijn paarden die uit joligheid wel eens een bokje geven of gek doen, maar als je een beetje kennis hebt zie je dat dat bij dit paard absoluut niet het geval is. Dit paard laat lichamelijk ongemak zien door hoe ze beweegt en reageert, in combinatie met hoe ze gereden wordt neemt het ongemak toe en gaat ze in verzet omdat ze het lichamelijk gewoon niet kan en mentaal niet begrijpt wat er van haar gevraagd wordt.
Paarden hebben geen intentioneel gedrag waarbij ze op voorbedachte rade stout of vervelend gaan doen. Een paard reageert in het moment op dat wat er gebeurt en hier zijn dat duidelijk stresssignalen.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:02

Bloed afnemen bij aankoop kan een controle zijn, op de kwestie dat louche verkopers een paard pijnstillers geven en dus braaf is (terwijl het dier bijvoorbeeld rugpijn, KS, etc etc heeft).

Verder kun je ziekten en ontstekingen opsporen (hangt af van wat het lab allemaal wel en niet onderzoekt).

Foto's van benen en/of rug,
liefst na een kreupelheidsonderzoek,
dwz: praten / deze filmpjes laten zien, DA kijkt, tast, paard stapt en draaft rechtuit en op de volte op het harde en het zachte, DA doet buigproeven, dan eventueel uitverdoven dan foto's.
(Ik ben niet dol op foto's 'in het wilde weg'.)

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:06

Sorry, maar ik zou van beide afscheid nemen. Als een da en instructie het gooien op stout en merriestreken zijn ze echt heel ouderwets en gewoon geen geschikte ervaren mensen. Op deze filmpjes is al te zien dat ze onregelmatig loopt en volledig vasthoudt. Dat zouden ze beide allang moeten zien. Daarnaast houdt de ruiter ook vast en trekt dus continu aan de rem, is bezig met het hoofd ipv de achterhand. De reactie die het paard geeft komen niet uit het niks, ze geeft al veel eerder signalen. Ik vind het dus geen netjes en ontspannen beeld van die meid, ik zie juist heel veel hand die vastgezet wordt en tussendoor flink inwerkt zonder ruimte geven om vooruit te gaan. Bij pijn vind ik dit nog milde reacties eigenlijk.

Niet deze da laten komen. Ga naar een goede kliniek of laat er 1 bij jullie komen die röntgenfoto's kan maken op locatie. Het hele paard moet onderzocht worden, eerst kreupelheidsonderzoek maar ik zou foto's extreem belangrijk vinden.

Denk er maar aan ts dat paarden niet zomaar 'stout' zijn. Er zit altijd een reden achter, ook bij merriestreken. Dat is vaak juist ongemak net als dat vrouwen dat kunnen hebben bij menstruatie. En paarden beginnen met heel subtiel signalen geven dat iets niet oké is, maar als wij mensen niet luisteren gaan ze steeds groter. En als je pech hebt gaan ze de subtiele signalen overslaan, omdat er daar toch niet naar geluisterd wordt.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:08

espelina,

nee we kennen jou en je paard niet, we kennen wel de problemen die je noemt en hebben we in de loop der tijden oplossingen voor gevonden en die reiken we je aan

we weten inmiddels dat een paard niet zomaar stout is/doet, maar ermee aangeeft dat er iets niet goed is/zit

kijk wat er gebruikt kan worden bij jou en je paard, hoop alleen dat je je kennis en kunde gaat uitbreiden en leert van alle tips en ontdekt wat de verschillen in oorzaak en gevolg/oplossingen kunnen zijn per paard
Laatst bijgewerkt door mce op 21-02-23 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:08

TS wat lastig als je verschillende dingen hoort en ik begrijp zeker dat je denkt bokt kent paard alleen van de filmpjes. Ik kan wel mee gaan in de voorgaande tips qua volgorde van aanpak.
Jouw instructrice was deze zelf al eens opgestapt? en hoe ging het toen? Ik vind het jammer dat beide niet zien wat hier de mensen zien op de filmpjes.

Een paard op de manege is gewend om vaak achter elkaar aan te lopen. Ik heb zelf nu ook een "manege" paard sinds een jaar. Ze is wel jaren geen manegepaard geweest maar heeft daar wel nog een paar jaar gestaan en heeft met de eigenaar wel in de lessen nog mee gelopen. Wat ik vooral merk is het verschil tussen rijden in de manegeles en zelf rijden. Zo lang er andere paarden zijn liep ze heel braaf haar rondje, achter de andere aan, als er iemand viel dan liep ze al vanzelf naar het midden. Al met al ze deed braaf haar rondje. Liep ze alleen dan was ze heel anders. Dat kan in jouw geval wel verklaren waarom ze in de les heel braaf was als mensen maar gewoon mee liften, dan kon ze achter de andere aansjokken.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:10

Ik vind het heel netjes hoe je blijft reageren en echt het beste met je paardje voor hebt! Aan de longe is ze duidelijk onregelmatig/kreupel.

Ik blijf je topic volgen. Ik zou toch een DA laten komen en dan een kreupelheidsonderzoek laten doen. Zowel op het harde als zachte draven.

Heb je filmpjes van draven op het harde? Dit is niet stout maar het paard probeert je wat te vertellen!