Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Castratie voor mijn jaarling

 
Profiel   

Kabayo schreef
Ibbel schreef
Met 1 jaar castreren was altijd de norm (in de tijd dat boeren met paarden werkten en opfok niet bestond) en daar is geen ruin slechter van geworden.

Het is een hype van de laatste 20 jaar oid dat hengstveulens langer hengst worden gehouden 'zodat ze mannelijker worden/meer uitstraling krijgen'.

Ten eerste is dat onzin, want zodra de hormonen weg zijn, verdwijnt die uitstraling ook weer, ook met castratie op latere leeftijd en ten tweede, een hengstennek is helemaal niet fijn met rijden. Ook niet voor het paard.

Ten derde, kans is groot dat je na een castratie op latere leeftijd een ruin met hengstengedrag hebt. Danwel vocaal als dekken

kan ik me alleen maar bij aansluiten. hier gaan de meeste ook met 1 jaar hakkie takkie weg met het zakkie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 12:47 



 
Profiel   

Ik heb nu een quarter veulen van 9,5 maand en mini veulen van 9 maanden. We zijn geleidelijk aan het afspenen, dus lopen nog deels met de moeders en de oom loopt erbij. Die is 24 en laat gecastreerd, een bonk van een paard en met andere ruinen of nu hengstveulens nog ontzettend speels.

Wij gaan ook nu een afspraak maken, want we willen geen ongewenste dekkingen. Ze zijn allebei verder wel heel braaf en totaal niet lastig.

Ik heb een paar keer een ruin gekocht van 4jr die toen net gecastreerd waren of moesten en die bleven ook nog speels en eentje bleef ook dekken, dus kon tot zijn 8e niet bij merries. Daarna altijd bij merries gestaan en 0,0 pogingen gedaan.

Qua body waren ze niet overdreven hengst daarvoor en hebben later ook niet veel ingeleverd.

1 Hengst kochten we met 4, maar was slecht ontwikkelt. Die hebben we laten rondlopen en gekeken of hij met goede voeding en veel vrije beweging nog ging uitgroeien, maar hij bleef iel. Verder was hij braaf. Hij is op zijn 6e gewoon nog in de wei gecastreerd en heeft er geen last van gehad.

Naar mijn ervaring is mooi uitgroeien ook een kwestie van veel vrije beweging, liefst met afwisseling van ondergrond en goede voeding.
En zoals hier, spelen ze echt met elkaar en niet met ons. Ze zijn wel echt heel aanhankelijk en knuffelig en kennen de basis, maar hier wordt nooit op ons gesprongen, niet gehapt etc etc. Dat doen ze met elkaar en de moeders en oom corrigeren waar nodig, dat kunnen zij ook beter dan wij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 13:37 



 
Profiel   

Ik heb Mick op 9 maanden laten castreren.
Voornaamste reden was zijn aanstaande verhuizing naar mij toe, en ik kan geen hengst hebben op de pensionstal.
Hij is in april gecastreerd.
Ging heel vlot en voorspoedig.
Een liggende castratie.
Hij stond zeer vlot weer op en heeft geen verdere narigheid gehad als gevolg van de castratie.
Een aantal dagen pijnstillers.
Hij groeit nog steeds goed (1,47 op 18,5 maanden voor kruising hafx tinker)
Mannelijk is hij ook. Hij is stoer, breed en echt wel een kerel.
Denk dat een mannelijk uiterlijk ook in de genen ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 07:30 



 
Profiel   

Lekker laten castreren! :D Juist nu die nog geen hengstengedrag toont is het alleen maar fijner en makkelijker. Wij castreren eigenlijk altijd als ze een jaar zijn of iniedergeval in het jaar dat ze 1 worden. Soms zijn ze net een jaar en soms net niet. Wij laten ze liggend castreren in t land en voordat de vliegen komen. Vaak in het begin van het weideseizoen zodat ze daarna lekker op t land kunnen blijven ivm beweging wat nodig is voor een beter en sneller herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 08:01 



 
Profiel   

in mijn ogen is de enige reden om niet te castreren : een potientiele goede dekhengst.
Dat zijn er vrij weinig denk ik, en omwille van de paarden zelf zou ik zeggen :ballen eraf en een happy leven ipv als hengst meestal een leven in isolatie zonder vriendjes.
En ja, ik wéét dat mensen hier hengsten prima kunnen houden maar in de praktijk is dat maar bar weinig te zien op de meeste stallen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 08:18 



 
Profiel   

Nou, meneer was gisteren aan de beurt. Wat blijkt? DA heeft niet goed gevoeld, hij heeft maar 1 bal hangen. Ze wil hem nu doorsturen naar Nova Equine kliniek of de Kliniek in Someren om het te laten opereren. Ze verwacht namelijk ook niet dat zijn bal nog in de balzak gaat zitten. Jullie ooit eerder meegemaakt? Ik lees verschillende verhalen hier over namelijk dat hij nog later door kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 09:43 



 
Profiel   

Ik zou het advies om door te sturen gewoon volgen. Als zij zeggen dat dit het beste is, waarom zou je daaraan twijfelen?
Het laatste wat je wilt is een klophengst ... (neem ik aan tenminste).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 09:50 



 
Profiel   

Mijn welshje had er 2 in het zakje, toen ik hem voelde. Bij de DA verstopte hij er 1, die is gewoon in de wei gedaan, beide gevonden en verwijderd. Dus als jij voelt als bekend mens zijn er dan wel 2? Want dan zou de castratie liggend thuis gewoon moeten kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 10:00 



 
Profiel   

tamary schreef
Mijn welshje had er 2 in het zakje, toen ik hem voelde. Bij de DA verstopte hij er 1, die is gewoon in de wei gedaan, beide gevonden en verwijderd. Dus als jij voelt als bekend mens zijn er dan wel 2? Want dan zou de castratie liggend thuis gewoon moeten kunnen.

Nee, ik heb er ook altijd maar 1 gevonden. Ik had dit haar verteld en zij is toen komen voelen, ze had er toen al veel moeite mee om hem te vinden maar ze dacht hem uiteindelijk toch gevonden te hebben. Nu achteraf gisteren denkt ze dat ze de zaadleider alleen voelde.

Ik heb overigens net Someren gebeld, de chirurg belt mij morgen terug om het te bespreken. Zij vonden het verder wel vroeg om hem nu al te helpen. Ik ga zo nog even Nova proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 10:05 



 
Profiel   

Zou ook nog wachten tot de kriebels komen. Dan zakken er ook nog veel naar beneden, even simpel gezegd

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 10:18 



 
Profiel   

moet je stalhouder wel zin in hebben. Hier hetzelfde, maar die gaat wel onder het mes, eerst kijken of de missende bal in buik of lies zit via een echo

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 10:23 



 
Profiel   

Het balletje kan wel nog spontaan zakken tot 18 mnd. Als ie er dan niet is dan kun je ervan uit gaan dat ie ook niet meer zakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 10:47 



 
Profiel   

Ik denk dat je weinig keus hebt als je op je huidige stal wil blijven staan met hem. Bij een van mijn mini’s kwam de tweede bal inderdaad wat later, maar goed die stond met andere hengsten dus kon verder geen problemen veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 11:23 



 
Profiel   

Mijn ervaring: vroeg castreren (dus voor 2,5 jaar) geeft doorgaans een slungel. Hoog en iel.
Daarna heb je doorgaans kans dat paard meer uitgezwaard is. Dus breder en robuuster.

Ik zou mijn paard niet laten castreren voor 2,5 jaar. Dus ik zou een opfok zoeken waar hij mag staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 11:27 



 
Profiel   

dus met jong castreren blijft hij voor de rest van zijn leven iel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 11:31 



 
Profiel   

Mijn kleintje is ook later gecastreerd omdat hij lang maar 1 bal had, pas met ruim 2 jaar was de 2de ingedaald gelukkig.
Maar had begrepen dat dir vaker bij kleintjes voor komt.

@Hutcherson
Er is heel veel onderzoek naar geweest en het is niet zo dat een jonge ruin slungelig wordt en iel.
Wel worden ze enkele cm's groter dan dat je ze langer hengst laat.
Je ziet wel dat later castreren zorgt voor een wat kleiner paard en na castratie ze vaak toch hun hengsten bespiering kwijtraken omdat de hormonen weg zijn.

Daarnaast worden de meeste hengsten tussen 9 en 12 maanden geruind en zie ik zelf eigenlijk geen slungelige/hoog en iele ruinen rondlopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 11:36 



 
Profiel   

Inderdaad dat is echt achterhaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 11:55 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Mijn ervaring: vroeg castreren (dus voor 2,5 jaar) geeft doorgaans een slungel. Hoog en iel.
Daarna heb je doorgaans kans dat paard meer uitgezwaard is. Dus breder en robuuster.

Ik zou mijn paard niet laten castreren voor 2,5 jaar. Dus ik zou een opfok zoeken waar hij mag staan.

zijn dit slungels?
4 jaar net zadelmak, 172 groot
[ img ]
[ img ]

5 jaar oud
20 keer onder het zadel geweest
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:58 



 
Profiel   

zo iel ook...., zeker vroeg gecastreerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:08 



 
Profiel   

:D Het is ook wel rasgebonden volgens mij. Bij koudbloeden en wat stevigere rassen zie je vaak alsnog wel een stevige nek, maar zeker bij bijvoorbeeld PRE's vind ik dat er vaak weinig over blijft.

Maar TS heeft nu eenmaal niet zoveel keuze als ze op deze stal wil blijven staan. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:19 



 
Profiel   

Maar blijft die pre dan zo lekker mooi als de hormonen weg zijn?
Daar geloof ik niet zo in :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:34 



 

Ik vroeg me al af of alle 1 jarigen dan al beide ballen hadden. Die van mij heeft nog een tijdje gewacht voordat die ander naar beneden kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:36 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar blijft die pre dan zo lekker mooi als de hormonen weg zijn?
Daar geloof ik niet zo in :)


Ik zeg toch ook dat er na castratie niet veel meer overblijft? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:38 



 
Profiel   

oh dacht dat je bedoelde bij met 1 jaar castreren dat er dan niet veel meer overblijft. Maar jij bedoelde dus ook bij latere leeftijd.
Dat had ik even niet gesnapperd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:49 



 
Profiel   

update: Hij wordt 17 april bij Someren geopereerd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 14:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen