Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Castratie voor mijn jaarling

 
Profiel   

Ik zoek een beetje meningen van andere hoe die denken over een castratie bij een jaarling en wat jullie ervaringen er mee zijn.

Mijn bijna 1 jarige jongen moet gecastreerd worden zodat hij op stal kan blijven staan. De eigenaresse wil geen hengsten op stal en ze wil hem houden in de clubje waar hij nu ook in staat met paarden. Hij staat nu tussen 2 oudere merries ( 1 waarvan zijn moeder is ) en 1 ruintje van 2.

Hij uit naar mij totaal nog geen hengsten gedrag. Wel begint hij de merries te vervelen door naar hun achterhand te nippen. 2 weken geleden wou een stalmedewerkster hem binnen zetten samen met zijn moeder ( hij is overigens al wel afgespeend al een halfjaar ). Onderweg dook hij op zijn moeder die hem een tik verkocht maar nog geen 3 seconden later dook hij op de medewerkster. Dit kan natuurlijk niet, dat snap ik ook echt.

De stal eigenaresse gaf aan dat ze wil zijn edeledelen er nu af gaan als ze er al hangen na dit incident. Toevallig moest de dierenarts een week geleden hem komen enten en heeft gevoeld, ze zegt dat het kan.

Maaaaaar, ergens vind ik het ook echt zonde om hem nu al te helpen. Ik had graag gewild dat hij wat wel wat mannelijker zou kunnen worden. Hoe hebben jullie dit ervaren? Zijn er meedere die hun hengstje hebben laten casteren op 1 jarige leeftijd? of waarom juist niet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 15:48 



 
Profiel   

Lijkt me heel simpel: of je castreert hem en kunt blijven staan waar je nu staat.
Of je zoekt een ander adres en dan kan hij hengst blijven.

Ik heb ze ook liever langer hengst, maar als je op een terrein van iemand staat, en hij vertoont nu al zulke streken, snap ik de staleigenaresse prima.

(en als je er niet mee naar de keuring wil gaan, dan kunnen ze er maar af zijn).
Zo te horen heb je zelf ook niet veel ervaring met hengsten, dus ruinen lijkt mij sowieso de verstandigste optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:03 



 
Profiel   

Met 1 jaar castreren was altijd de norm (in de tijd dat boeren met paarden werkten en opfok niet bestond) en daar is geen ruin slechter van geworden.

Het is een hype van de laatste 20 jaar oid dat hengstveulens langer hengst worden gehouden 'zodat ze mannelijker worden/meer uitstraling krijgen'.

Ten eerste is dat onzin, want zodra de hormonen weg zijn, verdwijnt die uitstraling ook weer, ook met castratie op latere leeftijd en ten tweede, een hengstennek is helemaal niet fijn met rijden. Ook niet voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:19 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Met 1 jaar castreren was altijd de norm (in de tijd dat boeren met paarden werkten en opfok niet bestond) en daar is geen ruin slechter van geworden.

Het is een hype van de laatste 20 jaar oid dat hengstveulens langer hengst worden gehouden 'zodat ze mannelijker worden/meer uitstraling krijgen'.

Ten eerste is dat onzin, want zodra de hormonen weg zijn, verdwijnt die uitstraling ook weer, ook met castratie op latere leeftijd en ten tweede, een hengstennek is helemaal niet fijn met rijden. Ook niet voor het paard.

Ten derde, kans is groot dat je na een castratie op latere leeftijd een ruin met hengstengedrag hebt. Danwel vocaal als dekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:21 



 
Profiel   

Die van mij is op minder dan een jaar gecastreerd bij de fokker, waar ik hem op 5 jarige leeftijd gekocht heb.
Heb niet het idee datie minder paard is dan andere ruinen die op oudere leeftijd zijn gecastreerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:23 



 
Profiel   

Dus jullie zeggen ook een verstandige keus? Er staat een afspraak nu gepland op 8 maart voor hem. Ik wil hem wel voor dat de vliegen er zijn laten ruinen dan namelijk.

Overigens wilde ik hem sowieso laten ruinen, maar liever op 1,5 jaar a 2 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:26 



 
Profiel   

Vroegah op de stal waar ik reed werd alles met 1 jaar liggend in de wei gecastreerd. Soms wel 10 tegelijk.
Allemaal mooie paarden geworden. :j

Zelf heb ik er 2 van die leeftijd gehad en ook laten doen.
En zou ik zo weer doen.

Ze hebben er doorgaans ook minder last van dan wanneer het hele zaakje beter ontwikkeld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:30 



 
Profiel   

Ik weet niet precies wat je zoekt in het meer mannelijk worden?

Mijn ruin is absoluut wel mannelijk, als je het vergelijkt met de merries op stal. De merries zijn zuurpruimen en willen nooit spelen.
Mijn ruin speelt heel graag en krijgt daarin vooral bijval van de andere ruinen, de merries vinden hem maar irritant met zijn speelzin.

Ook was hij mannelijk genoeg om het tegen mijn senior op te nemen, toen hij het tijd vond voor machtsoverdracht. Waar mijn senior het toen nog niet mee eens was, dus er is wel wat serieuzer gestoeid dan alleen maar spelen, waarbij mijn ruin ook echt zijn mannetje stond.

Ik kan dus echt aan niks merken dat die op ca 10 maanden gecastreerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:34 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Ik weet niet precies wat je zoekt in het meer mannelijk worden?

Mijn ruin is absoluut wel mannelijk, als je het vergelijkt met de merries op stal. De merries zijn zuurpruimen en willen nooit spelen.
Mijn ruin speelt heel graag en krijgt daarin vooral bijval van de andere ruinen, de merries vinden hem maar irritant met zijn speelzin.

Ook was hij mannelijk genoeg om het tegen mijn senior op te nemen, toen hij het tijd vond voor machtsoverdracht. Waar mijn senior het toen nog niet mee eens was, dus er is wel wat serieuzer gestoeid dan alleen maar spelen, waarbij mijn ruin ook echt zijn mannetje stond.

Ik kan dus echt aan niks merken dat die op ca 10 maanden gecastreerd is.


Ik bedoelde kwa body, niet kwa karakter :) Maar Ibbel heeft al gereageerd dat dat echte fabel is. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:38 



 
Profiel   

Voor het "mannelijk" op een fijne manier zal je die totale idioot jaren eerst door moeten en dan nog is er geen garantie ook met zeer goed en consequent opvoeden. Dat de stalhouder daar ook tegen is, is niet gek en je wil ook geen veulen(s) uit moeder en zoon. Castratie op deze leeftijd kan uitstekend, dan blijft enkel het werkelijke karakter over zonder dikke hormoon idioterie saus en dat maakt voor veel fijnere paarden. Later castreren geeft nogwel eens een inslijten van hormoon gedreven gedrag dat dan ook zonder ballen blijft hangen. Geen voordelen dus voor hem, de rest van de kudde of voor jouw & de mensen op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:43 



 
Profiel   

Kayley95 schreef
Dus jullie zeggen ook een verstandige keus? Er staat een afspraak nu gepland op 8 maart voor hem. Ik wil hem wel voor dat de vliegen er zijn laten ruinen dan namelijk.

Overigens wilde ik hem sowieso laten ruinen, maar liever op 1,5 jaar a 2 jaar.


Ja hoor, gewoon laten doen, prima keus.
Ik had er hier 1, zelfgefokt, die zat zichzelf met 9 maanden al ontzettend in de weg, was heel slecht te hanteren, nog geen week na de castratie had ik een ander paard. En nu, 2 jaar later, is het de grootste knuffel ooit, terwijl hij nog steeds 'op z'n hengsts' speelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:43 



 
Profiel   

Ik heb de mijne bewust tot 3 jaar hengst gelaten om hem mooi uit te groeien. Als ik in jouw situatie zou staan, zou ik een plek elders zoeken. Het is maar net wat jij het belangrijkste vindt. Het is jouw paard en jouw beslissing..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:56 



 
Profiel   

Kwa body doet die voor mij ook echt niet onder voor een ander paard dat op latere leeftijd is gecastreerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:57 



 
Profiel   

Zelf ben ik wel voorstander van op tijd castreren, zo rond 1 jaar.
Het heeft de minste impact op je paard.
Des te ouder ze worden, des te groter de operatie.
En als ze vol in de hormonen zitten kunnen ze er mentaal ook veel meer last van hebben, ik had mijn vorige als driejarige hengst gekocht en gelijk laten castreren, maar zonder zijn hormonen werd het een onzeker dier en veranderde echt van karakter.
Voor de groei maakt het niks uit, als je een driejarige laat castreren gaat de hengsten look er gewoon weer af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 17:06 



 
Profiel   

Hier castreren we wat we geen hengst laten ook op 1 jaar en daar zijn ze allen prima om uitgegroeid. :j Veel makkelijker ook dan het gedoe van hengst laten en eventuele complicaties als ze groter zijn zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 03:47 



 
Profiel   

Ik heb laten castreren op 2 jaar en 1 maand. Ik wilde ook echt wachten tot 2 jaar.
Een jonge hengst kan best baldadig uit de hoek komen en een ruintje is makkelijk. Je kunt hem ook ergens neerzetten waar hij nog een tijdje met jonge hengsten kan spelen. Klinkt ook wel alsof hij zich nu verveelt. Speelt het tweejarige ruintje wel met hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 06:06 



 
Profiel   

Er moet hoe dan ook een oplossing komen, want ze zijn vanaf 10 maanden geslachtsrijp. En ook na de castratie is hij nog enige tijd vruchtbaar. En uit je verhaal begrijp ik dat hij nu met merries loopt?

Verder, ik zie het probleem niet om hem eerder te ruinen, maar het blijft jouw keuze. Alleen, als je het niet wil zul je op zoek moeten naar een andere stal. Is dat het je waard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 07:10 



 
Profiel   

Ik zou hem zeker gezien zijn gedrag/karakter laten castreren.
Verder snap ik niet goed dat hij bij twee merries staat..hij springt nu al op zijn moeder en als jij hem wil laten castreren rond zijn tweede,zit je dalijk met een ongewenst veulen...moet je ook niet willen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 08:10 



 
Profiel   

Ik zou hem ook gewoon laten castreren.
Die van mij is (zeer) laat gecastreerd, op 10 jaar. Vanaf zijn 8e heeft hij gedragsproblemen ontwikkeld en vanaf 6 was die eigenlijk al heel erg lastig hanteerbaar. Sinds hij ruin is is hij echt heel erg leuk.

En die hengstenbody? Die heeft er nooit opgezeten. Geen hengstennek of breder lichaam of zoiets dergelijks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 08:16 



 
Profiel   

Ik heb alleen maar positive ervaringen met vroeg castreren.
Zelfs met 3-6 maanden.
En mijn enige ervaring met laat castreren (9j) was dat hij een flinke infectie kreeg en daarna door training meer spieren en een mooiere hals. (Ohja, zijn manen werden wel iets dunner na castratie)

Meestal wordt gezegd dat ze iets hoger worden als je vroeg castreert, dit zou komen doordat de groeischijven in de benen iets later sluiten als ze minder testosteron in hun lichaam hebben.

Je jaarling naar een andere stal brengen (=stress) heeft waarschijnlijk een groter negatief effect op zijn groei dan nu castreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 08:24 



 
Profiel   

Gewoon castreren. Als hij nu al op de stalhouder springt, vind ik het erg aardig van hem/haar, dat je hengst nog wekenlang ongecastreerd mag rondlopen.
Vergeet niet, dat de merries ook vervelend worden van zo'n irritant knulletje in de buurt. Niet fijn voor de pensionhouder plus eigenaren.


Ik ben het ook met calippo eens, verhuizen geeft veel stress.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 08:31 



 
Profiel   

Die van mij was 1,5 toen zijn ballen eraf gingen.
Op aanraden van de opfok waar hij stond, want meneer had erg veel oog voor de vrouwtjes.

Hij is toen door de DA van de opfok staand gecastreerd en kon daarna gelijk weer met zijn vriendjes spelen.
En hij is de rest van de tijd in de opfok als enige ruin in de groep de baas van de hengstenkudde geweest :') , maar zonder de obsessie dat hij naar de vrouwtjes wilde.
Hij doet dus echt niet onder voor de paarden die later gecastreerd zijn.


Als ik zo lees heb je twee keuzes.
Castreren of verhuizen

Als de stal je bevalt, zou ik die verhuisstress achterwege laten en gewoon hakkie-takkie doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 08:52 



 
Profiel   

Ik castreer hier ook met 1 jaar. Puur omdat ik geen management heb/wil voor hengsten.
Geen 1 is er minder van geworden en heb geen slungelige lelijke ruinen oid....

Ik zou dus lekker de ballen er af halen. Tenzij je voor de hengsten keuring wil. Al het andere zou ik sws castreren, maar dat ben ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 08:56 



 
Profiel   

Gewoon castreren met 1 jaar. Worden ze niks minder mannelijk van. De mooie hals en bespiering zal je er hoe dan ook zelf op moeten trainen of je hem nu of pas met 3 jaar laat ruinen. Mijn, met 1 jaar geruinde, jonkie staat in de opfok tussen de andere hengsten en staat z’n mannetje daar prima.

Met de opfok een goed gesprek daarover gehad, omdat ik dacht dat ruinen met 2,5-3 jaar gebruikelijk was. Het eerste wat ze vroegen was of het mij om de hengstenuitstraling te doen was om hem pas met 2 of 3 te castreren, want die dikke nek zou toch weer verdwijnen en moest ik er maar gewoon zelf op gaan trainen. Het waren hun argumenten waarom als jaarling castreren juist veel voordelen heeft, dat ik hem eerder heb geruind. Zo jong is de ingreep minder groot, herstellen ze sneller en gaan ze echte confrontaties meer uit de weg, waardoor ze heel blijven in de groep. Ik had bij voorbaat geen specifieke reden om hem langer hengst te laten, ik dacht gewoon dat tussen 2 en 3 gebruikelijk was. Dat bleek dus wel een beetje de trend, maar hoofdzakelijk om onzin redenen.

Je moet er toch ook niet aan denken dat je hengstje een van de merries in de kudde dekt of nog erger en uit het land springt omdat er iemand met een hengstige merrie een rustig buitenritje langs de wei maakt. Want ik neem aan dat de omheining niet hengstproof is op jouw stalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 09:11 



 
Profiel   

tyleysmiley schreef
Ik zou hem zeker gezien zijn gedrag/karakter laten castreren.
Verder snap ik niet goed dat hij bij twee merries staat..hij springt nu al op zijn moeder en als jij hem wil laten castreren rond zijn tweede,zit je dalijk met een ongewenst veulen...moet je ook niet willen

Dan ging die uiteraard naar een andere wei he? hehe. Verder zijn het drachtige merries waar hij mee staat, dus de kans dat hij nu dekt is echter wel zeeeeeer klein.


3heathcliff5 schreef
Gewoon castreren met 1 jaar. Worden ze niks minder mannelijk van. De mooie hals en bespiering zal je er hoe dan ook zelf op moeten trainen of je hem nu of pas met 3 jaar laat ruinen. Mijn, met 1 jaar geruinde, jonkie staat in de opfok tussen de andere hengsten en staat z’n mannetje daar prima.

Met de opfok een goed gesprek daarover gehad, omdat ik dacht dat ruinen met 2,5-3 jaar gebruikelijk was. Het eerste wat ze vroegen was of het mij om de hengstenuitstraling te doen was om hem pas met 2 of 3 te castreren, want die dikke nek zou toch weer verdwijnen en moest ik er maar gewoon zelf op gaan trainen. Het waren hun argumenten waarom als jaarling castreren juist veel voordelen heeft, dat ik hem eerder heb geruind. Zo jong is de ingreep minder groot, herstellen ze sneller en gaan ze echte confrontaties meer uit de weg, waardoor ze heel blijven in de groep. Ik had bij voorbaat geen specifieke reden om hem langer hengst te laten, ik dacht gewoon dat tussen 2 en 3 gebruikelijk was. Dat bleek dus wel een beetje de trend, maar hoofdzakelijk om onzin redenen.

Je moet er toch ook niet aan denken dat je hengstje een van de merries in de kudde dekt of nog erger en uit het land springt omdat er iemand met een hengstige merrie een rustig buitenritje langs de wei maakt. Want ik neem aan dat de omheining niet hengstproof is op jouw stalling.


Dankje voor je antwoord! De omheining kan wel met een hengst hoor, bij ons er hebben in het verleden wel meerdere hengsten hier op stal gestaan namelijk.

Hijheeft 8 maart om 13.00 een afspraak voor hakkie tjakkie weg zakkie. Hij blijft nog even in de kliniek tot sávonds dat die goed alert is ( is tegen over mijn stal gelukkig, dus we lopen er gewoon heen 2 min. :P ). Vind het wel spannend voor mijn maatje.


Laatst bijgewerkt door Kayley95 op 22-02-23 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 12:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen