Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Castratie voor mijn jaarling

 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hutcherson schreef
Mijn ervaring: vroeg castreren (dus voor 2,5 jaar) geeft doorgaans een slungel. Hoog en iel.
Daarna heb je doorgaans kans dat paard meer uitgezwaard is. Dus breder en robuuster.

Ik zou mijn paard niet laten castreren voor 2,5 jaar. Dus ik zou een opfok zoeken waar hij mag staan.

zijn dit slungels?
4 jaar net zadelmak, 172 groot
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

5 jaar oud
20 keer onder het zadel geweest
[ Afbeelding ]


Heb je ook foto's van de boeg/voorkant? Makkelijker om dan de breedte te bekijken dan van de zijkant. Koudbloedjes hebben er minder vaak last van, die zware genetisch uit ofzo.
Maar ik ken echt hele iele paardjes die iel blijven. Wel hoog maar weinig robuust.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 15:40 



 
Profiel   

Moet ik dadelijk zoeken.
Maar die kwpner was zeker niet smal.
En de tinker loopt in zadel en deken maten in xxl varianten vanwege zijn breedte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 15:46 



 
Profiel   

TS, wat balen. Maar better safe than sorry, dus zou het dan ook op de kliniek doen.

Ik voel bij eentje ook nog maar 1 balletje, maar laat het wel checken. Hopelijk ligt het aan mij :)

Ze moeten wel echt gedaan. Staan nu apart naast de moeders met de ruin, maar wil ze echt weer samen hebben.

Voor het uitzwaren ben ik niet zo bang. Goede ontwikkeling komt door veel vrije beweging en goede voeding en aanleg. Een paard groeit niet zomaar iel uit door castratie.

Ik had een quarter hengst van 4 die iel was, maar die had echt wel wat gemist en dat kwam er ook niet meer bij. Op 6jr gecastreerd.

Mijn ruin van 24 is een tank en laat gecastreerd, maar heeft daarna weinig ingeleverd en zo een enorme hengstennek hoeft van mij toch niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 17:04 



 
Profiel   

[ img ]

De steigerende is voor 1 jaar gecastreerd (nu bijna 8) de andere met bijna 3 jaar (nu bijna 4) de jongste is neef van de oudste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 17:31 



 
Profiel   

dierenfan schreef
[ [url=m/0kxHd8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De steigerende is voor 1 jaar gecastreerd (nu bijna 8) de andere met bijna 3 jaar (nu bijna 4) de jongste is neef van de oudste.


Maar dit zijn koudbloeden? Die zijn altijd al wel stevig. Ik heb een Quarter x warmbloed, is dus wel iets anders gebouwd dan een koudbloed. :P
Maar ik ben er niet bang voor. Moeder is namelijk een bonk van een QH en vader is ook erg breed gebouwd voor een pony.

@superpony: precies dat. Ook wegens zijn gedrag. Moet niet hebben dat er dadelijk ongelukken gebeuren namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 19:11 



 
Profiel   

Die van mij heeft trok beide ballen wel eens naar binnen, bv met koud weer. Maar denk dat de DA dan wel een bal hoger had kunnen voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 19:31 



 
Profiel   

Kayley95 schreef
dierenfan schreef
[ [url=m/0kxHd8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De steigerende is voor 1 jaar gecastreerd (nu bijna 8) de andere met bijna 3 jaar (nu bijna 4) de jongste is neef van de oudste.


Maar dit zijn koudbloeden? Die zijn altijd al wel stevig. Ik heb een Quarter x warmbloed, is dus wel iets anders gebouwd dan een koudbloed. :P
Maar ik ben er niet bang voor. Moeder is namelijk een bonk van een QH en vader is ook erg breed gebouwd voor een pony.

@superpony: precies dat. Ook wegens zijn gedrag. Moet niet hebben dat er dadelijk ongelukken gebeuren namelijk.


Klopt hoor Belgen ;) wel anders gebouwd maar vroeg castratie heeft geen invloed op de bouw gehad in elk geval

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 19:43 



 
Profiel   

Hier twee paarden (KWPN) die redelijk laat gecastreerd zijn, op 3- en 2.5 jarige leeftijd.
Allebei waren ze ten tijden van hun castratie smal en iel. Beiden andere bloedlijn en beiden ergens anders opgegroeid.
Natuurlijk het zegt niets, want het zijn er maar twee, maar het hoeft dus echt niet zo te zijn dat je met laat castreren uitgezwaarde hengstennekken hebt. Vermoed dat dat ook vooral genetisch bepaald is.

De oudste begint nu op 6 jarige leeftijd pas wat minder jeugdig te worden, terwijl ik echt ruim voer en ook train. Hij is ook wat klein gebleven en echt gefocust op merries, dus misschien was eerder castreren juist wel goed geweest. We zullen het nooit weten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 19:44 



 
Profiel   

De mijne is als jaarling gecastreerd en heeft een grote dikke hals, nooit iel geweest. Hij is nu 16.
[ img ]

Vorm van de hals ligt ook gewoon heel erg aan hoe ze gefokt zijn en met training kun je er dan soms nog wat aan verbeteren.
Dit is ook een dikke hals maar dit is een merrie (jaarling)

[ img ]

Hier ook twee hengstjes die deze maand gecastreerd zullen worden, kun nu al verschil zien in halzen (en in de algehele bouw eigenlijk wel), de een is een quarter en de ander KWPN, beide 8 maanden oud nu


[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 19:55 



 
Profiel   

Is er eigenlijk wetenschappelijk (recent) naar dit onderwerp gedaan? Best interessant. Ik ga eens zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 22:36 



 
Profiel   

Ik heb hier 2 volle broers van elkaar staan, de 1 is van 9 maanden gecastreerd de ander toen hij 7 was. Hengstje heeft in de opfok gelopen, heeft gedekt en is later bij mij terug gekomen en is gecastreerd. Na een jaar niks meer van de hengsten nek te zien, zijn broer is groter, breeder en heeft meer hals. Dus zeg het maar? Training, en niet te vergeten voer..

Paarden hebben net als kinderen ook hun eigen Kenmerken, je hebt laatbloeiers, genen van een andere generatie die opduiken etc.

Ts goede keuze om te doen, mooie leeftijd voor, zeker gezien het gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 23:20 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Is er eigenlijk wetenschappelijk (recent) naar dit onderwerp gedaan? Best interessant. Ik ga eens zoeken.

Ben ook wel benieuwd.Als je het gevonden hebt wil je het dan even hier plaatsen? :o Erg nieuwsgierig namelijk. Ik denk zelf dat het fabel is, maar wie weet. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 23:25 



 
Profiel   

Het is inderdaad een 'oud' gezegde. Maar zowel hier als in de praktijk zie je wat wisselende verhalen die ook best het tegenovergestelde zeggen. Ik ga binnenkort even zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 23:41 



 
Profiel   

Die van mij is ook gecastreerd als jaarling. Ik merk positief verschil. Hij groeit opeens als kool na zijn castratie. Het leek wel of die zoveel energie in zijn hormonen stopte, dat is nu echt anders.

Of het toeval is weet ik niet, maar het is wel opvallend.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 00:25 



 
Profiel   

[ img ]
Links is bijna 19 en hengst Andalusiƫr (wel te zien aan z'n hals)
Rechts is bijna 7 Quarter kruising en vroeg geruind maar ook weinig gereden dus nog bijna niks van bespiering.

Beide ook totaal andere paarden dus denk dat het ook echt aan het type ligt.
De Quarter kruising zou ook als hengst nooit de hals en uitstraling hebben gehad als m'n Andalusiƫr.

Ik heb ze in eigen beheer dus kan gelukkig m'n hengst gewoon normaal in kudde verband houden, maar mocht ik hem willen gaan stallen kan ik nergens terecht en als hij ergens mag staan zal hij altijd alleen moeten staan. Ik zou dit nooit willen voor mijn paard. Als ik zie hoe contact gestoord mijn hengst in het begin was of is bij introductie van een nieuw paard. Nee dat moet je echt niet willen. Verder is hij mega lief en merk je niks van het hengst zijn, maar ik zou er zelf nooit bewust voor kiezen een hengst, hengst te houden. (Ik heb hem op 17 jarige leeftijd gekocht dus castreren was niet echt meer een optie ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 07:37 



 
Profiel   

Oh ik wel, maar wel met de kanttekening dat hij gewoon in een groep naar buiten kan. :) Gelukkig kan dat bij mijn pensionstal. Al was het zoeken naar een speld in een hooiberg en is het ook afhankelijk van het karakter van je hengst. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 07:46 



 
Profiel   

Ik heb alleen maar hengsten, maar ik heb ze thuis en ze hebben gewoon een leuk sociaal leven met elkaar. Als dat niet zou kunnen, dat sociale leven, dan had ik nu ruinen gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 11:11 



 
Profiel   

Hier een hengst op late leeftijd laten castreren (8 jaar) omdat hij ineens op 5 benen liep in plaats van 4. Hij is direct na de castratie wat ingevallen maar met goede training heeft hij nu een stoerdere nek en lichaam dan toen hij hengst was en dezelfde training had. En niet geheel onbelangrijk, hij is vele malen gelukkiger. Ineens is hij een enorme knuffelkont geworden

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 12:18 



 
Profiel   

Ik heb een cruzado van bijna 7. Met 1 jaar gecastreerd. Tank van een paard, nooit een slungel geweest. Type labrador, dat wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 19:42 



 
Profiel   

Ik heb mijn veulen met 9 maanden gecastreerd en hij is nu bijna 2 en heeft een flinke hals!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 21:16 



 
Profiel   

JoellaLoves schreef
Die van mij is ook gecastreerd als jaarling. Ik merk positief verschil. Hij groeit opeens als kool na zijn castratie. Het leek wel of die zoveel energie in zijn hormonen stopte, dat is nu echt anders.

Of het toeval is weet ik niet, maar het is wel opvallend.


[ [url=m/7FpdEQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja dat had ik bij mijn shet, hij was de eerste paar jaar niet in orde, had een bacterie waardoor hij te dun was, slechte weerstand had en op achter was in de groei en ik durfde hem dus niet nog een castratie aan te doen.
Maar toen hij wat opknapte heb ik hem gelijk laten castreren en dat deed hem enorm goed!

Er is inderdaad onderzoek naar gedaan, ze zeiden vroeger dat hengsten beter ontwikkelden maar na onderzoek bleek dat het alleen wat langer duurde voor dezelfde resultaten na castratie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 22:54 



 
Profiel   

Toen mijn jaarling vanuit de opfok zou verhuizen naar een plek aan huis, wilde ik hem ook gecastreerd hebben, zodat we niet op problemen zouden stuiten met een hengst.
Hij stond al gesedeerd; blijken zijn ballen niet ingedaald te zijn!
Toen hebben we hem als hengst in de kudde gezet. Hij is enorm onderdanig en is tot nu toe nog een hormoonloze baby :) . Nu zijn zijn ballen wel ingedaald en gaat ie ergens in april/mei onder het mes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 00:08 



 
Profiel   

driebergen schreef
Toen mijn jaarling vanuit de opfok zou verhuizen naar een plek aan huis, wilde ik hem ook gecastreerd hebben, zodat we niet op problemen zouden stuiten met een hengst.
Hij stond al gesedeerd; blijken zijn ballen niet ingedaald te zijn!
Toen hebben we hem als hengst in de kudde gezet. Hij is enorm onderdanig en is tot nu toe nog een hormoonloze baby :) . Nu zijn zijn ballen wel ingedaald en gaat ie ergens in april/mei onder het mes :)


Vind je dat niet wat laat qua beestjes? Ik twijfel nog. Voel bij 1 maar 1 balletje en ze zijn pas 10 maanden en super braaf en makkelijk.
Staan nu apart van de moeders, maar wil alles eigenlijk zsm weer samen hebben. Wil eigenlijk echt niet later dan Maart, begin April castreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 12:58 



 
Profiel   

driebergen schreef
Toen mijn jaarling vanuit de opfok zou verhuizen naar een plek aan huis, wilde ik hem ook gecastreerd hebben, zodat we niet op problemen zouden stuiten met een hengst.
Hij stond al gesedeerd; blijken zijn ballen niet ingedaald te zijn!
Toen hebben we hem als hengst in de kudde gezet. Hij is enorm onderdanig en is tot nu toe nog een hormoonloze baby :) . Nu zijn zijn ballen wel ingedaald en gaat ie ergens in april/mei onder het mes :)

Mei vind ik te laat. Het kan dan al best warm zijn en wbt de vliegen dan vind ik dat niet ideaal voor D.
Hij gaat nu in April.
superpony schreef
driebergen schreef
Toen mijn jaarling vanuit de opfok zou verhuizen naar een plek aan huis, wilde ik hem ook gecastreerd hebben, zodat we niet op problemen zouden stuiten met een hengst.
Hij stond al gesedeerd; blijken zijn ballen niet ingedaald te zijn!
Toen hebben we hem als hengst in de kudde gezet. Hij is enorm onderdanig en is tot nu toe nog een hormoonloze baby :) . Nu zijn zijn ballen wel ingedaald en gaat ie ergens in april/mei onder het mes :)


Vind je dat niet wat laat qua beestjes? Ik twijfel nog. Voel bij 1 maar 1 balletje en ze zijn pas 10 maanden en super braaf en makkelijk.
Staan nu apart van de moeders, maar wil alles eigenlijk zsm weer samen hebben. Wil eigenlijk echt niet later dan Maart, begin April castreren.


Ik deel deze mening wel met jou hoor Superpony. Dit is ook gewoon perfect dan kwa weer nog en kwa beestjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 13:43 



 
Profiel   

Kogel is door de kerk, ze worden woensdag gedaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 17:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen