Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Peesblessure

 
Profiel   

Afgelopen augustus is een peesblessure vastgesteld bij mijn 15 jarige merrie. Nu per 21-12-22 is er groen licht gegeven om weer naar oud niveau te mogen opbouwen, hiervoor hadden we al uurtje rijden met 45 stap en 15 minuten draf.

Het gaat om een voorbeen en de tussenpees, waarbij de buitenkant fors beschadigd was en de binnenkant minder maar ook schade had. De buitenkant was binnen 6 weken al helemaal dicht maar de binnenkant had nog langer nodig.

Ik ben van plan om de dierenarts maandag hierover ook te benaderen en wellicht opnieuw een scan uit te voeren, maar ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

Soms na de arbeid is de binnenpees lichtelijk warmer, vaak is het binnen een uurtje weg. Nu zijn we recent verhuist naar een stal waar ze weer lekker paard kan zijn en veel rent en galoppeert met haar vriendjes in de wei, bij haar vorige stal stond ze op een postzegel zonder ruimte voor beweging behalve onder het zadel. Vandaag vond ik het bij het pakken ook al lichtelijk warm, het is bijna verwaarloosbaar maar toch is het er. Zijn er mensen die dit herkennen van hun revalidatie proces ? Wordt er een beetje onzeker van namelijk..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 21:45 



 
Profiel   

Ik volg even, die van mij zit nog in de acute fase (tussenpees was bijna door, steunt nog steeds weinig op dat been) maar zal sowieso niet meer aan het werk mogen achteraf. Maar wel benieuwd hoe het genezings- en revalidatieproces bij anderen verloopt.

Ik persoonlijk zou zeggen: kan geen kwaad om tijdig voorzorgen te nemen denk ik (koelen of cooling gel aansmeren), zal geen kwaad doen. Maar in jouw geval zou ik idd ook een nieuwe scan vragen, en eventueel een revalidatietrainer inschakelen voor een geschikt opbouwschema.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 21:58 



 
Profiel   

Ja dat is heel normaal in het revalidatieproces, voor mij wel een teken om te koelen en wellicht wat rustiger te trainen/ een stapje terug te doen. In dit soort gevallen kun je beter te voorzichtig zijn dan dat er iets geforceerd wordt.

Sowieso is het belangrijk om een nieuwe scan te maken om te kijken of het gat al helemaal gevuld is en hoe ver het herstel is. Augustus is nog niet zo lang geleden, herstel kan wel 1 tot 1.5 jaar duren.

Qua opbouw, vooral veel rechtuit..bochten en zijgangen vermijden. Veel stappen is belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:31 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad nog een aantal keren een herhaal echo laten maken om te kijken hoe het ervoor staat en daarbij even goed te checken hoe ze loopt als je toch op de kliniek bent.
In het opbouw werk veel rechtuit rijden en rechtuit schakelen, zijgangen nog lang mogelijk achterwege laten of beperken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:44 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja dat is heel normaal in het revalidatieproces, voor mij wel een teken om te koelen en wellicht wat rustiger te trainen/ een stapje terug te doen. In dit soort gevallen kun je beter te voorzichtig zijn dan dat er iets geforceerd wordt.

Sowieso is het belangrijk om een nieuwe scan te maken om te kijken of het gat al helemaal gevuld is en hoe ver het herstel is. Augustus is nog niet zo lang geleden, herstel kan wel 1 tot 1.5 jaar duren.

Qua opbouw, vooral veel rechtuit..bochten en zijgangen vermijden. Veel stappen is belangrijk.



Ik vind het wel fijn om te horen dat jij zegt dat dat heel normaal is en ben inderdaad wat naar beneden gegaan in de training.

Mijn laatste afspraak met de paardendierenarts was op zijn zachtst te zeggen nogal vaag. Ik heb zojuist een nieuwe afspraak voor het scannen van de pees ingepland (woensdag a.s.) en een andere dierenarts hiervoor gevraagd.

Hopelijk zitten we nog op de goede weg en kan deze dierenarts wel antwoorden op mijn vragen geven en duidelijk aangeven hoe of wat verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 08:15 



 
Profiel   

Goed gedaan! Ja het is heel belangrijk dat je een arts hebt die kan zien in hoeverre het gat aan het dichten is en of dat op een goede manier gebeurd.

Die duidelijkheid is erg belangrijk in het herstelproces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 08:43 



 
Profiel   

Vandaag de dierenarts erbij gehad en een scan gemaakt. Het nieuws was toch beter dan verwacht

Pees zag het net zo uit als van het goede been, enige verschil was de verdikking door littekenweefsel wat overigens natuurlijk niet meer weg gaat. Gewoon verder opbouwen had eigenlijk al veel meer mogen doen wat ik nu doe en mag met 1,5 maand ook weer een sprongetje gaan maken. Warm worden komt door het littekenweefsel en dat zal de aankomende tijd nog wel eens gaan gebeuren.

Daarbij ook te horen gekregen dat het type letsel, ondanks dat het fors was, vaak ook een half jaar voor staat om weer op oud niveau te zijn en dat hij kon zien dat dit het type letsel was was kenmerkend was voor een val en niet door verkeerd rijden/lichaamgebruik of oud letsel. Ze namelijk in die week voordat het geconstateerd werd vreemd uitgegleden op buitenrit.

Kortom blij dat hij geweest is en blij met de uitkomst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 16:06 



 
Profiel   

Ah, fijn om te horen!

Ik had ook gehoord dat het littekenweefsel wel kwetsbaarder is dan het "origineel" peesweefsel, dus dat je wel voorzichtig moet zijn. Maar ja, de ene blessure is natuurlijk de andere niet, de mijne had sowieso een pees van heel slechte kwaliteit, niet bekend vanwaar de ernstige blessure komt, maar die van mij moet op rust (maar dan zegt ie er wel bij dat ze moet vermageren, en ze staat al op paddock en beperkt hooi, dus lijkt me een onmogelijke opdracht)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 16:27 



 
Profiel   

hwn schreef
Ah, fijn om te horen!

Ik had ook gehoord dat het littekenweefsel wel kwetsbaarder is dan het "origineel" peesweefsel, dus dat je wel voorzichtig moet zijn. Maar ja, de ene blessure is natuurlijk de andere niet, de mijne had sowieso een pees van heel slechte kwaliteit, niet bekend vanwaar de ernstige blessure komt, maar die van mij moet op rust (maar dan zegt ie er wel bij dat ze moet vermageren, en ze staat al op paddock en beperkt hooi, dus lijkt me een onmogelijke opdracht)


Littekenweefsel op zichzelf is juist sterker en stugger dan gezond peesweefsel. Maar daardoor ontstaan er soms nieuwe blessures net boven of onder de oude, dat blijft altijd lastig. Moeilijke casus ook die van jou, helemaal op rust en afvallen valt niet mee. Zou ze wel op vitafloor mogen, of aquatrainen? Geen idee of je daar nog aan zou willen beginnen überhaupt maar dat zijn wel manieren om doorbloeding en spieren te stimuleren zonder teveel belasting op de pees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 22:21 



 
Profiel   

Chickelien schreef
Vandaag de dierenarts erbij gehad en een scan gemaakt. Het nieuws was toch beter dan verwacht

Pees zag het net zo uit als van het goede been, enige verschil was de verdikking door littekenweefsel wat overigens natuurlijk niet meer weg gaat. Gewoon verder opbouwen had eigenlijk al veel meer mogen doen wat ik nu doe en mag met 1,5 maand ook weer een sprongetje gaan maken. Warm worden komt door het littekenweefsel en dat zal de aankomende tijd nog wel eens gaan gebeuren.

Daarbij ook te horen gekregen dat het type letsel, ondanks dat het fors was, vaak ook een half jaar voor staat om weer op oud niveau te zijn en dat hij kon zien dat dit het type letsel was was kenmerkend was voor een val en niet door verkeerd rijden/lichaamgebruik of oud letsel. Ze namelijk in die week voordat het geconstateerd werd vreemd uitgegleden op buitenrit.

Kortom blij dat hij geweest is en blij met de uitkomst!


Als je laser therapie doet gaat het littekenweefsel weg. Zelfs bij oude blessures.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 22:23 



 
Profiel   

@Janderegelaa, dat lijkt me sterk. Ik werk met een dierenartsenpraktijk met 4 dierenartsen, 3 zijn al bij mijn merrie geweest om haar te behandelen met de laser, en heb er ook een orthopeed bij gehad die ook laser aanraadt, maar allen zeggen dat het minderwaardig weefsel is dat in de plaats komt, en dat het daardoor een zwakke plek blijft. Origineel weefsel komt er toch niet terug, zeker niet bij een paard van 20+ zoals het mijne (misschien wel bij een jonkie in de groei) dus dan blijf je toch met gaten zitten in de pees? Maar ik hoop graag dat je gelijk hebt, de mijne heeft nu al een 10tal laserbehandelingen gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 22:49 



 
Profiel   

Peesweefsel wordt opgevuld door bindweefsel bij een peesblessure, bindweefsel is stugger en daarom is het ook belangrijk om de pees tijdens het herstel in beweging te houden zodat het bindweefsel niet te stug wordt tijdens het vullen want daar kunnen ze kreupel van worden/ blijven. Wellicht dat dit te behandelen is dmv lasertherapie.

Fijn nieuws Chickelien, zo weet je tenminste waar je aan toe bent!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 08:26 



 
Profiel   

hwn schreef
Ah, fijn om te horen!

Ik had ook gehoord dat het littekenweefsel wel kwetsbaarder is dan het "origineel" peesweefsel, dus dat je wel voorzichtig moet zijn. Maar ja, de ene blessure is natuurlijk de andere niet, de mijne had sowieso een pees van heel slechte kwaliteit, niet bekend vanwaar de ernstige blessure komt, maar die van mij moet op rust (maar dan zegt ie er wel bij dat ze moet vermageren, en ze staat al op paddock en beperkt hooi, dus lijkt me een onmogelijke opdracht)



Het is inderdaad wel ander weefsel, maar zover ik begreep was het niet dusdanig dat de dierenarts dacht dat het problemen opleverde, het was ook niet heel veel, echter het gaf op een klein stukje een verdikking.

Wat vervelend dat je niet weet waardoor de blessure komt en dat de pees ook nog van slechte kwaliteit is :( Ik hoop dat er snel wat verbetering in komt zodat ze zich ook wat beter gaat voelen, ik weet nog dat mijne de eerste 7 weken liever haar gewicht niet op het been wilde neerzetten, vond dat echt een naar gezicht. Ik heb haar overigens wel in de wei bij haar vriendjes laten lopen omdat als ik haar alleen neer zou zetten ze onrustig zou worden.

Maar het vermageren, is dit omdat ze wat aan de stevige kant is en het voor het been beter zou zijn minder gewicht mee te dragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 09:14 



 
Profiel   

hwn schreef
@Janderegelaa, dat lijkt me sterk. Ik werk met een dierenartsenpraktijk met 4 dierenartsen, 3 zijn al bij mijn merrie geweest om haar te behandelen met de laser, en heb er ook een orthopeed bij gehad die ook laser aanraadt, maar allen zeggen dat het minderwaardig weefsel is dat in de plaats komt, en dat het daardoor een zwakke plek blijft. Origineel weefsel komt er toch niet terug, zeker niet bij een paard van 20+ zoals het mijne (misschien wel bij een jonkie in de groei) dus dan blijf je toch met gaten zitten in de pees? Maar ik hoop graag dat je gelijk hebt, de mijne heeft nu al een 10tal laserbehandelingen gehad.

Er komt gewoon gezond peesweefsel terug, daar zijn genoeg onderzoeken van.
Onderstaande foto’s zijn van een 18 jarig paard met 40% ruptuur. Het maakt wel echt verschil welke laser en ik denk ook wel wie het doet.

Het resultaat is na 6 weken bij dit paard. Wat overigens wel heel snel is.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 13:29 



 
Profiel   

Chickelien schreef
Wat vervelend dat je niet weet waardoor de blessure komt en dat de pees ook nog van slechte kwaliteit is :( Ik hoop dat er snel wat verbetering in komt zodat ze zich ook wat beter gaat voelen, ik weet nog dat mijne de eerste 7 weken liever haar gewicht niet op het been wilde neerzetten, vond dat echt een naar gezicht. Ik heb haar overigens wel in de wei bij haar vriendjes laten lopen omdat als ik haar alleen neer zou zetten ze onrustig zou worden.

Maar het vermageren, is dit omdat ze wat aan de stevige kant is en het voor het been beter zou zijn minder gewicht mee te dragen?


Dat is "fijn" om te horen dat de jouwe ook zolang niet veel wou steunen, ik sla hier nogal snel in paniek. In stap zie je er echter al maar weinig meer van (wel nog op pijnstiller, maar sinds gisteren maar 1 zakje daags meer) en ze draait zelfs al op haar slechte voet (ook niet de bedoeling natuurlijk). In stilstand neemt ze er ook al hoe langer hoe meer gewicht op, en we zijn nu 5 à 6 weken ver, inclusief hoefzweer (dus begindatum peesblessure is niet echt bekend).

Die van mij staat sowieso vaak alleen omdat haar vriendje wel op de wei mag en zij niet (3x licht bevangen geweest) maar ze is niet zo van het kroelend type, dus erg vindt ze het niet (iets zieliger voor haar vriendje, denk dat ik binnenkort buurpaard eens op vakantie vraag).

Nu, ik hoop dat janderegelaa gelijk heeft, maar vind het wel vreemd dat alle dierenartsen dan het tegendeel beweren. En die orthopeed die ik erbij had is niet van de minste.

Ik denk dat dat vermageren idd is om minder gewicht te dragen, en ook omdat ze schrik hadden dat ze "mechanisch" bevangen zou raken op haar goede voet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 16:56 



 
Profiel   

[i]Warm worden komt door het littekenweefsel en dat zal de aankomende tijd nog wel eens gaan gebeuren.
[/i]

Bij onze pony is het soms na de training ook wat warmer en/of dikker. Ik blijf dat toch wat spannend vinden.
We koelen overigens altijd na met de ice vibe met trilstand. Meestal is het de volgende dag mooi dun, maar steeds als we de training weer wat opvoeren zie ik toch een kleine tijdelijke verdikking onderaan de volgende dag.
Echt vervelende blessures die peesblessures.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 09:43 



 
Profiel   

cdetje schreef
[i]Warm worden komt door het littekenweefsel en dat zal de aankomende tijd nog wel eens gaan gebeuren.
[/i]

Bij onze pony is het soms na de training ook wat warmer en/of dikker. Ik blijf dat toch wat spannend vinden.
We koelen overigens altijd na met de ice vibe met trilstand. Meestal is het de volgende dag mooi dun, maar steeds als we de training weer wat opvoeren zie ik toch een kleine tijdelijke verdikking onderaan de volgende dag.
Echt vervelende blessures die peesblessures.

Ik ben echt niet voor een Icevibe. Pezen zijn sowieso heel slecht doorbloedt en op het moment dat je ze koud maakt met ijs gaat het vocht wel even weg maar je hebt nog minder doorbloeding. En daarom zijn ze de volgende dag weer dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 12:18 



 
Profiel   

cdetje schreef
[i]Warm worden komt door het littekenweefsel en dat zal de aankomende tijd nog wel eens gaan gebeuren.
[/i]

Bij onze pony is het soms na de training ook wat warmer en/of dikker. Ik blijf dat toch wat spannend vinden.
We koelen overigens altijd na met de ice vibe met trilstand. Meestal is het de volgende dag mooi dun, maar steeds als we de training weer wat opvoeren zie ik toch een kleine tijdelijke verdikking onderaan de volgende dag.
Echt vervelende blessures die peesblessures.


Ik snap heel goed dat je dat spannend vind, ik had dus precies hetzelfde en omdat je zelf dus echt niet van binnen kunt kijken dus de dierenarts laten komen, gelukkig in mijn geval met goed nieuws.

Maar ik zie dat je ook aangeeft dat deze ook nog wat dikker wordt bij je pony? Want dat had ik bij merrie niet en kreeg bij de uitleg van de dierenarts te horen dat hij dat ook veel spannender vind dat het warm worden van de pees/littekenweefsel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 18:28 



 
Profiel   

@janderegelaa
je zegt, "Ik ben echt niet voor een Icevibe" is dat enkel van vanwege de koelfunctie?
ivm koelen zijn er veel verschillende meningen, ik combineer het nu met het trillen, en hoop dat dit toch wat resultaat op heeft geleverd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:43 



 
Profiel   

Ik krijg vandaag mijn icevibes binnen ben erg benieuwd!

Hoe gaat het bij jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 08:26 



 
Profiel   

Die van mij is niet meer zichtbaar kreupel in stap, en ontlast het been maar weinig meer. Ze probeert al wel eens gek te doen en te draven of zelfs galopperen of bokken, maar na enkele passen bedenkt ze zich toch. Ik wil en mag haar vrijheid echter niet inperken omdat ze vorige week weer verstoppingskoliek had, dus bewegen is voor haar wel goed. Maar ze ziet er in ieder geval gelukkig uit, als ze quasi pijnvrij is in stap zonder pijnstillers ben ik al lang blij. Controlescan is normaal binnen paar weken (op 3 maand).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:19 



 
Profiel   

Citaat
Ik ben echt niet voor een Icevibe. Pezen zijn sowieso heel slecht doorbloedt en op het moment dat je ze koud maakt met ijs gaat het vocht wel even weg maar je hebt nog minder doorbloeding. En daarom zijn ze de volgende dag weer dik.


Hier - uit ervaring! - een fan van de ice vibe.

Na het werk is het been warm,
en de eerste keer dat ik de ice vibe er af haalde schrok ik: het been eas NOG warmer.....
"Ja, goed zo. Dat hoort, dat is de warmte die je hebben wil", zo spraken de dierenarts en de fysiotherapeut.

... en dan gebruik maken van de extra doorbloeding ('de warmte die je hebben wil') door er olie met wat jeneverbesolie, rozemarijnolie en geraniumolie op te smeren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen