Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Buffer dierenarts

 
Profiel   

Goede avond!
Ik weet niet helemaal zeker of dit de goede forum is voor mijn vraag maar ik ben net nieuw en weet nog niet helemaal hoe alles werkt.
Nu ben ik van plan om te gaan sparen om een paard te kopen, het sparen is puur voor de aankoop kosten en voor een buffer. De maandelijkse kosten zoals: stalling, hoefsmid, tandarts, zadelmaker etc etc kan ik van mijn salaris betalen. Maar als er wat met het paard zou gebeuren en er dus hoge DA kosten zou komen dan wordt het lastig. Dus vroeg ik mij af wat een goede bedrag is voor een buffer. Ik hoor veel verschillende dingen, van 2000 tot wel 10000. Dus hoop ik hier wat meer duidelijkheid te krijgen :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 22:49 



 
Profiel   

Goed dat je daar over nadenkt. Een koliekoperatie kost bijvoorbeeld al een paar duizend Euro, dus een flinke buffer heb je wel nodig. Ik hou zelf 5.000 aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 22:52 



 
Profiel   

Ikzelf heb een buffer van €4000.
Deze is ook voor zaken zoals een nieuw zadel, de zadelmaker of osteopaat, nieuwe laarzen of cap. Vul hem dan weer aan tot €4000.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 22:56 



 
Profiel   

Ik was afgelopen herfst een paar duizend euro aan dierenartskosten kwijt. Dat is gelukkig een uitzondering, maar gaat al best snel als je pech hebt op zaterdagmiddag. Eerst de dierenarts thuis, dan naar de kliniek en dan ook nog een operatie. Allemaal weekendtarief... Dan ben je zo een paar duizend kwijt en dan sta je pas aan het begin van een heel traject.

Dus hoe meer, hoe beter. € 2000,- is al een mooi beging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:18 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen jaar bijna 3000,- aan dierenarts kosten gehad, mijn buffer is nu dan ook zo ongeveer op :+ -O- maar 2000,- is inderdaad al een goed begin, en dat bedrag gewoon opbouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:23 



 
Profiel   

Ik heb zo'n €2000als buffer voor de dierenarts liggen.
Maar ik heb dan ook wel gezegd dat als ik mijn paard zou moeten laten opereren voor koliek dat ik dan niet weet of ik dat wel zou doen. Maar dat is meer omdat de operatie en het natraject zwaar is en je dan een paard in een box moet zetten vanwege de wond ed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:24 



 
Profiel   

Rekening van 1900 euro in totaal. 4 dagen kliniek en daarvoor paar dagen de dierenarts erbij achter elkaar. Het kan echt heel hard gaan. Als dit potje je enige buffer is dan zou ik 5000,- doen als je geen toestemming wilt geven voor een koliek operatie en 10 tot 12 duizend als je dat wel wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:30 



 
Profiel   

Koliek operatie zou inderdaad een afweging zijn gebaseerd op het paard zelf.

Maar ik was veel meer dan 2000 kwijt en dat ging niet om koliek. Het kan heel snel heel hard oplopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:32 



 
Profiel   

Ik hield voor mijn hond ongeveer 2000 aan, dit was er ook een keer zo doorheen toen hij een bult op zijn elleboog had die weggesneden moest worden (wel van begin tot eind dus consult eigen dierenarts, operatie elders, medicatie etc). Als je de buffer echt als enige potje hebt zou ik er dus wel meer dan 2000 op willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:35 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Rekening van 1900 euro in totaal. 4 dagen kliniek en daarvoor paar dagen de dierenarts erbij achter elkaar. Het kan echt heel hard gaan. Als dit potje je enige buffer is dan zou ik 5000,- doen als je geen toestemming wilt geven voor een koliek operatie en 10 tot 12 duizend als je dat wel wilt.


Als je een buffer van 10 tot 12 K kunt opbouwen voor je veeartspotje, hoef je waarschijnlijk ook niet na te denken over veeartskosten.

In principe is 2000 tot 4000 een mooie buffer om de nodige startzorg te geven. Mocht je paard een operatie moeten ondergaan is er altijd wel iets te regelen met de kliniek.


Laatst bijgewerkt door Utixo op 25-02-23 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:43 



 
Profiel   

Bij een buffer van 10 ton hoef je inderdaad niet na te denken over veearts kosten :P

1 ton = €100.000,- ;)
1 K = €1000,-

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:47 



 
Profiel   

Sorry, ben toevallig ff met stro aan het rekenen geweest en zit nog in die gewichten |o . 10 tot 12 K. Of, 10 tot 12 duizend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:49 



 
Profiel   

Utixo schreef
Sorry, ben toevallig ff met stro aan het rekenen geweest en zit nog in die gewichten |o . 10 tot 12 K. Of, 10 tot 12 duizend.


:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:49 



 
Profiel   

Lastig hoor, als een buffer met moeite op te brengen is, zou ik persoonlijk niet aan een paard beginnen. Puur omdat ik vind dat ik mijn dieren medische hulp moet kunnen geven en als ze, bijvoorbeeld een maand later, weer eens hulp nodig hebben, wil ik dat kunnen doen. Mijn paard stond vorig jaar op de kliniek 6 dagen, geen operatie of iets, maar ik was al bijna 2000 euro kwijt. Dan heb ik daar de spoedbezoeken voorafgaand aan de opname nog niet bij opgeteld en ook niet de dieetvoeding achteraf en de nodige bloedonderzoeken. Ik vrees dat sindsdien alles ook nog duurder is geworden. Met een buffer ben je al een heel eind hoor, maar besef dat een ongeluk zo is gebeurd en de kliniek niet goedkoop is. Wees je goed bewust van dit, eer je tot aanschaf over gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:55 



 
Profiel   

Ik ben een aantal jaren terug 12000,- + pony kwijt geraakt binnen 3 maanden. Geloof me, die 12 K had ik echt niet liggen. Mijn moeder heeft in totaal 5000,- voorgeschoten en ik heb dat het jaar erna afbetaald.

Ook kun je met de kliniek vaak een betalingsregeling treffen.

De jaren erna alleen kosten kwijt aan enten.

ik heb nu een buffer van minimaal 8000,-. Zoiets gaat me geen 2e x gebeuren.

Vroeger toen ik begon aan eigen pony's had ik altijd een potje van minimaal 3000,-.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:55 



 
Profiel   

Ik was enkele maanden terug in één klap €4500 kwijt. MRI, echo’s, foto’s wat inspuitingen en wat overnachtingen. Niks ‘bijzonders’. Daaropvolgend kost het me elke 6 weken nog eens tussen de €300 en €400,- tijdens de controle momenten.

Ik raad een potje van minstens €10.000 aan. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:57 



 
Profiel   

Tegen mij zeiden ze in lienden dat een koliek operatie 8 duizend plus zou gaan kosten. Ik heb gezegd dat ik dat niet wilde. Paard is niet geschikt voor lang verblijf op kliniek (laat zich slecht aanraken door vreemden) en eerlijk gezegd had ik het geld ook niet. Dus dat is een afweging die je maakt.

Achteraf bleek het niet nodig. De 1900 euro die er binnen 4 dagen doorheen gejaagd was (paar keer opvoelen, koliek spuiten en visites, een echo, een foto voor zand, 4 dagen maagmedicatie en 3 nachtjes logeren op de kliniek, dus weinig bijzonders) bleek een misdiagnose. Het bleek geen koliek naar een pssm-2 aanval. Dit heb ik daarna per toeval zelf moeten ontdekken. Kaching ;)


Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 25-02-23 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:57 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Tegen mij zeiden ze in lienden dat een koliek operatie 8 duizend plus zou gaan kosten. Ik heb gezegd dat ik dat niet wilde. Paard is niet geschikt voor lang verblijf op kliniek (laat zich slecht aanraken door vreemden) en eerlijk gezegd had ik het geld ook niet. Dus dat is een afweging die je maakt.

Achteraf bleek het niet nodig. De 1900 euro die er binnen 4 dagen doorheen gejaagd was bleek een misdiagnose. Het bleek geen koliek naar een pssm-2 aanval. Dit heb ik daarna per toeval zelf moeten ontdekken. Kaching ;)



Wauw. Dan voel je je genaaid :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:58 



 
Profiel   

Euhm ja ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:00 



 
Profiel   

Nou ik het toch enkele malen voorbij zie komen....
Hoe vaak is een koliekoperatie werkelijk succesvol en kan het paard als vanouds verder.
Ik heb het goddank nog nooit mee gemaakt, maar het is iets wat in mijn hoofd speelt, dat scenario. Is een koliekoperatie zinvol, maar hoe dan ook, dat is misschien iets voor een nieuw topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:02 



 
Profiel   

Wintu schreef
Nou ik het toch enkele malen voorbij zie komen....
Hoe vaak is een koliekoperatie werkelijk succesvol en kan het paard als vanouds verder.
Ik heb het goddank nog nooit mee gemaakt, maar het is iets wat in mijn hoofd speelt, dat scenario. Is een koliekoperatie zinvol, maar hoe dan ook, dat is misschien iets voor een nieuw topic.




Daar is toevallig al een topic over zag ik net. Maar waren meer mensen tegen operatie dan voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:04 



 

Ik vind 10k "werkloos" op m'n rekening laten zitten zonde van m'n geld. Voor mij is 5000 wat ik bewust apart zou houden voor m'n paard en mocht een behandeling duurder zijn dan dat, heb ik het of nog wel ergens anders liggen, of is er inderdaad wel een regeling te treffen met de kliniek.

Koliekoperatie is voor mij sowieso een no-go.

Wintu schreef
Nou ik het toch enkele malen voorbij zie komen....
Hoe vaak is een koliekoperatie werkelijk succesvol en kan het paard als vanouds verder.
Ik heb het goddank nog nooit mee gemaakt, maar het is iets wat in mijn hoofd speelt, dat scenario. Is een koliekoperatie zinvol, maar hoe dan ook, dat is misschien iets voor een nieuw topic.
Zelden. Herstel is lang, en in de meeste gevallen is er toch sprake van verkleving of littekenweefsel binnenin. Voor mij dus een reden om er niet aan te beginnen, nog los van het feit dat het paard dat ik nu heb, het niet goed doet in eenzame opsluiting in een box, dus dat wil ik haar ook niet aandoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:06 



 
Profiel   

Ik neig daar ook naar hoor. Ik wil zoiets graag van te voren bepalen, zodat ik wanneer me zoiets wel gebeurd, van te voren over die optie een beslissing heb genomen en ik niet in een aanval van emotie iets anders besluit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:08 



 
Profiel   

Ik ben hier nu bezig met de aankoop van een nieuw paard. Buffer voor de DA staat voor nu op 15.000, dat lijkt me een solide basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:12 



 
Profiel   

Wintu schreef
Nou ik het toch enkele malen voorbij zie komen....
Hoe vaak is een koliekoperatie werkelijk succesvol en kan het paard als vanouds verder.
Ik heb het goddank nog nooit mee gemaakt, maar het is iets wat in mijn hoofd speelt, dat scenario. Is een koliekoperatie zinvol, maar hoe dan ook, dat is misschien iets voor een nieuw topic.


Ik ben in die vier dagen veel op de kliniek aanwezig geweest Ivm assisteren behandelingen van mijn paard. Ik heb heel wat operatie patiënten langs zien komen. Mijn conclusie; ik laat nooit maar ook nooit een paard opereren aan koliek.

Het herstel/de revalidatie is echt een hele nare tijd wat ik er zo van zag. Er stond een pony’tje van 32. Die zag er echt heel erg ongelukkig uit. Vol afschuw keek ik naar de behandeling. Beestje stond de hele dag vast omdat hij een infuus in z’n nek had. Paar keer per dag mocht hij aan de hand stappen en daarvoor moest de naald eruit omdat hij in de hals zit (beweegt te veel) na elke 10 minuten stappen moest die naald weer opnieuw erin. Pony werd met de dag zuurder en depressiever. Als je langs liep probeerde hij je uit pure frustratie te bijten. Ik was aan het bekijken dat de meiden de naald er weer in deden na het wandelen met gevaar voor eigen leven. Pony beet en schopte maar hij was te zwak. Ik keek ernaar en uit pure afschuw floepte eruit “ gatverdamme! Waarom moet je zo’n pony dit aan willen doen. Dit is echt zo niet in het belang van het paard.

Dat meisje keek me aan en die zei schouders ophalend “dat tegenwoordig alles mogelijk is wil in mijn ogen niet zeggen dat je dat ook altijd moet doen. Een ethische afweging vooral waarin je vaak ziet dat de eigenaar kiest voor ik wil mijn paard niet kwijt. Of dat altijd in het belang van het paard is dat is een tweede..”

Ik heb een foto geappt van die pony naar een vriendin met de melding: als het erop aankomt help me herinneren dat een koliek operatie geen optie is. Ik heb er gestaan en in het heetst van de strijd is het verschrikkelijk om uit te spreken “nee ik wil niet dat mijn paard geopereerd wordt” als in ik vind mij paard dat niet waard ofzo. Ik brak zo toen ik dat moest zeggen. Het was indirect een toestemming om haar dood te laten gaan. Ik voelde me egoïstisch en een hele slechte eigenaar. De dierenarts zei meteen; ik snap het hoor. Een revalidatie/herstel is zwaar en zeker met jouw paard begrijp ik het helemaal. Je hoeft je niet schuldig te voelen. Je hebt het beste met haar voor dat weet ik. Een hele dappere keuze om nee te zeggen. (Ik had alles al ondertekend dus ze beïnvloedde het niet meer).

Die vriendin heeft die foto aan haar man laten zien en gezegd, wat er ook gebeurt, hoe hard ik ook schreeuw of jank, laat het niet doe dat ik mijn paard maat opereren voor koliek.

Die reactie van haar zei mij ook genoeg…


Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 26-02-23 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen