Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Buffer dierenarts

 
Profiel   

pluisje88 schreef
Lauke schreef
Ik heb wel altijd rekening gehouden met een flink bedrag. En daar ben ik ook erg blij mee want in de laatste 3 maanden ben ik +- zeker €6000 kwijt aan wat op het eerste gezicht een simpele snotneus leek. En we zijn nog niet klaar.

Mensen die hier zeggen “een operatie doe ik mijn paard niet aan” vind ik wel wat kortzichtig. Mijn paard wordt dit jaar 7 en was topfit op een snotneus na. Echter moet ze ongelofelijke hoofdpijn gehad hebben (waar de bikkel blijkbaar gewoon doorheen liep) en wat zichzelf nooit had kunnen oplossen zonder operatie. Ga je dan een verder topfit paard maar inslapen? Ik vind dat je een verantwoordelijkheid hebt als je een paard neemt. En als je zulke grote bedragen niet kunt betalen is het wellicht toch verstandig te verzekeren.



Als je goed gelezen had ging het over koliek operaties hier.. iets anders sluit ik nooit uit.

Tja verzekeren.. uiteindelijk dient een verzekering ervoor om geld te verdienen. Ondertussen regels Aanpassen, paarden uit de verzekering gooien, hoge eigen bijdrages en hoge premies. Nu kunt het geld van de premie beter zelf betalen is mijn ervaring. Inmiddels 10 jaar paarden. Ongeveer 3500 euro betaald aan de dierenarts buiten entingen, kuren ed. Aan premies was dat snel 10 duizend geweest. En buiten het geld om, ik houd het liever zelf in de hand allemaal ipv van de beslissingsbevoegdheid in een onbekende partij buiten te leggen.


Een aantal hebben het over koliek inderdaad maar niet iedereen ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:54 



 
Profiel   

Lauke schreef
Ik heb wel altijd rekening gehouden met een flink bedrag. En daar ben ik ook erg blij mee want in de laatste 3 maanden ben ik +- zeker €6000 kwijt aan wat op het eerste gezicht een simpele snotneus leek. En we zijn nog niet klaar.

Mensen die hier zeggen “een operatie doe ik mijn paard niet aan” vind ik wel wat kortzichtig. Mijn paard wordt dit jaar 7 en was topfit op een snotneus na. Echter moet ze ongelofelijke hoofdpijn gehad hebben (waar de bikkel blijkbaar gewoon doorheen liep) en wat zichzelf nooit had kunnen oplossen zonder operatie. Ga je dan een verder topfit paard maar inslapen? Ik vind dat je een verantwoordelijkheid hebt als je een paard neemt. En als je zulke grote bedragen niet kunt betalen is het wellicht toch verstandig te verzekeren.


Dat was mijn punt ook. Mijn pony had een piepklein wondje op zijn knie en dat werd een septische gewrichtsontsteking. Ik was hetzelfde bedrag kwijt als jij noemt, maar heb nu wel weer een gezonde pony. Het hele traject heeft zo'n twee maanden geduurd en kon hij goed aan. Dus ik was ook blij dat ik hem dat gewoon kon geven zonder me druk te hoeven maken over de rekening. Het begon op zaterdag, dus dan zit je al direct met weekendtarieven. Tikt hard aan dan hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:01 



 
Profiel   

Ik blijf nog steeds bij mijn stelregel: als je ongeveer 500 euro per maand opzij kunt leggen zonder met je ogen te knipperen, kun je wel een paard houden.

Iedereen weet je dan te vertellen dat dat grote onzin, bullsh*t en meer van dat soort krachttermen is maar lees je vervolgens hier dat dat gewoon klopt.

Natuurlijk zit er een marge op, mede afhankelijk van hoe duur je stalling is, maar het is een goede vuistregel.


Over koliekoperaties kunnen we heel kort zijn: hoeveel paarden ken jij die dat ondergaan hebben en hoeveel hebben dat overleeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:12 



 
Profiel   

En overleefd die meer zijn gebleven dan grasmaaier? Dus weer net als voor de operatie? Ik geen helaas..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:15 



 

janderegelaa schreef
Je kunt je paard toch ook gewoon verzekeren?
Ik wil volledige controle hebben over de gezondheid van mijn paard en daarvoor niet afhankelijk zijn van een organisatie met winstoogmerk. Ik peins er dus nier over om haar te laten verzekeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:15 



 
Profiel   

Mkango schreef
janderegelaa schreef
Je kunt je paard toch ook gewoon verzekeren?
Ik wil volledige controle hebben over de gezondheid van mijn paard en daarvoor niet afhankelijk zijn van een organisatie met winstoogmerk. Ik peins er dus nier over om haar te laten verzekeren.


Amen. Zo denk ik er ook precies over

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:16 



 
Profiel   

ikke schreef
Ik blijf nog steeds bij mijn stelregel: als je ongeveer 500 euro per maand opzij kunt leggen zonder met je ogen te knipperen, kun je wel een paard houden.

Iedereen weet je dan te vertellen dat dat grote onzin, bullsh*t en meer van dat soort krachttermen is maar lees je vervolgens hier dat dat gewoon klopt.

Natuurlijk zit er een marge op, mede afhankelijk van hoe duur je stalling is, maar het is een goede vuistregel.


Over koliekoperaties kunnen we heel kort zijn: hoeveel paarden ken jij die dat ondergaan hebben en hoeveel hebben dat overleeft?


:j

Wij hebben 3 aparte potjes voor ons paard. Potje da/hoefsmid wat elk jaar terugkomt (gebit, vaccinatie etc), potje noodpot (minimaal 3000 euro + elke maand opzij leggen) en een potje voeding/supplementen. Dan komen wij ook aan die 500,- per maand.

Verder hebben we nog meerdere noodpotten, dus als er meer nodig is, is dat er.
Maar zaken zoals koliekoperatie zouden wij ook niet aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:21 



 

Lauke schreef
pluisje88 schreef
Als je goed gelezen had ging het over koliek operaties hier.. iets anders sluit ik nooit uit.

Tja verzekeren.. uiteindelijk dient een verzekering ervoor om geld te verdienen. Ondertussen regels Aanpassen, paarden uit de verzekering gooien, hoge eigen bijdrages en hoge premies. Nu kunt het geld van de premie beter zelf betalen is mijn ervaring. Inmiddels 10 jaar paarden. Ongeveer 3500 euro betaald aan de dierenarts buiten entingen, kuren ed. Aan premies was dat snel 10 duizend geweest. En buiten het geld om, ik houd het liever zelf in de hand allemaal ipv van de beslissingsbevoegdheid in een onbekende partij buiten te leggen.


Een aantal hebben het over koliek inderdaad maar niet iedereen ;)
Maar die hebben wel een punt dat dure operaties (van, zeg, 8000+) vaak ook zware operaties zijn met een lang revalidatietraject en dat je je daarvan ook (per geval) moet afvragen of dat eerlijk is tegenover het dier. Dat gaat niet over die paar honderd pond die ik betaald heb voor het laten wegscheppen van een sequestrum, dat gewoon staand met sedatie en plaatselijke verdoving gedaan is en waarbij ze na een paar weken weer onder het zadel was.

Zoals gezegd is koliek voor mij een no-go, al het andere zou ik per geval bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:28 



 
Profiel   

Ik heb 2.000 apart staan, en daarnaast beperkte verzekering voor koliekoperatie. Scheelt dat ik zelf DA ben dus medicatie etc wel goedkoper voor mij. Maar expertise kost mij ook gewoon veel geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:31 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
En overleefd die meer zijn gebleven dan grasmaaier? Dus weer net als voor de operatie? Ik geen helaas..


Snap je standpunt, was ook van dat principe, maar ik heb de mijne vorig jaar laten opereren van koliek, en ik moet zeggen: ze was er heel snel weer bovenop, zelfs beter dan voordien, leek wel weer een jonkie (was bijna 20 toen ze geopereerd werd, en ja, ik was zelfs van een principe: ik laad een paard met koliek niet op voor naar de kliniek). Ik ken weinig mensen die al voor opereren gekozen hebben, maar diegene die ik ken, zijn er weer bovenop en weer op hun oude niveau.

Nu zijn we al een maand aan het aanmodderen met kreupelheid (eerst hoefzweer, dan op zelfde been ernstige peesblessure), en deze periode is voor mij slopender en heftiger dan die koliekoperatie. Had ik toen een glazen bol gehad en geweten dat ze nu zo op de sukkel zou zijn, had ik mss niet voor de operatie gekozen. Anderzijds, heb nog nooit zo genoten van dat paard en haar levenslust als het laatste jaar, dus ja...

Maar wat de vraag van TS betreft: je kiest daar eigenlijk zelf voor, hoever je erin wil gaan, en misschien heb je dat spaarpotje ooit voor iets anders nodig, dan kan je nog altijd in overleg gaan met vrienden, DA, kliniek, familie... om te lenen en/of af te betalen. Klinieken staan daar meestal wel voor open heb ik al gehoord. En je moet ook maar geluk of pech hebben, heb hier jaren gehad dat ik geen dierenartsen nodig had, terwijl ze nu mijn deur platlopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:44 



 
Profiel   

ik heb genoeg staan voor als er operaties nodig zijn,wat dan ook.
maar het moet wel te doen zijn voor het paard.
toen mijn ruin zijn onderkaak gebroken had konden ze eventueel nog opereren,er een plaat op zetten,maar hij moest een half jaar apart staan en alleen maar slobber eten.
die plaat moest er dan later ook weer af gehaald worden.
hij was al 29 en dat geeft de nodige risico’s..
dan ga ik dat niet meer doen.

ligt dus ook dan toch wat aan leeftijd en andere factoren.
maar mijn spaarpotje zit genoeg in .

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:52 



 
Profiel   

Verzekeren heeft vast zin als je een paard hebt van dusdanige aanschafwaarde dat je ook een fatsoenlijk bedrag uitgekeerd krijgt als je ermee naar een kliniek moet.

Met de waarde van mijn haflinger kun je amper naar de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek met wat röntgenfoto's, dus dan betaal je alsnog nagenoeg alles zelf.
Kun je beter een potje aanleggen.

En ja, ik had een potje, na de aanschaf van mijn pony. En dat was maar goed ook, want 3 maand later stond die idd op de kliniek en is geopereerd, aan een chronische zaadstrengontsteking.
Kans van slagen iets van 95%, geen groot risico, behalve het risico dat er altijd is bij het volledig onder narcose brengen van een paard. Het wakker worden brengt altijd een fors risico met zich mee, wat niet altijd even goed belicht wordt, imo.

Maar eind goed, al goed, paard is volledig hersteld en ik was blij met mijn potje.

En potje was redelijk snel weer gevuld ook, na betalen van de rekening was het aanvullen van dat potje prio 1 spaardoel.

In geval van echt ingrijpende dingen kan ik momenteel ook nog altijd terugvallen op de gezamenlijke spaarpot (voor dingen in/aan het huis etc). Maar zorg er toch ook altijd wel voor dat ik zelf een bedrag op de spaarrekening heb voor onvoorziene kosten aan het paard.

Over de kwestie koliek operaties: na wat ik tijdens mijn co-schappen voorbij heb zien komen in Utrecht, zal ik daar ook niet heel snel voor kiezen.
Ik heb daar wel degelijk succesverhalen gezien, maar ook heel veel ellende. En los van de kosten die je dan maakt, die dieren leven in het hier en nu en kunnen niet begrijpen waarom ze nu zoveel lijden, om er mogelijk in de toekomst beter van te worden.
En ook paarden die goed leken na de operatie, maar met 1 of 2 jaar terugkwamen met nare chronische klachten en die blijken dan idd helemaal verkleefd te zijn van binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:52 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Verzekeren heeft vast zin als je een paard hebt van dusdanige aanschafwaarde dat je ook een fatsoenlijk bedrag uitgekeerd krijgt als je ermee naar een kliniek moet.

Verzekeren doe je datgene waarvan je de risico's en/of kosten niet kunt overzien of dragen.

Het punt bij het verzekeren van paarden is dat je alleen een bedrag verzekert en niet behandeling regardless of cost zoals bij jouw en mijn ziektekostenverzekering.

Je betaald de premie op basis van het bedrag en dat zit op dit moment rond de 25% bij uitgebreide dekking, oftewel, in vier jaar heb je je potje bij die verzekeraar zelf betaald!
Tel daar alle voorwaarden bij op en je kunt jezelf de vragen wel stellen, denk ik zo......

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 11:02 



 
Profiel   

Hier ook geen verzekering.
En een algemene pot voor onvoorziene dingen, niet perse dierenarts.

In veel gevallen word je paard uit de verzekering geknikkerd nadat je jaren betaald hebt omdat hij te oud is. En vaak dan de pracend enz komen.

Ik vind in geval van koliek dat echt moeilijk. Ik hoor goede verhalen en voor mij is fijn grasmaaier zijn goed.
Maar ook verschrikkelijke. *afkloppen* ken geen paard en dus iegenaar die het heeft gehad. Dus vind het zo moeilijk om er dan een oordeel over te hebben.
Mijn paarden zijn nu nog in leeftijden en geen bijkomende mankementen dat ik toch wel geneigd ben om te zeggen ik doe dat.
Maar toen mijn oudje de 20 was gepasseerd, ppid had, sowieso strammig werd dat boxrust echt niet goed zou zijn, heb ik wel tegen mijzelf gezegd, behandelingen aan huis doe ik, alles met kliniek en langdurig op stal niet meer. Maar dat ging niet eens om kosten maar om welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 11:15 



 
Profiel   

Ik vind de bedragen vrij hoog hier, heb het gevoel dat er in mijn omgeving echt geen duizenden euros apart staan bij de meeste paardeneigenaren :o

Zelf jarenlang 2 paarden gehad met een spaarpot van hooguit 500 euro. Niet heel ontspannen maar het werkte. Inmiddels geen paarden meer maar wel meer financiele ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 11:24 



 
Profiel   

Azmay schreef
Ik vind de bedragen vrij hoog hier, heb het gevoel dat er in mijn omgeving echt geen duizenden euros apart staan bij de meeste paardeneigenaren :o

Zelf jarenlang 2 paarden gehad met een spaarpot van hooguit 500 euro. Niet heel ontspannen maar het werkte. Inmiddels geen paarden meer maar wel meer financiele ruimte.

dat zou ik dus echt niet durven zo weinig, ook niet voor de honden
was dit jaar met 2 paarden enten al 161 euro kwijt
Nee niet gangbaar, maar voor mijn ene paard wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 11:34 



 
Profiel   

Zelf wil ik ongeveer 5000 euro in de spaarpot voor medische kosten paard + kat. Paard heb ik daarnaast verzekerd voor koliekoperatie. Niet dat ik zeker weet dat ik hem laat opereren, maar ik wil de keuze hebben. Is een jong dier (4 jaar), dus kan nog een tijd in de verzekering blijven. Kost me maar 151 euro per jaar, dus dat kan ik makkelijk lijden (is een gekke combi-verzekering van brand en transport + koliekoperatie).

Toevallig ken ik een paard (vroegere bijrijdmerrie) dat met vlag en wimpel door de koliekoperatie is gekomen, en daarna weer gezond en fit was. Ik zeg het maar omdat er hierboven naar gevraagd werd, volgens mij heb je niets aan dit soort anekdotisch bewijs beide kanten op. Het is een risicovolle operatie met beperkte slaagkans en m.i. moet je dit per geval, per soort koliek en per paard bekijken. Ik wil de optie open houden, wil je dat niet: totaal begrijpelijk en prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 11:34 



 
Profiel   

Ik ook niet hoor. M'n potje is op. Fijn als je van te voren een buffer op kunt bouwen, maar je weet nooit wat de toekomst brengt. M'n pony gekocht toen ik 18 jaar was. Geen potje. Uiteindelijk wel gespaard, maar dat was meer een algemeen potje variërend van 1000 tot 3000.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 11:40 



 
Profiel   

Ik denk dat je potje ook heel afhankelijk is van meerdere factoren: hoe snel haal je een dierenarts erbij en hoe ver wil je gaan. Voor mij zou een peesblessure betekenen: neem je rust in het land en we gaan rustig stappen. Iemand anders zegt misschien: ik wil een therapie opstarten om het dier zo snel mogelijk goed te krijgen.

Iddem met koliek operatie. Wil je opereren of zeg je dan is het einde.

Bij een wond, heb je ervaring en kun je zelf goede verband wissels uitvoeren of haal je liever de dierenarts erbij.

Ik heb zelf geen apart potje voor de paarden. Staat genoeg op de spaarrekening en kan elke maand makkelijk geld opzij zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 11:50 



 
Profiel   

Ik heb een algemene buffer voor de dieren (ik heb ook 2 katten en 1 paard). Ik wil altijd minimaal 5.000 heb staan. Echter hoe ik er momenteel in sta met mijn merrie.
Zij is bijna 20, Belgisch Trekpaard, met CPL en Artrose en vermoedelijke PPID. Heb ik wel een grens getrokken. Er gaat géén koliek operatie komen, dat staat vast. Ook geen andere operaties waarbij ze op stal moet rusten. Ze heeft CPL in de benen en moet daardoor gewoon bewegen, anders gaan haar benen zeer snel achteruit en is het op dat niveau niet meer haalbaar haar pijnloos door te laten gaan.
Gezien haar leeftijd en gezondheid heb ik voor haar een potje van maximaal 2.000 in mijn hoofd (Exclusief inslapen, dat staat los van dit potje). Heb ik nou een jonger paardje, is dat natuurlijk ook wel weer anders mits gezondheid van het beessie.


Maar katten én paard zitten momenteel gezamenlijk op een 5.000 euro als buffer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 12:11 



 
Profiel   

Ik vind dat 5000 een mooie buffer is (zou dan ook te gebruiken zijn voor grotere onverwachte kosten zoals een nieuw zadel, oid). Maar ik denk dat je met minder ook al een heel eind komt qua kosten, eigenlijk.

Ik denk dat je vooral voor jezelf duidelijk moet hebben welke kosten je wel (bijv. peesblessure met revalidatie) en welke kosten je niet (bijv. koliekoperatie) wil dragen. Als je dat duidelijk hebt is het denk ik al makkelijker om een bedrag op je spaarpot te plakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 12:12 



 
Profiel   

Ik denk dat het vooral van belang is hoe snel je weer kunt bij sparen. Weinig ruimte = grote buffer

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 12:13 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Ik denk dat het vooral van belang is hoe snel je weer kunt bij sparen. Weinig ruimte = grote buffer

Goed punt. Als je na aanspreken van je buffer iedere maand 500 kan aanvullen is het anders dan wanneer je een jaar bezig bent 2000 aan de kant te zetten, bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 12:14 



 
Profiel   

Ik wil voor de hond al een buffer van 2500 euro hebben, en dat is een gezonde jonge hond met een laag-risico bouw, waarbij de dierenartskosten bij honden vaak lager zijn dan bij paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 12:17 



 
Profiel   

Ik vind het gewoon heel fijn dat ik me op zulke momenten met mijn dieren bezig kan houden zonder stress over rekeningen die ik misschien niet kan betalen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 12:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen