Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Buffer dierenarts

 
Profiel   

Ik heb geen buffer. Wel kan ik bij mijn dierenarts altijd in termijnen betalen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:19 



 
Profiel   

Het wordt pas vervelend als je paard last opereren en paard legt het lootje tijdens de operatie. Dan ben je tot jaren later elke maand aan het betalen voor een paard dat je niet meer hebt. Ken iemand die dat had maar dat is echt super zuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:23 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Wintu schreef
Nou ik het toch enkele malen voorbij zie komen....
Hoe vaak is een koliekoperatie werkelijk succesvol en kan het paard als vanouds verder.
Ik heb het goddank nog nooit mee gemaakt, maar het is iets wat in mijn hoofd speelt, dat scenario. Is een koliekoperatie zinvol, maar hoe dan ook, dat is misschien iets voor een nieuw topic.


Ik ben in die vier dagen veel op de kliniek aanwezig geweest Ivm assisteren behandelingen van mijn paard. Ik heb heel wat operatie patiënten langs zien komen. Mijn conclusie; ik laat nooit maar ook nooit een paard opereren aan koliek.

Het herstel/de revalidatie is echt een hele nare tijd wat ik er zo van zag. Er stond een pony’tje van 32. Die zag er echt heel erg ongelukkig uit. Vol afschuw keek ik naar de behandeling. Beestje stond de hele dag vast omdat hij een infuus in z’n nek had. Paar keer per dag mocht hij aan de hand stappen en daarvoor moest de naald eruit omdat hij in de hals zit (beweegt te veel) na elke 10 minuten stappen moest die naald weer opnieuw erin. Pony werd met de dag zuurder en depressiever. Als je langs liep probeerde hij je uit pure frustratie te bijten. Ik was aan het bekijken dat de meiden de naald er weer in deden na het wandelen met gevaar voor eigen leven. Pony beet en schopte maar hij was te zwak. Ik keek ernaar en uit pure afschuw floepte eruit “ gatverdamme! Waarom moet je zo’n pony dit aan willen doen. Dit is echt zo niet in het belang van het paard.

Dat meisje keek me aan en die zei schouders ophalend “dat tegenwoordig alles mogelijk is wil in mijn ogen niet zeggen dat je dat ook altijd moet doen. Een ethische afweging vooral waarin je vaak ziet dat de eigenaar kiest voor ik wil mijn paard niet kwijt. Of dat altijd in het belang van het paard is dat is een tweede..”

Ik heb een foto geappt van die pony naar een vriendin met de melding: als het erop aankomt help me herinneren dat een koliek operatie geen optie is. Ik heb er gestaan en in het heetst van de strijd is het verschrikkelijk om uit te spreken “nee ik wil niet dat mijn paard geopereerd wordt” als in ik vind mij paard dat niet waard ofzo. Ik brak zo toen ik dat moest zeggen. Het was indirect een toestemming om haar dood te laten gaan. Ik voelde me egoïstisch en een hele slechte eigenaar. De dierenarts zei meteen; ik snap het hoor. Een revalidatie/herstel is zwaar en zeker met jouw paard begrijp ik het helemaal. Je hoeft je niet schuldig te voelen. Je hebt het beste met haar voor dat weet ik. Een hele dappere keuze om nee te zeggen. (Ik had alles al ondertekend dus ze beïnvloedde het niet meer).

Die vriendin heeft die foto aan haar man laten zien en gezegd, wat er ook gebeurt, hoe hard ik ook schreeuw of jank, laat het niet doe dat ik mijn paard maat opereren voor koliek.

Die reactie van haar zei mij ook genoeg…


Oh wat naar, maar ik lees dat net over het infuus. Die van mij had ook een infuusnaald in de hals, maar die stond gewoon los in de box, ze hadden zo een systeem boven de stal, zodat paarden gewoon met infuus vrij konden bewegen? Maar daar moesten ze dus vast staan?

Ik neig ook naar nee hoor..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:23 



 
Profiel   

Ja hing wel boven in de stal idd. Maar was ter voorkoming dat ze zich omdraaiden of het hoofd naar de grond deden en dan daarmee aan die naald trokken geloof ik. Ik weet het niet helemaal precies. Mijn paard was zelf heel ziek dus ik was een beetje afgeleid van de nieuwschierigheid ;) Normaal is dat maar een paar uurtjes zei ze. 3 of 4 uur. Met een paard nog een beetje suf is dat geen drama. Maar die pony stond er al toen ik kwam, en stond er nog met zo toen ik weg ging. Vraag me af of die het gehaald heeft. Ben bang van niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:25 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Ja hing wel boven in de stal idd. Maar was ter voorkoming dat ze zich omdraaiden of het hoofd naar de grond deden en dan daarmee aan die naald trokken. Normaal is dat maar een paar uurtjes zei ze. 3 of 4 uur. Met een paard nog een beetje suf is dat geen drama. Maar die pony stond er al toen ik kwam, en stond er nog met zo toen ik weg ging. Vraag me af of die het gehaald heeft. Ben bang van niet

Rare gang van zaken dan, die van mij draaide rond, at hooi van de grond en lag ook gewoon. Het was zo gebandageerd dat er helemaal geen druk op de naald kwam, het ging over de oren, zat ook vast in de manen enz..
Maar goed, dat doet niet terzake

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:28 



 
Profiel   

Zoals gezegd ik weet het niet precies. Weet alleen dat wat ik zag. Was te druk met me zorgen maken of mij eigen paard het zou halen. Was best even spannend namelijk. Ze zullen vast weten wat ze doen denk ik dan maar. Vond de kwaliteit van de zorg echt wel goed in lienden (oké ze hebben wel de diagnose gemist maar oké. Blijkt dat bijna geen 1 da pssm aanvallen herkent. Inmiddels 8 dierenartsen gezien van meerdere klinieken en niemand kwam daarmee)


Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 26-02-23 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:30 



 
Profiel   

Snap je besluit pluisje. Ik heb er ook een die ontzettend lastig is bij de dierenarts. Daar zou ik ook heel andere keuzes voor maken dan voor mijn andere paarden. En koliek operaties zijn ook gewoon zwaar.

Maar het is heel lastig om keuzes te moeten maken als je paard erg ziek is. Er is veel te overwegen. Wat zijn de vooruitzichten? Tot hoe ver moet je gaan? En is het voor het dier nog wel te doen. Ik vond het wel heel prettig dat ik in ieder geval geval geen rekening hoefden te houden met de kosten. Dus wat spaargeld achter de hand raad ik altijd wel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:31 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Zoals gezegd ik weet het niet precies. Weet alleen dat wat ik zag. Was te druk met me zorgen maken of mij eigen paard het zou halen. Was best even spannend namelijk.


Heeft ie het gehaald?

Die van mij wel gelukkig, maar ik vind het altijd een zenuwentoestand, wordt tien jaar ouder in een paard dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:31 



 
Profiel   

Wintu schreef
pluisje88 schreef
Zoals gezegd ik weet het niet precies. Weet alleen dat wat ik zag. Was te druk met me zorgen maken of mij eigen paard het zou halen. Was best even spannend namelijk.


Heeft ie het gehaald?

Die van mij wel gelukkig, maar ik vind het altijd een zenuwentoestand, wordt tien jaar ouder in een paard dagen.


Ja <3 herstel heeft wel anderhalf jaar nodig gehad maar ik dit moment is ze beter dan ooit *\o/* fysiek maar vooral mentaal had ze een klap gehad. Eenmaal thuis mocht ik haar 3 maand niet aanraken. Zo kwaad was ze. Een naamd of 6 er voor het eerst 10 min op gezeten maar dat kon ze nog helemaal niet. Niet alleen paard werd 10 jaar ouder in een paar dagen. Ik ook! Gatverdamme wat een stress zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:34 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Wintu schreef


Heeft ie het gehaald?

Die van mij wel gelukkig, maar ik vind het altijd een zenuwentoestand, wordt tien jaar ouder in een paard dagen.


Ja <3 herstel heeft wel anderhalf jaar nodig gehad maar ik dit moment is ze beter dan ooit *\o/* fysiek maar vooral mentaal had ze een klap gehad. Eenmaal thuis mocht ik haar 3 maand niet aanraken. Zo kwaad was ze. Een naamd of 6 er voor het eerst 10 min op gezeten maar dat kon ze nog helemaal niet. Niet alleen paard werd 10 jaar ouder in een paar dagen. Ik ook! Gatverdamme wat een stress zeg!

Hoe vaak ik al wel niet heb gezegd:'kon ik het ze maar uitleggen!'
Super fijn dat alles goed gekomen is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 00:42 



 
Profiel   

Ik heb niet een aparte rekening voor een buffer voor de DA. In die zin pak ik gewoon van de spaar wat er nodig is, maar dat is inderdaad wel een forse buffer die ik wil behouden. Maar dat is ook als de koelkast, vaatwasser en wasmachine in 1x kapot gaat dat je nieuwe kan kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 01:21 



 
Profiel   

Ik heb een buffer van een paar 1000... Laatste jaren wel wat van gebruikt en wordt weer langzaam aangevuld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 01:44 



 
Profiel   

Ik heb niet speciaal een buffer, ik heb sowieso meer dan genoeg geld achter de hand.

Maar, je moet je wel afvragen of die buffer nou zo hoog moet zijn als sommige hier voorstellen. Dure operaties zijn vaak ook zware operaties met een lang herstel. Ik zou een paard dat sowieso nooit aandoen; een paard heeft geen weet van de dood, wel van lijden.

Overigens heb ik er pas een moeten laten gaan en die was 37, had nog wel opgelapt kunnen worden, maar waarom zou je dat doen? Beestje ging kapot van de pijn, had mooi leven gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 07:44 



 
Profiel   

Je kunt je paard toch ook gewoon verzekeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 07:49 



 
Profiel   

Hier heb ik een paard wel een aantal jaar geleden laten opereren aan koliek, het was dat of hem op dat moment laten inslapen. Dat kwam toen al op rond de €6000. Bij de operatie hebben ze de knoop uit de darmen gehaald. Gelukkig was er niets afgestorven dus hoefde er geen stuk darm te worden weggesneden. Hij mocht na enkele dagen naar huis. Toen hij thuis was, mocht hij op een klein stukje weiland zodat hij geen sprintje kon trekken. Tijdens de operatie bleek dat zijn hart niet goed functioneerde. Hij is van de koliekoperatie helemaal goed hersteld en ik heb hem weer helemaal goed met rijden kunnen krijgen. Helaas bleek na een jaar dat zijn hart zo erg was achteruitgegaan dat rijden er niet meer in zat en heb ik hem redelijk kort daarna in moeten laten slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 07:56 



 
Profiel   

Ik probeer een buffer €5000 aan te houden. Na een traject van de peesblessure heeft deze al een aardige slag te verduren gehad vorig jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 08:43 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard verzekerd ( nu ivm leeftijd alleen nog voor spoed). Maar de kosten die wij gehad hebben, had ik beter zelf voor kunnen sparen. Maar dat weet je nooit van tevoren. Ik wilde niet voor keuzes komen staan ivm kosten, dus deze keuze gemaakt. Verder wel een spaarpotje, maar daar staat geen 5k op hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 08:50 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ik heb niet een aparte rekening voor een buffer voor de DA. In die zin pak ik gewoon van de spaar wat er nodig is, maar dat is inderdaad wel een forse buffer die ik wil behouden. Maar dat is ook als de koelkast, vaatwasser en wasmachine in 1x kapot gaat dat je nieuwe kan kopen.

Dat is bij mij ook het geval. Gewoon een spaarrekening voor onverwachte uitgaven wat ook voor onvoorziene kosten geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:06 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Je kunt je paard toch ook gewoon verzekeren?

12 jaar lang pony verzekerd, nooit 1 euro gedeclareerd, pony wordt 18 en ze flikkeren je zo uit de verzekering....
(+al vaak gehoord dat uitbetaling een hoop gezeur was of na wat ellende er direct van alles uitgesloten wordt)
Wij verzekeren onze paarden alleen bij bijv. Ocd operatie voor de narcose etc.

Ik heb gewoon een spaarrekening, maar niet speciaal voor mijn eigen paard, koliek operatie of stamcel therapie etc begin ik sowieso niet aan. Ik heb qua kosten wel echt grenzen wat mijn paarden mij mogen kosten bij de dierenarts. Hoeveel ik ook van ze houdt, er zijn grenzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:07 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Je kunt je paard toch ook gewoon verzekeren?

Tuurlijk maar ik heb er steeds voor gekozen liever zelf te sparen. Bij de meeste dieren heeft dat in mijn voordeel gewerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:08 



 
Profiel   

Ik heb wel altijd rekening gehouden met een flink bedrag. En daar ben ik ook erg blij mee want in de laatste 3 maanden ben ik +- zeker €6000 kwijt aan wat op het eerste gezicht een simpele snotneus leek. En we zijn nog niet klaar.

Mensen die hier zeggen “een operatie doe ik mijn paard niet aan” vind ik wel wat kortzichtig. Mijn paard wordt dit jaar 7 en was topfit op een snotneus na. Echter moet ze ongelofelijke hoofdpijn gehad hebben (waar de bikkel blijkbaar gewoon doorheen liep) en wat zichzelf nooit had kunnen oplossen zonder operatie. Ga je dan een verder topfit paard maar inslapen? Ik vind dat je een verantwoordelijkheid hebt als je een paard neemt. En als je zulke grote bedragen niet kunt betalen is het wellicht toch verstandig te verzekeren.


Laatst bijgewerkt door Lauke op 26-02-23 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:30 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Je kunt je paard toch ook gewoon verzekeren?

Ja, maar daar ben ik mee gestopt.
De laatste die verzekerd geopereerd werd was aan een griffelbeenfractuur.
Heeft alles bij elkaar ca. €2000 gekost. Daarvan heb ik de helft zelf moeten betalen. Vast eigen risico, procentueel eigen risico, zaken die er niet onder vielen zoals medicatie en verband.

En dan denk je, ja, maar je hebt toch ook €1000 uitgekeerd gekregen, dat is toch nog een mooi bedrag. Klopt, maar ongeveer gelijk aan de jaarpremie.

Ik heb nu een potje van €5000. Dat zou ook het maximum zijn wat de verzekering gedekt zou hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:31 



 
Profiel   

Ik heb ooit een enquête gehouden over het laten opereren na een darmdraaiing (na het verlies van mijn eigen paard, niet geopereerd) en toen bleek dat ongeveer de helft van de paarden de operatie en de revalidatie overleefden.

Aangezien ons eigen paard sterk risico-verhogende factoren had, was ik extra blij dat we gekozen hadden voor niet opereren. Hij kon niet op rust, sloopte zichzelf op vreemde stallen (moest rondom in beschermers een aantal dagen bij een stalwissel), was bezig met het laatste stukje herstel van een peesblessure, viel in de risicogroep (langgerekt gebouwd en groter dan 1.70) en had enorme trailerangst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:41 



 
Profiel   

Je kunt geluk en je kunt pech hebben…
Wij hebben over het algemeen pech en in de laatste 2 jaar voor onze 2 paarden samen zo’n 10,000,- naar de dierenarts gebracht…
En ook nog eentje in laten slapen uiteindelijk…

Ik heb hier voor beide paarden een dierenarts spaarpotje op mijn bankrekening waar automatisch elke maand 50,- in wordt gestort.
Zo hebben we altijd een buffer als er kosten komen die we van onze gewone rekening niet kunnen betalen en is het niet nodig om dat potje aan te spreken sparen we daarin gewoon door.
Ik zou starten met een potje van 1000/2000,- , dan heb je in ieder geval iets mocht er ineens iets aan de hand zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:42 



 
Profiel   

Lauke schreef
Ik heb wel altijd rekening gehouden met een flink bedrag. En daar ben ik ook erg blij mee want in de laatste 3 maanden ben ik +- zeker €6000 kwijt aan wat op het eerste gezicht een simpele snotneus leek. En we zijn nog niet klaar.

Mensen die hier zeggen “een operatie doe ik mijn paard niet aan” vind ik wel wat kortzichtig. Mijn paard wordt dit jaar 7 en was topfit op een snotneus na. Echter moet ze ongelofelijke hoofdpijn gehad hebben (waar de bikkel blijkbaar gewoon doorheen liep) en wat zichzelf nooit had kunnen oplossen zonder operatie. Ga je dan een verder topfit paard maar inslapen? Ik vind dat je een verantwoordelijkheid hebt als je een paard neemt. En als je zulke grote bedragen niet kunt betalen is het wellicht toch verstandig te verzekeren.



Als je goed gelezen had ging het over koliek operaties hier.. iets anders sluit ik nooit uit.

Tja verzekeren.. uiteindelijk dient een verzekering ervoor om geld te verdienen. Ondertussen regels Aanpassen, paarden uit de verzekering gooien, hoge eigen bijdrages en hoge premies. Nu kunt het geld van de premie beter zelf betalen is mijn ervaring. Inmiddels 10 jaar paarden. Ongeveer 3500 euro betaald aan de dierenarts buiten entingen, kuren ed. Aan premies was dat snel 10 duizend geweest. En buiten het geld om, ik houd het liever zelf in de hand allemaal ipv van de beslissingsbevoegdheid in een onbekende partij buiten te leggen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 09:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen