Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Buffer dierenarts

 
Profiel   

Jessix schreef
Ik vind het gewoon heel fijn dat ik me op zulke momenten met mijn dieren bezig kan houden zonder stress over rekeningen die ik misschien niet kan betalen.


Nou dat is het belangrijkste inderdaad, dat je overweging wel of geen ingreep niet bepaalt wordt door wel of niet kunnen betalen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 13:09 



 
Profiel   

Azmay schreef
Ik vind de bedragen vrij hoog hier, heb het gevoel dat er in mijn omgeving echt geen duizenden euros apart staan bij de meeste paardeneigenaren :o

Zelf jarenlang 2 paarden gehad met een spaarpot van hooguit 500 euro. Niet heel ontspannen maar het werkte. Inmiddels geen paarden meer maar wel meer financiele ruimte.

Ik vrees dat je daarom ook tig verhalen leest zowel op bokt als social media van paarden die niet goed zijn. Maar waar eerst eindeloos supplementjes en kruiden in gegooid worden en allemaal therapeuten en paten erbij want de kliniek ''is zo duur''

Hier geen aparte spaarpot voor paard maar wel een flinke spaarrekening voor alle onverwachte zaken. Vorig jaar naar de kliniek geweest met een hoestend paard om toch voor de zekerheid te laten nakijken want ging niet over.

Dat heeft me met alles wat ik heb moeten aanschaffen ruim €2500 gekost. Maar dat is er dan gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 13:47 



 
Profiel   

Mkango schreef
janderegelaa schreef
Je kunt je paard toch ook gewoon verzekeren?
Ik wil volledige controle hebben over de gezondheid van mijn paard en daarvoor niet afhankelijk zijn van een organisatie met winstoogmerk. Ik peins er dus nier over om haar te laten verzekeren.

In mijn ervaring heb je met verzekeren gewoon volledige controle over de gezondheid. Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn tussen verzekeringsmaatschappijen, maar als ik kijk naar mijn merrie, heb ik inmiddels 12 jaar, bij aanschaf volledig verzekerd inclusief ziekenkosten uitgebreid. 10 jaar lang waren de enige DA kosten de entingen en overwoog zelfs om haar uit de verzekering te halen. Gelukkig niet gedaan. Afgelopen 2,5 jaar hebben de DA kosten de 10.000 ver overschreden. Alles keurig zonder morren is betaald, heb nergens vooraf toestemming voor gevraagd want ging het toch wel doen, of ze zouden betalen of niet. Maar omdat de DA kosten vergoed werden, was er budget voor uitgebreide revalidatie en die "extraas" als aquatraining en vitafloor heb ik uiteraard wel zelf betaald. Afgelopen najaar is mijn merrie definitief afgekeurd voor de sport, is er zonder morren gewoon uitgekeerd en kon ik haar voor slachtprijs gewoon houden om ermee te fokken (helaas mislukt) of een mooi pensioen te geven (waar ze enorm van staat te genieten). Kreeg naast het uitkeren ook gewoon de reeds betaalde premie terug, zelfs zonder dat ik daar zelf überhaupt aan gedacht had. Met het uitgekeerde bedrag had ik een mooie start voor de aanschaf van een nieuw sportpaard, waardoor de huidige hoge prijzen minder zwaar vielen en ik gewoon een paard naar mijn zin zonder concessies kon kopen.

Alles bij elkaar, ik ben echt, ondanks dat er hele hoge kosten kwamen in korte tijd voor en merrie op leeftijd en waar er best goedkopere alternatieven waren dan de door mij gekozen behandeling, echt nergens in belemmerd door de verzekeringsmaatschappij en als ik alles bij elkaar plus en min, heeft die verzekering mij over de periode van 12 jaar niets gekost. Van de premie die ik in die periode heb betaald had ik waarschijnlijk break even gespeeld op de DA kosten, maar had ik geen startkapitaal uitgekeerd gekregen toen mijn paard definitief niet meer als sportpaard kon.

Mijn nieuwe paard verzekeren bij dezelfde maatschappij was voor mij een no brainer,

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 13:53 



 
Profiel   

Spenk schreef
Azmay schreef
Ik vind de bedragen vrij hoog hier, heb het gevoel dat er in mijn omgeving echt geen duizenden euros apart staan bij de meeste paardeneigenaren :o

Zelf jarenlang 2 paarden gehad met een spaarpot van hooguit 500 euro. Niet heel ontspannen maar het werkte. Inmiddels geen paarden meer maar wel meer financiele ruimte.

Ik vrees dat je daarom ook tig verhalen leest zowel op bokt als social media van paarden die niet goed zijn. Maar waar eerst eindeloos supplementjes en kruiden in gegooid worden en allemaal therapeuten en paten erbij want de kliniek ''is zo duur''

Hier geen aparte spaarpot voor paard maar wel een flinke spaarrekening voor alle onverwachte zaken. Vorig jaar naar de kliniek geweest met een hoestend paard om toch voor de zekerheid te laten nakijken want ging niet over.

Dat heeft me met alles wat ik heb moeten aanschaffen ruim €2500 gekost. Maar dat is er dan gewoon.


Heel eerlijk, wij hebben een forse buffer en indien nodig gaan die van mij gewoon naar de kliniek. Maar tevens weet ik ook (vriendin is paardenarts met 'paten-achtergrond') dat veel gewoon niet opgelost kan worden met opereren. Een chirurg zal altijd een operatie als oplossing aangeven (en geen kruiden etc) maar het komt ook al bijna niet voor dat een chirurg adviseerd om laserbehandeling te doen bv. Gewoon geen sjoege van. Terwijl dat de doorbloeding heel erg veel goeds kan doen (en dus hormoonhuishouding en afvoer afvalstoffen etc) die het probleem fors kunnen verminderen (zonder operatie).
Inspuiten is standaard protocol lijkt het wel, terwijl het basically niets doet. Ik hoor zeer zelden dat 'inspuiten' daadwerkelijk een probleem heeft verholpen.
Ook neurofysiologie wordt niet gegeven op d opleiding tot DA. Terwijl dat de kern is van hoe ALLES wordt aangestuurd en gemeten/gecontroleerd in het lijf.
Een DA zal zich primair op de plek van de laesie, de kwetsuur richten in plaats van verder te zoeken naar d eoorzaak.
Vage kreupelheidsklachten bv. Hele buigproef, fotos, Inspuiten etc. Niets werkt. Maar die vage klachten zitten oorzakelijk vaak achter het schouderblad in de ribben of wervels (of allebei). Maar daar kijkt een DA niet naar of fotos van maken lukt niet ipv schouderblad ervoor.

Er worden vaak paarden geopereerd of zelfs geeuthaniseerd omdat DA zorg niet de oplossing is, maar het wordt wel vaak door ruiters gezien als de beste en hoogste kwaliteit zorg. Maar dat ben ik echt anders gaan zien. Opzich koliek ed vind ik dat wel. Alleen als de darm gaat necrotiseren dan weet een chirurg ook dat als hij darm gaat wegsnijden, dat het rottingsproces gewoon doorgaat in de darm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 14:05 



 
Profiel   

Operaties zie ik juist helemaal niet als wat aan de lopende band aangeboden wordt. Mijn dierenarts van de kliniek is bijvoorbeeld ook osteopaat. En kijkt altijd naar het geheel.

Hier kreeg ik laser behandeling zeker aangeboden van de kliniek bij een peesblessure bijvoorbeeld. Ik vind dat je nu wel een beetje doet overkomen alsof dierenartsen altijd alleen maar wat doen en je beter alternatief kan kijken.

Ik bedoelde dat mensen met een probleem nog wel regelmatig eens, uit geldoverwegingen, andersom starten. Dus niet een kreupel paard naar de kliniek om uit te zoeken wat er is. Of met een hoester naar de kliniek om de luchtwegen te checken.

Maar dus inderdaad kruiden gaan geven, therapeuten erbij met 9 van de 10 keer het resultaat ze alsnog naar die dure kliniek moeten wat ze eigenlijk niet kunnen betalen.

Met huisdieren overigens net zo. Wel huisdieren nemen maar geen buffer hebben. Als mijn katten wat hebben wil ik ook zonder nadenken ze op kunnen pakken en mee naar de kliniek kunnen nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 14:11 



 
Profiel   

Mkango schreef
janderegelaa schreef
Je kunt je paard toch ook gewoon verzekeren?
Ik wil volledige controle hebben over de gezondheid van mijn paard en daarvoor niet afhankelijk zijn van een organisatie met winstoogmerk. Ik peins er dus nier over om haar te laten verzekeren.


mee eens...
maar een dierenarts heeft in mijn ogen ook winstoogmerk, medisch/ethisch heb ik wel eens mijn twijfels en wordt er te vaak aangestuurd op eindeloos doordokteren.
misschien ben te argwanend soms, maar zo voelt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 18:55 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat dierenartsen niet zo zeer doordoktoren vanwege de winst, maar omdat ze een passie hebben om dieren beter te maken. Het is hun werk, natuurlijk willen ze dat dan uitvoeren.
Maar ze zullen er vast tussenzitten, zoals jij beschrijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 19:12 



 
Profiel   

Verstandig een buffer te hebben en ga mee met de rest van ongeveer 5000 euro.

Hier riep ik altijd dat ik mijn paard niet zou laten opereren bij koliek, en toen ik ervoor stond heb ik het uiteindelijk wel gedaan, en tot de dag tot vandaag toe ben ik daar zo dankbaar voor, want we rijden inmiddels al weer 2 jaar rond met zoveel plezier samen.
Kosten ongeveer 4500/5000 euro en wat is het dan fijn dat je het gewoon betalen als je een buffer hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 19:35 



 
Profiel   

Ik vind dit altijd een lastig onderwerp. Stel je spaart nu een flink bedrag bij elkaar en koopt een nieuw paard, maar door onvoorziene kosten is het bedrag bijna zo goed als op. Door de inflatie of verandering in inkomsten wordt het bedrag niet meer zo hoog als voorheen. Wat dan? Paard verkopen? Ik bedoel, er kan in tussen tijd zoveel gebeuren. Toen ik thuis woonde had ik een flinke spaarrekening doordat ik wel fulltime werkte. Door ziekte van ons paard, uit huis gaan is dat zo goed als op gegaan. Ik heb altijd wel wat achter de hand. Maar er is ook altijd wel wat. Nu moet mijn auto een grote reparatie waar ik geld van mijn spaarrekening moet gebruiken. Wat komt next? Een leuk bedrag achter de hand is altijd handig, maar schrik niet dat het snel anders kan gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 20:41 



 
Profiel   

Spenk schreef
Operaties zie ik juist helemaal niet als wat aan de lopende band aangeboden wordt. Mijn dierenarts van de kliniek is bijvoorbeeld ook osteopaat. En kijkt altijd naar het geheel.

Hier kreeg ik laser behandeling zeker aangeboden van de kliniek bij een peesblessure bijvoorbeeld. Ik vind dat je nu wel een beetje doet overkomen alsof dierenartsen altijd alleen maar wat doen en je beter alternatief kan kijken.

Ik bedoelde dat mensen met een probleem nog wel regelmatig eens, uit geldoverwegingen, andersom starten. Dus niet een kreupel paard naar de kliniek om uit te zoeken wat er is. Of met een hoester naar de kliniek om de luchtwegen te checken.

Maar dus inderdaad kruiden gaan geven, therapeuten erbij met 9 van de 10 keer het resultaat ze alsnog naar die dure kliniek moeten wat ze eigenlijk niet kunnen betalen.

Met huisdieren overigens net zo. Wel huisdieren nemen maar geen buffer hebben. Als mijn katten wat hebben wil ik ook zonder nadenken ze op kunnen pakken en mee naar de kliniek kunnen nemen.

Overigens hulde voor jouw DA/osteo. Helaas hebben we die niet in omliggende klinieken hier dus vandaar mijn ervaring. Zou willen dat er meer van zulke waren die meer naar het geheel kijken en de effecten en mogelijkheden.
Ik zeg niet dat DA'en altijd alleen maar wat doen. Ik heb met heel veel liefde mijn DA bedankt en betaald toen hij mijn paard hielp met een entrapment. Take my money!
Maar pezen doorhalen zodat paard zn knie niet meer luxeert... Of SI inspuiten terwijl je niet eens in de buurt van het echte gewricht zelf kunt komen vind ik moeilijk hoor.
Het geinige is dus dat een paardenarts zelf vaak aangeeft dat ze bij een 'paten-opleiding' veel meer leerde over neurofysiologie, oorzaak-gevolg en andere oplossingen dan naalden, opereren en medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 20:58 



 
Profiel   

Ik heb een budget van 5000 voor mijn pony en kat. Die van mij gaat geen koliekoperatie krijgen (naar mijn mening uitgestelde executie), dus ik dácht best ok te zitten.

Ja. Dus. Toen ging pony lief hoesten. Dierenarts. Nog eens dierenarts. Weer de dierenarts. Uiteraard medicatie, verlengde medicatie en meer. Na de 3e x geen verbetering andere dierenarts laten komen voor bronchoscopie. Prednisolonkuur erin (wat ook niets deed). Nog eens ziek worden met flinke koorts op vrijdag avond. Flexineb gekocht. Ondersteuning vanuit alternatieve kant. Patella fixatie op woensdag avond, en nog eens een echo van vermoedelijk peesblessure wat goddank onschuldig verwijde bloedvaten waren.

Ja, mijn pony is goed opgeknapt, abbonement op de dierenarts heeft ze opgezegd. Maar ik was dat jaar dik 5000 kwijt aan haar. Had daarnaast nog eens mn kat met oorontsteking wat toch oortumor bleek te zijn, en ik heb laten inslapen. Vervolgens nieuwe kat laten sterisileren. Denk dat totaal onverwachtse dierenartskosten eerder 6000 was. Om het feest compleet te maken had ik mn auto voor 1000 laten repareren waarna een week later heel stom een stukje in het motorblok afbrak en ding voer voor de sloop was. Nieuwe oude auto 3000.

Mijn bankrekening was ronduit dramatisch te noemen. Gelukkig inmiddels allemaal goed gekomen. Maar ik wil zeker die buffer van 10.000 aanhouden, omdat ik nu gezien heb hoe snel het op kan lopen met wat pech en ook zonder operatie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 21:15 



 
Profiel   

Ik denk dat inderdaad veel valt of staat met hoe handig je zelf bent/ de kennis die je zelf hebt, en wat je wel of niet laat doen.

Bij hoesten bijv. laat ik gelijk een scopie maken (als het langer dan 2-3 weken duurt). Anders allemaal dubbele kosten. Kreupel precies hetzelfde. Tenzij ik twijfel over hoefzweer, dan komt de smid....maar twijfel ik ergens aan, dan laat ik geen dierenarts aan huis komen.
Als het een twijfelgeval wel/niet is, dan krijgt het betreffende dier 3 weken rust.
Voel ik ergens een dikke of warme plek, dan wil ik gelijk een scan.

Ik ga geen klinische onderzoeken doen, om vervolgens te horen te krijgen dat ze toch een foto willen maken of willen scannen, en je alsnog naar de kliniek kunt (en dan dus dubbele consultkosten /voorrijkosten kwijt bent).

Een kreupelheidsonderzoek op locatie zonder verdere onderzoeksmogelijkheden zie ik ook het nut niet van in. als je niet direct uit kunt verdoven en verder kunt onderzoeken (dmv scan of röntgen), is een kreupelheidsonderzoek ook geldverspilling 9 van de 10 keer.

Er zijn best veel dingen waarop je kunt besparen door zelf kennis te hebben, en logisch na te denken.

Verder is het inderdaad afhankelijk van de rest van je financiële toestand. De meeste mensen die zeg maar 20.000 voor een paard hebben liggen, hebben vaak ook wel geld voor een dierenarts (en zo niet, dan heb je echt je prioriteiten niet best liggen).
Als je met moeite een dier van 3000 euro kunt betalen, dan zou ik inderdaad maar zorgen dat er voldoende in je potje zit bij onvoorziene omstandigheden.

Ik zou best wat dierenartskosten kunnen betalen, maar er zit bij mij wel een grens aan, aan wat ik vind dat het mag kosten. Een gebroken griffelbeen bijv. bij een jong dier zou ik best laten opereren, maar koliek blijft voor mij no go (voor mij persoonlijk he, mocht TS het wel willen laten doen, dan is een buffer van 7500 toch wel het minimale)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 15:43 



 
Profiel   

Wat mij ook ineens te binnen schiet. Mocht je een paard met gedeelde eigenaarschap hebben. Zoals met een stalgenoot of familielid maak hier ook goede afspraken over wat je wel en niet wil laten doen bij het paard. In ons geval, ik ben ook sneller geneigd om een dierenarts/osteopaat/zadelpasser/tandarts in te schakelen dan de mede-eigenaar. Ons paard moet binnen kort weer voor controle bij de tandarts. De mede-eigenaar vind dat dit enkel hoeft bij klachten. Ik wil gewoon de controle inplannen. Duidelijke afspraken maken scheelt een hoop.
:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 17:02 



 
Profiel   

Hoeveel in een potje? Bij mij is het potje even niet zo groot. Veel kwijt geweest afgelopen half jaar. Grote behandelingen ga ik wss niet meer doen. Ik gun mijn paardje alles, maar ik kijk wel wat haalbaar is gezien zijn leeftijd. Hij wordt 22 jaar dit jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 18:03 



 
Profiel   

Naarmate de kosten van een operatie/behandeling hoger zijn, zijn de kansen navenant lager en de revalidatie navenant hoger. Ergens rond de 3000 euro ligt bij mij de grens, vermoed ik.
Het geld heb ik, maar je moet ook het dierenwelzijn in de gaten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 18:23 



 
Profiel   

Een buffer van 5000 euro is een mooie start, al heb ik een vriendin die meer moest betalen na een koliekoperatie. Paard moest ook enkele weken in de kliniek blijven wegens complicaties. Dat was toen een extra "dagprijs". Toen het paard thuis kwam, was ze veel meer dan die 5000 euro kwijt.
Dat is dan een afweging dat je zelf moet maken op het moment dat je ervoor staat. Er zijn altijd situaties waar je je niet op kan voorbereiden vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 18:34 



 
Profiel   

TanteFlavie schreef
Een buffer van 5000 euro is een mooie start, al heb ik een vriendin die meer moest betalen na een koliekoperatie. Paard moest ook enkele weken in de kliniek blijven wegens complicaties. Dat was toen een extra "dagprijs". Toen het paard thuis kwam, was ze veel meer dan die 5000 euro kwijt.
Dat is dan een afweging dat je zelf moet maken op het moment dat je ervoor staat. Er zijn altijd situaties waar je je niet op kan voorbereiden vrees ik.


En als je in deze situatie terecht komt en je kan het geld niet ophoesten? Wat doe je dan? Ook al zou het een reële kans zijn dat het paard het overleefd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 19:35 



 
Profiel   

TanteFlavie schreef
Een buffer van 5000 euro is een mooie start, al heb ik een vriendin die meer moest betalen na een koliekoperatie. Paard moest ook enkele weken in de kliniek blijven wegens complicaties. Dat was toen een extra "dagprijs". Toen het paard thuis kwam, was ze veel meer dan die 5000 euro kwijt.
Dat is dan een afweging dat je zelf moet maken op het moment dat je ervoor staat. Er zijn altijd situaties waar je je niet op kan voorbereiden vrees ik.


Mede daarom heb ik voor mijzelf op een rij van wat ik wel en niet wil dat er gebeurd. Weleens gebeld door stal of ik snel wil komen ivm koliek. Onderweg al opnieuw mezelf toegesproken van wat wel en wat niet. Gelukkig nadat ik op stal was ging het snel weer beter met hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 22:11 



 
Profiel   

Ik heb mijn eerste paard verzekerd voor haar volledige 'markt' waarde inclusief ziektekosten toen der tijd. Zonde geld :') . Mijn huidige paard heb ik ver onder zijn marktwaarde verzekerd (ik hoef eigenlijk geen geld terug bij overlijden) maar ook weer wat uitgebreider voor da rekeningen. Tot nu toe ook zonde geld, gelukkig! De verzekering dekt tot 2500,- aan da kosten. Zelf heb ik ook 2500,- van mijn spaarrekening gereserveerd voor eventuele extra kosten maar mochten de kosten toch verder oplopen lukt dat ook wel. Mijn buffer is dus +/- 5000,-.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 22:34 



 
Profiel   

Ik heb wel geleerd dat je er geen bedrag aan kunt hangen. Je komt echt niet alleen met een (koliek) operatie aan bepaalde bedragen.

Mijn paard had meerdere wonden waarvan 3 tot op het bot, reken een spoedje, wat antibiotica, de eerste week elke dag visite en drie maanden om de drie dagen verband wisselen, speciaal verband + wonden spoelen…. Is allemaal goed gekomen, er waren geen gewrichten verder beschadigd en de herstelkans was heel groot. Toch heeft me dat €4000+ gekost vanwege een heel hoog aantal bezoekjes in drie maanden tijd. Reken daar een maagzweren kuur bij en je bent er al hoor…

Je kunt er simpelweg geen bedrag aan hangen. Ook als jij niet wil gaan opereren voor koliek, kan het gewoon heel hard oplopen. Ik zou mijn paard elke kans geven die reëel is, en ik denk dat iedereen die inschatting voor zichzelf kan en moet maken. Maar een bedrag eraan hangen is gewoon (te) lastig. Dit waren allemaal dingen die ik ook voor een 28 jarige nog direct had gedaan, en als hij ook nog was gaan hoesten oid.. dan ga je al heel vlot richting de 7000.

Ik zorg dat ik altijd minimaal 8000 van mijn rekening af kan halen voor zowel mijn paard als de hond en als het bedrag daarboven komt dan heb ik gelukkig nog een andere spaarrekening + mensen die in de mogelijkheid zijn me daarbij te helpen. Maar het kan echt heel vlot oplopen helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 22:36 



 
Profiel   

Maar 8000 alleen voor het paard :oo (en hond.) Ik begrijp je hoor qua kosten dat het zo snel kan oplopen. Maar je wilt natuurlijk ook nog een bedragje voor een kapotte auto/wasmachine of andere onvoorziene kosten. Kinderen wellicht of andere grotere rekeningen die betaald moeten worden. Daarom denk ik voor mij in de toekomst geen paard meer als onze Fries overlijdt. Eerst maar een geldboom planten. Bij mij schijnt het er alleen maar uit te gaan. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 22:56 



 
Profiel   

Ja, dat is wel het minimum… ik heb gelukkig een lease auto maar uiteraard kwam er ook nog een sterilisatie, kapotte wasmachine etc bij. Dat zal je altijd zien.. ik durf alleen nu niet lager dan dat bedrag erop te hebben staan omdat ik zie hoe rap het kan gaan. Dan gaat er dus ook echt een tijd alleen maar spaargeld daarheen, en wat andere bezuinigingen..

Ik denk overigens ook niet dat ik het hierna nog doe, om meerdere redenen. Maar ik hoop die keuze ook nog heel lang niet te hoeven maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 23:47 



 
Profiel   

Nature93 schreef
TanteFlavie schreef
Een buffer van 5000 euro is een mooie start, al heb ik een vriendin die meer moest betalen na een koliekoperatie. Paard moest ook enkele weken in de kliniek blijven wegens complicaties. Dat was toen een extra "dagprijs". Toen het paard thuis kwam, was ze veel meer dan die 5000 euro kwijt.
Dat is dan een afweging dat je zelf moet maken op het moment dat je ervoor staat. Er zijn altijd situaties waar je je niet op kan voorbereiden vrees ik.


En als je in deze situatie terecht komt en je kan het geld niet ophoesten? Wat doe je dan? Ook al zou het een reële kans zijn dat het paard het overleefd.


Ze hebben toen een afbetalingsplan gekregen van de dierenkliniek. Het pijnlijke was wel, exact een jaar later kreeg datzelfde paard terug koliek... met fatale gevolgen. Dierenarts kon toen niet veel meer doen omdat er veel verklevingen waren in de buikholte (omwille van vorige koliekoperatie vermoedelijk).

Zelf hoop ik gespaard te blijven van zulke horror, maar... een paard is een levend wezen, en kan ook "plots" iets ernstig voorhebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 11:57 



 
Profiel   

Ik had een verzekering voor mijn hond (paard kon al niet meer want ik kocht hem op 20 jarige leeftijd) en toen meneer zijn poot brak heb ik zonder blikken of blozen een operatie van 3500 euro moeten aftikken die de verzekering uiteindelijk niet eens wilde vergoeden. Tot zover dan je verzekering.

Ik ben blij dat ik een flinke spaarrekening heb verzameld in de afgelopen jaren door bijna elke maand een flink deel van mijn salaris af te leggen. De laatste jaren gaat het iets minder hard nu ik dus de kosten van een hond en paard erbij heb, maar ik probeer het te blijven doen waar mogelijk. Het is voor mijn leeftijd denk ik wel een flink potje zodat ik inderdaad niet hoef na te denken als er echt nood aan de man is met de dieren, of als inderdaad zowel de koelkast en wasmachine het begeven of mijn autootje opeens een flinke reparatie nodig heeft. Zeker met een dier is een paar duizend euro op je rekening echt geen overbodige luxe. Je bent toch verantwoordelijk en helaas hebben dieren niet zo'n fijne zorgverzekering als mensen, dus vind ik dat je moet zorgen voor een flinke buffer om problemen op te lossen.

Sowieso kan je bij de aanschaf van een paard vaak ook nog meenemen dat je passend (!) tuig moet kopen waarbij een zadel zomaar richting de 2000 euro kan zijn. Soms passen goedkopere modellen niet namelijk. Ook de aanschaf van een gevulde ehbo kist, verzorgingsproducten, en wat trainingsmiddelen tellen aardig op. Vergeet dat vooral niet mee te nemen in je buffer, want dan is mogelijk je hele dierenarts buffer opeens al op aan de eerste spullen die je moet aanschaffen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 14:31 



 
Profiel   

Ik heb een spaarrekening voor de paarden.
Daar gaat per maand 100 euro naartoe.
En daar betaal ik DA, tandarts en soms andere dingen voor de paarden voor.
Gemiddeld staat hier tussen de 2500 en 3000 euro op.

We hebben ook nog andere spaarrekeningen voor vakanties en andere dingen. (Zoals een andere auto)
Dus bij nood kunnen we altijd daar wat vanaf halen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 15:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen