Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pssm1+ Hypp advies gevraagd

 
Profiel   

Probleem....
En niet een kleintje ook. Ik ken een 3 jarige quarter hengst die Pssm1 EN Hypp blijkt te hebben. Een voerplan maken is dus een hele toer. Zoveel mogelijk gelezen en gezocht bij elkaar genomen is dit wat we kunnen doen voor hem.

Vrij lopen met schuilgelegenheid en deken op paddock met een vriendje.
Suikerarm hooi uit slowfeeder 7,5 kg
Metazoa timothee 225 gr
Magnesium 10 gr welke?
Vitamine E hoeveel en welke?
Vitamine C hoeveel en welke?

Wie kan mij vertellen of er andere zaken zijn die hem kunnen helpen zoals kruiden... brandnetel... kamille... paardenbloem? Rozenbottels? Wie kent nog meer een paard met hypp en pssm1?

Vast bedankt voor de antwoorden en prettige avond
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 23:38 



 
Profiel   

Je zult moeten zorgen dat je laag in kalium blijft, gras is dan een hele goede maar dat is bij pssm een trigger.
Ik zou dit paard arm voeren en vooral je training onder de loep nemen.
Wanneer je 7 d/pw hem in het werk zet en arm voert kun je de mazzel hebben dat hij redelijk te managen is. Stress voorkomen ivm kaliumstapeling. Of je dit moet willen is een 2e, ik zou dit paard laten euthanaseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 01:16 



 
Profiel   

Toch nog even een vervolgvraag hierop: Paard doet het in principe erg goed. In december 2022 1 aanval gehad maar verder nagenoeg geen klachten. nu is de volgende vraag: laten ruinen of hem.juist hengst laten?

Voor de eigenaar zou hem ruinen makkelijker zijn aangezien hij dan makkelijker in de kudde kan. Maar we hebben niet zo goed een idee wat gezien zijn ziekte beeld nou de juiste keuze is. iemand hier een visie op? Daarbij is hij pas net 3 jaar. Wat is wijsheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 11:59 



 
Profiel   

Je gaat met zo'n dier toch niet fokken dus laten ruinen.
Echter, aan sedatie kleven voor pssm paarden meer nadelen in vergelijking met gezonde paarden.
Dat is dus mazzel of pech hebben.
Hij staat niet op het gras neem ik aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 13:53 



 
Profiel   

Als je hem castreert dan het liefste nu.
Pssm1 is vaak progressief dus de kans dat hij over een paar jaar slechter reageert dan nu is best aanwezig.
Daarnaast wordt de operatie zwaarder op hogere leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:07 



 
Profiel   

Volgens mij is pssm1 niet progressief. Pssm2 wel. Ik gebruik zelf gewoon magnesiumoxide en qua vitamine e is het belangrijk dat je een natuurlijke variant hebt, bijvoorbeeld die van Horseflex. Vitamine c heb ik geen ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:24 



 
Profiel   

Het is een stapelingsziekte met een onset leeftijd die verschillend is (gemiddeld 7). Hoe meer stapeling, hoe meer schade uiteindelijk.
Aangezien het paard nog maar 3 is kan het best nog zo zijn dat hij slechter wordt.
Als ik achteraf kijk dan heeft mijn paard als jonkie ook al tekenen gehad waar echter heel goed mee om te gaan was. Maar een paar jaar later was het ineens van enkel een beetje last naar niet meer recht op 1 spoor kunnen lopen zonder dat er echt iets veranderd was in het management.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 15:07 



 
Profiel   

Altijd ruinen! HYPP moet er verplicht uitgefokt worden vind ik persoonlijk, en je bent slecht bezig om dat in stand te willen houden. Daarbij is het leven als ruin veel leuker voor een paard.
En verder hopen dat de PSSM niet te snel toeslaat. Persoonlijk zou ik dit paard helpen en er over nadenk in te slapen voordat de ellende begint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 15:21 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Je gaat met zo'n dier toch niet fokken dus laten ruinen.
Echter, aan sedatie kleven voor pssm paarden meer nadelen in vergelijking met gezonde paarden.
Dat is dus mazzel of pech hebben.
Hij staat niet op het gras neem ik aan?


nope niet op het gras en nee fokken is zeker geen optie maaaaaar we willen wat het beste is voor hem.en dus idd de verdovingsnadelen enz hem niet aandoen. ik vroeg me dus af of hij als ie hengst is meer of minder baat heeft van zijn hormonen en dus spierspanning? ik ben erg onwetend vandaar de vraag hier

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 18:25 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Altijd ruinen! HYPP moet er verplicht uitgefokt worden vind ik persoonlijk, en je bent slecht bezig om dat in stand te willen houden. Daarbij is het leven als ruin veel leuker voor een paard.
En verder hopen dat de PSSM niet te snel toeslaat. Persoonlijk zou ik dit paard helpen en er over nadenk in te slapen voordat de ellende begint.


er wordt nooit en zal nooit met dit paard gefokt worden. we hebben meer hengsten en hem hengst houden is geen enkel probleem. we hebben geen merries en komen er ook niet mee in contact. in laten slapen komt aan de orde zodra er echt problemen beginnen maar preventief laten inslapen als hij geen problemen heeft en misschien ook weinig krijgt vinden we erg moeilijk hoewel we er nuchter instaan willen we toch proberen hem een fijn leven te geven. het is een doodlief paard en erg sociaal en we doen er alles aan om zijn spieren zacht te houden en de suiker en kalium opname laag

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 18:29 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Het is een stapelingsziekte met een onset leeftijd die verschillend is (gemiddeld 7). Hoe meer stapeling, hoe meer schade uiteindelijk.
Aangezien het paard nog maar 3 is kan het best nog zo zijn dat hij slechter wordt.
Als ik achteraf kijk dan heeft mijn paard als jonkie ook al tekenen gehad waar echter heel goed mee om te gaan was. Maar een paar jaar later was het ineens van enkel een beetje last naar niet meer recht op 1 spoor kunnen lopen zonder dat er echt iets veranderd was in het management.


wat vreselijk. we gaan kijken hoe het zich ontwikkeld zodra we het idee hebben dat het echt bergafwaarts gaat zal de beslissing vallen hoe moeilijk het ook is

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 18:31 



 
Profiel   

maartje0987 schreef
Volgens mij is pssm1 niet progressief. Pssm2 wel. Ik gebruik zelf gewoon magnesiumoxide en qua vitamine e is het belangrijk dat je een natuurlijke variant hebt, bijvoorbeeld die van Horseflex. Vitamine c heb ik geen ervaring mee.


hij lijkt het toch nog toe goed te doen op de magnesium en natuurlijke vit E en de vit C maar we zijn er pas een paar maandjes mee bezig

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 18:34 



 
Profiel   

Als hij een rustige hengst is die zich niet druk maakt dan maakt het waarschijnlijk weinig uit.
Als hij graag echt hengst is zou ik het nu doen, nu kan het mogenlijk nog gewoon staand onder plaatselijke verdoving en sedering. Als hij ouder is moet hij geheid onder narcose.
Ik zou het gewoon met een paardenarts bespreken en dat advies opvolgen.

Overigens schijnen quarters er beter mee uit de voeten te kunnen dan andere warmbloeden.
Mijn DA zei dat de hoeveelheid schade die mijn paard had, dit bij een quarter meestal nog nauwelijks tot echte klachten leidt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 19:50 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als hij een rustige hengst is die zich niet druk maakt dan maakt het waarschijnlijk weinig uit.
Als hij graag echt hengst is zou ik het nu doen, nu kan het mogenlijk nog gewoon staand onder plaatselijke verdoving en sedering. Als hij ouder is moet hij geheid onder narcose.
Ik zou het gewoon met een paardenarts bespreken en dat advies opvolgen.

Overigens schijnen quarters er beter mee uit de voeten te kunnen dan andere warmbloeden.
Mijn DA zei dat de hoeveelheid schade die mijn paard had, dit bij een quarter meestal nog nauwelijks tot echte klachten leidt.


dank voor je reactie.... iedereen trouwens bedankt natuurlijk. we gaan het idd uitgebreid met meerdere dierenartsen bespreken maar vaak zijn de echt ervaringsdeskundigen toch de eigenaren van zulke paarden dus ik dacht wie niet waagt wie niet wint!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 20:07 



 
Profiel   

weer aanvullende reactie

dierenarts gesproken... ivm zijn leeftijd waarop hij nu nog staand en zonder algehele verdoving geruind kan worden ( als ze volgroeid zijn zijn de zaadleiders dikker en taaier) is het idd aan te raden hem te ruinen. dit omdat hij dan minder last zou kunnen hebben van de spierspanning dus we gaan een afspraak plannen om hem te laten ruinen. iedereen vast dank voor het meedenken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 16:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen