Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met vocht achter de longen, ervaringen?

 
Profiel   

Goedemorgen allemaal,

Als eerst zal ik kort een introductie geven over mijn paard zodat mijn verhaal niet warrig over komt

Valentino
20 jaar
Ppid, astma, cornage en een flinke hartruis.
Staat 24/7 buiten op een paddock paradijs.

Niet lang geleden had mijn paard koliek achtige klachten , alleen het was niet helemaal koliek.
De dierenarts is toen geweest en die constateerde dat zijn voorheen lichte hartruis wel heel erg aanwezig was bij het luisteren.

2 maanden later opnieuw laten controleren om te kijken of dit niet kwam doordat hij op dat moment ziek was, echter was de hartruis nog net zo aanwezig als voorheen.

Advies: op pensioen zetten ( gelukkig reden we al amper omdat zijn lichaam veel klappen gehad heeft het afgelopen jaar) en de ziekte verschijnselen van toen pasten dus meer bij zijn hart probleem.
We hebben dus een hele mooie ritme gemaakt samen waarin we beide veel plezier uit haalden zonder dat er gewerkt werd.

Nu had hij de laatste tijd wat warrige klachten.
Enthousiast om te gaan eten, maar na het eten niet meer mee willen lopen , met zijn hoofd aan de grond staan en op die manier blokkeren.
Of juist heel druk met zijn hoofd en wat een verhoogde ademhaling ( het zelfde als in de zomer met de hitte en zijn astma )

Zijn vrijheids dressuur wou hij nog met overgave doen ( kusje geven, ja en nee schudden en beentje geven) maar niet verder dan op zijn voer plek.

Als eerst dacht ik dat dit kwam omdat hij blijkbaar vol enthousiasme had mee gespeeld met de rest van de paarden.
Of omdat er een ingeslapen paard in de buurt van zijn omgeving lag.

Echter bleven die “klachten” hangen en de dierenarts laten komen.
Deze heeft hem gecontroleerd en hoorde geluiden achter zijn longen . Aan de ene kant wat meer als de andere kant, maar het was er wel en het kwam toch wel “in de buurt van “ vocht achter de longen.

Tevens bloed afgenomen om te kijken hoe zijn ppid er voor stond ( we zijn 4 maanden geleden naar beneden gegaan met de dosis medicatie omdat hij achteruit ging, en hierdoor ging hij juist heel mooi vooruit, enthousiasme was weer terug.)

Zijn waarde was voorheen 11 en was nu licht verhoogd naar 26. Dus advies medicatie omhoog de aankomende maand om te zien of er verbetering komt.

Zijn klachten kan komen van de verhoogde waarde, en ik hoop ook dat dit een nieuwe bijkomende klacht is hiervan, maar ik ken mijn paard en dit voelt niet het zelfde…

Dus voelt het voor mij, alsof de vocht achter de longen toch een hogere rol speelt in zijn klachten.

Echter zegt de dierenarts dat hier maar weinig aan te doen is… hij kan het hier nog lang mee doen, maar hij kan ook snel achteruit gaan…

Nu wil ik toch wel graag een second opinion en een eventuele echo om te zien wat er speelt in zijn longen.

Maar ben ook heel benieuwd
Of er mensen zijn die hier mee bekend zijn.
Wat konden jullie doen, wat hebben jullie gedaan en wat is de levensloop met dit probleem?

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt !
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 12:08 



 
Profiel   

lovelygirly schreef
Goedemorgen allemaal,

Als eerst zal ik kort een introductie geven over mijn paard zodat mijn verhaal niet warrig over komt

Valentino
20 jaar
Ppid, astma, cornage en een flinke hartruis.

Staat 24/7 buiten op een paddock paradijs.

Niet lang geleden had mijn paard koliek achtige klachten , alleen het was niet helemaal koliek.
De dierenarts is toen geweest en die constateerde dat zijn voorheen lichte hartruis wel heel erg aanwezig was bij het luisteren.

2 maanden later opnieuw laten controleren om te kijken of dit niet kwam doordat hij op dat moment ziek was, echter was de hartruis nog net zo aanwezig als voorheen.

Advies: op pensioen zetten ( gelukkig reden we al amper omdat zijn lichaam veel klappen gehad heeft het afgelopen jaar) en de ziekte verschijnselen van toen pasten dus meer bij zijn hart probleem.
We hebben dus een hele mooie ritme gemaakt samen waarin we beide veel plezier uit haalden zonder dat er gewerkt werd.

Nu had hij de laatste tijd wat warrige klachten.
Enthousiast om te gaan eten, maar na het eten niet meer mee willen lopen , met zijn hoofd aan de grond staan en op die manier blokkeren.
Of juist heel druk met zijn hoofd en wat een verhoogde ademhaling ( het zelfde als in de zomer met de hitte en zijn astma )

Zijn vrijheids dressuur wou hij nog met overgave doen ( kusje geven, ja en nee schudden en beentje geven) maar niet verder dan op zijn voer plek.

Als eerst dacht ik dat dit kwam omdat hij blijkbaar vol enthousiasme had mee gespeeld met de rest van de paarden.
Of omdat er een ingeslapen paard in de buurt van zijn omgeving lag.

Echter bleven die “klachten” hangen en de dierenarts laten komen.
Deze heeft hem gecontroleerd en hoorde geluiden achter zijn longen . Aan de ene kant wat meer als de andere kant, maar het was er wel en het kwam toch wel “in de buurt van “ vocht achter de longen.

Tevens bloed afgenomen om te kijken hoe zijn ppid er voor stond ( we zijn 4 maanden geleden naar beneden gegaan met de dosis medicatie omdat hij achteruit ging, en hierdoor ging hij juist heel mooi vooruit, enthousiasme was weer terug.)

Zijn waarde was voorheen 11 en was nu licht verhoogd naar 26. Dus advies medicatie omhoog de aankomende maand om te zien of er verbetering komt.

Zijn klachten kan komen van de verhoogde waarde, en ik hoop ook dat dit een nieuwe bijkomende klacht is hiervan, maar ik ken mijn paard en dit voelt niet het zelfde…

Dus voelt het voor mij, alsof de vocht achter de longen toch een hogere rol speelt in zijn klachten.

Echter zegt de dierenarts dat hier maar weinig aan te doen is… hij kan het hier nog lang mee doen, maar hij kan ook snel achteruit gaan…

Nu wil ik toch wel graag een second opinion en een eventuele echo om te zien wat er speelt in zijn longen.

Maar ben ook heel benieuwd
Of er mensen zijn die hier mee bekend zijn.
Wat konden jullie doen, wat hebben jullie gedaan en wat is de levensloop met dit probleem?

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt !


Heel eerlijk? Als het mijn paard was geweest, had ik er ernstig over nagedacht hem zeer binnenkort in te laten slapen.

Ppid geneest niet meer, kan alleen erger worden.

Nu met hartruis erbij en vocht achter de longen én een paard wat zich duidelijk niet lekker voelt.

Je schrijft ook dat hij in de zomer met de warmte meer last heeft van z'n astma? De zomer gaat er weer aan komen en grote kans dat het weer een warme zomer gaat worden.

Ik snap dat het een vreselijke moeilijke beslissing gaat zijn, maar ik had hem vóór de lente en de hitte laten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 12:18 



 
Profiel   

Wellicht wat onduidelijk van mijn kant,
Maar met de astma doet hij het in de zomer
Ondanks zijn klachten het redelijk goed!

Echter nu met dit weer, heeft hij het normaal iets makkelijker met de astma omdat de lucht anders is
En nu lijkt het plaatje een beetje het zelfde zoals de zomer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 12:25 



 
Profiel   

Vocht achter de longen = hartproblemen.
Je paard gaat het zo te lezen steeds moelijker krijgen. Ik denk dat je inderdaad goed moet nadenken of je je paard nog een zomer aan wil doen. En wat nog dierwaardig is. Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 12:36 



 
Profiel   

Ik ga wel mee met de andere 2. Wanneer een paard na het eten zo moe/benauwd/niet lekker is dat hij niet meer van zn plek kan komen wel een grens vinden. Want hoeveel slechter moet het dan nog gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 14:05 



 
Profiel   

Vocht achter de longen is een hartprobleem en zorgt altijd voor benauwdheid. Dit wordt meestal ook niet beter en alleen maar erger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 14:15 



 
Profiel   

Ik wil ook geen slecht nieuws brenger zijn, maar het PPID paard van mijn vader had hetzelfde. Vocht achter de longen door hartproblemen door de PPID en deze is hier uiteindelijk ook aan gestorven. Het nare was dat ze daarvoor, periodes behoorlijk benauwd was. Ze stond dan te knijpen en bijna te hyperventileren qua ademhaling.

Jouw paard heeft er ook nog astma bij, en is daardoor dus al benauwder dan een "normaal" paard. PPID wordt nooit meer beter en alleen maar erger.

Je kunt kijken of de medicatie aan gaat slaan, maar ik zou zeggen..zorg ervoor dat dit geen lijdensweg wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 09:28 



 
Profiel   

Mijn jonge ruin is overleden aan hartfalen. Bij hem was het acuter dan bij jouw paard, maar uiteindelijk komt het wel op hetzelfde neer: vocht doordat het hart het niet meer trekt. Zeker in combinatie met de andere zaken die bij jouw paard spelen zou ik inderdaad heel goed nadenken of dit nog is wat je wil. Als de hartproblemen wel snel verslechteren kan dat echt een lijdensweg betekenen. Heel hard, maar doodgaan aan hartfalen betekent over het algemeen dat het paard stikt in zijn eigen vocht. Dat wil je echt niet :n

Als het mijn paard zou zijn dan zou ik hoe moeilijk ook, aan afscheid nemen denken.

Heel veel sterkte gewenst :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 11:52 



 
Profiel   

Ik heb aankomende maandag een afspraak bij een andere dierenarts.
Een second opinion, foto’s maken van de longen en alles er omheen om te kijken hoe het er voor staat.

Maar ik weet dat dit allemaal geen goed teken is…
En dat het einde dichtbij is dan gehoopt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 09:55 



 
Profiel   

Goedzo, dat geeft hopelijk meer duidelijkheid.

Omdat hij kennelijk slecht ging op de medicatie voor de cushing/PPID kun je ook even goed doorvragen wat de bijwerkingen daarvan zijn.

Ik weet dat Laarakker natuurlijke medicatie heeft tegen PPID, dat zou misschien nog een optie kunnen zijn als hij de reguliere medicatie niet goed verdraagt.

Helaas is PPID wel echt een sloper voor het lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 12:27 



 
Profiel   

Mijn arts zei altijd dat ppid een sluipmoordenaar is. Mijn oude pony had het ook. Ze deed het super goed op de Prascend. Zij had geen hartproblemen maar hebben we uiteindelijk ingeslapen toen we haar smorgens met acute bevangenheid vonden terwijl ze achter ook al lastiger liep door artrose. Toen ingeslapen want dat dier weet dan van ellende niet meer hoe het moet gaan staan. Die is overigens 29 jaar geworden. Voor de bevangenheid was ze echt nog super fit en rende ze nog flink door de weide dat pittige ding, wel stijf achter maar zo lang het ging mocht ze genieten van pensioen.
Ik duim dat er voor jouw paardje nog wat gedaan kan worden. +:)+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 12:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen