Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

hoefzweer, verstapt of bevangen?

 
Profiel   

2 Weken geleden belde de staleigenaresse dat mijn pony kreupel uit de stal was gekomen.
Ze zei dat de pony's de dag ervoor wel gek hadden gedaan en dat de paddock toen bevroren was, dus ik dacht dat hij zich wat verstapt zou hebben.

2 Uur later kwamen wij op stal en ik schrok, hij was stokkreupel. Hij wilde liever niet lopen en kon eigenlijk geen bochtje maken :-( Bij zo'n mate van acute kreupelheid denk ik aan hoefzweer, dus de hoefsmid gevraagd. Hij kon gelijk komen. Pony reageerde totaal niet op visiteertang of hamertje. Ook (nog) geen zweer te ontdekken. Advies van hem was het even een paar dagen aan te kijken en anders toch de DA te bellen.
Toen hij de volgende dag nog zo slecht stond heb ik echter zaterdagochtend de DA laten komen. Pony is nl juist hersteld van een peesblessure en je wilt ook niet dat hij weer gaat overbelasten.

DA dacht toch aan hoefzweer, omwille van een warme hoef en een flink kloppende ader. Dus op advies pony 3 dagen de nacht in een hoefzak gezet met biotex.
Geen hoefzweer te vinden na een paar dagen. Maar wel opvallend dat hij allebei de hoeven voor warm had, een warme kroonrand en aan 1 kant ook een warme kogel. Nog steeds liep hij niet goed, maar niet meer zo kreupel.
Andere hoefsmid was toevallig stal. Ook nog eens laten kijken; wederom niet gevoelig op de tang en geen hoefzweer te ontdekken.

Inmiddels zijn we 2 weken verder. Ik heb donderdag mijn vaste DA op de kliniek gebeld. Hij zou s avonds terugbellen, aldus de assistente. Maar helaas niets gehoord.
Hij loopt beter, maar ik vind hem vooral stijf lopen. Hij loopt nog niet van harte, zoals ik hem ken.
's Ochtends komt hij ook veel minder stijf uit de stal gelukkig.

Maar ineens vraag ik me af; wat is het nou (geweest)? Hij zal toch niet hoefbevangen zijn (geweest)? Hoe kom ik daar achter?

Paar feitjes:
-hij staat per dag (nu in de winter) 12 uur buiten met vriendjes in een heel grote paddock met onbeperkt hooi (naar zeggen van staleigenaresse zeker niet veel suikers in het hooi. Van eigen land en getest)
- 's nachts op stal
- hij krijgt 2x per dag een bekertje nature's best.
- Dochter rijdt op dit moment 3x per week met hem. Revalidatieschema is momenteel 30 min stappen en 10x 30 sec draf, zoveel mogelijk rechte lijnen. Afgelopen 2 weken uiteraard niet gereden.
- hij is gevoelig om snel te dik te worden (zomers halve dagen op gras, halve dagen in de paddock op schraal hooi)
- 8 jarige new forest ruin

Ik ga morgen uiteraard weer een poging doen mijn DA te pakken te krijgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 16:51 



 
Profiel   

Als een zweer heel hoog zit kun je hier niet bij en moet deze er vanzelf uitbarsten. Dit kan soms wel even duren. Nog een keer hoefzak een idee? En anders inderdaad nog een rondje DA. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 17:06 



 
Profiel   

Vervelend.

Is het geen blessure in de ondervoet? Door het verstappen buiten?


Toevallig dezelfde been als de genezende peesblessure?

Ik zou een rontgen van de ondervoet maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 17:06 



 
Profiel   

Change3x schreef
Als een zweer heel hoog zit kun je hier niet bij en moet deze er vanzelf uitbarsten. Dit kan soms wel even duren. Nog een keer hoefzak een idee? En anders inderdaad nog een rondje DA. Succes!


Geen probleem, pony laat het ook netjes om. Kan ik inderdaad best nog 2 nachten doen. Beide hoefsmeden zeiden echter dat we dan nu wel wat hadden moeten merken.
Ik weet niet wat waarheid is, misschien komt het inderdaad alsnog door?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 17:19 



 
Profiel   

Saaams schreef
Vervelend.

Is het geen blessure in de ondervoet? Door het verstappen buiten?


Toevallig dezelfde been als de genezende peesblessure?

Ik zou een rontgen van de ondervoet maken.


Yes, zelfde been. Sterker nog peesblessure in beide voorvoeten (1 niet ernstig, 1 wat zorgelijker want aanhechting oppervlakkige buiger)
Ik zou sowieso graag een echo laten maken om te zien hoe het ervoor staat (blessures geconstateerd op mri . Waarom zou je een rx willen? Vanwege hoefbeen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 17:33 



 
Profiel   

Een hoefzweer kan inderdaad hoog zitten en daardoor moeilijk op te merken zijn. Röntgenfoto's kunnen dat dan wel laten zien.
Mijn NF ruin heeft ook een tijdje regelmatig hoefzweren gehad, maar liet dit nauwelijks zien (niet manken of zo). Bevangen kan natuurlijk ook, al is het niet omdat hij aanleg heeft om snel te dik te worden dat het dan wel hb zal zijn... Mijn NF ruin heeft die aanleg ook, gelukkig is hij nooit bevangen geweest.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij weer last heeft van zijn peesblessure na zich mistrapt te hebben. Ik zou de DA nog eens raadplegen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 18:36 



 
Profiel   

Waarom geen foto maken? Een hoefzweer is te zien op rontgen. Maar je kunt ook zien of het dan wat anders is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 19:22 



 
Profiel   

Je kan hem als je het nog paar dagen durft aan te kijken ook ‘s nachts in een hoefzak met zuurkool zetten . Soms trekt dat ook een evt zweer naar buiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 19:35 



 
Profiel   

Ik zou - zeker met verleden van peesblessure - een echo laten nemen. Van de mijne zag je de hoefzweer niet op rontgen, maar ze was er wel, is dan opengemaakt en verder behandeld met animalintex. Aangezien ze echter even kreupel bleef, verder laten onderzoeken, en ze blijkt ook een ernstige peesblessure te hebben op hetzelfde been.

Hoefzweer in jouw geval zou ik betwijfelen, aangezien er nog geen zweer gevonden/uitgebroken is en ze toch lichtjes verbetert. Bij hoefzweer zou het gelijk blijven tot ze uitbreekt, en dan snel beteren, en hoefzweren op beide kanten lijkt me wel heel toevallig. Maar sowieso op boxrust of kleine paddock zetten lijkt me veiligst in dit geval. (Bij die van mij begon het trouwens ook met stijf lopen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 19:55 



 
Profiel   

Koekie73 schreef
Saaams schreef
Vervelend.

Is het geen blessure in de ondervoet? Door het verstappen buiten?


Toevallig dezelfde been als de genezende peesblessure?

Ik zou een rontgen van de ondervoet maken.


Yes, zelfde been. Sterker nog peesblessure in beide voorvoeten (1 niet ernstig, 1 wat zorgelijker want aanhechting oppervlakkige buiger)
Ik zou sowieso graag een echo laten maken om te zien hoe het ervoor staat (blessures geconstateerd op mri . Waarom zou je een rx willen? Vanwege hoefbeen?


Inderdaad. Rontgen voor evt uitsluiten van bijv een breukje in het hoefbeen en evt zie je dan direct een zweer als die er is

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 20:54 



 
Profiel   

Heb je de mogelijkheid om hem 2/3 dagen fulltime om modder te zetten?
Ooit mn paard gevoelig voor gehad. Beide voorbenen en op t harde was t vrij heftig.
DA gebeld, die zeiden: bel je smid. Smid erbij en paard reageerde nergens op, zat toch niet lekker.
Advies: stuk paddock onder laten lopen en zijknat houden met onbeperkt hooi. Binnen 1 dag duidelijk verbetering. Nog dagje extra gedaan daarna geen probleem meer gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 21:05 



 
Profiel   

Als hij beide hoeven warm heeft zou ik toch aan bevangen denken. Bevangenheid kan meerdere oorzaken hebben, dus niet alleen door te voedzaam eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 21:14 



 
Profiel   

Hier ook eens een paard gehad met een kreupelheid die volgens de DA te wijten was aan een hoefzweer. Ik twijfelde net als jij aan de diagnose doordat er maar niks uitbrak en de hoefsmid niks vond. Na een drietal weken is de zweer tot mijn opluchting toch doorgebroken aan de kroonrand

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 21:15 



 
Profiel   

Hoefzweren geven niet altijd een duidelijk beeld. Bij de hoefbal bij mijn paard stond ze gewoon op dat been en liep wisselend kreupel / goed. Opgeladen en naar kliniek en onderweg is die opgebroken, terwijl ik inmiddels uitging van een peesprobleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 21:26 



 
Profiel   

Ik had ook een paard waarbij hoefzweren altijd enorm lang duurden en een heel onduidelijk beeld gaven. Die heeft echt weleens een paar maanden met een zweer gelopen en kwam er vaak pas uit op de kliniek.

Ondanks alle HKT middelen en weken etc. dus ik zou een zweer ook nog niet uitsluiten. Juist met zo'n harde ondergrond lopen ze makkelijk een zoolkneuzing op en die zoolkneuzing kan een hoefzweer veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 08:56 



 
Profiel   

heb je gedacht aan de bandjes? Wellicht waren deze door de peesblessure reeds wat gevoelig/beschadigd en zijn ze met het gek doen verder gaan scheuren. Zou in elk geval niet meer met hem draven, wel gewoon aan de hand blijven stappen. Ik keek het met die van mij (ook diverse peesblessures gehad) altijd 2 weken aan, als het dan goed was voorzichtig klein stapje verder, niet goed is terug naar de da voor verder onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 09:11 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
heb je gedacht aan de bandjes? Wellicht waren deze door de peesblessure reeds wat gevoelig/beschadigd en zijn ze met het gek doen verder gaan scheuren. Zou in elk geval niet meer met hem draven, wel gewoon aan de hand blijven stappen. Ik keek het met die van mij (ook diverse peesblessures gehad) altijd 2 weken aan, als het dan goed was voorzichtig klein stapje verder, niet goed is terug naar de da voor verder onderzoek.


Ook helemaal geen gekke gedachte inderdaad. Draven doen we idd al weken niet meer met hem. De afgelopen 3 weken sowieso weinig omdat hij aangaf liever niet te lopen.
Ik heb onze eigen DA aan de telefoon gehad donderdag. Ik heb hem ook aangegeven; ik weet het even niet, neem ik hem nu weer mee naar hem op de kliniek, kijken we het aan, geven we hem metacam om te zien of hij daarop verbeterd, zet ik hem weer in een een klein paddockje of niet.

Afgesproken dat ik filmpjes maak op het harde en zachte en een kort bochtje beide kanten op. Vooral het korte bochtje vond ik erg slecht. Verder loopt hij gewoon heel kort, alsof hij niet graag loopt.
Sjoerd belt me maandag terug nav de filmpjes.

Nog steeds geen zweer iig, ondanks weer een aantal nachten weken. Ben bang dat we toch verder van huis zijn dan een 'simpele zweer'

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 08:38 



 
Profiel   

Zijn er al foto's gemaakt?

Ben benieuwd naar de filmpjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 08:40 



 
Profiel   

Nee nog geen foto's gemaakt. Ik zou dan ook liever eerst laten echoën om te zien hoe de peesblessures er nu voor staan en of daar het probleem is verergerd. Als dat niet zo is, zou foto's een volgende stap zijn. Maar ik ga eerst even afwachten wat Sjoerd er van vindt.

Ik stuur je zo even een PB Elisa

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 08:43 



 
Profiel   

Staan er bomen rond de paddock? Of veel bladeren in de paddock? Mijn pony is spierbevangen geraakt van giftige troep te vreten, de andere paarden laten het liggen maar gij snoept vrolijk door. Mijn pony toont overigens heel raar spierbevangen, niet het typische beeld. Je zou zeggen ik heb een hoefbevangen paard voor me staan, 3 hoefsmeden en 2 da hebben hem dan ook verkeerde diagnose gegeven. Laatste da en hoefsmid zeiden in ene deze is spierbevangen ipv hoefbevangen, hij heeft ook dunne zolen en een voet kan gewoon warm worden. Er hoeft niks verkeerd te zitten.

Een hoef kneuzing door de harde bodem kan ook heel erg lang duren, ze gaan zich dan anders bewegen en blijven erg lang stijf.

Als opmerking, waarom zou je een pony die snel dik word 2x per dag natures best geven? :o kan hij niet beter dan dieetmix of ander schraal eten? Zeker als je de rest zo goed probeer te managen is het zonde om dan voer als natures best te geven in mijn ogen...

Heb je gevolgd in het paarden koop topic en weet dat je heel serieus met je paarden om gaat door vele ellende. Volg je gevoel, als die zegt het is niet okee laat de da waar je veel vertrouwen in hebt nog een keer komen. Succes hoop dat hij snel opknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 09:17 



 
Profiel   

@tirzasarah10 Die Nature's Best is ook geen 1e keus voor hem wat mij betreft. Maar voor nu het enige dat hij eet. Liefst heb ik hem gewoon op een balancer, zeker omdat hij nu toch weinig doet. Maar dat eet hij allemaal niet. Laat het echt gewoon liggen. Hij is overigens in de winter in goede conditie, hij is nu ook niet te dik. Zodra ze het land weer op gaan moet ik oppassen. Hij gaat dus met graasmasker en vaak maar een paar uur. Daarna met een maatje op de paddock met schraal hooi.

Ik denk inderdaad het meest richting hoefkneuzing. Hij heft geen dunne zolen oid, maar hij loopt nu wel alsof hij heel gevoelig is. Maar ben ook bang dat door compenseren zijn peesblessures weer opspelen. Blijf het wel gek vinden dat hij zo met een warme kogel uit de stal komt en de dagen daarop 2 warme hoeven en kroonranden heeft.

Geen bomen of blaadjes in de paddock of vlakbij. Ik denk dat hij dat anders inderdaad wel gewoon had opgegeten, zo één is het er wel ;-)

Voor nu wacht ik maar even morgen af tot ik Sjoerd heb gesproken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 12:44 



 
Profiel   

Als hij natures best eet zou ik pavo inshape geven. Dat lijkt veel op elkaar maar de inshape is een concentraat en veel gezondere keuze dan de natures best :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 13:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen