Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe voorkom ik dat mijn merrie wordt besprongen?

 
Profiel   

Ik heb mijn 4 jarige merrie een paar jaar 24/7 buiten gehouden in een grote gemengde groep. Ik vind dat heerlijk voor haar en voor mijzelf. Ik heb haar daar weg moeten halen omdat ze zich nogal intensief liet dekken. Ze is van februari tot laat in het najaar nogal heftig hengstig en is dan zo opdringerig dat een ruin bijna niet aan haar ontkomt. Gevolg was dat haar bekken zoveel te verduren kreeg dat ze onregelmatig liep en dat pas goed kwam toen ik haar uit die situatie haalde (en liet behandelen uiteraard).

Wat zijn de mogelijkheden om haar cyclus 'plat te leggen'. Wat zijn de laatste ervaringen/inzichten wbt regumate, een knikker, 'de paardenpil', is er iets nieuws op de markt?
Het allerliefst zou ik haar weer 24/7 buiten hebben. Dat kan hier in de buurt alleen maar in een gemengde groep en ik wil uitsluiten dat ze zich weer laat bespringen. Daarbij is ze tijdens haar hengstigheid vrij heftig (paniekerig, onrustig) in de omgang. Dat is vooral voor haar niet fijn.

Ik heb de reguliere middeltjes als monnikspeper en oestress ed al geprobeerd. Dat doet wel iets, maar ik wil echt voorkomen dat ze zich laat bespringen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 10:30 



 
Profiel   

Tja, niet meer bij ruinen in de wei zetten...............
Is ze wel eens nagekeken? Zijn de eierstokken in orde; sommige merries met cystes o.i.d. kunnen heel heftig zijn tijdens de hengstigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 10:45 



 
Profiel   

Mijn merrie staat op regumate, al jaren. Werkt perfect, want ze is dan niet hengstig meer. In de winter stop ik er mee en in het voorjaar start ik het weer op.
Ik heb geen ervaring met een knikker, maar ik hoorde wel dat er nog genoeg merries toch hengstig worden dan.
De regumate werkt voor ons, dus ik ga er ook niets meer aan aanpassen. En ik heb ook diverse kruidenmixen en monnikspeper en accupressuur en van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Bij mij ging het niet om het dekken trouwens, maar mijn merrie werd er zelf zo ziek en stijf van dat het gewoon zielig was.
Een andere optie zou zijn om je merrie enkel in een merriekudde te plaatsen, als het enkel om het dekken gaat. En de mogelijkheid er is natuurlijk.

Geen idee of je wedstrijden rijdt of gaat rijden? Want voor regumate moet je daarvoor een formulier invullen, anders kun je bij een dopingcontrole problemen krijgen. Is zo geregeld, maar tis wel iets om in je achterhoofd te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 10:50 



 
Profiel   

Regumate idd. Werkt echt super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 10:57 



 
Profiel   

Diddykong schreef
Mijn merrie staat op regumate, al jaren. Werkt perfect, want ze is dan niet hengstig meer. In de winter stop ik er mee en in het voorjaar start ik het weer op.
Ik heb geen ervaring met een knikker, maar ik hoorde wel dat er nog genoeg merries toch hengstig worden dan.
De regumate werkt voor ons, dus ik ga er ook niets meer aan aanpassen. En ik heb ook diverse kruidenmixen en monnikspeper en accupressuur en van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Bij mij ging het niet om het dekken trouwens, maar mijn merrie werd er zelf zo ziek en stijf van dat het gewoon zielig was.
Een andere optie zou zijn om je merrie enkel in een merriekudde te plaatsen, als het enkel om het dekken gaat. En de mogelijkheid er is natuurlijk.

Geen idee of je wedstrijden rijdt of gaat rijden? Want voor regumate moet je daarvoor een formulier invullen, anders kun je bij een dopingcontrole problemen krijgen. Is zo geregeld, maar tis wel iets om in je achterhoofd te houden.


Als ik een merrie-kudde zou kunnen vinden, zou ik daarvoor gaan, maar helaas...

Mijn bezwaar tegen regumate is dat het echt elke dag gegeven moet worden als ik het goed heb onthouden. Ik kom niet elke dag en vanuit stal worden ze niet gevoerd. Maar goed, dat is misschien nog te organiseren. Het is volgens mij wel prijzig, he?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 11:19 



 
Profiel   

Mrijn schreef
Diddykong schreef
Mijn merrie staat op regumate, al jaren. Werkt perfect, want ze is dan niet hengstig meer. In de winter stop ik er mee en in het voorjaar start ik het weer op.
Ik heb geen ervaring met een knikker, maar ik hoorde wel dat er nog genoeg merries toch hengstig worden dan.
De regumate werkt voor ons, dus ik ga er ook niets meer aan aanpassen. En ik heb ook diverse kruidenmixen en monnikspeper en accupressuur en van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Bij mij ging het niet om het dekken trouwens, maar mijn merrie werd er zelf zo ziek en stijf van dat het gewoon zielig was.
Een andere optie zou zijn om je merrie enkel in een merriekudde te plaatsen, als het enkel om het dekken gaat. En de mogelijkheid er is natuurlijk.

Geen idee of je wedstrijden rijdt of gaat rijden? Want voor regumate moet je daarvoor een formulier invullen, anders kun je bij een dopingcontrole problemen krijgen. Is zo geregeld, maar tis wel iets om in je achterhoofd te houden.


Als ik een merrie-kudde zou kunnen vinden, zou ik daarvoor gaan, maar helaas...

Mijn bezwaar tegen regumate is dat het echt elke dag gegeven moet worden als ik het goed heb onthouden. Ik kom niet elke dag en vanuit stal worden ze niet gevoerd. Maar goed, dat is misschien nog te organiseren. Het is volgens mij wel prijzig, he?

En je moet ook oppassen dat je er zelf niet mee in aanraking komt want dat zou heel ongezond kunnen zijn. Knikker of iets dergelijks werkt volgens mij ter voorkoming van drachtig worden maar niet tegen de hengstigheid. Ik denk inderdaad dat de beste optie zou zijn niet meer met mannelijke paarden samen zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 11:45 



 
Profiel   

Voor de mensen die advies geven als in: gooi der in een merriekudde… dat hoeft het niet op te lossen. Hier in onze merrie kudde dekken de merries elkaar onderling :+

Verder heb ik geen adviesen.. succes TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 11:50 



 
Profiel   

Mijn stalgenoot heeft een merrie die erg hengstig kan worden en dan de ruinen lastig valt. Bij haar helpt monnikspeper heel goed, misschien het proberen waard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 12:02 



 
Profiel   

anjali schreef
En je moet ook oppassen dat je er zelf niet mee in aanraking komt want dat zou heel ongezond kunnen zijn.



De vraag is ook hoe (on)gezond het voor een merrie is om het vrijwel standaard te geven. Ik zou dan dus liever gaan voor gedegen (hormoon en/of inwendig) onderzoek. Misschien is dat al gedaan maar bij overdreven hengstigheid is er vaak een oorzaak te vinden.
Hier staat ook een merrie die vreselijk hengstig wordt, zo hengstig dat ze er een maand geleden koliekachtige verschijnselen bij kreeg. Bij opvoelen bleek 1 eierstok iets vergroot. Verder onderzoek volgt nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 13:03 



 
Profiel   

Bij mijn merrie was het de leeftijd. Verder niets mis mee. Ze was alleen zo hengstig dat ze ook pieste toen ze zichzelf in de spiegel zag :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 13:17 



 
Profiel   

Ik hoorde gisteren dat een knikker wel heel goed werkt. Ze zijn dan schijndrachtig en worden dan ook niet hengstig. Zelf geen ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 13:23 



 
Profiel   

s1993 schreef
Mijn stalgenoot heeft een merrie die erg hengstig kan worden en dan de ruinen lastig valt. Bij haar helpt monnikspeper heel goed, misschien het proberen waard?

Er staat toch dat ze dat al geprobeerd heeft en niks deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 13:24 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik hoorde gisteren dat een knikker wel heel goed werkt. Ze zijn dan schijndrachtig en worden dan ook niet hengstig. Zelf geen ervaring mee.

Ik ook niet, en ik hoor er verschillende dingen over. De een zegt dat het prima werkt, de ander zegt dat het totaal niet werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 13:31 



 
Profiel   

anjali schreef
Knikker of iets dergelijks werkt volgens mij ter voorkoming van drachtig worden maar niet tegen de hengstigheid.

Jawel, de baarmoeder denkt dat er een vrucht in zit en daardoor wordt de merrie niet meer hengstig.
Het kan echt super goed werken en is minder ingrijpend voor de merrie dan hormonen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 14:26 



 
Profiel   

Je hebt ook hormoonimplantaten, misschien is dat wat? Er zijn met verschillende implantaten andere ervaringen. Ipv regumate.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 15:19 



 
Profiel   

Brainless schreef
anjali schreef
Knikker of iets dergelijks werkt volgens mij ter voorkoming van drachtig worden maar niet tegen de hengstigheid.

Jawel, de baarmoeder denkt dat er een vrucht in zit en daardoor wordt de merrie niet meer hengstig.
Het kan echt super goed werken en is minder ingrijpend voor de merrie dan hormonen geven.

Hoe dan ook vind ik wel dat je, als je de merrie ooit zou willen verkopen,erbij zou moeten vermelden dat er een voorwerp in de baarmoeder zit. Stel dat de nieuwe eigenaar ermee zou willen fokken en dat lukt dan niet. Ik zou in elk geval "not amused" zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 15:28 



 
Profiel   

Wordt dat tegenwoordig nog wel gedaan, een knikker? Ik heb het er ooit eens met mijn dierenarts over gehad en die deden dat niet meer, maar dat zegt natuurlijk niks over andere artsen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 15:35 



 
Profiel   

Als het zo is dat merrie niet hengstig wordt komen ze daar wel achter denk _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 15:52 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Als het zo is dat merrie niet hengstig wordt komen ze daar wel achter denk _O-

Nee, ik denk dat ze dan gaan proberen haar "hengstig te spuiten".

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 15:55 



 
Profiel   

Nou, iedereen met verstand gaat eerst scannen. Nooit stappen overslaan en gelukkig is de DA over het algemeen verstandiger dan de eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 15:59 



 
Profiel   

Mrijn schreef
Als ik een merrie-kudde zou kunnen vinden, zou ik daarvoor gaan, maar helaas...

Mijn bezwaar tegen regumate is dat het echt elke dag gegeven moet worden als ik het goed heb onthouden. Ik kom niet elke dag en vanuit stal worden ze niet gevoerd. Maar goed, dat is misschien nog te organiseren. Het is volgens mij wel prijzig, he?


Ik ben ook niet elke dag op stal, ik geef het als ik er wel ben. Ze krijgt het dus 3 tot 4x per week en alsnog nooit hengstig. Ik koop de varkensvariant en dan gelijk een fles van 1 liter. Daar red ik zeker een jaar mee. Tis niet gratis, maar goedkoper dan sommige supplementen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 16:04 



 
Profiel   

anjali schreef
Hoe dan ook vind ik wel dat je, als je de merrie ooit zou willen verkopen,erbij zou moeten vermelden dat er een voorwerp in de baarmoeder zit. Stel dat de nieuwe eigenaar ermee zou willen fokken en dat lukt dan niet. Ik zou in elk geval "not amused" zijn.

Die kun je er zo weer uit laten halen.
En met scannen wordt hij ook waargenomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 16:04 



 
Profiel   

ElCid schreef
anjali schreef
En je moet ook oppassen dat je er zelf niet mee in aanraking komt want dat zou heel ongezond kunnen zijn.



De vraag is ook hoe (on)gezond het voor een merrie is om het vrijwel standaard te geven. Ik zou dan dus liever gaan voor gedegen (hormoon en/of inwendig) onderzoek. Misschien is dat al gedaan maar bij overdreven hengstigheid is er vaak een oorzaak te vinden.
Hier staat ook een merrie die vreselijk hengstig wordt, zo hengstig dat ze er een maand geleden koliekachtige verschijnselen bij kreeg. Bij opvoelen bleek 1 eierstok iets vergroot. Verder onderzoek volgt nog.

Dat wordt inderdaad mijn eerste stap.

Avalanche schreef
Bij mijn merrie was het de leeftijd. Verder niets mis mee. Ze was alleen zo hengstig dat ze ook pieste toen ze zichzelf in de spiegel zag :')

Daar hoop ik bij Olijf ook een beetje op. Ze is nu 4. Vorig jaar liet ze zich al wel bespringen, maar dat enorm heftige gedrag vertoonde ze toen nog niet en toen reed ik haar nog niet (waardoor ik wellicht überhaupt wat minder last had van haar gedrag). Ik moet ook wel zeggen dat we net zijn veranderd van stal en dat maakt het ook niet makkelijker....

Hannanas schreef
Je hebt ook hormoonimplantaten, misschien is dat wat? Er zijn met verschillende implantaten andere ervaringen. Ipv regumate.

Dat zou een mooie optie zijn. Ik kan er online maar weinig over vinden. Wel over een prikpil die je 2x per jaar laat zetten en waar ze erg veel last van kunnen hebben. Ik weet niet of ik daar nou zo blij van wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 10:04 



 
Profiel   

In Amerika lees je er wat meer over.
Deslorelin / progesteron / synovex / depoprovera / ovuplant

Toch vind ik het dan wel heftig voor een merrie die zelf oké is tijdens haar periodes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 15:06 



 
Profiel   

Regumate. Werkt prima.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 15:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen