Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tandarts vandaag geweest, nu proppen

 
Profiel   

Kuggur schreef
Meh. Er waren géén symptomen vóór de behandeling, en wél erna.
Ik geloof niet zo in de preventieve werking van zien/ behandelen van jonge gezonde paarden. Ik zou daar op zijn minst wat solide wetenschappelijk goed doortimmerde info van willen zien.


Ik was er bij dit paard niet bij, dus ik weet niet wat er gebeurd is of misschien mis is gegaan.
Maar preventieve zorg lijkt mij altijd redelijk belangrijk. Ik zie zo vaak paarden die geen klachten hebben volgens de eigenaar met vreselijke gebitten.
Er gaan vaak genoeg dingen mis met het wisselen, waardoor er op latere leeftijd enorme problemen ontstaan.

In dit geval lijkt het paard er (tijdelijk) slechter van geworden, maar er kunnen altijd dingen zijn waar wij geen weet van hebben. Daarom laat ik eigenaren altijd meekijken en voelen als ze dat willen. En een enkeling heeft er er iets moeilijk mee en eet iets lastig in het begin. Dat kan nou eenmaal gebeuren en is niet per definitie slecht. Belangrijk is om even te weten waarom dit zo is, en eventueel het paard te ondersteunen indien nodig.

Heb het zelf niet aan de hand gehad dat een paard na behandeling niet eet. Wel dat ze een propje draaien. Is na enkele dagen helemaal over. En ik zie dit zelf alleen na meer ingrijpende behandelingen.

Maar nogmaals, ik was er niet bij, dus kan er niet volledig over oordelen.
Wel vind ik preventieve zorg enorm belangrijk. Het voorkomt gewoon een hoop leed en soms zelfs het verlies van elementen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 21:56 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik ook niet zo goed meer weet wat ik moet doen qua tandarts. Mijn paard kon vorige keer een week niet fatsoenlijk eten en maakte alleen maar proppen. Zo zielig. Was nog wel een dierenarts die zei expres weinig te veranderen/vijlen en die het geleidelijk wilde doen. De dierenarts daarvoor deed maar wat naar mijn idee. Moest mijn paard zijn hoofd zelf omhoog houden op mijn schouder 3 kwartier lang (rip rug) en was lukraak aan het vijlen zonder te kijken in de mond. Ben nu mijn derde afspraak aan het uitstellen onder het mom van 20 jaar prima kunnen kauwen met een mond vol scheve tanden zonder gebitscontroles en nu elke keer problemen na de tandarts. Misschien heeft het gewoon niet echt meer een goede functie om het voor hem nu nog te doen. Het komt in ieder geval regelmatig voor als ik het zo lees hier..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 22:10 



 
Profiel   

@eileen333; "Omdat jij het vindt"...
Duidelijk. Sterk argument.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 22:30 



 
Profiel   

Kuggur schreef
@eileen333; "Omdat jij het vindt"...
Duidelijk. Sterk argument.


Ik denk dat een deel van de bokkers mogelijk wel waarde hecht aan iets verduidelijking van iemand die werkzaam is als paardentandarts. En dat hoeft niet altijd wetenschappelijk bewezen te zijn. Soms is logisch nadenken genoeg. Ik ga immers zelf ook elk jaar naar de tandarts zonder dat ik klachten heb. En soms is er dan toch iets niet helemaal in de haak terwijl ik nergens last van had.

Daarnaast zit heb ik meerdere boeken in de kast staan die het belang van preventieve tandheelkundige zorg benadrukken. Dus mocht je evidence based bevestiging zoeken waarom preventie van ziekte belangrijk is (voorkomen is immers beter dan genezen) kan je de volgende literatuur raadplegen:
- manual of equine dentistry door Tom Allen
- oral health in equidae door Dale Jeffrey
- equine dentistry and maxillofacial surgery door Easly, Dixon en du Toit
Er zijn vast ook genoeg online artikelen te vinden met interessante informatie.

Mocht je het interessant vinden, deze boeken zijn in te zien bij mijn stand op de komende equiday in Ermelo 8 april en ik heb ook enkele schedels mee zodat je eea zelf kan zien en voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 23:07 



 
Profiel   

Celebi schreef
Ik moet zeggen dat ik ook niet zo goed meer weet wat ik moet doen qua tandarts. Mijn paard kon vorige keer een week niet fatsoenlijk eten en maakte alleen maar proppen. Zo zielig. Was nog wel een dierenarts die zei expres weinig te veranderen/vijlen en die het geleidelijk wilde doen. De dierenarts daarvoor deed maar wat naar mijn idee. Moest mijn paard zijn hoofd zelf omhoog houden op mijn schouder 3 kwartier lang (rip rug) en was lukraak aan het vijlen zonder te kijken in de mond. Ben nu mijn derde afspraak aan het uitstellen onder het mom van 20 jaar prima kunnen kauwen met een mond vol scheve tanden zonder gebitscontroles en nu elke keer problemen na de tandarts. Misschien heeft het gewoon niet echt meer een goede functie om het voor hem nu nog te doen. Het komt in ieder geval regelmatig voor als ik het zo lees hier..


Het is belangrijk dat er iemand bij komt die de juiste aanpak heeft voor het oudere paard. Zonder te kijken en te voelen kan je echt niets zeggen over het gebit.
Je kan eens kijken op de website van de nvvgp. Dat is een vereniging die opleidingen en nascholing aanbiedt aan dierenartsen en gebitsverzorgers. Daar wordt veel aandacht besteed aan de balans in de mond en worden niet alleen scherpe puntjes gevijld. Op hij website staat een lijst met tandartsen. Omdat iedereen een set vijlen kan kopen is het lastig om te selecteren op kwaliteit. Maar je kan altijd contact zoeken met de vereniging om ervaringen en tips te vragen als je een paard hebt met specifieke problematiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 23:11 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Kuggur schreef
Meh. Er waren géén symptomen vóór de behandeling, en wél erna.
Ik geloof niet zo in de preventieve werking van zien/ behandelen van jonge gezonde paarden. Ik zou daar op zijn minst wat solide wetenschappelijk goed doortimmerde info van willen zien.


Ik was er bij dit paard niet bij, dus ik weet niet wat er gebeurd is of misschien mis is gegaan.
Maar preventieve zorg lijkt mij altijd redelijk belangrijk. Ik zie zo vaak paarden die geen klachten hebben volgens de eigenaar met vreselijke gebitten.
Er gaan vaak genoeg dingen mis met het wisselen, waardoor er op latere leeftijd enorme problemen ontstaan.

In dit geval lijkt het paard er (tijdelijk) slechter van geworden, maar er kunnen altijd dingen zijn waar wij geen weet van hebben. Daarom laat ik eigenaren altijd meekijken en voelen als ze dat willen. En een enkeling heeft er er iets moeilijk mee en eet iets lastig in het begin. Dat kan nou eenmaal gebeuren en is niet per definitie slecht. Belangrijk is om even te weten waarom dit zo is, en eventueel het paard te ondersteunen indien nodig.

Heb het zelf niet aan de hand gehad dat een paard na behandeling niet eet. Wel dat ze een propje draaien. Is na enkele dagen helemaal over. En ik zie dit zelf alleen na meer ingrijpende behandelingen.

Maar nogmaals, ik was er niet bij, dus kan er niet volledig over oordelen.
Wel vind ik preventieve zorg enorm belangrijk. Het voorkomt gewoon een hoop leed en soms zelfs het verlies van elementen.


Ja helemaal mee eens! Ze is netjes gewisseld maar als niemand hier na had gekeken had ik dit niet kunnen weten.
Ook eet ze al een stuk beter zoals ik net zei, dus het zal vast even gevoelig geweest zijn. Ik weet zelf niet of dit goed of slecht is ik ben geen tandarts ;) maar ga er vanuit dat het goed is. Alleen maar postieve verhalen over haar gehoord en zelf ook meegevoelt en gekeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 23:14 



 
Profiel   

Fijn dat het beter gaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 23:20 



 
Profiel   

Tsja, een paardentandarts die vind dat álle paarden regelmatig naar de tandarts moeten. Verassend.
De vergelijking met de tandarts voor mensen is absurd. En gezien je expertise zou ik je niet hoeven uit te leggen waarom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 00:56 



 
Profiel   

Het zegt niet zoveel welke naam of titel iemand heeft die het doet. Vroeger deed de veearts het en die keken amper en haalde even flink de rasp erover en klaar was het.

Heb een paar keer mee gedaan met stalgenoten omdat er iemand kwam met een goede naam. 2x daarna een andere tandarts laten komen omdat een paard last had en dan bleek het toch niet zo goed gedaan te zijn.
Ook veeartsen erbij gehad die de gebits opleiding in Amerika hadden gedaan, maar best ruw werkte en ook 2 paarden daarna flink last hadden.

Bij het trekken van tanden en of kiezen wil ik wel dat er goed verdoofd kan worden.

Als een paard na een behandeling propt kan het verschillende oorzaken hebben. Of het gebit was toch niet zo netjes en er is veel gecorrigeerd en paard moet wennen.
Of het paard heeft last van de kaak door de klem of te ruw werken. En het kan ook wondjes hebben die gevoelig zijn.
Of het is geen goede behandeling geweest. Dat kan altijd en bij elk soort, type gebitsverzorger of tandarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 01:23 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Meh. Er waren géén symptomen vóór de behandeling, en wél erna.
Ik geloof niet zo in de preventieve werking van zien/ behandelen van jonge gezonde paarden. Ik zou daar op zijn minst wat solide wetenschappelijk goed doortimmerde info van willen zien.


Mijn driejarige had een dop die was blijven zitten en daardoor een ontsteking in haar mond. Aan de buitenkant was niets te zien, paard at als een bootwerker, stonk niet uit haar mond, was vrolijk etc.
Zonder preventieve controle had dit langer doorgewoekerd dan nodig.


Dat ze na een behandeling slecht kunnen eten is wel bijzonder!

Fijn dat ze nu weer goed eet, ts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 08:12 



 
Profiel   

Preventieve zorg is zeker heel belangrijk. Als je de problemen bij je paard merkt, als mensen dat al merken, ben je veelte laat en is het in sommige gevallen onomkeerbaar. Hoeveel paarden niet met enorme haken en kapotte wangen nog prima presteren, of iig de eigenaar er niets van merkt. Een paard is een vluchtdier. Als die iets laat zien, zeker qua gebit, is het al te ver.

Voor mij valt jaarlijkse gebitscontrole er gewoon bij. Net als de hoefsmid elke 7 weken ook al loopt ze nog goed, osteo elke x maanden ondanks dat ze prima presteerde en nog niet enorm vast zit, en een jaarlijkse enting ondanks dat ze nooit tetanus of influenza heeft gehad.

Maar goed dat is ieders eigen keuze. Als je paard standaard na smid, gebit controle, osteo etc echt slecht is voor langere tijd, dan zou ik een ander proberen of het wellicht minder vaak doen. Al kan in geval van zulke bijwerkingen ook betekenen dat 't juist hoog nodig was, de verandering te groot was, en het wellicht vaker moet. Ook dat verschilt per geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 08:15 



 
Profiel   

Des_sie schreef
Net even gekeken ze eet al weer wat beter geloof ik.
Ik heb ooit een tandarts gehad die dit deed met domosedan gel. Wel bij mn vorige pony.
Maar die werd absoluut niet rustig en sprong alle kanten op waardoor de behandeling niet goed kon worden gedaan dus vandaar dat ik nu voor sedatie heb gekozen.


Dan is er niet goed gesedeerd. Het moet echt onder de tong. Ook eerst even het speeksel eruit vegen enzovoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 08:39 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Tsja, een paardentandarts die vind dat álle paarden regelmatig naar de tandarts moeten. Verassend.
De vergelijking met de tandarts voor mensen is absurd. En gezien je expertise zou ik je niet hoeven uit te leggen waarom.


In elk geval moet je jaarlijks checken hoe het ervoor staat.

Vrijwel alle paarden moeten jaarlijks gevijld worden op haken. Een enkeling misschien iets langer er tussen

Dus de vergelijking met humane tandarts gaat wel op. En zoals je gebitsverzorgers hebt zijn er ook mondhygiënisten voor de eenvoudige behandelingen.

Ik trek ook geen kiezen dan verwijs ik door maar niet elk paard heeft jaarlijks een kaakchirurg nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 08:42 



 
Profiel   

Tsja, als jullie het zeggen zal het wel zo zijn.
Ik vraag me dan persoonlijk af of er dan wellicht fundamenteel iets niet in orde is met bijvoorbeeld het dieet van het gemiddelde nederlandse paard.
En als ik hier op bokt zie wat mensen aan krachtvoer muesli slobber etc in hun dieren schuiven is dat misschien een interessante hypothese (maar niet meer dan dat).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 09:47 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Celebi schreef
Ik moet zeggen dat ik ook niet zo goed meer weet wat ik moet doen qua tandarts. Mijn paard kon vorige keer een week niet fatsoenlijk eten en maakte alleen maar proppen. Zo zielig. Was nog wel een dierenarts die zei expres weinig te veranderen/vijlen en die het geleidelijk wilde doen. De dierenarts daarvoor deed maar wat naar mijn idee. Moest mijn paard zijn hoofd zelf omhoog houden op mijn schouder 3 kwartier lang (rip rug) en was lukraak aan het vijlen zonder te kijken in de mond. Ben nu mijn derde afspraak aan het uitstellen onder het mom van 20 jaar prima kunnen kauwen met een mond vol scheve tanden zonder gebitscontroles en nu elke keer problemen na de tandarts. Misschien heeft het gewoon niet echt meer een goede functie om het voor hem nu nog te doen. Het komt in ieder geval regelmatig voor als ik het zo lees hier..


Het is belangrijk dat er iemand bij komt die de juiste aanpak heeft voor het oudere paard. Zonder te kijken en te voelen kan je echt niets zeggen over het gebit.
Je kan eens kijken op de website van de nvvgp. Dat is een vereniging die opleidingen en nascholing aanbiedt aan dierenartsen en gebitsverzorgers. Daar wordt veel aandacht besteed aan de balans in de mond en worden niet alleen scherpe puntjes gevijld. Op hij website staat een lijst met tandartsen. Omdat iedereen een set vijlen kan kopen is het lastig om te selecteren op kwaliteit. Maar je kan altijd contact zoeken met de vereniging om ervaringen en tips te vragen als je een paard hebt met specifieke problematiek.


Dank voor de tip, gelijk even gekeken en beide dierartsen staan op de lijst. Had ook echt het idee dat mijn 2e dierenarts echt kundig werk deed, maar alsnog een hele week proppen gemaakt van het ruwvoer. De eerste was gewoon prutswerk, dat was duidelijk. Misschien gewoon net een rotte appel van die kliniek die verder niet zo goed wist hoe het echt moest. Maar toch frappant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 10:21 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Tsja, als jullie het zeggen zal het wel zo zijn.
Ik vraag me dan persoonlijk af of er dan wellicht fundamenteel iets niet in orde is met bijvoorbeeld het dieet van het gemiddelde nederlandse paard.
En als ik hier op bokt zie wat mensen aan krachtvoer muesli slobber etc in hun dieren schuiven is dat misschien een interessante hypothese (maar niet meer dan dat).


In het wild komen gebitsproblemen wel degelijk voor. Dan verhongert een paard uiteindelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 12:11 



 
Profiel   

Ik zeg niet dat gebitsproblemen in het wild niet voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 12:14 



 
Profiel   

Het is toch gewoon een stukje preventie? Als je problemen ziet is het vaak al ver heen en is de behandeling misschien wel ingrijpender.

Het is ook niet zo dat er jaarlijks,of tweejaarlijks, heel veel gedaan wordt. Goed is natuurlijk gewoon goed, dan hoeft er niet veel gevijld te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 12:14 



 
Profiel   

En gezien mijn punt duidelijk niet begrepen wordt, ter verduidelijking; Het gaat mij om overdiagnostisering en overbehandelijng. Het met de beste bedoelingen toebrengen van schade. En ik heb voorbeelden gezien van ingrijpende tandarts behandelingen die absoluut onnodig waren.

Als je een symptoomloos paard diagnosticeert met een probleem en dat vervolgens behandelt, kán het zijn dat je een goede preventieve handeling hebt uitgevoerd, maar het is óók niet onwaarschijnlijk dat de gebitsafwijking die gevonden is nooit een probleem zou zijn geworden. De behandelig kán zelf voor problemen zorgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 12:19 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Dan is er niet goed gesedeerd. Het moet echt onder de tong. Ook eerst even het speeksel eruit vegen enzovoort.


Een paard kan altijd niet reageren op sedatie, ook gespoten niet.

Heb het gehad met inslapen. Veearts kwam niet in de buurt. We kregen het erin, hij was echt heel suf, maar toen de veearts de volgende spuit wilde zetten, werd hij weer "wakker".

Onze shet reageerde ook niet op sedatie. Van alles geprobeerd, bijspuiten, met rust laten etc etc. Ik wist zijn gewicht en hij had altijd meer nodig. Bleef dan iets te wakker, zakte daarna weg en duurde ook lang voor hij weer er echt was.

Dit is met meerdere veeartsen en heb het altijd goed aangegeven.

Op de gel reageerde hij totaal niet. Hij leek iets te reageren en zijn pipi kwam eruit, maar dat was het wel.

Hier een foto van een mini. Hier 22 jr en altijd veulens gehad. Altijd op de wei gestaan en wat bijgevoerd volgens zeggen. Nooit gebits behandelingen gehad, maar dus wel veel veulens groot gebracht.
Kwam bij ons en zag gelijk dat ze niet goed kon kauwen. Zo kan het er dus uitzien als mensen er niks aan doen en geen signalen oppikken en pony doodbraaf door blijft gaan.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 12:29 



 
Profiel   

Kuggur schreef
En gezien mijn punt duidelijk niet begrepen wordt, ter verduidelijking; Het gaat mij om overdiagnostisering en overbehandelijng. Het met de beste bedoelingen toebrengen van schade. En ik heb voorbeelden gezien van ingrijpende tandarts behandelingen die absoluut onnodig waren.

Als je een symptoomloos paard diagnosticeert met een probleem en dat vervolgens behandelt, kán het zijn dat je een goede preventieve handeling hebt uitgevoerd, maar het is óók niet onwaarschijnlijk dat de gebitsafwijking die gevonden is nooit een probleem zou zijn geworden. De behandelig kán zelf voor problemen zorgen...



Ben met je eens dat er vaak overbehandeld wordt. Elke drie millimeter die je eraf slijpt is een jaar weghalen uit de toekomst, aangezien kiezen een beperkte lengte hebben.

90% heeft alleen maar glazuur punten, haken. Dan is het slijpen van het kauwoppervlak niet nodig en zelfs onwenselijk.

Echter de meeste gebitsproblemen zie je niet aan de buitenkant, pas als het heel ernstig is zie je wat bijv proppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 13:36 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Des_sie schreef
Net even gekeken ze eet al weer wat beter geloof ik.
Ik heb ooit een tandarts gehad die dit deed met domosedan gel. Wel bij mn vorige pony.
Maar die werd absoluut niet rustig en sprong alle kanten op waardoor de behandeling niet goed kon worden gedaan dus vandaar dat ik nu voor sedatie heb gekozen.


Dan is er niet goed gesedeerd. Het moet echt onder de tong. Ook eerst even het speeksel eruit vegen enzovoort.

Dit werkt echt niet bij elk paard hoor. Mijne sedeer je niet domosedan gel krijg je daar niet suf mee :n

Gewone sedatie in bloed ook lang altijd niet. Ene keer lukt het aardig. Andere keer blijft die gewoon wakker en waaks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 13:38 



 
Profiel   

Alle stress moet vermeden worden tijdens het sederen anders werkt het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 15:58 



 
Profiel   

Kuggur schreef
En gezien mijn punt duidelijk niet begrepen wordt, ter verduidelijking; Het gaat mij om overdiagnostisering en overbehandelijng. Het met de beste bedoelingen toebrengen van schade. En ik heb voorbeelden gezien van ingrijpende tandarts behandelingen die absoluut onnodig waren.

Als je een symptoomloos paard diagnosticeert met een probleem en dat vervolgens behandelt, kán het zijn dat je een goede preventieve handeling hebt uitgevoerd, maar het is óók niet onwaarschijnlijk dat de gebitsafwijking die gevonden is nooit een probleem zou zijn geworden. De behandelig kán zelf voor problemen zorgen...


Als je een goede tandarts hebt dan heb je waarschijnlijk een goede preventieve behandeling uitgevoerd.
Want dat een paard elk jaar nagekeken moet worden ben ik het helemaal mee eens. En bij de meeste worden er jaarlijks ook wel wat kleine puntjes weg gehaald of oplopende/aflopende voorste kiezen/achterste kiezen gevijld. Dit om erger te voorkomen, zoals de foto die ik in dit topic ergens zag. Maar ik heb in al die jaren dat ik elk jaar 25 paarden bij de tandarts zie er nog niet eentje gezien die na de behandeling slechter eet, ook niet in de eerste dagen. Wat ik wel weet is dat er heel veel slechte gebitsverzorgers en dierenartsen die ook tanden doen rondlopen en ik ben het met je eens dat bij deze mensen de behandeling voor problemen kan zorgen die er anders misschien niet waren. Zelf ook lang gedacht dat ik een goede tandarts had tot we 15 geleden noodgedwongen aan een andere moesten toen was het duidelijk dat dat dus niet zo was. Ook al een paar keer bij een cursus gebitsverzorging voor dierenartsen geweest en die moeten echt nog heel veel leren op tandengebied als ze van school komen, zelfs hoe ze een vijl vast moeten houden heb ik voorbij zien komen. Dus de gemiddelde dierenarts komt niet aan mijn paard, heb al genoeg ellende gehad met het gebit van mijn vorige door een slechte tandarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 18:41 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Alle stress moet vermeden worden tijdens het sederen anders werkt het niet.


Dat kan niet altijd, want als een veearts of tandarts komt is het al redelijk ongewoon voor paarden.

Onze shet was echt de meeste makkelijke, braven en nuchtere pony. Die liet zich verder ook goed onderzoeken en aanraken etc.

Met de gel heb ik het zelf gegeven en ook toen werkte het gewoonweg niet. Hij zakt pas weg als de behandeling klaar is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 00:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen