Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tandarts vandaag geweest, nu proppen

 
Profiel   

Hallo,

Vanmiddag is mijn 3 jarige merrie na de tandarts geweest. Ze had wat haakjes en haar kiezen stonden iets na binnen waardoor dit wat bijgeveilt is. Veder had ze een goed gebit!
Nou heeft ze natuurlijk een paar uren zonder eten gestaan en heeft ze net voor het eerst hooi gekregen.
Maar nu kauwt ze even op het hooi en spuugt ze het weer uit.
Wie weet hoe dit kan? Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes Ilona
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 18:08 



 
Profiel   

Tanden kunnen even wat gevoeliger zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 18:10 



 
Profiel   

Ja, hier heb ik dezelfde ervaring. Duurt bij mijn paard wel twee weken voordat hij weer helemaal goed eet. In die tijd geef ik hem seniores priores bij, zodat hij wel z'n voeding krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 18:13 



 
Profiel   

Mijn paarden hebben dat ook altijd de eerste en soms tweede dag. Daarna eten ze weer normaal. De tanden en kiezen zijn dan nog erg gevoelig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 18:46 



 
Profiel   

Een driejarige zonder gebitsproblemen naar de tandarts? Die vijlt de boel vervolgens "recht", en daarna spuugt ze haar hooi uit...
Gevalletje "if it isn't broken, don't fix it" vermoed ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:07 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Een driejarige zonder gebitsproblemen naar de tandarts? Die vijlt de boel vervolgens "recht", en daarna spuugt ze haar hooi uit...
Gevalletje "if it isn't broken, don't fix it" vermoed ik.


Het perse. Problemen kunnen altijd bestaan. Ik heb met enige regelmaat casussen waar de dieren nu goed eten, maar flinke haken of hoogteverschillen in het gebit hebben. Dan is het een beetje werk om dat beter te krijgen en moeten ze even wennen. Dan wil het nog wel eens dat ze een paar dagen een propje maken, maar dat moet daarna over zijn.
Heeft de dierenarts hier iets over gezegd?

Is er met of zonder sedatie gewerkt en heeft ze een mondklem in gehad? Afhankelijk van hoe het aangepakt is kan ze wat last van de kauwspieren hebben bijvoorbeeld.


Het is van groot belang dat paarden op jonge leeftijd al gezien worden, om problemen in de toekomst te kunnen voorkomen. Maar als je je zorgen maakt zou ik de behandelend arts even bellen.


Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 01-03-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:11 



 
Profiel   

Het kan zijn dat ze last heeft van haar kaak door de klem, of dat ze gewoon even door moet krijgen hoe haar gebit nu werkt. Als het zo blijft, even aan de tandarts advies vragen hoe of wat verstandig is.. ik heb wel eens gehoord van een paard dat door de klem een spier had verrekt, die moest even een paar dagen op pijnstillers zodat hij weer normaal ging kauwen en toen was dat ook weer over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:12 



 
Profiel   

Ik vind dat mijn paarden gewoon 1x per jaar nagekeken moeten worden. Ookal laat ze niet zien dat ze ergens last van heeft, ik kan er zelf niet inkijken. Ze had enkel wat haakjes en kan me niet voorstellen dat het kwaad kan dat die weggehaald zijn. Ze zal er wel even aan moeten wennen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:15 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Kuggur schreef
Een driejarige zonder gebitsproblemen naar de tandarts? Die vijlt de boel vervolgens "recht", en daarna spuugt ze haar hooi uit...
Gevalletje "if it isn't broken, don't fix it" vermoed ik.


Het perse. Problemen kunnen altijd bestaan. Ik heb met enige regelmaat casussen waar de dieren nu goed eten, maar flinke haken of hoogteverschillen in het gebit hebben. Dan is het een beetje werk om dat beter te krijgen en moeten ze even wennen. Dan wil het nog wel eens dat ze een paar dagen een propje maken, maar dat moet daarna over zijn.
Heeft de dierenarts hier iets over gezegd?

Is er met of zonder sedatie gewerkt en heeft ze een mondklem in gehad? Afhankelijk van hoe het aangepakt is kan ze wat last van de kauwspieren hebben bijvoorbeeld.


Het is van groot belang dat paarden op jonge leeftijd al gezien worden, om problemen in de toekomst te kunnen voorkomen. Maar als je je zorgen maakt zou ik de behandelend arts even bellen.



Ja met sedatie en mondklem inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:17 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten zijn uit het topic verwijderd vanwege storend offtopic


Ontopic.
Kijk het even een paar dagen aan.
Het kan eerst allemaal nog wat gevoelig zijn.
Als het over een paar dagen nog niet over is zou ik contact opnemen met de tandarts.


Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 01-03-23 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:18 



 
Profiel   

Is ze behandeld door een erkende DA die ook tandarts is of een gebitsverzorger?
Soms kost het idd een paar dagen vanwege gevoeligheid. Houdt het langer aan dan kan het een verstoorde maalfunctie door te glad afgeslepen kiezen zijn of evt een trauma van het tongbeen door te lang/wijd de mondklem op te hebben gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:19 



 
Profiel   

Is normaal hoor.
Mijne eten ook 2 dagen wat lastiger,en vreten daarna weer als een bootwerker.
En als je het niet vertrouwd gewoon even bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:20 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Is ze behandeld door een erkende DA die ook tandarts is of een gebitsverzorger?
Soms kost het idd een paar dagen vanwege gevoeligheid. Houdt het langer aan dan kan het een verstoorde maalfunctie door te glad afgeslepen kiezen zijn of evt een trauma van het tongbeen door te lang/wijd de mondklem op te hebben gehad.



Ja een erkende DA die ook tandarts is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:21 



 
Profiel   

Oke gevijld en naar :)) zo kan die wel weer

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:22 



 
Profiel   

Des_sie schreef
Ik vind dat mijn paarden gewoon 1x per jaar nagekeken moeten worden. Ookal laat ze niet zien dat ze ergens last van heeft, ik kan er zelf niet inkijken. Ze had enkel wat haakjes en kan me niet voorstellen dat het kwaad kan dat die weggehaald zijn. Ze zal er wel even aan moeten wennen


Jammer dat bokt toch geen “like” knop heeft, maar ik ben het helemaal met je eens!
T kan goed dat ze wat veel spanning op de spieren heeft gehad. Even in de gaten houden dat ze wel wat eet vanavond en vannacht en bij twijfel morgen even informeren bij de persoon die haar behandeld heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:22 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Kuggur schreef
Een driejarige zonder gebitsproblemen naar de tandarts? Die vijlt de boel vervolgens "recht", en daarna spuugt ze haar hooi uit...
Gevalletje "if it isn't broken, don't fix it" vermoed ik.


Het perse. Problemen kunnen altijd bestaan. Ik heb met enige regelmaat casussen waar de dieren nu goed eten, maar flinke haken of hoogteverschillen in het gebit hebben. Dan is het een beetje werk om dat beter te krijgen en moeten ze even wennen. Dan wil het nog wel eens dat ze een paar dagen een propje maken, maar dat moet daarna over zijn.
Heeft de dierenarts hier iets over gezegd?

Is er met of zonder sedatie gewerkt en heeft ze een mondklem in gehad? Afhankelijk van hoe het aangepakt is kan ze wat last van de kauwspieren hebben bijvoorbeeld.


Het is van groot belang dat paarden op jonge leeftijd al gezien worden, om problemen in de toekomst te kunnen voorkomen. Maar als je je zorgen maakt zou ik de behandelend arts even bellen.

Meh. Er waren géén symptomen vóór de behandeling, en wél erna.
Ik geloof niet zo in de preventieve werking van zien/ behandelen van jonge gezonde paarden. Ik zou daar op zijn minst wat solide wetenschappelijk goed doortimmerde info van willen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:32 



 
Profiel   

ik vind het niet normaal hoor dat ze na behandeling niet goed kunnen kauwen.
dan is er iets niet goed gegaan.
heb het zelf 1x mee gemaakt en toen was er teveel gevijld en waren de kiezen te glad.
ik zou echt even contact opnemen met de arts die geweest is en daar de vraag stellen hoe dit kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:42 



 
Profiel   

Klinkt als te glad geveild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:43 



 
Profiel   

Ik zal haar even in de gaten houden, straks wat slobber geven. Als het morgen ochtend niet beter is zal ik even bellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:51 



 
Profiel   

ja kan net zijn dat er teveel gecorrigeerd is en dat dat dwars zit.
hoop dat het morgen opknapt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 20:00 



 
Profiel   

Gewoon even een dag of wat afwachten. Sedatie gehad dus misschien nog wat duf, misschien paar kleine wondjes in het mondslijmvlies. Ik liet ze ook vanaf 3,4 jaar controleren. Doppen blijven soms zitten, wolfstandjes enz. Goed dat je dit doet, vraag de volgende keer of je voor en na behandeling zelf mag voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 20:01 



 
Profiel   

Ik zou het even aankijken. Hopelijk is het met een paar dagen beter.

Oh en hier ook een heel onaangenaam mens trouwens. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 20:02 



 
Profiel   

Mijn merrie gooit de eerste paar uren na de tandarts ook vaak dr hooi er weer uit. Ook de laatste keer toen er niet veel is gedaan. Ik geef ze dezelfde dag standaard wat ruwvoer vervanger voor de zekerheid, maar vaak is het de volgende dag al stukken beter op eventueel een enkele prop na. Mijn TA zegt dat het kan gebeuren, maar dat het echt binnen enkele dagen wel weg moet zijn, anders is er mogelijk meer aan de hand en komt ie weer langs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 20:09 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Een driejarige zonder gebitsproblemen naar de tandarts? Die vijlt de boel vervolgens "recht", en daarna spuugt ze haar hooi uit...
Gevalletje "if it isn't broken, don't fix it" vermoed ik.

Inderdaad

Net als met bekappen mag een paard na de behandeling niet slechter eten dan ervoor. En correcties moet je geleidelijk doorvoeren niet in één keer.

Proppen maken na de behandeling is 9 van de tien keer omdat het kauw oppervlak onnodig afgeslepen is en te glad is gemaakt. Is nergens voor nodig.

Door dit soort gedonder ben ik uiteindelijk zelf de opleiding gaan doen :+ nu weet ik tenminste zeker dat het goed gaat.

Elke twee minuten het hoofd naar beneden en de mond sluiten. Een paard moet niet een opgerekt kaakgewricht aan de behandeling overhouden. Allemaal niet nodig. Laat je niks wijsmaken.

Dat een dierenarts per se beter is dan een gebitsverzorger is ook niet waar. Beide kunnen lid worden van de nvvgp.
Tot nu toe zijn alle gebitten die te glad gevijld zijn waar ik bijgehaald werd het werk geweest van dierenartsen.

Je hebt goede dierenartsen en goede gebitsverzorgers en slechte in beide categorieën. Zelfs certificering zegt helemaal niets helaas.

Gebitsverzorgers kunnen prima sederen met domosedan-gel, wat een eigenaar ook gewoon mag ophalen en toedienen als een paard geschoren moet worden bijv. Dus ook een gebitsverzorger kan elektrisch werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 20:13 



 
Profiel   

Net even gekeken ze eet al weer wat beter geloof ik.
Ik heb ooit een tandarts gehad die dit deed met domosedan gel. Wel bij mn vorige pony.
Maar die werd absoluut niet rustig en sprong alle kanten op waardoor de behandeling niet goed kon worden gedaan dus vandaar dat ik nu voor sedatie heb gekozen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 20:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen