Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Tandarts vandaag geweest, nu proppen

 
Profiel   

Bij een enkeling (tot nu toe twee keer moeten doen). Laat ik de eigenaar voordat ik in beeld kom sederen met wat gel. Dan zijn de scherpe randjes eraf en spuit ik daarna bij.
Het heeft geen zin om eerst paniek te maken en dan nog te gaan spuiten. Het helpt dan niet goed, je hebt veel meer nodig, de recovery is langer en je hebt dus alsnog een paard over zijn toeter. En dat is nou precies wat je met sedatie wil voorkomen. Dat iets een stressvolle ervaring is.

TS, paardje weer helemaal opgeknapt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 19:20 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Bij een enkeling (tot nu toe twee keer moeten doen). Laat ik de eigenaar voordat ik in beeld kom sederen met wat gel. Dan zijn de scherpe randjes eraf en spuit ik daarna bij.
Het heeft geen zin om eerst paniek te maken en dan nog te gaan spuiten. Het helpt dan niet goed, je hebt veel meer nodig, de recovery is langer en je hebt dus alsnog een paard over zijn toeter. En dat is nou precies wat je met sedatie wil voorkomen. Dat iets een stressvolle ervaring is.

TS, paardje weer helemaal opgeknapt?


Sommige paarden reageren echt heel heftig op veeartsen.

Onze hengst toen was gesedeerd, maar werd weer "wakker" toen de veearts verder wilde gaan. Die deed echt enorm zijn best, was de rust zelf, maar het was een super gevoelig paard.

De shet zelfde een beetje. Je kon sederen en ook iets erbij doen, maar zakte pas echt weg als de veearts uit de buurt was. Had daarna dan ook een langere nasleep.

Mijn oude merrie was 29 en liep weg van veeartsen, maar liet zich als je haar vast had wel behandelen. Bij inslapen is het echt een naar gevecht geweest. Hebben er al meer laten inslapen en het lag echt niet aan de veearts. Sommige paarden reageren nou eenmaal heftig. Wij zelf hadden het bij haar wel verwacht, maar je denkt toch, 29 ze is op, het zal wel meevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 13:37 



 
Profiel   

Kuggur schreef
En gezien mijn punt duidelijk niet begrepen wordt, ter verduidelijking; Het gaat mij om overdiagnostisering en overbehandelijng. Het met de beste bedoelingen toebrengen van schade. En ik heb voorbeelden gezien van ingrijpende tandarts behandelingen die absoluut onnodig waren.

Als je een symptoomloos paard diagnosticeert met een probleem en dat vervolgens behandelt, kán het zijn dat je een goede preventieve handeling hebt uitgevoerd, maar het is óók niet onwaarschijnlijk dat de gebitsafwijking die gevonden is nooit een probleem zou zijn geworden. De behandelig kán zelf voor problemen zorgen...


7 jarige merens was goed gekeurd. Dierenarts toen hij hoorde dat we hem gingen kopen, bood aan om "even" te vijlen want was nodig. Wij leken, ok. Later kwam bij ons in de buurt een beroemde tandarts die beiden paarden bekeek. Voor Polie toen 17 jaar, de 1ste keer dat er een tandarts eventueel wat zou doen, alleen nog maar gekeken en goed bevonden.
. Groot enthousiasme, niets aan doen.

Toen onze Chico.......doodse stilte.........,,geschokt gezicht........veel en veels te glad gevijld vertelde de tandarts........zou nooit meer goed komen..... Chico kreeg na paar maanden een fatale gaskoliek........ |(

Ik ben nog steeds een leek. Maar als ik dit lees van Kuggur wilde ik dat ik deze eerder had gezien. Bezint voor ge begint...en gooi zijn opmerking niet gelijk als not done naast je neer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 13:50 



 
Profiel   

Kuggur schreef
En gezien mijn punt duidelijk niet begrepen wordt, ter verduidelijking; Het gaat mij om overdiagnostisering en overbehandelijng. Het met de beste bedoelingen toebrengen van schade. En ik heb voorbeelden gezien van ingrijpende tandarts behandelingen die absoluut onnodig waren.

Als je een symptoomloos paard diagnosticeert met een probleem en dat vervolgens behandelt, kán het zijn dat je een goede preventieve handeling hebt uitgevoerd, maar het is óók niet onwaarschijnlijk dat de gebitsafwijking die gevonden is nooit een probleem zou zijn geworden. De behandelig kán zelf voor problemen zorgen...


Dat had ik niet uit je eerdere post opgemaakt :)

Jaarlijkse of tweejaarlijkse controle is dan niet zo zeer het probleem maar jaarlijks veel corrigeren bij een paard zonder problemen wel.
Daar ben ik het wel mee eens :j
Ik ben altijd blij als ze nagenoeg niets hoeft te doen aan het gebit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 14:39 



 
Profiel   

Ja ze is weer helemaal opgeknapt hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 18:23 



 
Profiel   

Fijn :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 19:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen