Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

West nijl enting bij drachtige merrie

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Bij ons op stal komt as woensdag de dierenarts een aantal paarden enten voor west nijl.

Nu heb ik dit nog nooit met mijn merrie gedaan maar overweeg het nu wel te doen. Ze is echter 8,5 maand drachtig. Heeft er iemand ervaring met het enten met westnijl bij drachtige merries?

Ik ben heel erg bang of dat wel goed gaat met het veulen en ik wellicht volgend jaar beter kan starten?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 16:26 



 
Profiel   

De ervaringen met de enting zijn volgens mij heel verschillend.
Ik heb de mijne vorige jaar voor het eerst laten enten en ze hebben er alle 3 geen last van gehad. Vooraf heb ik veel info gezocht en er waren ook mensen met heel andere verhalen.

Persoonlijk zou ik mijn hoogdrachtige merrie niet laten enten en volgend jaar starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 16:36 



 
Profiel   

Ik zou het je dierenarts vragen. Je drachtige merrie moet sowieso geënt worden zodat ze alvast de antistoffen kan doorgeven aan het veulen. Succes met de bevalling!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 16:49 



 
Profiel   

Zou het ook aan je dierenarts vragen. Ik ben eigenlijk benieuwd of er al veel geënt wordt tegen het West Nijl virus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 20:20 



 
Profiel   

Ik lees hier dat het geen probleem is bij dracht:

De minimale leeftijd voor vaccinatie is 6 maanden. Het vaccin is alleen voor gezonde dieren en kan tijdens dracht en lactatie worden gebruikt. Als een drachtige merrie 5 à 6 weken voor het eind van de dracht wordt gevaccineerd, kan dat voor het veulen passieve immuniteit gedurende maximaal 4 maanden betekenen.
https://www.paardendokters.nl/west-nile-virus

Vorig jaar heb ik hier voor het eerst laten enten. Van te voren heb ik geïnformeerd en volgens de dierenarts waren de bijwerkingen nog minder als bij de Influenza inenting. Hier had ook geen enkel paard last
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 20:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen