Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Manege paard ligt vaak in stal

 
Profiel   

Ik was laatst op de manege en ik zou vrijrijden op Wido, het paard van de manege waar ik rij. Toen ik naar zijn stal liep zag ik hem liggend op de grond en hij zag er niet zo goed uit. Hij lag met zij hoofd op de grond en hij liet opeens een enorme scheet. Hij wou ook niet opstaan, zelfs niet toen ik hem snoepjes aanbood. We waren allemaal heel erg bang dat er iets mis was met hem dus heb ik een instructrice geroepen. Ze zag dat hij diaree had en hij wou nog steeds niet opstaan. Toen pakte ze een zweepje en toen stond hij wel op. Uiteindelijk ging ik op een andere pony rijden. Gisteren lag hij ook in zijn stal, wat me raar lijkt, dit doet hij vaker.

Weet iemand waarom hij dit zou kunnen doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 09:33 



 
Profiel   

Klinkt als koliek ( dus buikpijn). Daar zou een dierenarts naar moeten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 09:35 



 
Profiel   

Kan van alles zijn.

Een paard dat graag liggend uitrust en zich weinig aantrekt van mensen,

Maar ook een paard dat ziek is, bijvoorbeeld de hierboven genoemde koliek.

Je kunt het beste gewoon even aan de manege-eigenaar vragen of dit paard vaker ligt. En waarom hij dat doet.


Het kan inderdaad een probleem zijn, het kan ook geen probleem zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 09:40 



 
Profiel   

mijn paarden sliepen graag zo, bijna elke nacht, ook buiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 10:21 



 
Profiel   

In je profiel staat dat jij daar stalmedewerker op de manege bent.
Kun je dan niet achterhalen via je collega's of zo hoe het gaat met het paard?
Gewoon toevallig dat hij lag te slapen, of was er iets met hem aan de hand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 10:34 



 
Profiel   

mika11 schreef
In je profiel staat dat jij daar stalmedewerker op de manege bent.
Kun je dan niet achterhalen via je collega's of zo hoe het gaat met het paard?
Gewoon toevallig dat hij lag te slapen, of was er iets met hem aan de hand?


Ik heb het al een keer aan de eigenaresse gevraagd en ze zei dat Wido wel vaker in zijn stal ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 12:40 



 
Profiel   

Heb er hier zat gehad die je van de vloer moet rapen omdat ze graag lekker languit slapen en zich niet laten storen.

Hoeft niets te betekenen.
Heb ze ook die het op de paddock doen als het zonnetje schijnt en zich echt niet overeind laten helpen.. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 12:52 



 
Profiel   

Het liggen is het probleem ( hopelijk ) niet; de diarree wel! Merkwaardig dat daar niet op gereageerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 13:11 



 
Profiel   

theamazone schreef
mika11 schreef
In je profiel staat dat jij daar stalmedewerker op de manege bent.
Kun je dan niet achterhalen via je collega's of zo hoe het gaat met het paard?
Gewoon toevallig dat hij lag te slapen, of was er iets met hem aan de hand?


Ik heb het al een keer aan de eigenaresse gevraagd en ze zei dat Wido wel vaker in zijn stal ligt.


Maar wat is het probleem dan verder nog als de eigenaresse zegt dat dat paard wel vaker in stal ligt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 13:40 



 
Profiel   

ElCid schreef
Het liggen is het probleem ( hopelijk ) niet; de diarree wel! Merkwaardig dat daar niet op gereageerd wordt.

Ja precies, dat in combinatie met het liggen lijkt me toch niet in orde, paarden horen geen diarree te hebben en de meeste paarden liggen toch liever niet overdag met drukte dus ik verwacht wel koliek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 14:18 



 
Profiel   

is het echt diarree of mestvocht omdat er misschien niet droog genoeg voer gevoerd wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 16:49 



 
Profiel   

Oehlala schreef
is het echt diarree of mestvocht omdat er misschien niet droog genoeg voer gevoerd wordt?
het is echt diaree... ik heb het zelf gezien en mijn instructrice zag het ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 21:46 



 
Profiel   

theamazone schreef
het is echt diaree... ik heb het zelf gezien en mijn instructrice zag het ook


Wat krijgt het paard te eten en hoeveel?

Lijkt me toch dat hier actie moet worden ondernomen, zeker als een dier al langer veel ligt en aan de spuitpoep is.......Klinkt wel een beetje als laksheid van de eigenaar!?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 09:51 



 
Profiel   

Het kan natuurlijk ook gewoon een paard zijn dat altijd veel ligt en die toevallig net op dat moment natte mest heeft. Ts geeft te weinig informatie om hier iets over te vinden is mijn mening. Ik mag hopen dat de manege eigenaar koliek wel herkent. Uiteindelijk is het voor een manege van belang dat een paard zijn geld opbrengt door inzetbaar te zijn voor de lessen. Het lijkt me hoogstwaarschijnlijk dat ze daarom het risico gaat lopen dat het paard het loodje legt aan een onbehandelde koliek.

Ik denk dat de soep eerst even mag afkoelen voordat iedereen hem hier wil gaan eten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 10:21 



 
Profiel   

Als je een zweep nodig hebt om je paard te laten opstaan? :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 12:18 



 
Profiel   

Ik denk niet dat een manege paard die met een zweep pas opstaat, vrijwillig blijft liggen rondom mensen. Ik denk dat ts haar gevoel goed is en er zeker wel wat aan de hand kan zijn, nog weet ik niet wat ts meer kan doen dan het aankaarten, het zal zelden zijn dat een manege meer doet dan een kind laten lopen met het dier tot het ''vanzelf wel weer oplost'', in ieder geval mijn ervaringen vroeger.
Goed dat je dit opvalt ts, helaas sta je vrij hopeloos als de eigenaren er niets mee doen. Daarnaast ken ik de situatie niet en kan het prima zijn dat een paard ''vaak ligt'' maar zoals ik lees geeft mij dat een ander idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 12:30 



 
Profiel   

ElCid schreef
theamazone schreef
het is echt diaree... ik heb het zelf gezien en mijn instructrice zag het ook


Wat krijgt het paard te eten en hoeveel?

Lijkt me toch dat hier actie moet worden ondernomen, zeker als een dier al langer veel ligt en aan de spuitpoep is.......Klinkt wel een beetje als laksheid van de eigenaar!?
hij krijgt 3x per dag een medium (M) stuk kuil, 2x per dag een derde schep bix en voor de rest eet hij stro...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 08:44 



 
Profiel   

theamazone schreef
hij krijgt 3x per dag een medium (M) stuk kuil, 2x per dag een derde schep bix en voor de rest eet hij stro...


Geen idee wat een "medium" stuk is ;-) maar, de meeste kuilsoorten en stro zijn geen paardenvoer............. En als je kuil in stukken kan meten vrees ik het ergste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 09:14 



 
Profiel   

Ik denk niet dat het aan bokt is om zich hier mee te bemoeien. Ik denk dat de manegeeigenaar zelf wel weet wat een paard moet eten en of het betreffende paard graag ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 09:34 



 
Profiel   

Dan moet de vraag hier niet gesteld worden.................

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 09:54 



 
Profiel   

Ik snap zowiezo het doel niet van dit topic. Het paard is niet van ts en ts heeft verder geen invloed op hoe het paard gehouden wordt. Kortom, ts gaat niks veranderen aan de situatie van dit paard mocht dat nodig zijn. Dus eigenlijk is het een zinloos topic..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 10:03 



 
Profiel   

ElCid schreef
Dan moet de vraag hier niet gesteld worden.................

Je hoeft er niet op te antwoorden toch.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 10:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen