Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Insuline resistentie

 
Profiel   

Hoi, al een tijd heb ik het idee dat er iets niet klopt aan onze Pony. Ze is dik (van de lucht) en is ontzettend loom/flegmatiek. Beetje geprobeerd haar met voer wat pittiger te krijgen maar dat werkte ook niet echt, in die zin ze werd er eigenlijk alleen maar vervelend van. Ik ben gaan surfen op internet en kwam uit op een site over insuline resistentie en las daar tot mijn verbazing dat ook dit vaak voorkomt bij paarden die een tumor aan een eierstok hebben gehad en dat is precies wat onze pony dus ook heeft gehad een paar jaar geleden en daarna is ze zo dik geworden eigenlijk. Nu is haar voet aangepast en gaat het sinds een week of twee beter en zie je haar ook afvallen en fitter worden. Dat is natuurlijk super fijn, maar waar ik benieuwd naar ben is of er mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 18:23 



 
Profiel   

Wat voor ras is je pony?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 23:13 



 
Profiel   

Ik heb wel een pony met insuline resistentie, maar heb geen idee of ze ook een tumor zou kunnen hebben. Is het bij jouw pony verwijderd of heeft ze medicijnen gekregen?

En wat voer je haar nu dat ze weer fitter wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 15:38 



 
Profiel   

Ik heb onlangs dit topic weer iets omhoog getrokken, daar kan je denk ik al veel vinden:
[MD] [INFO] Insulineresistentie

Wat voor voer geef je nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 15:40 



 
Profiel   

Ik ben al bijna 2 uur aan het googlen en in dit topic lezen over voer. Maar hoe langer ik bezig ben, hoe langer het "wellicht een optie" lijstje wordt :))
Veel gesprekken over voer in dit topic zijn al wat ouder, dus ik ben benieuwd of er ondertussen wat gewisseld is en de meningen veranderd zijn.

Inmiddels heb ik contact gehad met de dierenarts. Zij raad voor nu aan om kritisch te kijken naar mijn voer(beleid) en hier aanpassingen in te maken waar nodig. Mocht het daarmee niet verbeteren, gaan we alsnog testen. Maar dat is een regelrecht drama, dus daarom gekozen om dat voor nu niet te doen.

Wat voor mij inhoud dat ik (denk ik) best wat moet gaan veranderen. Ik ga het hooi laten testen, zodat ik daar ook meer inzicht in heb. Doorgaans hebben we hooi van hetzelfde land wat jaarlijks op dezelfde manier word onderhouden, dus ik hoop dat dat wel oke is. Maar we gaan het zien.

Ik heb al veel dingen meegemaakt en gezien, maar van voer heb ik niet zoveel kaas gegeten. Ik ben altijd gewoon meegegaan in wat er op stal gevoerd wordt.

Ik heb een Spaanse kruizing, nu een jaar of 4 in Nederland. Ongeveer 2 jaar geleden van stal gewisseld, wel met dezelfde mensen dus qua beleid is er niet zoveel verandert. Enige verschil is dat ze meer buiten staat. Momenteel in de paddock, als het kan in de wei. Ik ben me er van bewust dat ik hier waarschijnlijk al wel veel op kan winnen, dus ik ga daar in overleg. Of ze iets minder op de wei kan of rustiger opbouwen. Dag en nacht op de wei zal het sowieso niet meer worden, want er lopen hier veel wolven in de buurt.

Situatie nu:

- Ochtend kwartje Pavo Condition. Hier zit volgens Pavo zelf 7.5% suikers in, dus dat lijkt me vrij hoog.
- Op de paddock met een berg hooi. Rond 12/13 uur nog een goede pluk hooi.
- Tussen 16:00/18:00 naar binnen, afhankelijk van het weer. Op stal ook weer een berg hooi
- Op stal ligt dan een halfje slobber klaar, uit mijn hoofd van Pulpbrok, met muesli en luzerne erdoor.
- Rond 22:00 nog een laatste ronde hooi

Ze krijg op dit moment voordroog, hier heeft ze het al die jaren goed op gedaan, maar er liggen nog onverpakte pakjes waarvan ik wil gaan kijken of dat verbetering brengt. Komt wel van hetzelfde land als het voordroog.

Ik ben net vandaag begonnen met Gluco Balance, dus daar kan ik nog niet veel nuttigs over melden. Ik twijfel nog of ik dit ga aankijken of dat ik er al een magnesium chelaat bij koop (zoals bijvoorbeeld deze, uit de OP https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/mgch.html)

Lijstje met opties:
Ik ben al even bezig met vanalles vergelijken, maar ik kom er nog niet zo goed uit. Mijn lijstje ziet er ondertussen zo uit, ik zal ook even voor- en tegens erbij vermelden
- Oerbalans
Vrij prijzig. Een grote zak gaat lang mee als het goed is, maar ik vind het nogsteeds best duur vergeleken de rest. Makkelijk te verkrijgen via de Welkoop
- Vitalbix Daily Complete
Goede verhalen over gehoord van paard-houdende bekenden. Zelf geen ervaring mee. Weinig suikers. Niet dicht in de buurt te halen, maar als dit de beste optie is kan ik er rustig eens voor naar de Epplejeck o.i.d rijden

- Pavo Vital
Makkelijk te halen bij Welkoop. Ik heb verhalen gehoord dat paarden hier erg fris van kunnen worden, dat hoeft echt niet. Hij is al scherp zat van zichzelf en meer energie word echt niet leuk rijden meer.

- Dodson & Horrell Safe&Sound
Goede verhalen in dit topic, maar meer een luzerne-achtige substantie? Wij hebben van die voerrekken in de stal, dus er word van de grond gegeten. Dat is met dit misschien wat lastiger. En ik heb echt geen idee waar ik dit kan halen.

- Metazoa Fitright (Voorheen Superfit Broxxx)
Best makkelijk om aan te komen, maar uit ervaring word dit door veel paarden slecht gegeten.

-Este Balancer Extra (https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/esteb ... extra.html)
Aangeraden bij het magnesium Chelaat van paardnatuurlijk. Verder kan ik er niet heel erg veel over vinden. Ook wat duurder, maar nog lang zo duur niet als oerbalans. Alleen te krijgen via verzenden, en, nouja, 20 kilo met de post is niet heel prettig

1000 dankjes als je alles hebt gelezen en nog 1000 dankjes als je er een hersenspinsel over zou willen uiten :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:09 



 
Profiel   

Elke dag flink bewegen….volgens mij het enige dat goed helpt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:29 



 
Profiel   

zazaza schreef
Elke dag flink bewegen….volgens mij het enige dat goed helpt


Word gedaan :j

Maar ik denk dat er wel verschil zit in brok voeren met 7,5% suiker of 3%.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 22:02 



 
Profiel   

Toen mijn pony zwaar obese was heb ik haar 3 keer per week, 2x per dag gelongeerd. De andere dagen liep ze 1 keer per dag.
Daarnaast hooi minimaal een uur weken om de suikers eruit te spoelen.

Verder alleen een vitamine brokje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 22:08 



 
Profiel   

Ik zie dat ik dit in het andere topic heb gezet dan eigenlijk de bedoeling was :+

Excuus, ik gooi hem ook nog even in de andere :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 12:49 



 
Profiel   

Ladygiroc schreef
Toen mijn pony zwaar obese was heb ik haar 3 keer per week, 2x per dag gelongeerd. De andere dagen liep ze 1 keer per dag.
Daarnaast hooi minimaal een uur weken om de suikers eruit te spoelen.

Verder alleen een vitamine brokje.



Ja precies! Vooral bewegen is belangrijk, houd wel rekening met opbouwen.

Daarnaast kijk kritisch naar de kwaliteit van je hooi. Is het suikerrijk? Dan vooral goed weken of ander hooi kopen. Hoe is hetgehalte eiwit? Is dit laag? Dan aanvullen, geeft sneller een vol gevoel en is nodig voorspieropbouw.

Compleet vitaminebrokje ter aanvulling.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 17:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen