Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard verstapt zich: wat een nachtmerrie…

 
Profiel   

Hoi,

Pech achtervolgt ons zo lijkt het wel….gisteravond heeft mijn paard zich heel ernstig verzwikt of verstapt bij het uitwijken van een trap. Hij stond direct op 3 benen. Kan en wil de kogel RA nauwelijks belasten. Staat er wel op, kan iets gewicht erop zetten, maar gewicht opvangen bij het draaien of stappen is heel moeizaam. Stok en stok kreupel. Er is ook een zwelling ontstaan.
Ik heb gekoeld en zelf ijscompressors gemaakt van washandjes en diepvries doperwten. Deze bind ik nu 3x daags vast en laat ze 20-30 minuten zitten.
DA is vanmiddag geweest. Vond het nog niet noodzakelijk om een röntgenfoto te maken. Een echo kon nog niet vanwege de zwelling.
Heb bute gekregen en omezaprol ter bescherming van de maag.
Hij leeft op een 24/7 paddock paradise. Maar voor hem een klein stukje af kunnen zetten met zowel verhard als beetje zand om in te liggen. Uiteraard flink hooi. Dus op strikte rust nu.
DA gaf aan dat er na 5 dagen verbetering moet zijn. Anders bellen. Spannende dagen…..
Ik ben onwijs verdrietig en ongerust. En haal allerlei doemscenario’s in mijn hoofd. We waren net na een hele lange revalidatie periode van koliek, Lyme en kneuzing aan de hoeven weer goed op weg. Nu dit…
Wie heeft nog goede tips voor het koelen? Zijn de ICE Vibe boots het geld waard in zo’n geval? Wat is de beste gel? Ik had vroeger ooit eens Compagel, maar is nu niet meer verkrijgbaar.
Ik zie nu al hoe onwijs hard hij zijn andere been belast. En die was ook al niet heel best meer vanwege slijtage in de peesschedes. Wat zou ik kunnen doen om nieuwe schade of blessures te voorkomen?
Heel verhaal, maar hopelijk zijn er tips!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 13:49 



 
Profiel   

Op moment dat je twijfelt, zou ik bellen en toch foto's laten maken....... sterkte meid, klinkt niet goed :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 13:54 



 
Profiel   

Hoi, wat vervelend dat hij zo'n brokkenpiloot is. Ik zou denk ik toch de foto niet afwachten, want je zegt al dat hij zijn andere been erg belast nu, dan krijg je straks nog secundaire schade. Dus ik zou denk ik wel willen weten wat het is, zodat je ook gerichter kunt behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 13:55 



 
Profiel   

Ik krijg altijd alles weer slank met groene leem, het liefst de roze pot. Groene leem extra of zoiets. Ik vond het beter werken dan cooling gels. Maar goed het is geen wondermiddel dat de schade binnenin zo even hersteld natuurlijk.
Rust en geduld. Goed koelen gewoon onder een koude waterstraal werkt ook prima. Pas op dat met ijs het niet te koud wordt en de doorbloeding teveel belemmerd wordt.
Tja die boots, kost je 200 euro zag ik. Het zal best wat werken hoor, maar verwacht er ook geen wonderen van. Schade is nu eenmaal schade en dat geneest met tijd en rust. Ik zou dat geld nu nog even in je zak houden denk ik. Wacht even af over een paar dagen. Dan kun je ook een echo laten maken. Pas als je de diagnose weet, kun je bekijken waar je je geld aan uitgeeft voor behanding. Misschien werkt een laser dan bijv veel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 14:09 



 
Profiel   

Koelen onder de tuinslang werkt wat mij betreft prima. 2x daags 10 minuten. Hoop dat het allemaal weer goed komt met je paardje. Veel sterkte en houdt moed. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 14:12 



 
Profiel   

De mijne stond vorig jaar ook op 3 benen en moest ook een paar dagen wachten voor er verder onderzoek gedaan kon worden. Ze kreeg pijnstilling, boxrust en 2x per dag koelen.
Ik heb toen de koelelementen van de ice vibes gekocht, die heb ik heel veel gebruikt en ben ik heel tevreden over. Ze moest het liefst blijven koelen maar niet lopen, dus op deze manier kon het toch koelen zonder ze naar de spuitplaats moest.

De ice vibes mochten vanwege de trillingen niet bij breuken, dus zolang je nog niet weet wat het precies is zou ik die iig nog niet gebruiken/aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 14:58 



 
Profiel   

Ice vibes hebben bij die van mij (had een dikke kogel na ocd operatie) enorm geholpen met de zwelling maar idd even checken of dat wel oké is in jouw situatie. Sterkte, ik weet hoe naar het is, zoveel pech!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 15:06 



 
Profiel   

De zak doperwtjes doet exact hetzelfde als icevibeboots-zonder-trillen, het gaat er gewoon om het koelende effect. Probeer rustig te blijven, dit klinkt als een vervelende en pijnlijke blessure, maar geef het even de tijd. Bute is prima voor nu, dan is hij comfortabeler in elk geval. Hopelijk is het na 5 dagen al zichbaar beter, maar het kan ook iets langer duren dan een week voordat het dunner wordt en minder pijnlijk. In totaal kan dit echt wel wat weekjes duren voordat hij weer helemaal is hersteld, maar elke verbetering is natuurlijk fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 15:08 



 
Profiel   

Ice vibes zijn echt ideaal. Vooral makkelijk, jou manier van koelen is hetzelfde haha. Ik gebruik ook veel de trillende stand.
Maar terzijde.
Ik zou ook even enkele dagen afwachten tenzij hij echt op 3 benen blijft. Als die een stijgende lijn laat zien zou ik die dagen afwachten wel durven want dit kan als het niks ernstigs is al wel een poosje duren

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 15:12 



 
Profiel   

Mijn ruin verstapte zich een paar jaar geleden voor mijn neus en ik dacht echt dat het over en uit was. Hij had al oude peesblessures en liep op dat moment oke, maar toen hij zich verstapte hield hij zijn been echt omhoog en er niet op willen staan.

Gelijk de veearts gebeld, maar die maakte zich niet zo druk.

Ik heb deze altijd in de diepvries liggen https://www.horze.nl/transport--stalbes ... c=google10

Ideaal, je doet ze om en blijven een lange tijd goed zitten en koud.

Tussendoor smeer ik met groene leem.

Bij die ruin is het best snel weer goed gegaan, maar elk paard en elke blessure kan anders zijn.

Probeer zelf rustig te blijven en maak jezelf niet gek. Is makkelijk gezegd, maar zorgen zijn soms vreselijk en je kan vaak zo weinig anders dan afwachten en netjes verzorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 15:19 



 
Profiel   

Geef het een weekje en dagelijks meerdere keren goed koelen. Na een week zou ik zeker voor een foto en een echo gaan als de ergste zwelling weg is. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 15:20 



 
Profiel   

Wat een fijne reacties allemaal. Bedankt!
Met de bute durft hij het been nu iets meer te belasten, maar het is zeker nog heel stijf en pijnlijk. De DA (was gistermiddag nog op mijn verzoek terug gekomen) zag ook dat hij niet goed doorbuigt. Wat is dat wachten, voordat je echt weet wat er aan de hand is, vreselijk. Ik wil het liefst NU weten wat er is, hoe en of we het kunnen oplossen. Het maakt mij niets uit als hij grasmaaier wordt. Als ie maar herstelt zodat ie wel nog bij me kan blijven. Dat is m’n prio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 07:42 



 
Profiel   

Marigo schreef
Wat een fijne reacties allemaal. Bedankt!
Met de bute durft hij het been nu iets meer te belasten, maar het is zeker nog heel stijf en pijnlijk. De DA (was gistermiddag nog op mijn verzoek terug gekomen) zag ook dat hij niet goed doorbuigt. Wat is dat wachten, voordat je echt weet wat er aan de hand is, vreselijk. Ik wil het liefst NU weten wat er is, hoe en of we het kunnen oplossen. Het maakt mij niets uit als hij grasmaaier wordt. Als ie maar herstelt zodat ie wel nog bij me kan blijven. Dat is m’n prio.


Hoi TS wat naar voor jullie allebei dit :knuffel:

Ik herken die spanning en onzekerheid heel erg, heb bijna hetzelfde verhaal met mijn paard vorig jaar meegemaakt. Uit de wei op 3 benen gehaald, daarna op boxrust met enorm veel pijn en zwelling. Ook rechtsachter nu dat ik eraan denk, maar dan de sprong ipv kogel.

Scannen/echo zo vroeg heeft inderdaad nog geen zin en haarfractuur zou zo snel ook niet zichtbaar zijn helaas. Als hij dat been überhaupt wel kan belasten (hoe krom en kreupel dan ook) is de kans op grotere botbreuk vrijwel nihil. Bij ons heeft het 3 weken geduurd voordat de zwelling voldoende geslonken was om te scannen, dus ja voor mijn gevoel was er heel veel geduld voor nodig en ook veel slapeloze nachten.

Koelen gaat het beste met erwtjes of ijsblokjes in een theedoek :j Hier bleef het paard eerste anderhalve week ofzo op pijnstilling en strikte boxrust (dus alleen paar stappen om eruit te gaan met mesten) en als je bang bent voor overbelasting is dat misschien een optie?

Oh ja die van mij loopt na redelijk lange revalidatie ook gewoon weer in de sport :) Eigenlijk vooral mentale schade overgehouden aan zo lang op stal staan, ook vervelend overigens, maar lichamelijk was het na die paar maanden kwestie van spieren en conditie opbouwen en klaar.

Zo zag het er hier uit
[ img ]

Paar dagen later kon hij dat been hooguit zo belasten, ook niet doorbuigen dus


[ img ]

Veel sterkte TS, het voelt heftig om je paard zo te zien maar het moet goedkomen :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:05 



 
Profiel   

Met deze dingen zegnik altijd veearts bellen. Niet gelijk voor foto's enz maar wel om beoordeling en een traject op te starten. Denk aan pijnmedicatie, koelen, stappen 3x 10 min ofzo. Verzin het zo gek niet of laat het gewoon even nakijken. Zo heeft de veearts vanaf moment 1 een beeld en kunnen ze daarop handelen en indien nodig aanpassen.

Zo sterk als dat ze zijn zo kwetsbaar zijn ze helaas ook. Een misstap kan gewoon aardige schade aanrichten. Verstappen kan ook een teken zijn dar er al schade zat.

Er kan zoveel dat ik er zelf nooit en te nimmer mee zou wachten qua veearts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:09 



 
Profiel   

het wachten is idd het ergste, dat je niet weet wat er aan de hand is en al die onduidelijkheid. Mijn paard stond een paar weken geleden ineens met een hele dikke sprong achter en dat trok door over zijn hele been, liep ook echt duidelijk kreupel en wilde het ook niet graag belasten. Ik ging gelijk van het ergste uit, dacht dat dit nummer twee zou worden die ik in een jaar moest verliezen... vooral door al die zorgen en onduidelijkheid maakte ik mijzelf helemaal gek

toen de zwelling een week later weg was onderzoek laten doen op de kliniek, alles gelukkig helemaal goed. wss verdraaid of gek gedaan maar nu bijna weer terug op ons oude niveau.

ik wil je heel veel sterkte wensen, hoop dat het meevalt met hem en dat je snel duidelijkheid hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:13 



 
Profiel   

@GabberGirl veearts kan er alleen nog niets mee qua diagnostiek vanwege de zwelling, hooguit pijnstilling voorschrijven. Dus bij extreem veel pijn idd bellen maar anders is het kwestie van geduld. Veearts uitgebreid inschakelen heeft pas zin als er fotos of echo kunnen worden gemaakt


vierhoef schreef
het wachten is idd het ergste, dat je niet weet wat er aan de hand is en al die onduidelijkheid. Mijn paard stond een paar weken geleden ineens met een hele dikke sprong achter en dat trok door over zijn hele been, liep ook echt duidelijk kreupel en wilde het ook niet graag belasten. Ik ging gelijk van het ergste uit, dacht dat dit nummer twee zou worden die ik in een jaar moest verliezen... vooral door al die zorgen en onduidelijkheid maakte ik mijzelf helemaal gek


Hetzelfde hier, ook al een paard vorig jaar verloren en was ergens wel overtuigd dat het nummer twee zou worden :') het zag er erg heftig uit voor "maar" een verdraaing, en toch is het weer goedgekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:16 



 
Profiel   

Toch kunnen ze ook met zwelling wel al 1 en ander zien. Hier ook gehad paard op 3 benen. Na 3 dagen besloten naar de kliniek te brengen ondanks dik been. Daar scan gemaakt en zelfs met zwelling schade al te zien. Dierenarts gaf toen aan het goed was ik niet afgewacht heb. Na10 dagen nog een echo genomen toen de zwelling weg was en toen was de hele schade zichtbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:17 



 
Profiel   

Ze kunnen hun visie geven over wat ze denken. Zwellingen kunnen ze indien het vocht is wegnemen en er kan meer gezien worden dan menig mens denkt.

De veearts kan pijnstilling en vochtremmers geven. Ze kunnen het je paard comfortabeler maken. Dat is voor mij al heel wat. Vandaar mijn eerste bericht ook om ze te bellen en te overleggen. Veeartsen zijn er niet voor niets en bellen plus vragen kost niks.

Fly_high
Die van jou heb ik gevolgd. Die vond ik ook bizar ineens

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:32 



 
Profiel   

Dat bedoel ik inderdaad ook! Hier hebben ze het paard in een drukverband gezet bijvoorbeeld. Dat deed de zwelling heel rap afnemen. Bute ben ik geen voorstander van om zomaar te geven als je geen flauw idee hebt wat er aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:36 



 
Profiel   

Spenk schreef
Dat bedoel ik inderdaad ook! Hier hebben ze het paard in een drukverband gezet bijvoorbeeld. Dat deed de zwelling heel rap afnemen.


Voor mij is dat ook echt optie 1!

Bellen en overleggen. Het kan gewoon geen kwaad. Ik ben overigens benieuwd wat er over 5 dagen uitkomt.

Hoop dat het meevalt!


Laatst bijgewerkt door GabberGill op 08-03-23 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:37 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Ze kunnen hun visie geven over wat ze denken. Zwellingen kunnen ze indien het vocht is wegnemen en er kan meer gezien worden dan menig mens denkt.

De veearts kan pijnstilling en vochtremmers geven. Ze kunnen het je paard comfortabeler maken. Dat is voor mij al heel wat. Vandaar mijn eerste bericht ook om ze te bellen en te overleggen. Veeartsen zijn er niet voor niets en bellen plus vragen kost niks.

Fly_high
Die van jou heb ik gevolgd. Die vond ik ook bizar ineens


Ja over wat ze denken daar zeggen ze vaak niet veel over want speculeren schiet niet op. Gewoon afwachten, hoe lastig het ook is.
Ik heb ook mn paard wel is op 3 benen gevonden dat er werd gedacht aan een gebroken been en dat was uiteindelijk een gescheurde band, heb 3 weken moeten wachten voor ik dat wist.
Sterkte met je paardje en hopelijk gaat het snel de goede kant op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:37 



 
Profiel   

Eretria schreef
GabberGill schreef
Ze kunnen hun visie geven over wat ze denken. Zwellingen kunnen ze indien het vocht is wegnemen en er kan meer gezien worden dan menig mens denkt.

De veearts kan pijnstilling en vochtremmers geven. Ze kunnen het je paard comfortabeler maken. Dat is voor mij al heel wat. Vandaar mijn eerste bericht ook om ze te bellen en te overleggen. Veeartsen zijn er niet voor niets en bellen plus vragen kost niks.

Fly_high
Die van jou heb ik gevolgd. Die vond ik ook bizar ineens


Ja over wat ze denken daar zeggen ze vaak niet veel over want speculeren schiet niet op. Gewoon afwachten, hoe lastig het ook is.
Ik heb ook mn paard wel is op 3 benen gevonden dat er werd gedacht aan een gebroken been en dat was uiteindelijk een gescheurde band, heb 3 weken moeten wachten voor ik dat wist.
Sterkte met je paardje en hopelijk gaat het snel de goede kant op.


Dan heb ik denk ik een bijzondere veearts. :')

Die bel ik altijd en app ik het beeldmateriaal door. Vanuit daar maken we beslissingen of ze wel of niet komt. Ook belt ze mij tussendoor op hoe het gaat en wat er allemaal gebeurd en verandert.

Ik spar dus wel degelijk met mijn veearts over het een en ander

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:41 



 
Profiel   

GabberGirl in je eerste post kom je echter over alsof je niet gelezen hebt dat er al een dierenarts bij geweest is.


Laat TS nu gewoon even het paard een paar dagen koelen en als het echt niet betert kan ze de dierenarts opnieuw bellen.

Zoals ik uw berichten lees kom je heel erg over alsof TS de dierenarts er NU opnieuw moet bijhalen en alsof haar dierenarts fout is om enkel af te wachten.


Had hier een paard die kreupel stond na een tekenbeet. De plaats waar de teek zat was ontstoken en het been dik door het vocht. Maar eerst dacht ik ook dat hij zich verstapt had ofzo want hij was ook echt enorm kreupel, wie denkt er namelijk aan een teek in februari.
Die kreeg ontstekingsremmers en nu loopt hij weer beter


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 08-03-23 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:52 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Met deze dingen zegnik altijd veearts bellen. Niet gelijk voor foto's enz maar wel om beoordeling en een traject op te starten. Denk aan pijnmedicatie, koelen, stappen 3x 10 min ofzo. Verzin het zo gek niet of laat het gewoon even nakijken. Zo heeft de veearts vanaf moment 1 een beeld en kunnen ze daarop handelen en indien nodig aanpassen.

Zo sterk als dat ze zijn zo kwetsbaar zijn ze helaas ook. Een misstap kan gewoon aardige schade aanrichten. Verstappen kan ook een teken zijn dar er al schade zat.

Er kan zoveel dat ik er zelf nooit en te nimmer mee zou wachten qua veearts.


De dierenarts is toch al geweest, naar wat ik lees al 2 keer zelfs. Het paard krijgt bute en rust en heel veel meer kun je niet doen op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:55 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Ze kunnen hun visie geven over wat ze denken. Zwellingen kunnen ze indien het vocht is wegnemen en er kan meer gezien worden dan menig mens denkt.

De veearts kan pijnstilling en vochtremmers geven. Ze kunnen het je paard comfortabeler maken. Dat is voor mij al heel wat. Vandaar mijn eerste bericht ook om ze te bellen en te overleggen. Veeartsen zijn er niet voor niets en bellen plus vragen kost niks.

Fly_high
Die van jou heb ik gevolgd. Die vond ik ook bizar ineens


de veearts is toch al 2 keer geweest?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen