Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard verstapt zich: wat een nachtmerrie…

 
Profiel   

GabberGill schreef
Ze kunnen hun visie geven over wat ze denken. Zwellingen kunnen ze indien het vocht is wegnemen en er kan meer gezien worden dan menig mens denkt.

De veearts kan pijnstilling en vochtremmers geven. Ze kunnen het je paard comfortabeler maken. Dat is voor mij al heel wat. Vandaar mijn eerste bericht ook om ze te bellen en te overleggen. Veeartsen zijn er niet voor niets en bellen plus vragen kost niks.

Fly_high
Die van jou heb ik gevolgd. Die vond ik ook bizar ineens


Dat is zeker waar, ze kunnen al heel wat met klinisch beeld. En pijnstilling, vochtafdrijvers etc toedienen dat sowieso. Maar daarvoor is er al een dierenarts langs geweest vandaar het advies om ff te wachten.

Mbt scannen heb ik van 2 dierenartsen begrepen dat het nog niet nuttig was zo snel. Maar misschien lag het aan het feit dat klinisch beeld bij ons best rap verbeterde.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:59 



 
Profiel   

Mijn paard bleek na zijn valpartij een hoefbeen breuk links voor te hebben. Kon pas na een tijd worden gediagnostiseerd ivm zwelling, maar precies dezelfde symptomen als jouw paard.
Is uiteindelijk met speciaal beslag en boxrust weer goed gekomen.Veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 09:00 



 
Profiel   

het is ook even afwachten denk ik?
kan best zijn dat het vandaag al beter gaat.
heb ook wel eens mijn pony op 3 benen gehad na verstappen, paar dagen later was dat wel weer in orde.
ik koel overigens nooit,( is toch alleen in acute fase nodig?) gebruik voor zwelling altijd groene leem extra van excellent.
hopen op goed herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 09:08 



 
Profiel   

Ik heb altijd coldpacks in de vriezer liggen. In een hoes gemaakt van een theedoek met klittenband doe in die dan om het been

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 09:11 



 
Profiel   

Marigo schreef
Hoi,

Pech achtervolgt ons zo lijkt het wel….gisteravond heeft mijn paard zich heel ernstig verzwikt of verstapt bij het uitwijken van een trap. Hij stond direct op 3 benen. Kan en wil de kogel RA nauwelijks belasten. Staat er wel op, kan iets gewicht erop zetten, maar gewicht opvangen bij het draaien of stappen is heel moeizaam. Stok en stok kreupel. Er is ook een zwelling ontstaan.
Ik heb gekoeld en zelf ijscompressors gemaakt van washandjes en diepvries doperwten. Deze bind ik nu 3x daags vast en laat ze 20-30 minuten zitten.
DA is vanmiddag geweest. Vond het nog niet noodzakelijk om een röntgenfoto te maken. Een echo kon nog niet vanwege de zwelling.
Heb bute gekregen en omezaprol ter bescherming van de maag.
Hij leeft op een 24/7 paddock paradise. Maar voor hem een klein stukje af kunnen zetten met zowel verhard als beetje zand om in te liggen. Uiteraard flink hooi. Dus op strikte rust nu.
DA gaf aan dat er na 5 dagen verbetering moet zijn. Anders bellen. Spannende dagen…..
Ik ben onwijs verdrietig en ongerust. En haal allerlei doemscenario’s in mijn hoofd. We waren net na een hele lange revalidatie periode van koliek, Lyme en kneuzing aan de hoeven weer goed op weg. Nu dit…
Wie heeft nog goede tips voor het koelen? Zijn de ICE Vibe boots het geld waard in zo’n geval? Wat is de beste gel? Ik had vroeger ooit eens Compagel, maar is nu niet meer verkrijgbaar.
Ik zie nu al hoe onwijs hard hij zijn andere been belast. En die was ook al niet heel best meer vanwege slijtage in de peesschedes. Wat zou ik kunnen doen om nieuwe schade of blessures te voorkomen?
Heel verhaal, maar hopelijk zijn er tips!


Het vervelende hier aan is dat hij zijn andere been erg belast die ook al niet zo best meer is.

Tja wat kun je doen? zoals hier al aangegeven wordt koelen en pijnstilling en voor zijn andere been wellicht ondersteunen met een supplement met MSM en glucosamine voor de peesschedes. Beweging beperken en groene leem heb ik ook hele goede ervaringen mee. Dat trekt als ware vocht en ontsteking er uit.

Voor de rest probeer je niet te druk te maken, wat er ook uit komt. Er is niets wat je er aan kunt veranderen. Gewoon maar duimen dat het mee gaat vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 09:20 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
GabberGirl in je eerste post kom je echter over alsof je niet gelezen hebt dat er al een dierenarts bij geweest is.


Laat TS nu gewoon even het paard een paar dagen koelen en als het echt niet betert kan ze de dierenarts opnieuw bellen.

Zoals ik uw berichten lees kom je heel erg over alsof TS de dierenarts er NU opnieuw moet bijhalen en alsof haar dierenarts fout is om enkel af te wachten.


Had hier een paard die kreupel stond na een tekenbeet. De plaats waar de teek zat was ontstoken en het been dik door het vocht. Maar eerst dacht ik ook dat hij zich verstapt had ofzo want hij was ook echt enorm kreupel, wie denkt er namelijk aan een teek in februari.
Die kreeg ontstekingsremmers en nu loopt hij weer beter



Ik zeg je eerlijk

Die miste ik ook even _/-\o_

Dat neemt niet weg dat ik niks wat betreft pijnmedicatie enz las en ik daar voorstander van ben zodat je geen overbelasting op de andere benen krijgt.

Dus daar kwam mijn antwoord een beetje uit voort

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 09:38 



 
Profiel   

Het paard staat op bute. Dat is best een heftig middel om meteen naar te grijpen. Ik weet niet of ts op de hoogte is van de bijwerkingen ervan en de gevolgen dat het in paspoort vermeld moet.


Laatst bijgewerkt door Spenk op 08-03-23 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 09:46 



 
Profiel   

Marigo schreef
Hoi,

Pech achtervolgt ons zo lijkt het wel….gisteravond heeft mijn paard zich heel ernstig verzwikt of verstapt bij het uitwijken van een trap. Hij stond direct op 3 benen. Kan en wil de kogel RA nauwelijks belasten. Staat er wel op, kan iets gewicht erop zetten, maar gewicht opvangen bij het draaien of stappen is heel moeizaam. Stok en stok kreupel. Er is ook een zwelling ontstaan.
Ik heb gekoeld en zelf ijscompressors gemaakt van washandjes en diepvries doperwten. Deze bind ik nu 3x daags vast en laat ze 20-30 minuten zitten.
DA is vanmiddag geweest. Vond het nog niet noodzakelijk om een röntgenfoto te maken. Een echo kon nog niet vanwege de zwelling.
Heb bute gekregen en omezaprol ter bescherming van de maag.
Hij leeft op een 24/7 paddock paradise. Maar voor hem een klein stukje af kunnen zetten met zowel verhard als beetje zand om in te liggen. Uiteraard flink hooi. Dus op strikte rust nu.
DA gaf aan dat er na 5 dagen verbetering moet zijn. Anders bellen. Spannende dagen…..
Ik ben onwijs verdrietig en ongerust. En haal allerlei doemscenario’s in mijn hoofd. We waren net na een hele lange revalidatie periode van koliek, Lyme en kneuzing aan de hoeven weer goed op weg. Nu dit…
Wie heeft nog goede tips voor het koelen? Zijn de ICE Vibe boots het geld waard in zo’n geval? Wat is de beste gel? Ik had vroeger ooit eens Compagel, maar is nu niet meer verkrijgbaar.
Ik zie nu al hoe onwijs hard hij zijn andere been belast. En die was ook al niet heel best meer vanwege slijtage in de peesschedes. Wat zou ik kunnen doen om nieuwe schade of blessures te voorkomen?
Heel verhaal, maar hopelijk zijn er tips!


Gabbergirl, ze heeft bute en omezaprol gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 09:47 



 
Profiel   

juval schreef
Marigo schreef
Hoi,

Pech achtervolgt ons zo lijkt het wel….gisteravond heeft mijn paard zich heel ernstig verzwikt of verstapt bij het uitwijken van een trap. Hij stond direct op 3 benen. Kan en wil de kogel RA nauwelijks belasten. Staat er wel op, kan iets gewicht erop zetten, maar gewicht opvangen bij het draaien of stappen is heel moeizaam. Stok en stok kreupel. Er is ook een zwelling ontstaan.
Ik heb gekoeld en zelf ijscompressors gemaakt van washandjes en diepvries doperwten. Deze bind ik nu 3x daags vast en laat ze 20-30 minuten zitten.
DA is vanmiddag geweest. Vond het nog niet noodzakelijk om een röntgenfoto te maken. Een echo kon nog niet vanwege de zwelling.
Heb bute gekregen en omezaprol ter bescherming van de maag.
Hij leeft op een 24/7 paddock paradise. Maar voor hem een klein stukje af kunnen zetten met zowel verhard als beetje zand om in te liggen. Uiteraard flink hooi. Dus op strikte rust nu.
DA gaf aan dat er na 5 dagen verbetering moet zijn. Anders bellen. Spannende dagen…..
Ik ben onwijs verdrietig en ongerust. En haal allerlei doemscenario’s in mijn hoofd. We waren net na een hele lange revalidatie periode van koliek, Lyme en kneuzing aan de hoeven weer goed op weg. Nu dit…
Wie heeft nog goede tips voor het koelen? Zijn de ICE Vibe boots het geld waard in zo’n geval? Wat is de beste gel? Ik had vroeger ooit eens Compagel, maar is nu niet meer verkrijgbaar.
Ik zie nu al hoe onwijs hard hij zijn andere been belast. En die was ook al niet heel best meer vanwege slijtage in de peesschedes. Wat zou ik kunnen doen om nieuwe schade of blessures te voorkomen?
Heel verhaal, maar hopelijk zijn er tips!


Gabbergirl, ze heeft bute en omezaprol gehad

Ik weet niet wat mijn probleem vandaag is maar ik miste ze allemaal even

34 weken zwanger en niet goed opslaan denk ik. Ik schaam me, heb hem zojuist 4x doorgelezen. Ik weet niet waar mijn hoofd momenteel is. Excuses! Normaal ben ik scherper en mis die dingen niet.


Phoh buut is een heftige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 09:49 



 
Profiel   

Gabbergill in mijn tijd noemden we dat zwangerschapsdementie. Sterkte met de laatste loodjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 09:56 



 
Profiel   

Wow wat fijn zoveel meedenkende reacties.
DA is er idd 2x bij geweest. Omdat ik dus twijfelde. De kliniek stuurde gistermiddag ook een andere dan in de ochtend. Dus heb van 2 DA’s hetzelfde advies gekregen.
Bute schrok ik ook van. Ik ben zelf ook gewend dat je eerst Metacam krijgt. Toch zagen ze er noodzaak in om Bute voor te schrijven. Gelukkig wel met de omezaprol erbij. Ik moet dit 5 dagen geven. De omezaprol bouwen we af in 14 dagen. 3 dagen een volle spuit en dan een aantal dagen een halve en dan een kwart tot het einde. Dat vond ik wel een logisch verhaal.

Vanmorgen was de zwelling al flink afgenomen. Hij belast nu met Bute het been ook beter. Dat is inderdaad vooral fijn voor het andere been. Dat het gewicht weer over 4 benen verdeeld wordt.
@Fly High, ik heb jouw topic even doorgenomen ook. Maar jeetje wat heftig ook! Onwijs fijn dat het helemaal goed is gekomen! Dat geeft hoop.

Vandaag bellen voor een afspraak op de kliniek voor volgende week. Dan weten we pas echt hoe en wat…

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 10:42 



 
Profiel   

Elisa, dank voor de tip mbt de supplementen. Nog voorkeur voor ene bepaald merk? Ik zat nu naar die van Horseflex te kijken - de joint power met hylaronzuur.

Oh ja wat betreft de aantekening in het paspoort: die had hij sowieso al vanwege een behandeling tegen mijn in het verleden, bij de vorige eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 10:44 



 
Profiel   

Nadeel is als er wat stuk is ze dan door geen pijn meer hebben het erger kunnen maken. Maar pijn moet uiteraard bestreden worden. Maar als de zwelling nu flink afgenomen is dan zou ik een afspraak maken voor deze week nog. Dan weet je waar je aan toe bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 10:55 



 
Profiel   

Ice vibes zou ik mee uitkijken als je nog niet weet wat er onder de zwelling zit. Ik zou even kijken of je aan compagel of dolobene sport gel kunt komen. Dat is vochtafdrijvend, ontstekingsremmend en koelend.
Koelen met coldpack zonder vibraties eerst en gel erachteraan.

Je kunt ook traumeel tabletten bijgeven. 4-6 per dag of eerste dag 1-2 tabletten om de paar uur

Compagel is via dierenarts te krijgen (of online apotheek in duitsland) en Dolobene sport is verkrijgbaar bij SMDC Heesch of online bij apotheken in oostenrijk (is humaan product)


Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 08-03-23 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 10:56 



 
Profiel   

Horseflex is een goed merk, lijkt me een prima keuze. Graag gedaan en fijn dat de zwelling al flink afgenomen was vanmorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 10:56 



 
Profiel   

Spenk schreef
Nadeel is als er wat stuk is ze dan door geen pijn meer hebben het erger kunnen maken. Maar pijn moet uiteraard bestreden worden. Maar als de zwelling nu flink afgenomen is dan zou ik een afspraak maken voor deze week nog. Dan weet je waar je aan toe bent.


Ja eens, dat is ook mijn zorg met de pijnstilling nu. Al is het dus wel beter voor zijn algehele gestel omdat op 3 benen staan qua compensatie ook niet zo fijn is.
Ik wil gewoon weten over wat voor een type blessure we het hebben. En op basis daarvan een plan maken. Echter willen beide DA’s het geven tot na het weekend. Ik vertrouw maar op hun inzicht. Zij hebben gezien en gevoeld en maken zich minder grote zorgen dan ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 11:07 



 
Profiel   

Idd traumeel inwendig gaan geven.
Te veel, te lang koelen ben ik geen voorstander van, uiteindelijk is het lichaam met een reden bezig met zwelling en warmte genereren. Maar: koelen is wel pijnstillend en het vernauwt de vaatjes weer waardoor bloed wel wat makkelijker kan stromen, dus er zijn zowel pro’s als contra’s wat betreft koelen.
Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 11:07 



 
Profiel   

BoktVerlaten schreef
Ice vibes zou ik mee uitkijken als je nog niet weet wat er onder de zwelling zit. Ik zou even kijken of je aan compagel of dolobene sport gel kunt komen. Dat is vochtafdrijvend, ontstekingsremmend en koelend.
Koelen met coldpack zonder vibraties eerst en gel erachteraan.

Je kunt ook traumeel tabletten bijgeven. 4-6 per dag of eerste dag 1-2 tabletten om de paar uur

Compagel is via dierenarts te krijgen (of online apotheek in duitsland) en Dolobene sport is verkrijgbaar bij SMDC Heesch of online bij apotheken in oostenrijk (is humaan product)


Dank! Ik las het eerder ook idd dat de ICE Vibes juist bij bepaalde blessures niet gebruikt mogen worden. Die heb ik ook niet besteld.
Ik lees me nu wel in over laser therapie en andere (bewezen) vormen van ondersteuning in het helende proces. Daar kan ik pas wat mee zodra er een diagnose is. Maar kan geen kwaad alvast wat te oriënteren…

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 11:08 



 
Profiel   

Muze schreef
Idd traumeel inwendig gaan geven.
Te veel, te lang koelen ben ik geen voorstander van, uiteindelijk is het lichaam met een reden bezig met zwelling en warmte genereren. Maar: koelen is wel pijnstillend en het vernauwt de vaatjes weer waardoor bloed wel wat makkelijker kan stromen, dus er zijn zowel pro’s als contra’s wat betreft koelen.
Sterkte.


Dank Muze! Ik denk dat we elkaar binnenkort wel gaan zien. DA gaf aan dat later taping zeker ondersteuning kan bieden.

Koelen mocht tot 48 uur. Ik heb nu alleen vanmorgen een koude compress er 15 minuten om gehad. En vanavond voel ik even hoe we ervoor staan. Als de zwelling niet meer zo broeit dan stop ik ook met koelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 11:10 



 
Profiel   

Marigo schreef
Spenk schreef
Nadeel is als er wat stuk is ze dan door geen pijn meer hebben het erger kunnen maken. Maar pijn moet uiteraard bestreden worden. Maar als de zwelling nu flink afgenomen is dan zou ik een afspraak maken voor deze week nog. Dan weet je waar je aan toe bent.


Ja eens, dat is ook mijn zorg met de pijnstilling nu. Al is het dus wel beter voor zijn algehele gestel omdat op 3 benen staan qua compensatie ook niet zo fijn is.
Ik wil gewoon weten over wat voor een type blessure we het hebben. En op basis daarvan een plan maken. Echter willen beide DA’s het geven tot na het weekend. Ik vertrouw maar op hun inzicht. Zij hebben gezien en gevoeld en maken zich minder grote zorgen dan ik.


Ik zou dan ook je dierenartsen vertrouwen denk ik, ze hebben het paard uiteindelijk in het echt gezien en wij allemaal niet :) als zij allebei tot na het weekend durven te wachten valt klinisch beeld dan waarschijnlijk redelijk mee.

Hopelijk is het maar een flinke kneuzing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 11:18 



 
Profiel   

Ik ook hoor. neem de tips vanuit hier gewoon mee, maar je dierenartsen zijn de experts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 11:20 



 
Profiel   

Marigo schreef
Muze schreef
Idd traumeel inwendig gaan geven.
Te veel, te lang koelen ben ik geen voorstander van, uiteindelijk is het lichaam met een reden bezig met zwelling en warmte genereren. Maar: koelen is wel pijnstillend en het vernauwt de vaatjes weer waardoor bloed wel wat makkelijker kan stromen, dus er zijn zowel pro’s als contra’s wat betreft koelen.
Sterkte.


Dank Muze! Ik denk dat we elkaar binnenkort wel gaan zien. DA gaf aan dat later taping zeker ondersteuning kan bieden.

Koelen mocht tot 48 uur. Ik heb nu alleen vanmorgen een koude compress er 15 minuten om gehad. En vanavond voel ik even hoe we ervoor staan. Als de zwelling niet meer zo broeit dan stop ik ook met koelen.


Zou jullie liever onder een gezellige omstandigheid treffen.
“Goed” dat koelen voor 48 uur is geadviseerd, soms zie ik mensen dagenlang koelen.. wat ik snap hoor, want je wilt gewoon helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 11:25 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Gabbergill in mijn tijd noemden we dat zwangerschapsdementie. Sterkte met de laatste loodjes.

Nou ik vraag me ook oprecht af wat ik dan wel las. :')

Dankjewel en ik zal voortaan alles 5x lezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 12:58 



 
Profiel   

Traumeel capsule en koelgel. Top tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 13:02 



 
Profiel   

GabberGill schreef
pien_2010 schreef
Gabbergill in mijn tijd noemden we dat zwangerschapsdementie. Sterkte met de laatste loodjes.

Nou ik vraag me ook oprecht af wat ik dan wel las. :')

Dankjewel en ik zal voortaan alles 5x lezen

Gaat weer over :') zet hem op meid :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 13:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen