Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Jong paard revalideren na blessure

 
Profiel   

Mijn jonkie van 5 jaar had een blessure en nu mogen we langzaam beginnen met revalideren. Ze was nog niet zo lang onder het zadel, dus ik ben een beetje bang dat als ik nu op haar ga zitten ze dat niet meer gewend is. Voorheen als ik een paar weekje niet had gereden moest ik haar dan eerst even met zadel longeren en dan kon ik er weer normaal op. Ik mag haar nog niet longeren, want ze mag alleen recht uit lopen. Dus dat gaat helaas niet. Hebben jullie nog tips? (Dus weer vanaf het begin beginnen met hangen etc)
Of zal ik gewoon nog niet erop gaan en aan de hand opbouwen. (Is ook goed voor mijn conditie )
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 16:47 



 
Profiel   

Ik zou er zeker nog niet op gaan. Weet niet wat de aard was van de blessure maar 'langzaam' opbouwen zie ik echt als eerst maar weer eens stappen aan de hand buiten. Keertje longeren rustig aan. Dan een klein balkje draven. Dan zadel er eens op om te longeren.
Zo'n dier 'vergeet' niet hoe t is om een ruiter erop te hebben. Je hoeft echt niet opnieuw te beginnen.

Dat longeren voordat je ging rijden na een tijdje niet rijden, deed je omdat paard echt niet te rijden was of ben je dat gewend om te doen of zelf wat angst om er koud op te stappen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 16:55 



 

Beide: ga gewoon lekker wandelen met je paard en klim er af en toe eens op. Desnoods ga je een stukje wandelen met zadel als dat voor jou prettiger voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 17:13 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ik zou er zeker nog niet op gaan. Weet niet wat de aard was van de blessure maar 'langzaam' opbouwen zie ik echt als eerst maar weer eens stappen aan de hand buiten. Keertje longeren rustig aan. Dan een klein balkje draven. Dan zadel er eens op om te longeren.
Zo'n dier 'vergeet' niet hoe t is om een ruiter erop te hebben. Je hoeft echt niet opnieuw te beginnen.

Dat longeren voordat je ging rijden na een tijdje niet rijden, deed je omdat paard echt niet te rijden was of ben je dat gewend om te doen of zelf wat angst om er koud op te stappen?


We zijn al aan het stappen een tijdje, maar we moeten nu gaan opbouwen met draven en dit mag niet op een cirkel. Ik longeerde haar altijd om de frisheid en de spanning af te vloeien. Ze is gewoon nogal fris vanuit zich zelf (staat niet op biks en komt veel buiten). En bouwt snel spanning op als ik er gelijk op ging. Het longeren werkte voor haar gewoon top, had niks met angst te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 17:43 



 
Profiel   

En naast de fiets draven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:01 



 
Profiel   

KittyDylan schreef
En naast de fiets draven?


Het is een hete, jonge kwpn merrie van 1,80 dat gaat hem echt niet worden helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:07 



 
Profiel   

Kan ze mee in een trailer naar een leuk watertje ofzo? Ff spartelen? Of vliegt ze dan ook alle kanten op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:13 



 
Profiel   

Ik heb het ooit moeten doen met paard met zadeldwang/singelnijd. Als die een tijd geen zadel opgehad had moest die eerst aan de longe, omdat je er anders geheid af ging door rodeo. Die heb ik tijdens de blessure dus nog regelmatig opgezadeld en aan de hand gestapt met zadel. Maar daarnaast ook langer gewacht met opbouwen tot die ene keer aan de longe wel mocht. Geen enkel ander paard had dat gemogen jn die fase van blessure, maar soms is het kiezen uit 2 kwaden.

Enige wat mijn da zei was dat ze bij controle toch ook aan de longe liepen een paar rondjes en daar knalde hij ook de baan door. Jong, ook 5, en winter met weinig beweging. En dat hij liever had dat ik een keer longeerde voor eigen veiligheid. Dat gek doen was niet bevoordeling voor blessure, maar zou ook kunnen gebeuren als ik niet zou longeren.

Overleg dus even met de da dat jij het niet vertrouwt om nu op te stappen. Wat een betere optie is dan, langer alleen stappen tot herstel verder is of nu al 1 keer aan de longe met mogelijk gek doen en daarna wel kunnen opbouwen als er geen reactie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:28 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik heb het ooit moeten doen met paard met zadeldwang/singelnijd. Als die een tijd geen zadel opgehad had moest die eerst aan de longe, omdat je er anders geheid af ging door rodeo. Die heb ik tijdens de blessure dus nog regelmatig opgezadeld en aan de hand gestapt met zadel. Maar daarnaast ook langer gewacht met opbouwen tot die ene keer aan de longe wel mocht. Geen enkel ander paard had dat gemogen jn die fase van blessure, maar soms is het kiezen uit 2 kwaden.

Enige wat mijn da zei was dat ze bij controle toch ook aan de longe liepen een paar rondjes en daar knalde hij ook de baan door. Jong, ook 5, en winter met weinig beweging. En dat hij liever had dat ik een keer longeerde voor eigen veiligheid. Dat gek doen was niet bevoordeling voor blessure, maar zou ook kunnen gebeuren als ik niet zou longeren.

Overleg dus even met de da dat jij het niet vertrouwt om nu op te stappen. Wat een betere optie is dan, langer alleen stappen tot herstel verder is of nu al 1 keer aan de longe met mogelijk gek doen en daarna wel kunnen opbouwen als er geen reactie is.


Bedankt voor je reactie! Ik ga het overleggen met de dierenarts inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:01 



 
Profiel   

Als erop gaan nog niet veilig is kan je toch gewoon naast rennen. Zo doe ik dat altijd is ook nog is goed voor je conditie en je weet ook meteen zeker dat er echt een opbouw in zit want waarschijnlijk ren jij in het begin zelf niet te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:26 



 
Profiel   

Mijn paard heeft een breuk gehad waarbij we ook moesten gaan opbouwen uiteindelijk. Dit mocht ook niet aan de longe maar op de rechte stukken in de bak. Dat werden best veel stukken mee rennen, bochten deden we in stap en de rechte stukken in draf. Dit werd in overleg met de dierenarts steeds verder opgebouwd en was goed voor mijn conditie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:45 



 
Profiel   

Arethe schreef
Mijn paard heeft een breuk gehad waarbij we ook moesten gaan opbouwen uiteindelijk. Dit mocht ook niet aan de longe maar op de rechte stukken in de bak. Dat werden best veel stukken mee rennen, bochten deden we in stap en de rechte stukken in draf. Dit werd in overleg met de dierenarts steeds verder opgebouwd en was goed voor mijn conditie.


Ja dit. Dit deed ik ook tot ze weer aan de longe mochten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 10:04 



 
Profiel   

De training die ze hebben gehad vergeten ze gelukkig niet zo snel. Het gebeurd wel vaker dat paarden na het inrijden nog een paar maanden op de wei mogen en daarna weer opgepakt worden. Die van mij staan altijd in de winter een poosje stil. Ik kan in de lente altijd weer zo van start, ook toen ze nog jong waren.

Dat gezegd hebbende snap ik dat jouw paard misschien wat opgekropte energie heeft en het voor jou nog niet veilig voelt om er op te gaan? Ik ga dan met bovenstaande tips mee en pak de draf ook mee aan de hand. Als ze buiten gewend is dan zou ik lekker naar buiten gaan, zo niet dan in de bak. Ik weet niet of ze bekend is aan de dubbel longe of lange teugel? Dat zou ook nog een optie zijn.

Ook kun je het rijden weer langzaam opbouwen met hulp van een ander persoon er naast. Zadel op, stap en draaf aan de hand en als het goed is ga er dan even op terwijl een ander met haar rond stapt. Voelt het niet goed, sla dan over en probeer het een andere keer.

Succes met de revalidatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 10:16 



 
Profiel   

Je kunt stappen aan de hand met zadel er op. Vervolgens op het harde stappen onder het zadel met iemand er naast. Op het harde zijn ze vaak toch wat makker dan op zand. En dan uit bouwen naar op het harde opstappen en daarna naar de bak. Ik ben mijn 4 jarige nu voor de 3e keer opnieuw aan het oppakken en dat doe ik ook op deze manier. Een streepje relaquine of tranquigel kan natuurlijk ook voor de eerste keren dat je er weer op gaat. Dat kan ongelukjes voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 10:42 



 
Profiel   

DDDara schreef
Als erop gaan nog niet veilig is kan je toch gewoon naast rennen. Zo doe ik dat altijd is ook nog is goed voor je conditie en je weet ook meteen zeker dat er echt een opbouw in zit want waarschijnlijk ren jij in het begin zelf niet te veel.


Ja dat is inderdaad heel handig, bedankt voor je reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:14 



 
Profiel   

Arethe schreef
Mijn paard heeft een breuk gehad waarbij we ook moesten gaan opbouwen uiteindelijk. Dit mocht ook niet aan de longe maar op de rechte stukken in de bak. Dat werden best veel stukken mee rennen, bochten deden we in stap en de rechte stukken in draf. Dit werd in overleg met de dierenarts steeds verder opgebouwd en was goed voor mijn conditie.


Fijn dat het zo goed werkte, ik ga dat denk ik ook maar doen. Bedankt voor je reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:45 



 
Profiel   

Jessix schreef
De training die ze hebben gehad vergeten ze gelukkig niet zo snel. Het gebeurd wel vaker dat paarden na het inrijden nog een paar maanden op de wei mogen en daarna weer opgepakt worden. Die van mij staan altijd in de winter een poosje stil. Ik kan in de lente altijd weer zo van start, ook toen ze nog jong waren.

Dat gezegd hebbende snap ik dat jouw paard misschien wat opgekropte energie heeft en het voor jou nog niet veilig voelt om er op te gaan? Ik ga dan met bovenstaande tips mee en pak de draf ook mee aan de hand. Als ze buiten gewend is dan zou ik lekker naar buiten gaan, zo niet dan in de bak. Ik weet niet of ze bekend is aan de dubbel longe of lange teugel? Dat zou ook nog een optie zijn.

Ook kun je het rijden weer langzaam opbouwen met hulp van een ander persoon er naast. Zadel op, stap en draaf aan de hand en als het goed is ga er dan even op terwijl een ander met haar rond stapt. Voelt het niet goed, sla dan over en probeer het een andere keer.

Succes met de revalidatie.


Oja dat is inderdaad ook een fijne manier. Bedankt voor je reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:48 



 
Profiel   

BoktVerlaten schreef
Je kunt stappen aan de hand met zadel er op. Vervolgens op het harde stappen onder het zadel met iemand er naast. Op het harde zijn ze vaak toch wat makker dan op zand. En dan uit bouwen naar op het harde opstappen en daarna naar de bak. Ik ben mijn 4 jarige nu voor de 3e keer opnieuw aan het oppakken en dat doe ik ook op deze manier. Een streepje relaquine of tranquigel kan natuurlijk ook voor de eerste keren dat je er weer op gaat. Dat kan ongelukjes voorkomen.


Yes bedankt voor de tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:49 



 
Profiel   

Let wel even goed op of jouw paard wel voorzichtiger is op het harde. Hier werkte dat niet, dus was het juist gevaarlijker voor paard maar ook voor mezelf.

Met sedatie erop doe ik echt nooit meer. Het heeft ze nooit gestopt qua gek doen, wel toch wat minder handig in lichaam en dat was echt niet tof. Ook als ik er niet op zat, je zag toch dat ze slechtere coördinatie hadden. Bij meerdere paarden meegemaakt en dat was voor de blessures uiteindelijk ook dood eng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:52 



 
Profiel   

Daar heb ik juist wel goede ervaringen mee met de eerste keren erop MWM. Kon wel injecteren dus wat beter doseren dan met de gel. Met klein beetje sedatie net de scherpe randjes eraf en daar heb ik de grootste hufters mee kunnen revalideren onder de man zonder brokken. En daar zaten paarden bij waar ik omwille van mijn eigen veilligheid echt niet mee aan de hand wilde lopen, laat staan rennen :+
Betreffende paard had niet eens stalrust gehad, maar weer aan het werk was toch echt wel anders dan met een vriendje in de paddock spelen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 14:05 



 
Profiel   

Hier ook een heet paard en al een paar keer revalidatie gehad.
Bij haar werkt het goed om met haar aan de lange teugel te werken en grondwerk te doen.

En dan kan ze natuurlijk best wat stukken draven.

En als je paard dat lekker doet na een paar keer, zadel erop en even uitstappen.
En langzamerhand het werk onder het zadel opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 15:06 



 
Profiel   

Aan de hand draven op de lange lijnen en van te voren idd even wat tranquigel erin.... mijn ervaring is dat ze anders aan de hand ontploffen..
En een prikkel arme omgeving opzoeken.... dus in een binnenbak terwijl het heel rustig is

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 16:11 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ik zou er zeker nog niet op gaan. Weet niet wat de aard was van de blessure maar 'langzaam' opbouwen zie ik echt als eerst maar weer eens stappen aan de hand buiten. Keertje longeren rustig aan. Dan een klein balkje draven. Dan zadel er eens op om te longeren.
Zo'n dier 'vergeet' niet hoe t is om een ruiter erop te hebben. Je hoeft echt niet opnieuw te beginnen.

Dat longeren voordat je ging rijden na een tijdje niet rijden, deed je omdat paard echt niet te rijden was of ben je dat gewend om te doen of zelf wat angst om er koud op te stappen?


Keertje longeren, balkje draven = rustig opbouwen?

Rustig opbouwen is zoiets als
week 1 en 2 20 min stappen onder het zadel links en rechtsom
week 3 half uurtje stappen onder het zadel links en rechtsom
week 4 20 min stappen onder het zadel en 2 x 1 minuut draven links en rechtsom
Week 5 en 6 20 minuten stappen en 2 x 2 minuten draven links en rechtsom
And so on.
Zit je op ongeveer 2 x 5 minuten draven mag er een rondje galop bij.

Dit is het soort langzaam opbouwen dat je doet na een peesblessure. Maar dit geldt voor veel andere blessures ook. En ik kan me voorstellen dat dat bij een jong paard lastig is. We hebben dat ook wel es zo moeten doen.
Je kunt het nog wat uitstellen door iets langer de tijd te nemen aan de hand te stappen, maar op een gegeven moment moet je er toch op omdat de spieren en pezen weer sterker gemaakt moeten worden.
Ik kan je aanraden om een beetje sedatie (gel) te geven als je erop gaat.
De eerste 3 dagen zijn ze in de opbouw meestal nog wel rustig (vooral met stappen onder het zadel) maar komt er een drafje bij, dan komt er meestal ook een explosie bij.
Heb je een aquatrainer ergens in de buurt is het echt een aanrader om 1 of liefst nog 2 x per week je paard in de aquatrainer te zetten om de spieren en pezen weer sterker te maken.
Het probleem met een langere tijd rust is dat paarden erg verslappen. Je moet zeker voorzichtig zijn met zo'n groot paard als jij hebt en langer de tijd nemen voor de opbouw dan wordt geadviseerd.

Veel mensen weten niet hoe ze moeten opbouwen/revalideren en daarom geven veel veeartsen een uitgeschreven schema mee. .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 08:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen