Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dramatisch gedrag

 
Profiel   

Voorloopig houd ik het nog maar op 'dramatisch gedrag'.

Ik heb namelijk een paard die enorm kan overdrijven. Bij het aankomen met voer,staat ze enorm te schreeuwen en houdt ze niet op tot haar hoofd in de voerbak zit. De oren gaan soms plat als het andere paard komt kijken.

Ook als ik gewoon naar de paarden ga en het andere paard eerst het halster om doe,aai of eten geef. Dan is het helemaal een drama.

Rennen mag ze voorlopig nog niet door de blessure, maar weet zelf niet zo goed wat ik hier nog aan kan doen.

Het is net als ze zich aanstelt en een drama maakt, vanwege dat ze denkt dat ze vergeten wordt.

Mocht iemand tips hebben om verandering aan dit gedrag aan te brengen, graag!

(Ben overigens al begonnen met kamille en valeriaanwortel te voeren, voor de rest heeft ze alleen een balancer en arm ruwvoer)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:26 



 
Profiel   

Het is zeker een merrie?

Het eerste lijkt me voernijd wbt de voerbak.

Hoe staat ze in de rangorde?

En wat doet ze als ze "drama" maakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:33 



 
Profiel   

Een paard kan zich niet 'dramatisch' gedragen, een paard uit simpelweg wat 'ie voelt. Drama maken en aanstellen is een menselijk iets, het is duidelijk dat je paard niet happy is.

Wat doe je nog wel met haar? Kan ze wandelen, grazen (evt. aan de hand), doe je spelletjes met haar om haar mentaal bezig te houden? Als laten rennen haar enige uitje is en dat nu inderdaad niet kan snap ik wel dat ze niet happy is. Dus wat doe je verder nog om haar te stimuleren, normaal gesproken en nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:34 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Het is zeker een merrie?

Het eerste lijkt me voernijd wbt de voerbak.

Hoe staat ze in de rangorde?

En wat doet ze als ze "drama" maakt?


Hoe raad je het? Haha. Voorheen vertoonde ze al gedrag, maar nooit zou erg. Momenteel staat ze appart maar wel bij haar maatje en voorheen was hij altijd hoger dus neem aan nu ook.

Ze loopt geen en weer, gisteren werd haar maatje al uit de weide gehaald en ik gaf haar voer. Tot gevolg dat ik de achter voeten tegen m'n gezicht gericht kreeg.

En ik vind dat ze maar moet leren dat ze niet altijd als eerste weg kan. Als ik namelijk het andere paard het halster als eerst om doe, gaat ze lopen schreeuwen, van rennen tot kop schudden aan toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:45 



 
Profiel   

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk allemaal uitingen van stress. Wat is haar leefsituatie nu, aangezien je ook een blessure noemt?

Haflingerbo schreef
En ik vind dat ze maar moet leren dat ze niet altijd als eerste weg kan. Als ik namelijk het andere paard het halster als eerst om doe, gaat ze lopen schreeuwen, van rennen tot kop schudden aan toe.


En dit klinkt als verlatingsangst. Ze doet dit niet om dramatisch te doen of om jou te pesten, maar omdat ze waarschijnlijk bang is alleen achter te blijven.


Laatst bijgewerkt door Britt_xxx op 12-03-23 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:46 



 
Profiel   

De achtervoeten tegen jouw gezicht.
Dit klinkt niet als dramatisch gedrag maar als levensgevaarlijk gedrag.
Hoe is het nu met je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:48 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
Elisa2 schreef
Het is zeker een merrie?

Het eerste lijkt me voernijd wbt de voerbak.

Hoe staat ze in de rangorde?

En wat doet ze als ze "drama" maakt?


Hoe raad je het? Haha. Voorheen vertoonde ze al gedrag, maar nooit zou erg. Momenteel staat ze appart maar wel bij haar maatje en voorheen was hij altijd hoger dus neem aan nu ook.

Ze loopt geen en weer, gisteren werd haar maatje al uit de weide gehaald en ik gaf haar voer. Tot gevolg dat ik de achter voeten tegen m'n gezicht gericht kreeg.

En ik vind dat ze maar moet leren dat ze niet altijd als eerste weg kan. Als ik namelijk het andere paard het halster als eerst om doe, gaat ze lopen schreeuwen, van rennen tot kop schudden aan toe.


Kan het zijn dat het verlatingsangst is? Omdat ze apart staat en alleen bij haar maatje. Dat ze zich nu enorm op hem richt en in paniek raakt als hij weg gaat?

Daar doet het mij aan denken namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:50 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Een paard kan zich niet 'dramatisch' gedragen, een paard uit simpelweg wat 'ie voelt. Drama maken en aanstellen is een menselijk iets, het is duidelijk dat je paard niet happy is.

Wat doe je nog wel met haar? Kan ze wandelen, grazen (evt. aan de hand), doe je spelletjes met haar om haar mentaal bezig te houden? Als laten rennen haar enige uitje is en dat nu inderdaad niet kan snap ik wel dat ze niet happy is. Dus wat doe je verder nog om haar te stimuleren, normaal gesproken en nu?


Insulineresistentie, dus grazen is geen optie. Soms krijgt ze wat takken of een haychunk van me. Bovendien is ze echt wat te dik en wil dit niet naar de gevaarlijke kan laten komen, dus te veel snoep en etc mag ook liever niet. Ze mag nog niet te veel wandelen dus dat is ook geen optie, af en toe laat ik haar wel eens een trucje zien, maar ik weet zeker dat het duidelijk geen energie is die ze te veel heeft. Zo is mijn merrie niet, dit komt ergens anders vandaan ben ik bang. En als je het geen dramatisch gedrag wil noemen, prima. Maar het heeft wel ergens in die richting mee te maken. Ze zal toch moeten leren dat ze ook niet altijd alles eerst krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:52 



 
Profiel   

Britt_xxx schreef
Dit zijn hoogstwaarschijnlijk allemaal uitingen van stress. Wat is haar leefsituatie nu, aangezien je ook een blessure noemt?

Haflingerbo schreef
En ik vind dat ze maar moet leren dat ze niet altijd als eerste weg kan. Als ik namelijk het andere paard het halster als eerst om doe, gaat ze lopen schreeuwen, van rennen tot kop schudden aan toe.


En dit klinkt als verlatingsangst. Ze doet dit niet om dramatisch te doen of om jou te pesten, maar omdat ze waarschijnlijk bang is alleen achter te blijven.


Voorheen heeft ze dit nog nooit gedaan en alles was prima als de ander even te wandelen ging bijvoorbeeld. Heb het idee dat het misschien ook met het koude weer te maken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:53 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
De achtervoeten tegen jouw gezicht.
Dit klinkt niet als dramatisch gedrag maar als levensgevaarlijk gedrag.
Hoe is het nu met je?


Tja, het kan een uiting zijn. Maar zoals deze accepteer ik niet. Ze heeft met net niet geraakt, maar voel me totaal niet veilig dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:56 



 
Profiel   

Voorheen heb ze ook wel eens apart gestaan en heb ik dit nooit gezien. Van het najaar had ze ook al die blessure en was er niks aan de hand als de ander wegging. Maar ik heb er ook aangedacht, maar kan het me niet voorstellen.


Laatst bijgewerkt door Haflingerbo op 12-03-23 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:58 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
En als je het geen dramatisch gedrag wil noemen, prima. Maar het heeft wel ergens in die richting mee te maken. Ze zal toch moeten leren dat ze ook niet altijd alles eerst krijgt.


Het gaat niet alleen om iets niet zo willen noemen, het gaat om de intrinsieke benadering van het natuurlijk gedrag van een paard. Dat ze zich aan jouw volgorde te houden heeft snap ik, jij bent de leider. Maar het is geen kwestie van 'ik ben de baas dus je hebt het er maar mee te doen', of dat zou het in ieder geval niet moeten zijn. Een leider doet niet zomaar dingen, die 'verdient' eerst het leiderschap. En dat begint met je verdiepen in het natuurlijk gedrag van paarden an sich en in de behoeften van jouw individuele paard. Met 'ze moet het maar doen' ga je daar niet komen. Ik ken helaas een hoop mensen met die houding die dit gedrag wat jij beschrijft er dan maar gewoon uit slaan omdat niks anders helpt en omdat dat een snellere fix is dan je verdiepen in dingen, en ik neem aan dat je daar niet heen wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 08:58 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Haflingerbo schreef
En als je het geen dramatisch gedrag wil noemen, prima. Maar het heeft wel ergens in die richting mee te maken. Ze zal toch moeten leren dat ze ook niet altijd alles eerst krijgt.


Het gaat niet alleen om iets niet zo willen noemen, het gaat om de intrinsieke benadering van het natuurlijk gedrag van een paard. Dat ze zich aan jouw volgorde te houden heeft snap ik, jij bent de leider. Maar het is geen kwestie van 'ik ben de baas dus je hebt het er maar mee te doen', of dat zou het in ieder geval niet moeten zijn. Een leider doet niet zomaar dingen, die 'verdient' eerst het leiderschap. En dat begint met je verdiepen in het natuurlijk gedrag van paarden an sich en in de behoeften van jouw individuele paard. Met 'ze moet het maar doen' ga je daar niet komen. Ik ken helaas een hoop mensen met die houding die dit gedrag wat jij beschrijft er dan maar gewoon uit slaan omdat niks anders helpt en omdat dat een snellere fix is dan je verdiepen in dingen, en ik neem aan dat je daar niet heen wilt.


Absoluut wil ik het gewoon oplossen, maar dan nog beslis ik wanneer we weggaan en ik kan haar gewoon niet loslaten rennen. Dan kan ik haar waarschijnlijk wel inlaten slapen, omdat dat het alleen maar erger maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:01 



 
Profiel   

Maar staat ze heel de dag op stal nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:05 



 
Profiel   

Britt_xxx schreef
Maar staat ze heel de dag op stal nu?


Nee hoor, ze staat gewoon buiten overdag met haar weide maatje. Alleen ze staat wel in een apart kleiner stukje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:08 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
Absoluut wil ik het gewoon oplossen, maar dan nog beslis ik wanneer we weggaan en ik kan haar gewoon niet loslaten rennen. Dan kan ik haar waarschijnlijk wel inlaten slapen, omdat dat het alleen maar erger maakt.

Hmmm, je merrie is niet de enige die dramatisch doet, zo te lezen.

Paarden zijn geen robots, en ook in een natuurlijke kudde is er niet zoiets als een Ultieme Leider die onder alle omstandigheden direct en blind gevolgd wordt.

Misschien wordt het tijd om je te verdiepen in paarden in brede zin, en te leren hoe je op een respectvolle manier kunt samen(!)werken met je paard. Ze moet niks he, ze heeft niet gesolliciteerd naar een baan als (jouw) paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:11 



 
Profiel   

Lieser schreef
Haflingerbo schreef
Absoluut wil ik het gewoon oplossen, maar dan nog beslis ik wanneer we weggaan en ik kan haar gewoon niet loslaten rennen. Dan kan ik haar waarschijnlijk wel inlaten slapen, omdat dat het alleen maar erger maakt.

Hmmm, je merrie is niet de enige die dramatisch doet, zo te lezen.

Paarden zijn geen robots, en ook in een natuurlijke kudde is er niet zoiets als een Ultieme Leider die onder alle omstandigheden direct en blind gevolgd wordt.

Misschien wordt het tijd om je te verdiepen in paarden in brede zin, en te leren hoe je op een respectvolle manier kunt samen(!)werken met je paard. Ze moet niks he, ze heeft niet gesolliciteerd naar een baan als (jouw) paard.


Dus ik moet me maar laten trappen door m'n paard? Ik heb écht wel respect voor ze en wil absoluut wel naar ze luisteren en het oplossen. Maar dit vind ik gewoon een vuile opmerking van je. Ik vraag tenslotte om tips, niet om betweters. Zou niet weten wat er dramatisch is aan dit willen oplossen of voor je eigen veiligheid willen zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:16 



 
Profiel   

Niemand zegt dat je je moet laten trappen of dat je je paard los moet laten rennen. Je gaat steeds zelf naar die andere uitersten. Mensen zeggen alleen dat verdiepen in gedrag geen overbodige luxe is, omdat je dan veel beter in kan schatten hoe je kan samenwerken met je paard. Het gaat om de middenweg, niet 'jij' vs. 'zij'. Op dit moment zijn jullie duidelijk geen team en de eerste stap om een team te worden ligt simpelweg bij jou. Een paard heeft geen cognitief vermogen om zich in een mens te verplaatsen, andersom wel.


Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 12-03-23 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:17 



 
Profiel   

Wat krijgt jouw paard te eten. Hoeveel kilo hooi op een dag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:18 



 
Profiel   

Elk paard heeft zo zijn/haar eigen karakter. Ik heb ook zo’n diva op stal gehad. Waar de anderen lief murmelen als je met het krachtvoer stond, stond zij zo te brullen alsof ze in geen weken te eten had gehad. En ze was echt Hollands welvaren. Er is altijd goed gezorgd voor dat paard. Nooit te kort gehad, nooit verwaarloosd. Is nog steeds van de fokker.
Ook met binnen halen, helemaal druk worden en met de hals zwaaien terwijl de anderen lief bij het hek wachten. Ze werd echt woest als ze vond dat het te lang duurde.
Onder het zadel was het ook een heet geblakerd ding, snel op de teentjes getrapt en op kleine correcties heel extreem reageren.
Als ik voor elke “ho maar” een euro had gekregen dan was ik rijk geweest :D

Het is toch zoeken naar de gulden midden weg. En ook: pick your battles. Dus idd gevaarlijke dingen, dat kan echt niet. Maar als zij zo wil schreeuwen met voeren, naja, dan maar een stel oordoppen in en doen of je gek bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:23 



 
Profiel   

Het paard heeft op dit moment omwille van een blessure niet het allerleukste leven (kan jij op dit moment niets aan doen, maar stalrust/paddockrust is nou eenmaal niet leuk). Als je dan haar leven ietsje aangenamer zou kunnen maken door haar wel altijd als eerste uit de paddock te halen of als eerste eten te geven, zou ik dat gewoon doen. Bonus is dat de kans kleiner wordt dat je achterhoeven richting je gezicht krijgt en dat ook weer moet gaan corrigeren.
Zeker als dit echt gedrag van nu is en het eerst wel een "normaal" paard was in de omgang, zou ik haar die tegemoetkomingen wel gunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:26 



 
Profiel   

Zo’n dramaqueen had ik ook, gedrag naar andere paarden veranderde, vaak razendsnel omdraaien en lelijk doen terwijl ze de liefste van het hele spul was voorheen . Net zolang doorgezocht en op eigen initiatief prascend gaan geven. Ze was ook al eens licht bevangen geweest en bleek cushing te hebben. Na twee redelijke jaren toch laten gaan, was 10 jaar oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:28 



 
Profiel   

Oke, er is dus iets veranderd..haar blessure waardoor ze nu in een klein stukje staat en hier na is haar gedrag veranderd? Begrijp ik dat goed?

Ik ga wel mee in wat Gini zegt dat ze dan op dit moment even niet het allerleukste leven heeft en wellicht ook niet haar energie kwijt kan door de blessure.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:32 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Niemand zegt dat je je moet laten trappen of dat je je paard los moet laten rennen. Je gaat steeds zelf naar die andere uitersten. Mensen zeggen alleen dat verdiepen in gedrag geen overbodige luxe is, omdat je dan veel beter in kan schatten hoe je kan samenwerken met je paard. Het gaat om de middenweg, niet 'jij' vs. 'zij'. Op dit moment zijn jullie duidelijk geen team en de eerste stap om een team te worden ligt simpelweg bij jou. Een paard heeft geen cognitief vermogen om zich in een mens te verplaatsen, andersom wel.


Ik wil écht wel met haar meedenken, maar het is niet altijd mogelijk om haar altijd haar zin te geven. Ik ben niet altijd vrij en als het andere paard te wandelen gaat of eerder naar binnen gaat,omdat ik nog aan het werk ben kan ik er weinig aandoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:33 



 
Profiel   

Rizette schreef
Wat krijgt jouw paard te eten. Hoeveel kilo hooi op een dag?


12/13 kilo
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen