Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dramatisch gedrag

 
Profiel   

Haflingerbo schreef
We hebben een scan in september gehad, die was super. In november december is ze terug gevallen doordat er mensen vuurwerk bij haar hebben afgestoken en ze gek heeft gedaan.


Maar intussen ben je weeral 3 maand verder, dus misschien tijd voor een nieuwe scan? Ik vermoed dat het om een peesblessure gaat? Zal dan wel een heel ernstige zijn als ze zo lang op een klein stukje moet.
Krijgt ze lasertherapie als behandeling? Zal niets doen aan haar gedrag, maar kan zeker het genezingsproces versnellen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:16 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
Elisa2 schreef
Anders is misschien een keer een scan maken van de eierstokken een optie. Veranderd gedrag heeft altijd een oorzaak..het is soms alleen de kunst om achter die oorzaak te komen.

Haar uiers waren laatst wel aardig dik en de rest van haar gedrag leek ook wel wat op hengstigheid, heb de dierenarts toen ook laten komen. Maar geen ongelijkheid in de uiers en was het de hoge temperaturen volgens de DA. Zou best kunnen dat ze daar last van heeft.

Met Elisa2 eens, duidelijke gedragsveranderingen kunnen ook gevolgd zijn van bv een tumor op een eierstok. (helaas ervaring mee) Die van mij werd hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:18 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
Ja, over een paar weken kijken we daar weer naar. Alleen in de tussentijd kan ik nog niks, heb ook al een holistische dierenarts om advies gevraagd en de osteopaat.


Is er een specifieke reden dat hier pas over een paar weken weer naar gekeken wordt? Het probleem speelt nu en communicatie is niet alleen tijdens het werken. Elke handeling die jij met of rond je paard doet is communicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:27 



 
Profiel   

Dit is gewoon weg niet altijd mogelijk.[/quote]
En een derde er bij zetten zodat ze ook niet alleen staat als er 1 gaat rijden? Paarden ernaast? Desnoods dat de andere ruiter haar op stal zet? Je kunt wel denken: het is niet anders, ze heeft het ermee te doen. Maar feit is wel dat ze ook gewoon kan gaan uitbreken of zichzelf verwond. Alleen blijven is best te trainen, maar niet van vandaag op morgen, en ook niet door haar maar in het diepe te gooien. Het is een kwestie van vertrouwen kweken en dat gaat in hele kleine stapjes...

Dat met voeren is "gewoon" voernijd. Soms wordt dat beter als ze merken dat een ander hun eten niet opeet, soms niet. Ga haar iig niet expres langer laten wachten ofzo.[/quote]

Een derde paard kopen is helaas geen optie voor mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:35 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Dus ze staat alleen als je gaat rijden? Dan is het een heel normale reactie. Voor paarden is alleen staan echt echt heel eng. En daar boos over worden is echt niet eerlijk naar haar toe. Dan snap ik wel dat ze zo reageert.


Mijn stadgenoot, ik niet. En nee, boos wordt ik niet. Maar wil het wel graag oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:37 



 
Profiel   

Het gedrag zelf ga je in deze situatie niet opgelost krijgen, wel kun je het voor jezelf veiliger krijgen.
Ben bang dat je het gewoon nog even uit moet zitten totdat ze weer haar benen mag strekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:43 



 
Profiel   

Ik denk toch aan verveling. Ondanks de borstelbeurten.
Wel eens aan hersenwerk voor paarden gedacht?
In plaats van je paard fysiek te vermoeien, doe je dat mentaal.
Je hebt er niet veel spullen voor nodig.
Een voerbak met wat babyspeelgoed (kringloop) en wat stukjes wortel/mandarijntjes/snoepjes om te zoeken is leuk om mee te beginnen.
Kijk maar eens op https://hersenwerkvoorpaarden.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:43 



 
Profiel   

Mentaal uitdagen heeft gewoon zijn grenzen. Als je barst van de energie dan moet dat nou eenmaal ergens heen en dat is bijna altijd gefrustreerd gedrag.

Kun je trouwens niet ook lange stukken met haar gaan wandelen? Stappen mag eigenlijk altijd wel met een peesblessure, zeker als hij al ouder is dan 6 maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:45 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
Dit is gewoon weg niet altijd mogelijk.

En een derde er bij zetten zodat ze ook niet alleen staat als er 1 gaat rijden? Paarden ernaast? Desnoods dat de andere ruiter haar op stal zet? Je kunt wel denken: het is niet anders, ze heeft het ermee te doen. Maar feit is wel dat ze ook gewoon kan gaan uitbreken of zichzelf verwond. Alleen blijven is best te trainen, maar niet van vandaag op morgen, en ook niet door haar maar in het diepe te gooien. Het is een kwestie van vertrouwen kweken en dat gaat in hele kleine stapjes...

Dat met voeren is "gewoon" voernijd. Soms wordt dat beter als ze merken dat een ander hun eten niet opeet, soms niet. Ga haar iig niet expres langer laten wachten ofzo.[/quote]

Een derde paard kopen is helaas geen optie voor mij[/quote]
Kan natuurlijk ook een paard/pony van een stalgenoot zijn. Stalgenoten heb je wel lees ik :D


Misschien heb ik er trouwens overheen gelezen, maar hoe staat ze in het voer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 15:05 



 
Profiel   

Everwind schreef
Haflingerbo schreef
Dit is gewoon weg niet altijd mogelijk.

En een derde er bij zetten zodat ze ook niet alleen staat als er 1 gaat rijden? Paarden ernaast? Desnoods dat de andere ruiter haar op stal zet? Je kunt wel denken: het is niet anders, ze heeft het ermee te doen. Maar feit is wel dat ze ook gewoon kan gaan uitbreken of zichzelf verwond. Alleen blijven is best te trainen, maar niet van vandaag op morgen, en ook niet door haar maar in het diepe te gooien. Het is een kwestie van vertrouwen kweken en dat gaat in hele kleine stapjes...

Dat met voeren is "gewoon" voernijd. Soms wordt dat beter als ze merken dat een ander hun eten niet opeet, soms niet. Ga haar iig niet expres langer laten wachten ofzo.


Een derde paard kopen is helaas geen optie voor mij[/quote]
Kan natuurlijk ook een paard/pony van een stalgenoot zijn. Stalgenoten heb je wel lees ik :D


Misschien heb ik er trouwens overheen gelezen, maar hoe staat ze in het voer?[/quote]

12/13 kilo ruwvoer,verder krijgt ze een schepje kamille,valeriaanwortel, lucerne, vitamine e, magnesium en een balancer

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 15:31 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
Everwind schreef
Kan natuurlijk ook een paard/pony van een stalgenoot zijn. Stalgenoten heb je wel lees ik :D


Misschien heb ik er trouwens overheen gelezen, maar hoe staat ze in het voer?


12/13 kilo ruwvoer,verder krijgt ze een schepje kamille,valeriaanwortel, lucerne, vitamine e, magnesium en een balancer

Hmm, dat kan dan het probleem niet geven lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 15:35 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Mentaal uitdagen heeft gewoon zijn grenzen. Als je barst van de energie dan moet dat nou eenmaal ergens heen en dat is bijna altijd gefrustreerd gedrag.

Kun je trouwens niet ook lange stukken met haar gaan wandelen? Stappen mag eigenlijk altijd wel met een peesblessure, zeker als hij al ouder is dan 6 maanden.


Volgens mijn dierenarts mag dat namelijk niet, waar haal je die 6 maanden dan vandaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 15:52 



 
Profiel   

Hmm, dat kan dan het probleem niet geven lijkt me.[/quote]

Nee dacht ik ook, maar als ze ruwvoer buiten heeft lijkt het wel te helpen. maar vanwege haar gewicht en insulineresistentie kan ik haar dat niet onbeperkt gaan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 15:53 



 
Profiel   

Tegen verveling kun je ook denken aan graszaad hooi... daat zit niks in dus kun je onbeperkt geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 16:04 



 
Profiel   

Swanzie schreef
Tegen verveling kun je ook denken aan graszaad hooi... daat zit niks in dus kun je onbeperkt geven


Sommige mensen raden dit af (verstopping), er zou ook een gevaarlijk stofje in kunnen zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 16:12 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
Sizzle schreef
Mentaal uitdagen heeft gewoon zijn grenzen. Als je barst van de energie dan moet dat nou eenmaal ergens heen en dat is bijna altijd gefrustreerd gedrag.

Kun je trouwens niet ook lange stukken met haar gaan wandelen? Stappen mag eigenlijk altijd wel met een peesblessure, zeker als hij al ouder is dan 6 maanden.


Volgens mijn dierenarts mag dat namelijk niet, waar haal je die 6 maanden dan vandaan?


Het is in september gebeurd toch?
Als je na 6 maanden nog niet eens mag stappen dan zou ik nog eens kritisch navragen of de DA wel een herstel optie ziet. De standaard bij peesblessures is stappen stappen stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 16:13 



 
Profiel   

Gini schreef
Het paard heeft op dit moment omwille van een blessure niet het allerleukste leven (kan jij op dit moment niets aan doen, maar stalrust/paddockrust is nou eenmaal niet leuk). Als je dan haar leven ietsje aangenamer zou kunnen maken door haar wel altijd als eerste uit de paddock te halen of als eerste eten te geven, zou ik dat gewoon doen. Bonus is dat de kans kleiner wordt dat je achterhoeven richting je gezicht krijgt en dat ook weer moet gaan corrigeren.
Zeker als dit echt gedrag van nu is en het eerst wel een "normaal" paard was in de omgang, zou ik haar die tegemoetkomingen wel gunnen.


Dit. Ook een stukje; zet je paard op voor succes. Als je weet dat je paard ergens stress en ongemak door ervaart, hoe onbenullig voor jou als mens dan ook, kan het paard niet beseffen dat het ‘gewoon maar eventjes moet’. Speel daar op in. Juist ook voor jouw veiligheid.

De tips van hersenwerk zijn ook goed, máár; let wel op. Dit soort hersenspinsels kunnen ook tegenovergestelde reactie geven. Dus juist een ontploffing geven van frustratie en mentale uitputting (hele negatieve lading heeft dat woord, maar weet het even niet anders te noemen). Als een paard overprikkeld raakt, mentaal, geeft dat geen garantie op een braaf en rustig paard, maar soms juist een onrustig paard.
Biedt het hooi op verschillende manieren aan hoe het binnen jullie blessuretraject mag. Fijn voor haar om ergens mee bezig te zijn en tegelijkertijd is het passieve fysio. Ook fijn meegenomen.

Ik vind zoals wat VuurVleugels zegt ook inderdaad wel waarheid. Je paard is op zo’n moment van die acties blijkbaar zó gefrustreerd. En dat is natuurlijk jouw schuld niet (ga ik vanuit), maar je paard is helaas niet zoals een mens zo gemaakt dat ze een gecompliceerd denkvermogen hebben. Alhoewel; mensen die enorm gefrustreerd zijn kunnen dat vaak óók al niet..

Onze vorige ruin had langdurig blessureleed en had verplichte boxrust en paddockrust. Het meest levendige en vrolijke dier werd echt veranderd in een gefrustreerd en soms staatsgevaarlijk ‘beest’. Absoluut zijn schuld niet. Met boredombreakers en een stukje afgezette paddock hebben we hem amusement gegeven. Maar kalmerende middelen (gel) was uiteindelijk het enige wat voor hem hielp. En een stukje gras (heb jij niks aan).
Dat haalde net effe het ergste er af (muren kapot trappen, steigeren adh, etc). Heel veel moeite mee gehad destijds, maar altijd tussen mijn oren geknoopt dat dit niet zijn aard was, maar een opstapeling aan stress en ontzettend veel prikkels die hij nergens in kon verwerken. Sowieso een explosief paard die veel binnevette en moeilijk afvloeide, maar tijdens boxrust al helemaal een drama. Heb het hem nooit kwalijk genomen. Heb me achteraf (helaas ingeslapen) steeds meer beseft dat hij voor die blessure zo anders was van karakter omdat hij gewoon paard kon zijn. Is uiteindelijk de reden geweest van inslapen want zijn chronische HKO + botsplinters bij het hoefbeen waren ongeneeslijk. Ik wil een paard niet houden als het een diepongelukkig leven moet lijden.

Ik hoop dat je snel wat opluchting kan vinden en wat van haar spanning kan afvloeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 16:14 



 
Profiel   

Het is in september gebeurd toch?
Als je na 6 maanden nog niet eens mag stappen dan zou ik nog eens kritisch navragen of de DA wel een herstel optie ziet. De standaard bij peesblessures is stappen stappen stappen.[/quote]

Ik mag zeker stappen, maar met mate. Ik kan geen uur gaan wandelen met haar. Haar been wordt van een half uur nog warm, dus dat lijkt mij gewoon te gek

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 16:50 



 
Profiel   

Maar dan heb je dus nog heel wat maanden te gaan. Verwacht je DA wel herstel? En in welke termijn?

Heb je al laser overwogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 16:57 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Maar dan heb je dus nog heel wat maanden te gaan. Verwacht je DA wel herstel? En in welke termijn?


Absoluut, aangezien ze vorige keer zo verbaasd was van het goede resultaat en haar toen in een mindere staat had verwacht. Alleen dat vuurwerk heeft het helaas weer verpest bij haar, verder vermoed ik dat ze ook 'Frisse' billen heeft met dit weer en dat het in het voorjaar weer beter wordt dan die heisa van nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 17:01 



 

Ik duim met je mee. Goed dat je advies inwint.

Hoe kijken je stalgenoten hier tegenaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 17:17 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Ik duim met je mee. Goed dat je advies inwint.

Hoe kijken je stalgenoten hier tegenaan?


De ene kijkt hier positief tegen aan, maar de andere minder. Ik geloof er voorlopig nog even in. (Aanhouderd wint zeggen ze toch?) Vorige keer ging het zo goed, dus nog even een keertje aankijken denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 17:48 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
Rizette schreef
Wat krijgt jouw paard te eten. Hoeveel kilo hooi op een dag?


12/13 kilo

En dat eet ze goed op? Mooi rond paard geen opgetrokken buik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 19:11 



 
Profiel   

12/13 kilo[/quote]
En dat eet ze goed op? Mooi rond paard geen opgetrokken buik?[/quote]

[ img ]

Dacht ik niet, eet ze heel goed namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 19:29 



 
Profiel   

Swanzie schreef
Tegen verveling kun je ook denken aan graszaad hooi... daat zit niks in dus kun je onbeperkt geven


Graszaadhooi kan je wel geven als het uit gecontroleerde teelt komt en dan mengen met wat ander hooi. Soms wordt graszaadhooi bespoten met een stofje tegen schimmels; dat spul moet je dus niet hebben. Maar bij een goede leverancier is ook onbespoten te koop maar dat wel nadrukkelijk navragen. Veel paardenhooi leveranciers verkopen het goede spul maar ik zou het zeker niet zomaar ergens kopen!

https://www.levendehave.nl/nieuws/gd-gr ... s-diervoer
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 10:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen