Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dramatisch gedrag

 
Profiel   

Gini schreef
Het paard heeft op dit moment omwille van een blessure niet het allerleukste leven (kan jij op dit moment niets aan doen, maar stalrust/paddockrust is nou eenmaal niet leuk). Als je dan haar leven ietsje aangenamer zou kunnen maken door haar wel altijd als eerste uit de paddock te halen of als eerste eten te geven, zou ik dat gewoon doen. Bonus is dat de kans kleiner wordt dat je achterhoeven richting je gezicht krijgt en dat ook weer moet gaan corrigeren.
Zeker als dit echt gedrag van nu is en het eerst wel een "normaal" paard was in de omgang, zou ik haar die tegemoetkomingen wel gunnen.


Dit is gewoon weg niet altijd mogelijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:34 



 
Profiel   

Wij hebben ook zo'n typje ;-). Dit is een ruin overigens en trappen doet hij niet maar kan zich wel redelijk gestoord gedragen en wil altijd haantje de voorste zijn; met voeren, met buiten zetten, met binnen zetten. Zijn gedrag gaat van schrapen tot gekke bekken trekken tot heel hoog hinniken. Gekke bekken trekken heb ik wel eerder gezien bij een ander paard en die deed dat ook om aandacht te krijgen.
Paard wat ik als 1e beschrijf is, voordat wij hem kregen, teveel vertroeteld ( ja, dat kan!) en heeft te weinig duidelijkheid gehad in zijn plek in de rangorde. Daarbij is het ook nog een dominante rakker die zelfs zijn vader ( dus een hengst) die naast hem staat in de stal ( met uitloop) soms heel boos kan aankijken en op hem af kan vliegen.
Bij dit paard dus duidelijk een gebrek aan discipline bij de vorige eigenaar i.c.m. een erg sterk en dominant karakter wat zich ook soms uit onder het zadel. Het gaat wel steeds beter overigens maar dit gedrag heeft hij te lang mogen laten zien en helemaal over gaat het niet meer ( bij is nu 12 en op zijn 7e bij ons gekomen).
Ik kan me voorstellen dat als je een merrie hebt die nu weinig mag en wel veel aandacht gewend is in de vorm van rijden, longeren, etc. dat ze nu zich "overdreven" gaat gedragen. Misschien juist een beetje gebrek aan discipline? ( Ik weet dat dat als een "vies" woord wordt gezien hier maar discipline is niks mis mee, zowel voor paard als ruiter/ eigenaar!).
Een paard op relatieve rust zal zich gaan vervelen en dan allerlei dingen uitvinden om die verveling te doorbreken, o.a. dus "overdreven" gedrag als een ander aandacht krijgt.
Ik zou dan dus wel duidelijk laten merken dat ik dat gedrag niet op prijs stel omdat je anders kans loopt dat ze het straks ook nog blijft vertonen.
Die van ons wordt als hij zich zo gedraagt met de stem tot rust gemaand maar ook een paar passen achteruit gezet, etc. Hij snapt het verdraaid goed als ik zeg dat hij normaal moet doen ;-). En vaak negeren we het gedrag ook volkomen, dat werkt soms ook ;-).

Natuurlijk kan er meer achter zitten maar in dit geval zie ik toch echt een verveeld paard wat vind dat ze te weinig aandacht krijgt en die niet alleen wil blijven. Niks raars aan ( i.v.m. de blessure) maar dus wel zorgen dat ze blijft snappen dat dit gedrag, ondanks alles, niet getolereerd wordt!

Het is een lastig probleem maar wees duidelijk dat dit dus niet de bedoeling is en dat ze moet wachten want dergelijk gedrag kan, zoals je hebt ondervonden, gevaarlijk worden. Ik zou hier dan toch echt wat "harder" tegen optreden. Als een paard naar mij zou trappen dan...................(ik zal de tere zieltjes hier op Bokt sparen)


Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-03-23 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:34 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Oke, er is dus iets veranderd..haar blessure waardoor ze nu in een klein stukje staat en hier na is haar gedrag veranderd? Begrijp ik dat goed?

Ik ga wel mee in wat Gini zegt dat ze dan op dit moment even niet het allerleukste leven heeft en wellicht ook niet haar energie kwijt kan door de blessure.


Ze heeft het hier maanden goed opgedaan, waardoor ik niet zo goed snap wat ik nu verkeerd doe en waarom het veranderd is. Normaal gesproken is ze heel koel, rustig, relaxt en vertoont dit gedrag nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:37 



 
Profiel   

Had ditzelfde paard niet recentelijk ook buikpijn (ander topic)?
Het klinkt mij inderdaad als een gestressed paard. Het is aan jou om daar kritisch naar te kijken, zeker als het gedrag nieuw is.
Is ze getest voor PPID? Dat kan ook gedragsveranderingen geven.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-03-23 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:38 



 
Profiel   

Kan het zijn dat jouw paard zich inmiddels dood verveelt?
Als ik het goed begrijp staat ze al maanden op een postzegeltje zonder graasmogelijkheden.
Dan haal je dus 2 essentiële basis behoeftes bij haar weg: beweging en zoeken / scharrelen naar voer.
Is het mogelijk dat je haar op het stro zet zodat op z’n minst de scharrel behoefte terug komt in haar leven?
En hoeveel doe je met haar per dag? Wandelen (als dat mag) vrijheids dressuur/spelletjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:39 



 
Profiel   

Kan het zijn dat ze last heeft van haar hormonen? Sommige merries krijgen in het voorjaar een wat vervelend lange hormoonperiode waardoor ze zich anders gaan gedragen.

Ben het er wel mee eens dat gevaarlijk gedrag niet getolereerd moet worden.

Anders is misschien een keer een scan maken van de eierstokken een optie. Veranderd gedrag heeft altijd een oorzaak..het is soms alleen de kunst om achter die oorzaak te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:40 



 
Profiel   

ElCid schreef
Wij hebben ook zo'n typje ;-). Dit is een ruin overigens en trappen doet hij niet maar kan zich wel redelijk gestoord gedragen en wil altijd haantje de voorste zijn; met voeren, met buiten zetten, met binnen zetten. Zijn gedrag gaat van schrapen tot gekke bekken trekken tot heel hoog hinniken. Gekke bekken trekken heb ik wel eerder gezien bij een ander paard en die deed dat ook om aandacht te krijgen.
Paard wat ik als 1e beschrijf is, voordat wij hem kregen, teveel vertroeteld ( ja, dat kan!) en heeft te weinig duidelijkheid gehad in zijn plek in de rangorde. Daarbij is het ook nog een dominante rakker die zelfs zijn vader ( dus een hengst) die naast hem staat in de stal ( met uitloop) soms heel boos kan aankijken en op hem af kan vliegen.
Bij dit paard dus duidelijk een gebrek aan discipline bij de vorige eigenaar i.c.m. een erg sterk en dominant karakter wat zich ook soms uit onder het zadel. Het gaat wel steeds beter overigens maar dit gedrag heeft hij te lang mogen laten zien en helemaal over gaat het niet meer ( bij is nu 12 en op zijn 7e bij ons gekomen).
Ik kan me voorstellen dat als je een merrie hebt die nu weinig mag en wel veel aandacht gewend is in de vorm van rijden, longeren, etc. dat ze nu zich "overdreven" gaat gedragen. Misschien juist een beetje gebrek aan discipline? ( Ik weet dat dat als een "vies" woord wordt gezien hier maar discipline is niks mis mee, zowel voor paard als ruiter/ eigenaar!).
Een paard op relatieve rust zal zich gaan vervelen en dan allerlei dingen uitvinden om die verveling te doorbreken, o.a. dus "overdreven" gedrag als een ander aandacht krijgt.
Ik zou dan dus wel duidelijk laten merken dat ik dat gedrag niet op prijs stel omdat je anders kans loopt dat ze het straks ook nog blijft vertonen.
Die van ons wordt als hij zich zo gedraagt met de stem tot rust gemaand maar ook een paar passen achteruit gezet, etc. Hij snapt het verdraaid goed als ik zeg dat hij normaal moet doen ;-). En vaak negeren we het gedrag ook volkomen, dat werkt soms ook ;-).

Natuurlijk kan er meer achter zitten maar in dit geval zie ik toch echt een verveeld paard wat vind dat ze te weinig aandacht krijgt en die niet alleen wil blijven. Niks raars aan ( i.v.m. de blessure) maar dus wel zorgen dat ze blijft snappen dat dit gedrag, ondanks alles, niet getolereerd wordt!

Het is een lastig probleem maar wees duidelijk dat dit dus niet de bedoeling is en dat ze moet wachten want dergelijk gedrag kan, zoals je hebt ondervonden, gevaarlijk worden. Ik zou hier dan toch echt wat "harder" tegen optreden. Als een paard naar mij zou trappen dan...................(ik zal de tere zieltjes hier op Bokt sparen)


Ben wel benieuwd aangezien ik dit wel herken, hoe je nog meer discipline hebt aangebracht bij die van jou

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:41 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Had ditzelfde paard niet recentelijk ook buikpijn (ander topic)?
Het klinkt mij inderdaad als een gestressed paard. Het is aan jou om daar kritisch naar te kijken, zeker als het gedrag nieuw is.
Is ze getest voor PPID? Dat kan ook gedragsveranderingen geven.



Gevoelig wel, maar buikpijn niet. Testen is misschien nog wel een goed idee

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:45 



 
Profiel   

Tsja, ik kom er altijd eerlijk voor uit dat ik zo’n teer zieltje ben. Paard is gestresst, heeft op dit moment geen leuk leven (waar TS niets aan kan doen, blessure is blessure), en dan kan ze een pets voor d’r kop krijgen, of ander soort discipline.

Naar je trappen is inderdaad een no-go, maar iedere vorm van uiting van stress afstraffen vind ik gewoon niet fair.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:46 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Kan het zijn dat jouw paard zich inmiddels dood verveelt?
Als ik het goed begrijp staat ze al maanden op een postzegeltje zonder graasmogelijkheden.
Dan haal je dus 2 essentiële basis behoeftes bij haar weg: beweging en zoeken / scharrelen naar voer.
Is het mogelijk dat je haar op het stro zet zodat op z’n minst de scharrel behoefte terug komt in haar leven?
En hoeveel doe je met haar per dag? Wandelen (als dat mag) vrijheids dressuur/spelletjes?


Die vermaakt zich wel, heb kleine plekje met verrijking staan op verschillen plekjes. Ze staat al op stro 's nachts. Ik kom een aantal keer per dag om te voeren, aandacht te geven zoals borstelen, we wandelen maar 2x per dag 12 minutenlang. En af en toe vraag ik wat kunstjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:47 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Kan het zijn dat ze last heeft van haar hormonen? Sommige merries krijgen in het voorjaar een wat vervelend lange hormoonperiode waardoor ze zich anders gaan gedragen.

Ben het er wel mee eens dat gevaarlijk gedrag niet getolereerd moet worden.

Anders is misschien een keer een scan maken van de eierstokken een optie. Veranderd gedrag heeft altijd een oorzaak..het is soms alleen de kunst om achter die oorzaak te komen.



Haar uiers waren laatst wel aardig dik en de rest van haar gedrag leek ook wel wat op hengstigheid, heb de dierenarts toen ook laten komen. Maar geen ongelijkheid in de uiers en was het de hoge temperaturen volgens de DA. Zou best kunnen dat ze daar last van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:49 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
Gini schreef
Het paard heeft op dit moment omwille van een blessure niet het allerleukste leven (kan jij op dit moment niets aan doen, maar stalrust/paddockrust is nou eenmaal niet leuk). Als je dan haar leven ietsje aangenamer zou kunnen maken door haar wel altijd als eerste uit de paddock te halen of als eerste eten te geven, zou ik dat gewoon doen. Bonus is dat de kans kleiner wordt dat je achterhoeven richting je gezicht krijgt en dat ook weer moet gaan corrigeren.
Zeker als dit echt gedrag van nu is en het eerst wel een "normaal" paard was in de omgang, zou ik haar die tegemoetkomingen wel gunnen.


Dit is gewoon weg niet altijd mogelijk.


Dan doe je het op de momenten dat het wel mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:50 



 
Profiel   

Britt_xxx schreef
Tsja, ik kom er altijd eerlijk voor uit dat ik zo’n teer zieltje ben. Paard is gestresst, heeft op dit moment geen leuk leven (waar TS niets aan kan doen, blessure is blessure), en dan kan ze een pets voor d’r kop krijgen, of ander soort discipline.

Naar je trappen is inderdaad een no-go, maar iedere vorm van uiting van stress afstraffen vind ik gewoon niet fair.


Nee, maar soms helpt duidelijkheid wel bij het gewoon terug zetten en je grenzen aangeven. Ik zou ook niet weten hoe ik het anders moet doen. Proberen kan natuurlijk nooit kwaad en ik kan haar niet alsmaar koekjes blijven voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:52 



 
Profiel   

Teer zieltje hier: als je met dit topic daadwerkelijk op zoek bent naar 'discipline' zou ik zeggen: te koop zetten. Je paard is hier niet het grote probleem. Gevaarlijk gedrag mag zeker tegen opgetreden worden, maar wat Britt ongeveer ook al zegt, dit gedrag aanpakken met discipline is gewoon niet eerlijk. Dat is de quick fix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:56 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Teer zieltje hier: als je met dit topic daadwerkelijk op zoek bent naar 'discipline' zou ik zeggen: te koop zetten. Je paard is hier niet het grote probleem. Gevaarlijk gedrag mag zeker tegen opgetreden worden, maar wat Britt ongeveer ook al zegt, dit gedrag aanpakken met discipline is gewoon niet eerlijk. Dat is de quick fix.


En wat zou jij dan aanraden? Ik kan haar niet altijd haar zin geven, ik ben ook aan het werk en ben niet altijd op tijd thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 10:00 



 
Profiel   

Je kan het paard prima corrigeren als het gaat om gericht gedrag tegen jou, maar er valt niets te corrigeren aan stress. Het wordt wel veiliger voor jou maar voor het paard veranderd er niets.

Hoe lang moet ze nog op dat kleine stukje blijven? Sinds wanneer mag ze niet meer een sprintje trekken? Is dat al maanden, weken? Zeker bij een ouder paard zou ik wel goed overwegen in hoeverre die inperking ook echt een verbetering is op lange termijn.

Maar hoe dan ook zou ik naar PPID kijken aangezien het zo plotseling omgeslagen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 10:15 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Je kan het paard prima corrigeren als het gaat om gericht gedrag tegen jou, maar er valt niets te corrigeren aan stress. Het wordt wel veiliger voor jou maar voor het paard veranderd er niets.

Hoe lang moet ze nog op dat kleine stukje blijven? Sinds wanneer mag ze niet meer een sprintje trekken? Is dat al maanden, weken? Zeker bij een ouder paard zou ik wel goed overwegen in hoeverre die inperking ook echt een verbetering is op lange termijn.

Maar hoe dan ook zou ik naar PPID kijken aangezien het zo plotseling omgeslagen is.


We hebben een scan in september gehad, die was super. In november december is ze terug gevallen doordat er mensen vuurwerk bij haar hebben afgestoken en ze gek heeft gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 10:17 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen hoor.
Toen mijn paard net bij mij was, was hij ontzettend opdringerig met voeren. Ik kon zijn voerbak met moeite bij hem zetten zo opdringerig. Ook naar mijn andere paard had hij voernijd. Hij verwachtte na het rijden ook voer en werd happerig en vervelend. Bij de oude eigenaar kreeg hij overigens brok uit de hand.
Hier eerst wat aan gedaan. Voer in zijn bak op de grond en niet direct na het rijden maar in de avond.
Daarmee ging het al een stuk beter.
Als 2e: opdrachten doen voor hij het voer krijgt. Een paar passen achteruit en een paar seconden netjes stil staan voor ik het voer neerzet. Na een paar keer oefenen had hij dit door en bleef hij wachten.
Nu kan ik het voer ook gewoon weer geven na het rijden en heeft hij ook totaal geen voernijd meer naar mijn andere paard. Hij is wel de baas van hun twee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 10:18 



 
Profiel   

Wat is de langdurige prognose?
Hoe lang adviseert de DA nog bewegingsinperking? Sinds September is inmers al een half jaar. Wanneer is de volgende scan?
Zeker bij een ouder paard zou ik wel proberen naar levenskwaliteit te streven, ook als het leven dan uiteindelijk misschien iets korter is.
Langduring niet vrij kunnen bokken en sprinten is uiteindelijk gewoon stressvol voor een paard, ookal probeer je nog zo goed om dat op te vangen met andere dingen. Als het voor een vastgestelde tijd is dan is het even door de zure appel bijten, maar is bij jou ook duidelijk hoe lang dit nog duurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 10:21 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Wat is de langdurige prognose?
Hoe lang adviseert de DA nog bewegingsinperking? Sinds September is inmers al een half jaar. Wanneer is de volgende scan?
Zeker bij een ouder paard zou ik wel proberen naar levenskwaliteit te streven, ook als het leven dan uiteindelijk misschien iets korter is.
Langduring niet vrij kunnen bokken en sprinten is uiteindelijk gewoon stressvol voor een paard, ookal probeer je nog zo goed om dat op te vangen met andere dingen. Als het voor een vastgestelde tijd is dan is het even door de zure appel bijten, maar is bij jou ook duidelijk hoe lang dit nog duurt?


We proberen wel om dit nog even door te zetten, zien we geen verbetering en achteruitgang dan ga ik haar toch vrijuit doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 10:42 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
En wat zou jij dan aanraden? Ik kan haar niet altijd haar zin geven, ik ben ook aan het werk en ben niet altijd op tijd thuis.


Het gaat niet om haar dr zin geven, het gaat om het verdiepen in het gedrag wat jij opvat als haar zin willen hebben.

Heb je eraan gedacht iemand mee te laten kijken, grondwerk instructie? En dan niet voor trucjes of vrijheidsdressuur ofzo, maar die echt kijkt naar hoe je met haar communiceert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 11:46 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Haflingerbo schreef
En wat zou jij dan aanraden? Ik kan haar niet altijd haar zin geven, ik ben ook aan het werk en ben niet altijd op tijd thuis.


Het gaat niet om haar dr zin geven, het gaat om het verdiepen in het gedrag wat jij opvat als haar zin willen hebben.

Heb je eraan gedacht iemand mee te laten kijken, grondwerk instructie? En dan niet voor trucjes of vrijheidsdressuur ofzo, maar die echt kijkt naar hoe je met haar communiceert?


Ja, over een paar weken kijken we daar weer naar. Alleen in de tussentijd kan ik nog niks, heb ook al een holistische dierenarts om advies gevraagd en de osteopaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 11:48 



 
Profiel   

Haflingerbo schreef
Gini schreef
Het paard heeft op dit moment omwille van een blessure niet het allerleukste leven (kan jij op dit moment niets aan doen, maar stalrust/paddockrust is nou eenmaal niet leuk). Als je dan haar leven ietsje aangenamer zou kunnen maken door haar wel altijd als eerste uit de paddock te halen of als eerste eten te geven, zou ik dat gewoon doen. Bonus is dat de kans kleiner wordt dat je achterhoeven richting je gezicht krijgt en dat ook weer moet gaan corrigeren.
Zeker als dit echt gedrag van nu is en het eerst wel een "normaal" paard was in de omgang, zou ik haar die tegemoetkomingen wel gunnen.


Dit is gewoon weg niet altijd mogelijk.

En een derde er bij zetten zodat ze ook niet alleen staat als er 1 gaat rijden? Paarden ernaast? Desnoods dat de andere ruiter haar op stal zet? Je kunt wel denken: het is niet anders, ze heeft het ermee te doen. Maar feit is wel dat ze ook gewoon kan gaan uitbreken of zichzelf verwond. Alleen blijven is best te trainen, maar niet van vandaag op morgen, en ook niet door haar maar in het diepe te gooien. Het is een kwestie van vertrouwen kweken en dat gaat in hele kleine stapjes...

Dat met voeren is "gewoon" voernijd. Soms wordt dat beter als ze merken dat een ander hun eten niet opeet, soms niet. Ga haar iig niet expres langer laten wachten ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 12:16 



 
Profiel   

Als het de hormonen zijn zou je wellicht monnikspeper kunnen geven en als dat niet helpt even tijdelijk op de regumate

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 12:47 



 
Profiel   

Dus ze staat alleen als je gaat rijden? Dan is het een heel normale reactie. Voor paarden is alleen staan echt echt heel eng. En daar boos over worden is echt niet eerlijk naar haar toe. Dan snap ik wel dat ze zo reageert.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen