Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oud paard met COPD tips?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik heb een lieve Tinker merrie van 30 jaar oud, zij heeft zware copd.

Ik heb haar nu zo'n 7 jaar, in de eerste 3 jaar kon ze nog recreatief gereden worden en had ze weinig last van de dampigheid zoals we dat toen nog noemde. Daarna is ze met pensioen gegaan omdat ik te weinig tijd had en op die leeftijd mag dat ook wel.

Ongeveer 4 jaar geleden begon het echte benauwd zijn. De eerste keer dat ze een 'aanval had stond ze heel erg zwaar te pompen, toen de dierenarts laten komen en heeft haar corticosteroïden injectie gegeven en een kuur ventipulmin en prednison. Hier is ze redelijk snel bovenop gekomen en het ging daarna eigenlijk redelijk goed voor het komende jaar.

Ik moet zeggen dat we door alle jaren heen wel kwakkelen met wat benauwdheid maar niet zo erg om de dierenarts te laten komen.

Het jaar daarna vond ik haar toch weer te benauwd, toen in overleg met de dierenarts weer een kuur ventipulmin gaan geven dit had geen effect. Daarna een kuur prednison dit werkte wel wat maar helaas ging haar weerstand enorm omlaag ze werd verkouden, ze kreeg luizen en mijten waar we niet vanaf kwamen(jeuk is geen pretje) ook meer gevoeligheid op hoef bevangenheid.

Afgelopen jaar ging het weer mis ze was heel erg benauwd ademhaling van 30x pm, meteen de dierenarts laten komen. Weer een corticosteroïden injectie en ventipulmin.
De injectie hielp wel maar de ventipulmin doet niks, daarna werd ze toch weer benauwder toen de injectie uitwerkte. Ik wilde haar niet meer aan de prednison want dat ging slecht.
Ik heb toen iemand laten komen en die is toen bij gesprongen met homeopathische middelen wat wel iets hielp. Daarna gingen we echt de winter in en heeft ze eigenlijk een maand of 3 nergens last van gehad. Afgelopen week stond ze ineens benauwd niet zo erg dat ik de dierenarts er voor bel maar zo vroeg in het jaar heeft ze dat nog nooit gehad. Het is nu wel weer wat beter geworden maar helaas is ze deze winter voor het eerst weer ook flink afgevallen.

Extra info:
Ze staat 24/7 buiten met onbeperkt verpakt hooi zonder stof.

Ik wil eigenlijk graag vragen, hoe lang blijf je door gaan met een paard als dit? En hoe vervelend is het benauwd zijn?
Wat kan ik nog meer doen?
Haar koppie wil nog erg graag en zelfs als ze super benauwd staat dan eet ze nog, eten is het belangrijkste in haar leven en dat doet ze ook als het verder niet goed gaat.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 14:08 



 
Profiel   

Hoe slechter moet ze voor jou nog worden? Wat is je grens?
Ze is erg afgevallen zeg je, en haar aanval laatst was heftig. Wees blij dat ze nu in het koppie nog fris is, als dat niet meer is, ben je misschien al te laat...
Dus wat ik wil zeggen, denk erover na hoeveel slechter het moet worden, moet dat wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 14:11 



 
Profiel   

Zodra ademen topsport wordt, vind ik dat je een dier moet laten gaan. Ik heb zelf in augustus mijn oudere merrie in laten slapen, zij had ook problemen met de longen. Ondanks dat een dier misschien nog wel vrolijk lijkt, moet je in het achterhoofd houden dat ademen iets is wat ze niet kunnen uitschakelen. Als een paard dus benauwd is, heeft hij of zij hier de hele dag en nacht last van. Als een paard enorm staat te pompen, en vervolgens niet reageert op medicatie, vind ik dat wel een duidelijk teken.

Wat me zorgelijk lijkt is dat het nu gunstig weer is voor longpatiënten, het is namelijk nog niet echt pollentijd. Dat je merrie is afgevallen is geen goed teken, heb je weleens het bloed laten onderzoeken? Er zijn namelijk best wel wat ouderdomskwaaltjes zoals PPID die longproblemen kunnen verergeren.

Ten slotte kan ik je een Flexineb aanraden. Ik heb jarenlang mijn merrie behandeld met de Flexineb, en dat hielp bij haar echt enorm. Je kunt de Flexineb gebruiken voor zowel zoutoplossing als medicatie. De zoutoplossing helpt de longen schoon te maken en biedt voor veel paarden hulp.

Let wel op: de bron van longproblemen moet altijd worden aangepakt. Als je niet tot de bron kunt komen ben je altijd bezig met symptoombehandeling, en dat heeft op de lange termijn niet zo heel veel zin.

Mocht je twijfelen over de gezondheid van je paard, vraag het vooral aan je dierenarts. Ik vroeg ook altijd aan mijn dierenarts of ze iets nog paardwaardig vond of niet. Dat hielp mij enorm om een duidelijke grens voor mezelf te bepalen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 14:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen