Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pech tijden voor mijn haflinger

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Om te beginnen even een schets van mijn paard. Het is een haflinger uit 1998, wat hem dit jaar 25 maakt. Hij is nu met pensioen en geniet van zijn vrije dagen. Hij heeft nu sinds 3 jaar de diagnose cushing en vorig jaar hebben we het kwart pilletje opgehoogd naar een half pilletje.
Afgelopen oktober heb ik hem weer laten prikken en daar kwamen omgerekend de waardes van 60 uit. In het jaar ervoor was dit 127 dus aanzienlijk beter.

Echter is hij afgelopen vrijdag erg gaat hoesten. Na overleg wel meteen de dierenarts langs laten komen en hij had een verhoging van 38,2. Hij kreeg vanaf die vrijdag bronchospasmolyticum (2 daags 2,5 schepje) en debrexinehydrochlorine (2 daags 5 scheppen). Dit zou moeten helpen en na het weekend moest er verbetering zichtbaar zijn.

Maandag was er echter geen vooruitgang en hadden we het idee dat hij meer hoesten. Zijn tempratuur was 37. Toen ik hem vervolgens uit de paddock haalde zag ik dat hij wat kort liep, wel minimaal, maar het was wel zichtbaar. Na met de dierenarts te hebben gebeld en overlegd, zou hij dinsdag ochtend langskomen.

Dinsdag (gisteren) zag de dierenarts ook dat er geen vooruitgang was en hebben we besloten om hem metacam erbij te geven en de bronchospasmolyticum op te hogen naar 2 maal daags 3 schepjes. De debrexinehydrochlorine blijft op 2 maal daags 5 schepjes. Ook gaan we zijn hooi nat maken omdat dit mogelijk ook het hoesten kan veroorzaken. Helaas zag de dierenarts ook meteen dat hij in beginfase hoef bevangen was. Het is nog minimaal maar het is er wel.
Daarnaast is ook de cushing medicatie naar 1 hele pil per dag verhoogd.

Het vervelende is, zijn paddock maatje heeft het ook sinds 2 maanden en we hebben eigenlijk al alles uitgesloten en het hooi getest. Deze waardes waren allemaal prima. De dierenarts vermoedde dat het kon komen omdat ze de afgelopen tijd in de bak hebben gestaan en hij doordat hij dunne zolen heeft last heeft gekregen.

We gaan nu kijken hoe hij vooruitgang gaat boeken en vrijdag opnieuw even bellen met de dierenarts.

Wat wil ik met dit topic? Ik weet het niet precies, misschien wat vergelijkbare gevallen horen of tips die ons hierin kunnen helpen.

Ik heb hem al bijna 20 jaar in mijn leven en al een jaar of 13 in mijn bezit, het gaat mij daarom enorm aan het hart dat hij pijn heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 14:48 



 
Profiel   

Wat ontzettend naar, begrijpelijk dat het aan je hart gaat! Hoe gaat het nu?

Ik heb zowel (helaas) veel ervaring met longproblemen èn hoefbevangenheid. Medicatie voor de longen, maar verder aan het management niks doen, is vechten tegen de bierkaai. Hooi goed laten weken (minimaal goed onderdompelen en niet meer dan een uur weken) en zorgen voor zoveel mogelijk stofvrij stalbedekking (geen stro dus) scheelt al heel veel.

De paddock waar hij in staat, was die de laatste tijd nat? Als hij dunne zolen heeft en die week zijn door de nattigheid, en bijv op steentjes heeft gelopen, kan dit voor hele zere voeten zorgen (kneuzingen). Hoeft niet persé HB te zijn natuurlijk, maar snap dat jullie daar gezien zn cushing vanuit gaan.
Mijn merrie heeft momenteel hetzelfde (lichte gevoeligheid) en bij ons is er nog de twijfel wat het is.

Zijn zn hoeven ook warm?

Hopelijk komen hier nog nuttige tips die zouden kunnen helpen/verlichten. Sterkte hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 14:29 



 
Profiel   

Wij hebben een pony die volgens de reguliere paardenarts zwaar dampig was weer 100% comfortabel gekregen met de hoest kruidenmix van paardenarts Steffi van der Laarse! Dat terweijl ventilpulmin en alle andere middelen niets meer deden. Als je haar een mailtje stuurt en over het hoest issue laat weten dan kan je de kruiden per post toegezonden krijgen (ze neemt geen reguliere klanten meer aan)

https://steffivanderlaarse.nl/

Beterschap!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 09:43 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 16:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen