Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pony steekt tong uit der mond tijdens draven en begint te hijgen

 
Profiel   

Goededag,
Ik heb een mini shetlander, ze is nu momenteel 4 jaar oud. toen ik gisteren ging longeren, wou ze al niet draven wat niet gebruikelijk gedrag voor haar is. Toen ik haar eenmaal in draf had begon ze meteen heel erg te hijgen en der mond af te likken. Ook dit heb ik haar nog nooit zien doen.

Er is een mogelijkheid dat ze iets van plastic heeft binnen gekregen omdat mensen hun rotzooi niet hadden opgeruimd in de bak, waardoor er een tic tac doosje in de bak lag op de grond. zij stond der heel lang bij toen ik kwam kijken wat ze aan het doen was was ze met het doosje bezig. ik heb toen geen plastic in der mond kunnen vinden. maar het doosje was ook al kapot dus het is mogelijk dat ze misschien een klein stukje heeft binnen gekregen.

Het kan niet aan der halster liggen want die zit ruim en je kan je hand er tussen steken aan alle kanten.

Hierbij de vraag, Of jullie advies hebben of een idee wat het kan zijn. Ook de vraag of jullie denken dat het verstandig is als de dierenarts er naar kijkt?

gr Femke
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 13:28 



 
Profiel   

Ik zou z.s.m. de dierenarts opbellen en het verhaal telefonisch uitleggen. De dierenarts kan dan doorvragen en eventueel aangeven of hij/zij het belangrijk vind om ook nog langs te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 13:41 



 
Profiel   

ja als je twijfelt kun je de dierenarts altijd bellen en dan kun je via de telefoon vertellen en overleggen of zij denken dat er iemand moet komen kijken.
zij geven je denk ik het beste advies nu :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 13:41 



 
Profiel   

Behalve de kans op inslikken van een scherp stukje van zo’n tiktak doosje dacht ik ook aan de mogelijkheid dat de pony een vernauwing kan hebben in het keel gebied (dat hebben mini shetlanders soms) waardoor hij het benauwd kan krijgen. Had je de pony vrij aan de longe of met bijv iets van een bijzetje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 08:57 



 
Profiel   

Ik zou gelijk de dierenarts bellen, hijgen is benauwd en dat kan allerlei oorzaken hebben maar is wel iets om goed serieus te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 09:00 



 
Profiel   

Er heerst een luchtweginfectie.
Ik zou je pony zijn temperatuur opmeten en even controleren wat ze vandaag in rust doet. Hoest ze ook? Eet en drinkt ze nog goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 09:06 



 
Profiel   

Beste Marigold,
Nee ik was bezig met haar met het halster wat ze eigenlijk altijd om heeft. Zie foto
En zo ver ik weet was er niks mis met haar luchtwegen toen ze klein was. Kan de vernauwing dan ook ontstaan als ze ouder worden?

En ik zal zo even haar temperatuur meten.
Ze hoest niet, eet en drinkt goed. Maar ook toen ik gisteren even buiten ging stappen op de stenen begon ze met haar neus over de grond te sleuren en elke keer te briesen.

Als vast heel erg bedankt voor jullie advies, ik heb met de ‘baas’ gesproken. Hij vind het niet nodig om de dierenarts te laten komen en dat ze er gisteren gewoon er goed bij stond in de stal. Dat is waar want het is dan ook alleen als je met haar uit de stal gaat.
Het gaat dus niet zo snel mogelijk worden om de dierenarts te laten komen, ik ga vanmiddag wel even bellen voor advies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 09:19 



 
Profiel   

De beschreven vernauwing is een aangeboren afwijking, en alleen met scopie aan te tonen. De luchtpijp is dan niet rond zoals een stofzuigerslang, maar heeft bijv een afgeplatte kant.

Het was gister ook stuk warmer, alles zit nog in wintervacht, en daar hebben shets ruim voldoende van.
Andere mogelijkheid is last van pollen.

Als ze plastic in heeft geslikt, zou ik banger zijn voor koliek dan voor benauwdheid.

Doet ze verder normaal, ademt ze verder normaal, zou ik op dit punt ook niet in paniek schieten. Even goed monitoren, wanneer je het echt niet vertrouwd terugkoppelen naar de eigenaar. Je kunt wel zelf gaan bellen naar de dierenarts voor advies, maar zij kunnen ook niet zoveel zonder het dier te hebben gezien...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 09:50 



 
Profiel   

Hi,
Kleine update. Zaterdag heb ik haar temperatuur gemeten ze zat toen op de 36,3 maar vandaag is het weer terug geklommen naar 37,2. Ze is nog steeds veel bezig met haar tong buiten haar mont, en veel gebries enzovoorts.
Ik heb na even veder overleg besloten dat het handig is om toch even de dierenarts te laten komen kijken of er ergens een probleem zit.

Vanmiddag komt de dierenarts ik hou jullie op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:40 



 

Goed van jou! Hoe is het afgelopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 21:45 



 
Profiel   

De dierenarts heeft vastgesteld dat ze koliek verschijnselen had, ze heeft gelukkig geen stukje plastic binnengekregen. Ze heeft nu iets tegen de pijn gekregen en natuurlijk gewoon stappen enzovoorts.
Excuses ook voor de late update maar we hebben wel het treurige nieuws gekregen dat er een andere shet op stal was overleden.
En dat de officiële eigenaar mijn shetje weg gaat doen, we waren hierdoor druk bezig met een huisje zoeken. Imiddels is het nieuwe huisje gevonden en gaat ze eind augustus met ons mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 22:29 



 
Profiel   

Allereerst gefeliciteerd dat ze nu helemaal van jou wordt en hopelijk veel plezier eind augustus op het nieuwe plekje.

Ook fijn dat ze geen plastic binnen kreeg :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 22:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen