Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Koliekerig door fructaan in gras: wat kan ik doen?

 
Profiel   

Wat een gedoe en zorgen allemaal....
En hoe herkenbaar; heb je het ene net opgelost, dient het volgende zich aan. Je moet met paarden nooit denken dat 'het nu allemaal wel even klaar is'... hahaha!

Wat dat laatste stuk gras betreft. Het is geen heel groot stuk, en er staat niet heel veel zo te zien. Het feit dat ze bij het hooi staan betekent dat het ook niet afschuwelijk aantrekkelijk is blijkbaar. Ik zou het ff laten gaan.
Misschien wel extra zandkuurtje als ze alle sprieten gaan verzamelen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:18 



 
Profiel   

Ninx schreef
Misschien wel extra zandkuurtje als ze alle sprieten gaan verzamelen.


Ja had net een kuur klaar afgelopen weekend haha maar wel slim om volgende week nog even te herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:25 



 
Profiel   

Ach jeetje. Hopelijk snel rust terug. Als ze er veel op lopen is mijn ervaring dat het gras snel weg is.

Sterkte daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:05 



 
Profiel   

Ninx schreef
Je gras is ook veel te voedzaam in deze periode voor de rassen die je hebt; heel sober.
KNIP

En het lijkt soms alsof het bij anderen heel goed gaat. Warmbloeden kunnen bijvoorbeeld wel wat meer hebben.
Maar wanneer je goed kijkt zie je bij paarden waarvan je denkt dat het goed gaat toch groeiringen in de hoeven, chronische bevangenheid, ongezonde vetophopingen, verstoorde darmwerking (slechte of natte mest), etc....


Ik heb van die warmbloeden die 'er wel tegen kunnen'.
Maar buiten de aanleg van de soort lijken er nog 2 factoren mee te spelen tov TS:
- strookbegrazing (en meer perceel opp). Onze strookbegrazing zorgt er voor dat het aandeel kort gestresst gras aanzienlijk minder is op wat ze in totaliteit binnen krijgen op een dag.
-actief werken. Veel suiker er in en veel energie verbruikt is veel minder erg dan veel suiker er in en minder verbrand (al is dit voor koliek iets minder relevant)

Ik sluit me dus wel wat aan bij een aantal mensen die zeggen: met jouw hoeveelheid gras is het wel een uitdaging om ze het jaar rond gezond te laten grazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 15:21 



 
Profiel   

Je kan ze ook juist in de nacht op de weide zetten en overdag eraf. Dat doen wij hier ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 15:48 



 
Profiel   

lnvdh schreef
Je kan ze ook juist in de nacht op de weide zetten en overdag eraf. Dat doen wij hier ook.


Hm. Ja dat is ook nog een overweging. Weet alleen niet hoe comfortabel ik dat idee vind, qua uitbreken o.i.d. Voelt toch veiliger op de paddock/inloopstal 's nachts (hoewel dat dus ook een illusie is, als ik zie hoe de paddock gister gesloopt was :Y) ).

@pol013: Hoe doe jij aan strookbegrazing? Elke week een strook van x aantal meter erbij? Ik wissel dus wekelijks van wei (nadat er bemest is). V.w.b. actief werken: we rijden 3 tot 5x per week buiten met Theo. De shet heeft een verzorgster die 1 a 2x per week wandelt/fietst. Dus nee heel actief zijn ze niet, maar het is ook niet dat ze volledig stilstaan.

Hoefsmid was er vanmiddag, had al even geïnformeerd over de situatie en we zouden even kijken of hij het wel toe zou laten. Viel me 100% mee, hij heeft hem gewoon kunnen bekappen bij de stal. Eind van de middag was hij wel weer heel schrikkerig, het waait en er kwam wat verkeer langs: één bonk zenuwen. Magnesium gestart in hoge dosis, ik hoop dat dat snel ondersteuning gaat bieden.
Ik hou ze nu in ieder geval op de paddock, misschien zo nu en dan eens een uurtje of 2 op de wei maar gros van de tijd gewoon paddock. Zien we in juni wel weer hoe het gras er bij staat en hoe rustig we kunnen opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 19:23 



 
Profiel   

Mloes schreef
@pol013: Hoe doe jij aan strookbegrazing? Elke week een strook van x aantal meter erbij? Ik wissel dus wekelijks van wei (nadat er bemest is). V.w.b. actief werken: we rijden 3 tot 5x per week buiten met Theo. De shet heeft een verzorgster die 1 a 2x per week wandelt/fietst. Dus nee heel actief zijn ze niet, maar het is ook niet dat ze volledig stilstaan.


Iedere dag een nieuw stuk er bij. En als ik thuis ben zelfs 2 keer per dag. Het weer 'dicht' zetten van het afgegraasde doe ik minder vaak maar dan grotere stukken ineens.
Per week zal niet veel uithalen. De oude stukken krijgen ook veel meer dan 2 weken de tijd om te rusten. Bij voorkeur tot het gras weer (ruim) langer is dan 20cm (richting de winter) of 50 cm (in de zomer). We hebben de draad voor dit doel op haspel palen zitten dus zijn we heel flexibel met waar en hoeveel gras we geven.
Maar wij hebben daar dus voor jaar rond ook 1,5ha voor met 3,5 paard. Anders zijn de rust periodes te kort (in de winter).
Ik zeg dat overigens Niet omdat onze methode het heilige graal is he. Maar omdat je vroeg hoe het kan dat anderen daar geen last van hebben. Ik probeer uit te leggen dat daar ook gewoon een stukje management bij komt kijken.

Mooi dat Theo zo actief is. Je kunt echt veel goeds doen met arbeid. Dus ik zou in de fructaan rijke periodes echt proberen je bosritten lekker actief te maken met flinke stukken draf en galop. Dat is echt gewoon gezond als je weet dat ze meer suiker binnen krijgen.

Bij onze shet is dat ook cruciaal om hoefbevangenheid buiten de deur te houden. Alleen een graaskorf is bij haar dan niet altijd genoeg. Dan wordt er gewandeld (met veel stukken draf) en dan is het weer onder controle. Veel beter en sneller dan wanneer we haar (alleen) van het gras af zouden halen en schraal hooi geven.
Bij koliek ligt het natuurlijk net anders. Maar ook daar is actief bewegen een stuk preventie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 08:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen