Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Koliekerig door fructaan in gras: wat kan ik doen?

 
Profiel   

Gister de schrik van mijn leven gehad..
We hebben een (kruising) Andalusier en een shetlander aan huis, overdag lopen ze op de wei (van 9 tot 20u ongeveer) en 's snachts staan ze op de paddock met grote inloopstal.

Gister en eergister was het natuurlijk heerlijk weer, dus paardjes lekker de hele dag de wei op. Gevolg: de Andalusier was koliekerig gisteravond. Dierenarts gebeld, en toen ze kwam begon hij net te mesten. Maar, gaf ze aan: deze dagen is het lopende band met paarden die koliek hebben door het groeiende gras/fructaan in het gras. M'n paard toonde gewoon niet fit maar gelukkig niet doodziek ofzo. Dus ze wilde hem pijnstiller inspuiten, waarna het paard ineens ongeveer achterover klapt, helemaal omvalt, en volledig van de wereld is :( Bleek hij allergisch voor de pijnstiller; hij had een anafylactische shock. Gelijk iets anders ingespoten en na een minuut of 10 stond hij weer op z'n benen. Maar man man man wat ben ik geschrokken. Niet goed voor m'n hart dit :7
Anyway, uiteindelijk nog darmontspanner ingespoten en daarna begon het paard weer te eten. Gisteravond en vandaag goed in de gaten gehouden maar er lijkt niks meer aan de hand. Hij is wel heeeeel erg geschrokken, durft de inloopstal niet meer in en deinst terug als ik hem wil aaien. Het is een heel gevoelig paard, dus hij zal echt even tijd nodig hebben om dit te verwerken :(:)

Maargoed, het hele allergie-verhaal staat even los van mijn vraag: we wonen nu 3,5 jaar hier, en dit is al de derde keer dat ik te maken heb met koliek (1x de shet, 1x mijn oude haflinger en nu dit paard). Alle keren vermoedde de dierenarts dus koliek door hoog fructaangehalte, omdat ze dat ook bij de andere keren veelvuldig zagen.
Nu heb ik best een prima wei dacht ik :Y) Maar als ik bij andere mensen kijk zie ik dat die paarden hele dagen op de wei staan, zonder dat zij koliek krijgen. Kan er iets met mijn wei aan de hand zijn waardoor het fructaan heel erg opstapelt? Kan ik hier iets in testen?
Ik haal wekelijks de mest uit de wei, ik haal het onkruid elk jaar met wortel en al uit de wei voordat het tot bloei komt (we hebben helaas elk jaar Sint Jacobskruid in de wei; dat bloeit hier overal in de buurt in de bermen. Heel fijn :7), ik laat de wei elk voorjaar bemesten (injecteren) met koeienmest en ik maai de wei regelmatig. Verder sproeien we de wei in de zomdermaanden.

Kan ik nog iets anders doen, of is er iets typisch aan mijn wei waardoor het fructaan wellicht hoger is dan bij andere weides? Sowieso hou ik nu heel goed het weer in de gaten, en zet ik ze op 'gevaarlijke' dagen max. 4u of niet op de wei (in overleg met de DA).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:29 



 
Profiel   

Vooral in deze tijd, koude nachten, stralende zon en in jouw geval waarschijnlijk ook nog zeer kort gestresst gras omdat ze er overdag staan , ja dat kan wel een zeer hoog fructaangehalte tot gevolg hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:41 



 
Profiel   

Ze staan normaal niet op de wei en gaan er nu de dag op? Je zou het kunnen opbouwen. Eerst een half uurtje, en dat steeds verder uitbreiden naar een hele dag over een periode van een par weken.
Ineens de overgang gaat vaak mis

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:45 



 
Profiel   

zorg dat je colosan in huis hebt en geef dit meteen bij vermoeden van koliek.
Binnen een half uur moet er verbetering optreden.
Denk je na kwartier na toediening, paard gaat achteruit, natuurlijk dan al de veearts bellen.
Heb je geen colosan in huis 20-30 cc kruidenbitter/beerenburg kan ook.
Dosering voor Shetlander/pony 10-20 cc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:46 



 
Profiel   

Volgens mij bestaat er een app die aangeeft m.b.t. fructaan in gras....je zou er dan voor kunnen kiezen om ze op die dagen van het gras af te houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:48 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Ze staan normaal niet op de wei en gaan er nu de dag op? Je zou het kunnen opbouwen. Eerst een half uurtje, en dat steeds verder uitbreiden naar een hele dag over een periode van een par weken.
Ineens de overgang gaat vaak mis


Nee ze staan jaarrond op de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:55 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Volgens mij bestaat er een app die aangeeft m.b.t. fructaan in gras....je zou er dan voor kunnen kiezen om ze op die dagen van het gras af te houden?


Ja dat ga ik sowieso wat beter monitoren. En dan begreep ik ook nog van mijn hoefsmid dat als het fructaan hoog is in de ochtend, de middag juist het gevaarlijkst is?
Maargoed, better safe than sorry en gewoon maar een dag op de paddock. Kan ze dan evt. 's avonds nog van 18-23u op de wei laten bijvoorbeeld, 's avonds is het niet meer gevaarlijk toch?

Verder, wat Bigone zegt: waarschijnlijk is het inderdaad gestresst gras omdat het zo kort is nu. Is dan bemesten, laten groeien en dan weer maaien gezonder voor het gras dan dit korte afgegeten gras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:59 



 
Profiel   

tienus63 schreef
zorg dat je colosan in huis hebt en geef dit meteen bij vermoeden van koliek.
Binnen een half uur moet er verbetering optreden.
Denk je na kwartier na toediening, paard gaat achteruit, natuurlijk dan al de veearts bellen.
Heb je geen colosan in huis 20-30 cc kruidenbitter/beerenburg kan ook.
Dosering voor Shetlander/pony 10-20 cc.


En hier lees ik goede dingen over ja! Thanks, ga het gelijk in huis halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:01 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe groot je weide is maar een stukje afzetten en hooi bijvoeren voorkomt vaak al deze ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:19 



 
Profiel   

Je hebt twee sobere paarden, want ook een spanjaard is wel een warmbloed maar ook een gehard sober paard. Het korte gras is best link nu. De fructaanapp helpt zeker een beeld te krijgen van 'veilige' dagen, maar is niet heilig.
Het is beter om ze met dit weer slechts heel beperkt te laten grazen, of aan stripbegrazing doen. Zeker tot juni is het oppassen, ook met de shet en bevangenheid.
Geef je ze ook een flinke portie hooi voordat je ze op de wei zet? Dan eten ze minder. Die van mij komen niet meer op de wei, pas na de langste dag weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:31 



 
Profiel   

Je noemt eigenlijk allerlei factoren die normaal zijn op een weide die geschikt gemaakt wordt voor allerlei doeleinden behalve sobere paarden.

Ik raad je aan eens advies te vragen aan iemand die jouw weide en beleid komt bekijken.

Maar alvast een opsomming:
- kort gras is in deze periode vaak in stress. Let op met koude nachten en dan de zon erop. Gras kan niet groeien door de kou maar wilt dit wel door de zon. De hoge waardes stijgen door de dag heen en zijn vaak in de nacht nog niet voldoende gezakt.
- injecteren met koeienmest. Dit injecteren zorgt voor een snelle en betere groei van je gras. Omdat jij daarna gaat maaien, maak je het gras weer kort. Sobere paarden doen het beter op langer, tegen uitgegroeid aan gras.
- heb je überhaupt enig idee welk type gras je hebt? Je weide beheer klinkt als standaard engels raaigras, dat is niet bestemd voor paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:11 



 
Profiel   

Vervelende situatie. Feit dat ze het jaar rond op gras staan maakt dat het dus op zich niet met opbouw te maken heeft. Verhaal van koude nachten en zon klopt zeker, maar ergens is het niet echt logisch dat dit dan nu opeens problemen geeft. Tijdje terug hadden we échte koude nachten (vorst) met van die super stralende dagen waarbij het te koud bleef voor groei. Toen was het fructaan veel hoger dan nu. Zie je ook terug in de historie van de fructaanindex. Dus ik ben nog niet helemaal overtuigd of het daar nou aan ligt.
Colosan is wel een hele goeie om altijd in huis te hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:20 



 
Profiel   

Ik vrees dat je gras niet anders is dan van je buren, maar je paarden helaas vermoedelijk wel. Idd fructaan app in de gaten houden, en paarden op zo'n dagen zeker op de paddock houden. Ik zou ook met strookbegrazing werken, zeker geen hele weide geven. Krijgen ze enerzijds geen te grote oppervlakte te eten, en anderzijds kan het gras beter bijgroeien en heb je niet van dat kort gestresst gras.

Is wel de eerste keer dat ik hoor dat fructaan koliek kan veroorzaken. Zou het niet eerder de eerste groei van het gras zijn die nu buikkrampen veroorzaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:22 



 
Profiel   

Ja kan heel goed door het fructaan komen. Fructaan word in de darmen verwerkt en hierdoor ontstaat er melkzuur. Melkzuur kan voor diarree of koliek zorgen.
Daarnaast kan het ook hoge fructaan ook voor hoefbevangenheid zorgen.

Via de app fructaan index kan je het heel goed in de gaten houden. Deze geeft de waarde van dat moment aan, maar ook of deze stijgend of dalend is. Maar ook of er voorgaande dagen fructaan is opgebouwd in het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:51 



 
Profiel   

De fructaanindex is al een week groen (laag)...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 21:29 



 
Profiel   

manzano schreef
De fructaanindex is al een week groen (laag)...

Inderdaad.
2 weken terug was dat anders met de vorst en kou overdag.
Nu is hij laag
Maar...
Te kort gegeten, weinig mest. En nu wel zon en warmte. Gras wil groeien maar kan dat niet dus heeft stress.

Toch vind ik nu daar koliek op bijzonder. En niet 2 weken terug.
Overigens heb ik persoonlijk ook nog niet van die oorzaak gehoord bij koliek. Maar wel interessante gedachte. Iemand die daar meer over weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 21:45 



 
Profiel   

Ik vertrouw het gras totaal niet. Vooral met koude nachten issie hoog. Mijne staan gewoon op de track met hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:09 



 
Profiel   

Bij mij op stal ook koliekgevallen maar door zand, omdat gras kort is krijgen ze dat mee naar binnen en op een gegeven moment is het teveel. Paarden staan ook jaarrond op de wei.
Mijn paard is HB geweest, een keertje gaskoliek gehad dus ik ben ook attent op stress gras. Juist liever lang als kort gras, langdurige droogte is ook oppassen heb ik gemerkt.

Bonpard Colon heeft bij mijn paard geholpen in het begin, ontstaan van gif/afvalstoffen voorkomen. Wellicht kan je je richten op de darmen om zo schommelingen in fructaan op te vangen? En kalk strooien, een keer iemand laten komen voor bemonsteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:26 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
manzano schreef
De fructaanindex is al een week groen (laag)...

Inderdaad.
2 weken terug was dat anders met de vorst en kou overdag.
Nu is hij laag
Maar...
Te kort gegeten, weinig mest. En nu wel zon en warmte. Gras wil groeien maar kan dat niet dus heeft stress.

Toch vind ik nu daar koliek op bijzonder. En niet 2 weken terug.
Overigens heb ik persoonlijk ook nog niet van die oorzaak gehoord bij koliek. Maar wel interessante gedachte. Iemand die daar meer over weet?


Ja eens, maar dat heeft dan dus niet zo veel zin om naar de fructaanindex te kijken bedoel ik.
Die is overigens sowieso niet zo betrouwbaar. Met droogte houdt die ook geen rekening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 00:30 



 
Profiel   

Als dit al meerdere keren is gebeurd in zo korte tijd is het misschien beter om je paarden niet of minder op het gras te doen... Straks gaat het een keer helemaal fout of worden ze bevangen.

Je hebt helaas toevallig twee sobere rassen. Je zou kunnen kijken of je mogelijk een paddock paradise kan maken met nog maar een klein stukje wei waar je ze af en toe op kan zetten.

De shetlanders hier zet ik eigenlijk, maar max 2 uurtjes op de wei. Verder staan ze 24/7 op de paddock.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 05:54 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Overigens heb ik persoonlijk ook nog niet van die oorzaak gehoord bij koliek. Maar wel interessante gedachte. Iemand die daar meer over weet?


Heeft mijn shet ook.
Te veel suiker gaat fermenteren in de darmen: gasvorming en daarmee dus koliek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 07:22 



 
Profiel   

Ja klinkt heel logisch :j
Nooit gehoord of althans niet blijven hangen bij mij :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 07:44 



 
Profiel   

Je kan evt ook een graasmasker overwegen om de inname te beperken.
Bij mij lopen de paarden wel op de wei, maar pas vanaf tussen de middag. Ervoor juist met hooi op de paddock zodat de buik gevuld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:36 



 
Profiel   

Hoeveel wei heb je en hoe kort is je gras?

Haal je ze na het bemesten er wel 6 weken af? En dan 1x uitmaaien voor ze er weer op mogen? Dat voorkomt veel onkruid en je haalt het rijkste gras er af. Natuurlijk moet je ze dan een tijdje op de paddock houden en daarna opbouwen weer het gras op, maar het is behoudt voor je gras en ook voor je paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:49 



 
Profiel   

Thanks allemaal voor de vele informatie! Ga het allemaal even goed doorlezen en kijken wat ik kan aanpassen.

Een aantal antwoorden op gestelde vragen:

- De wei is ongeveer 3500/4000m2 groot. In de winter heb ik ze op de gehele wei, na het bemesten maak ik drie weitjes en schuiven ze elke week een weide op. Na het bemesten hou ik ze niet 6 weken van de wei, maar als het goed is ingeregend (of gesproeid) gaan ze na een week of 2 weer op de wei. Ik begin dan met een half uur per dag, en bouw dan met een half uur per dag op.
Het gras is wel kort nu ja, hoewel je bijna kan zien dat het begint te groeien. Je ziet dat het wat feller groen wordt.

- Ze krijgen 's ochtends een flinke portie hooi in slowfeeders, waar ze 1,5 a 2 uur over doen.

- De shet loopt vanaf nu ongeveer altijd met een graasmasker.

- De DA zei wel echt dat het de laatste dagen lopende band-werk is met koliek door het gras.. Doordat het ineens boven de 15 graden was en volle zon, aldus de DA.

- Overigens over sobere paarden gesproken: de Andalusiër is maar half Spaans, andere helft is haflinger x fries.

- @Blue_flower: ik heb werkelijk geen idee welk gras ik heb. We hebben het huis 4 jaar terug gekocht van mensen die ook paarden hielden. Maar kan ik dit ergens laten testen?
Verder zeg je dus: niet maaien maar gewoon lekker uit laten bloeien na bemesten? Het probleem is dat het onkruid veel beter onder controle te houden is doordat we regelmatig de wei maaien..

- Verder, wat Manzano zegt over die echt koude nachten met prachtig mooi zonnig weer: toen hebben we inderdaad geen klachten gehad.. Maar, is het niet ook de temperatuur waardoor het gras ineens heel hard wil groeien? Dit weekend was het natuurlijk boven de 15 graden..

- Ik geef regelmatig een kuur zandweg, toevallig was de laatste kuur net afgelopen zaterdag klaar.


Maar, resumé is dus eigenlijk: veeel minder op de wei t/m juni. Waarom juni, heeft dat te maken met dat de nachten ook warmer zijn? En kan ik ze bijvoorbeeld wel 's avonds van 18u tot 23u op de wei zetten komende periode? Of juist 's ochtends vroeg tot de lunch bijvoorbeeld?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 10:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen