Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Opgetrokken buik

 
Profiel   

Hi allemaal!

Afgelopen zondag had Liam diverse kwaaltjes te pakken, mensen bij mij op stal dachten koliek.
Zo had hij:
- opgetrokken buik
- zijn hooinet niet leeg (1/4 deel opgegeten)
- flemen
- dunne mest (koeienvlaai look alike)
- geen activiteiten in zijn darmen
- ook had hij 'bijtplekken' op zijn buik.
- ademhaling oogt krampachtig.

Hij heeft Colosan en Novacam gekregen, en ik heb met hem gewandeld.
Samen met 2 stalgenoten hebben we gras geplukt (advies van de DA) en dit at hij maar al te graag op.
Daarna heb ik hem zijn hooinet teruggehangen en begon hij zijn hooi weer te eten.


Liam heeft het volgende gehad de afgelopen tijd:
- afgelopen januari ontwormd
- zandkuur is besteld, wordt szm mee gestart.
- waterbak is schoon. Wel heeft hij een voorkeur voor grondwater ipv kraanwater wat hij op stal krijgt.
- maagzweer lijkt mij niet. De plekken waar hij gestaan heeft had hij over het algemeen onbeperkt hooi op 1 plek na, waar we zo'n 3 weken geleden zijn verhuisd. Hier kwam voor hem veel stress bij kijken. De stalhouder vond het nodig om al claxonnerend naast de trailer te gaan staan met de shovel en met de 'arm' van de shovel voor onze bumper te plaatsen om ons zo te blokkeren op het moment van vertrek.
- Hij krijgt kruiden voor zijn nieren, kruiden voor het ondersteunen van de bloedsuikerspiegel en krijgt kruiden (antioxidanten) voor ontstekingen en fysieke stress. Deze kruiden heb ik besteld op Equi-prana.nl, deze kruiden zijn niet uitgemeten. Dit krijgt hij nu tussen de 2/2,5 weken.
- hooi wat hij krijgt is verpakt, laag in suikers, en plekken die niet goed zijn worden ruimschoots verwijderd. (hooi is getest)


Een vriendin van mij geeft aan hem niet anders te kennen dan met een opgetrokken buik. Ikzelf heb dit niet waargenomen, ook niet bij het terugkijken van de foto's van het moment van aankoop.


Hebben jullie suggesties wat dit eventueel zou kunnen zijn?
Liam wordt op het moment behandeld tegen luizen (geen luizen gezien, maar hij had grote huidschilfers onder zijn manen, plekken op zijn sokken en schuurde zijn manen in het begin af) met ByeMite, dus wellicht dat bovenstaande kan komen door een ietwat mindere weerstand?

Ik hoor graag wat jullie denken wat het kan zijn!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 00:05 



 
Profiel   

Ik begrijp je vraag niet helemaal.
De dierenarts heeft hem behandeld voor koliek, is hij nu beter?
Aan de hand van de symptomen die jij noemt, zou ik ook zeggen koliek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 04:49 



 
Profiel   

MirandaDvG schreef
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
De dierenarts heeft hem behandeld voor koliek, is hij nu beter?
Aan de hand van de symptomen die jij noemt, zou ik ook zeggen koliek.


Hij heeft nog steeds een opgetrokken buik, dus mijn vraag is eigenlijk of mede Bokkers enig idee hebben wat het zou kunnen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 07:16 



 
Profiel   

Die maagzweer kan alsnog heel goed. Juist met verhuizingen, te weinig ruwvoer en stress met verhuizing. Waarom denk jij dat het niet kan? Juist stress en te weinig ruwvoer kunnen oorzaken zijn en dat is er toch geweest.

Je voert ook wel veel extra's wat belastend kan zijn. Plus die bytemite. Die roos en schuren kan heel makkelijk iets anders zijn geweest ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 07:19 



 
Profiel   

Koliek die nog niet helemaal over is, lijkt me de meest waarschijnlijke optie met dit verhaal nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 07:33 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Die maagzweer kan alsnog heel goed. Juist met verhuizingen, te weinig ruwvoer en stress met verhuizing. Waarom denk jij dat het niet kan? Juist stress en te weinig ruwvoer kunnen oorzaken zijn en dat is er toch geweest.


Daar komt nog bij dat verpakt hooi / voordroog te zuur kan zijn voor de maag. Niet alle paarden verdragen dat goed en geeft dus wel weer irritatie op de maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 07:40 



 
Profiel   

is er ook echt een veearts bij geweest?

en wat voor kruiden geef je precies.
opgetrokken staan komt door te weinig eten,is er wel naar het gebit gekeken?


ik zou er toch weer een veearts bij halen,dit klinkt niet goed

oh ik lees dat hij grondwater drinkt, is dat dan uit plassen op de grond?
daar kunnen ze echt heel ziek van worden als er poep bacteriën in zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 07:46 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Koliek die nog niet helemaal over is, lijkt me de meest waarschijnlijke optie met dit verhaal nu.


Dat denk ik ook. Mest en eet hij nu wel goed? Opgetrokken is toch wat buikpijn, lege buik vanwege niet eten of stress vaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 08:00 



 
Profiel   

Maagzweren.

Had hier een nieuw paard met exact hetzelfde. Behandeld voor maagzweren en weer helemaal ok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 08:01 



 
Profiel   

Is dat grondwater schoon van zand en klei etc? Als dat niet zo is denk ik dat zandkoliek ook een optie is. Of je er dan bent met een zandkuurtje is de vraag als ze er al last van hebben...
En hoe lang per dag kan hij drinken van dat grondwater en hoe lang is hij aangewezen op kraanwater? Te lang niet drinken kan ook een opgetrokken buik geven en ook voor obstipatie zorgen. En dus ook voor koliek.
Zoals anderen al zeggen zou ik maagzweren ook niet uitsluiten door de door hun genoemde redenen.
Misschien kan je een speciekuip daar neerzetten waar hij kraanwater krijgt en die vullen met grondwater ( als dat geen zand/klei bevat) en zien of hij dat wel drinkt.
Is het trouwens een ander type drinkbak dan hij gewend is, die van het leidingwater? Anders kan het ook nog zo zijn dat hij het systeem niet snapt en dat daarom niet drinkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 08:29 



 
Profiel   

Grondwater is vrij van zand/klei. Liam beschikt 24/7 over water.

Nee er is geen DA bij geweest. De stalbaas is DA assistent en had nauw contact met de paardenarts.
Daarop concluderende vond de paardenarts het niet nodig om langs te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:45 



 
Profiel   

Ja, maar hoeveel tijd van de dag heeft hij beschikking over leidingwater en hoeveel tijd over grondwater? Gaan ze allebei via een bak op de grond of via een automatische drinkbak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:55 



 
Profiel   

Jet schreef
Ja, maar hoeveel tijd van de dag heeft hij beschikking over leidingwater en hoeveel tijd over grondwater? Gaan ze allebei via een bak op de grond of via een automatische drinkbak?


Hij beschikt zo'n 8uur over grondwater en de rest van de tijd leidingwater.
Buiten is dmv een bak, binnen dmv automatische drinkbak

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 00:06 



 
Profiel   

Geen dierenarts bij koliekverschijnselen? Dat is wel gek. Als het nog steeds niet weg is, lijkt me dat zeker de eerste stap.

Het klinkt overigens als enorm veel stress: verhuizingen, de periode op de slechte stal, ik zag iets voorbij komen over je paard in training voor beleren, wijzigingen in het voer. Dat is allemaal enorm belastend. Dus wellicht is het geen koliek, maar heel veel stress. Maar daarvan kunnen ze natuurlijk wel koliek krijgen, of een maagzweer, of überhaupt maag/darm klachten.

Lijkt me goed om echt even een onderzoek te starten met de dierenarts en samen misschien het voer en de huisvesting analyseren. Wellicht valt het mee en is het voornamelijk de uiting van stress, maar wellicht is er ook gewoon meer aan de hand. Een beginnende koliek kan je bijvoorbeeld maar beter snel aanpakken, voordat het verergert.

Hopelijk is je paard snel weer helemaal in orde. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 00:49 



 
Profiel   

Celebi schreef
Geen dierenarts bij koliekverschijnselen? Dat is wel gek. Als het nog steeds niet weg is, lijkt me dat zeker de eerste stap.

Het klinkt overigens als enorm veel stress: verhuizingen, de periode op de slechte stal, ik zag iets voorbij komen over je paard in training voor beleren, wijzigingen in het voer. Dat is allemaal enorm belastend. Dus wellicht is het geen koliek, maar heel veel stress. Maar daarvan kunnen ze natuurlijk wel koliek krijgen, of een maagzweer, of überhaupt maag/darm klachten.

Lijkt me goed om echt even een onderzoek te starten met de dierenarts en samen misschien het voer en de huisvesting analyseren. Wellicht valt het mee en is het voornamelijk de uiting van stress, maar wellicht is er ook gewoon meer aan de hand. Een beginnende koliek kan je bijvoorbeeld maar beter snel aanpakken, voordat het verergert.

Hopelijk is je paard snel weer helemaal in orde. Succes!



U bent goed op de hoogte van mijn topics, haha! (bedoel het positief hoor) Het beleren is voorlopig van de baan, want Liam is voor 1,5 maand geleden begonnen met het wisselen van zijn middelste onderste snijtanden. De bovenste middelste waren al gewisseld, ik gok een maandje ervoor al. Volgens zijn gebit is hij nu zo'n 2,7 jaar.


Dank u wel voor de tips! Hier ga ik zeker wat mee doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 01:31 



 
Profiel   

Als hij dus 8 uur drinkt en 16 uur niet, dan drinkt hij veel te weinig. Je kan eens kijken met een bak met grondwater op de plek waar het leidingwater is om te zien of hij dat wel drinkt. Je kan ook eens kijken of hij het principe van de automatische drinkbak wel snapt en of hij niet bang is van het stromende water dat je hebt met een automatische drinkbak. Om zeker te weten dat hij echt niet drinkt op stal kan je de drinkbak helemaal vol laten lopen, als dan de volgende dag als je komt de bak op normaal niveau staat weet je zeker dat hij wel gedronken heeft op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 04:34 



 
Profiel   

Je zou uit verschillende drollen mest wat in een dierenartshandschoen kunnen. Water erbij en dan ophangen. In de vingertoppen komt dan zand te zitten als het erin zit. Zo heb je een indicatie of zand een rol kan spelen. Echt duidelijkheid hierover is een foto maken. Verder zorg bij een zandkuur dat je fatsoenlijk doseert de meeste kant en klaar kuurtjes bij de winkels zijn niet toereikend. 50 tot 100 gram vlozaad per 100 kilo lichaamsgewicht is het advies van de klinieken.

Verder denk ik ook aan stress. Hij heeft in korte tijd heel veel veranderingen meegemaakt dat is nooit fijn voor een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 07:59 



 
Profiel   

Krijg hij hooi of voordroog? Als dit het laatste is dan zou ik daar eens mee stoppen en overgaan op echt hooi. Veel paarden reageren daar niet goed op.

Is hij ontwormd nav een mestonderzoek? en waar is hij mee ontwormd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 08:14 



 
Profiel   

ik zou ook zeggen zand. Het wil niet altijd zo zijn (zeker als het zand er al langer zit) dat het mee komt met de mest. Zou zeker adviseren een foto te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 08:55 



 
Profiel   

Hallo allen!
Even een update;
Liam is teruggezet naar grasbrok en hooi. Ik ben gestopt met de Metazoa en de kruiden en dit leek de boosdoener te zijn. Als ik nu nadenk denk ik persoonlijk dat het komt door de Metazoa. Waarom? Ik voer Liam vanaf begin af aan Metazoa en vanaf dat moment sukkelt hij met zijn mest. Nu hij enkel op grasbrok, hooi (en later dieetmix van Subli) leeft, heeft hij stevige mest.

Ook heeft hij nu voor de 2e keer een psylliumkuur gehad van 10 dagen, 600 gram per keer.
Bij willekeurige mestonderzoeken werd het zand ook steeds minder, dus zo'n intensieve kuur in 2 maanden tijd heeft toch zijn vruchten afgeworpen.


*\o/* *\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 19:44 



 
Profiel   

Welke metazoa gaf je?
In veel zit een flinke hoeveelheid lucerne. Paarden die maag of darm problemen hebben of hier gevoelig voor zijn (zeker bij maagzweren) gaan hier vaak niet goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 19:51 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Welke metazoa gaf je?
In veel zit een flinke hoeveelheid lucerne. Paarden die maag of darm problemen hebben of hier gevoelig voor zijn (zeker bij maagzweren) gaan hier vaak niet goed op.

Ik had de Metazoa Timothee
https://www.agradi.nl/metazoa-carefit-t ... gJxivD_BwE
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 19:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen