Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

 
Profiel   

Ik heb meer het idee dat het bekken vast zit ofzo? Het lijkt daar zo stijf.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:06 



 
Profiel   

Wat mij ook erg op valt is dat ze op de laatste filmpjes dus met de vergelijk van bij de vorige eigenaar ze voor veeel ruimer loopt.
Ook op de longe als ze draaft is ze voor enorm kort terwijl ze achter wel ruim is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:09 



 
Profiel   

Ik vind haar achter niet goed lopen, RA? Zou er zeker mee naar de kliniek gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:11 



 
Profiel   

imaudy schreef
Ik vind haar achter niet goed lopen, RA? Zou er zeker mee naar de kliniek gaan.

Dat viel mij dus ook op, ze loopt niet zuiver :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:14 



 
Profiel   

Is ze niet 'gewoon' spierbevangen? Eventueel vitamine E tekort? Daar kunnen ze erg pijnlijk van worden op de achterhand, stijf en kort lopen tot niet meer willen lopen omdat het lichaam te pijnlijk is.
Wat naar zeg :(:) , goed dat je het zo serieus oppakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 23:04 



 
Profiel   

Ik heb alle berichten gelezen en filmpjes gekeken, en ben het helemaal met je eens dat ze ergens last van heeft. Je ziet haar gewoon strak worden op het moment dat ze actiever (moet gaan/) gaat lopen.

Het is lastig te zien waar het precies vandaan komt, maar het lijkt vooral haar achterhand te zijn.
Het SI-gebied is lastig te onderzoeken en kan allerlei (compensatie)klachten geven heb ik om mij heen gezien, maar ik herken het beeld van laatste filmpje daar wel in.

Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt, je bent goed bezig in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 23:12 



 
Profiel   

Ik heb al jou berichten gelezen en je filmpje bekeken en ga mee met eerdere berichten dat ze achter niet rad is met de nadruk op rechts.
In beweging buigt ze weinig in knieën en spronggewrichten en inderdaad is de rug strak in de lendenen.
Wat ik zou willen is een echo van de SI gewrichten en heiligbeen en foto’s van knieën en sprongen, allebei de achterbenen zodat ook verschillen zichtbaar zijn.

Als ze bij de DA niet duidelijk kreupel toonde kan het ook komen omdat allebei de benen niet fijn zijn, dan lopen ze vaak alleen korter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 23:45 



 
Profiel   

Pindakaa7 schreef
Is ze niet 'gewoon' spierbevangen? Eventueel vitamine E tekort? Daar kunnen ze erg pijnlijk van worden op de achterhand, stijf en kort lopen tot niet meer willen lopen omdat het lichaam te pijnlijk is.
Wat naar zeg :(:) , goed dat je het zo serieus oppakt!


Was ook een van mijn gedachte. Met een simpele bloedanalyse goed uit te sluiten. Heel goed TS dat je voor het moment de haver achterwege laat. Ook bij een vermoeden van Pssm2 zou je kunnen kijken wat een gemiddeld pssm2 dieet voor effect heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:38 



 
Profiel   

Mijn gedachte bij het filmpje is problemen in de achterknieën, het is alsof die verkeerd kunnen schieten en het paard daar steeds rekening mee moet houden. Aan de longe trekt ze haar achterhand naar binnen met bolle rug, ziet er pijnlijk en onprettig uit. Kan compensatie zijn / maniertjes om te compenseren wat niet echt lukt.
Aangezien knieën een bekend probleem zijn bij IJslanders zou ik daar toch als eerste naar laten kijken als ik jou was. Ze is rondom de achter knieën ook wat vol, vocht ofzo lijkt het wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:51 



 
Profiel   

Supermooie ijslander :j
Heeft ze wel beweeglijkheid in haar bekken als je hier oefeningen voor doet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:33 



 
Profiel   

Wat een leuk paardje, de lichte karperrug is niet alarmerend, dat is hoe de wervels lopen en hebben veel paarden. Wel vind ik haar onwijs strak in dat gebied, het lijkt wel alsof ze haar billen intrekt. Mijn paard heeft iets soortgelijk gehad nadat hij een hoefzweer had (continu op 1 manier gestaan om te ontlasten). Als je zegt dat zij korter op de hoeven is gezet zou ik even kijken of ze geen hoefzweer heeft door steentjes. En eerst een goede fysio/osteopaat laten komen en kijken wat die ervan zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:44 



 
Profiel   

Mee lezer hier. Wat een prachtige pony en zo vervelend voor je dat de oorzaak nog niet gevonden is.

Ik heb niet alle reacties nauwkeurig gelezen, lees wel dat er een andere smid komt. Ben ook benieuwd of ze in de juiste stand (hoek) bekapt is, ik twijfel er een beetje over maar misschien vertekent t wat. Ik weet uit ervaring hoeveel (oa compensatie) klachten dit kan geven.

Veel sterkte :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 15:57 



 
Profiel   

Even een heel praktische vraag. Wat is haar afstamming? Is haar vader bij voorbeeld gekeurd op spat (een vereiste voor goedkeuring tot dekhengst bij IJslanders)?

Spat is namelijk het eerste waar ik aan denk. Op het moment dat ze de sprong meer moet buigen, bij voorbeeld om te draven, komt er verzet. Het zou ook geen kwaad kunnen om naast de spronggewrichten ook de achterknieën op de foto te zetten. Ik zie dat dat al geopperd is, en ga daar helemaal in mee.

Mocht je ervoor open staan: er is een acupressuurpunt wat bij paarden verlichting brengt in de achterhand. Heb het bij mijn merrie gebruikt als haar knie op slot sloeg (geen IJslander, het was een shetlandpony). Het bood haar veel verlichting en in de zomer pakte ik bij haar dat punt 1 a 2 keer per week preventief. Knie op slot gebeurde bij haar sneller met warm weer. Wie weet heeft Fenja er ook wat aan totdat je verder onderzoek hebt kunnen laten doen. Het is een makkelijk punt om te vinden, werkt breed en het kost niet veel tijd.

Het punt heet Bai Hui, je kunt het vinden op het hoogste punt van de achterhand (makkelijkste te zien als je je paard recht van opzij bekijkt), en dan precies op de ruglijn (bij een wildkleur dus op de aalstreep). Als daar een kuiltje of bultje zit, of als het daar gevoelig is of warmer of kouder dan eromheen, is er daar in elk geval sprake van een verstoorde energie. Die verstoring kun je verlichten door met je vingers (handigste is wijsvinger op je paard en dan je middelvinger bovenop je wijsvinger) te duwen, die druk mag best stevig zijn maar natuurlijk nooit harder dan je paard toelaat. Begin met weinig druk en kijk hoe veel druk nodig is door het wat op te voeren. Het is van belang dat het paard ontspannen is en zich op die plek laat aanraken.
Stop met duwen of verminder de druk als je paard protesteert. Stop ook wanneer het paard releaset (bij voorbeeld zuchten, kauwen, gewicht verplaatsen enz). Reken voor die release (vermindering van de verstoring) op ongeveer 1 a 2 minuten, afhankelijk van het individuele paard.

Succes! Spat is pijnlijk, wie weet is dat op de één of andere manier te verlichten todat het gewricht aan elkaar is gegroeid. Eenmaal vergroeid doet het geen pijn meer en zou je paard in elk geval nog als recreatiepaard kunnen werken.


Laatst bijgewerkt door Koper op 25-03-23 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 16:35 



 
Profiel   

Och TS, wat een pech heb jij met je paardjes.

Op basis van het filmpje zeg ik ook gelijk als eerste gevoel rechtsachter knie of sprong. Ik werd er ongemakkelijk van toen ik er naar keek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 16:47 



 
Profiel   

Wat vervelend zeg dat het niet goed gaat met je paardje.

Het verhaal klinkt redelijk bekend.
Hier ook een merrie die in de staak ging en steeds slechter leek te worden in haar lijf, maar wel de buigproeven goed doorkwam.

Bij haar is dmv een rectale echo helaas een probleem in het SI gewricht geconstateerd. Ik adviseer je om daar naar te laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 16:58 



 
Profiel   

Filmpje gekeken en een heel wat gelezen. Ik denk dat het uit het bekken komt. En gezien je verhaal zou er best met het transport iets gebeurd kunnen zijn onderweg, dat ze gevallen is ofzo. Als je dit aan een dierenarts laat zien zal hij of zij niet zeggen dat ze goed loopt en dat er niks aan te zien is

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:15 



 
Profiel   

Schouders en een van de hals spieren zien er ook niet ontspannen uit, fascia lijnen en een deuk.
Achter is al veel benoemd, maar het zit ( in elk geval symptomatisch) niet alleen daar.
Kip-ei wat de oorzaken en gevolgen zijn, maar overall zie ik een paard dat last van het lijf heeft en compenseert , en erg strak in haar “jasje” zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:44 



 
Profiel   

Mijn pony heeft veel lichamelijke klachten van granen eten. Je zou eens kunnen proberen om graanvrij te voeren. Geen haver,maar ook geen andere granen.

Er is divers graanvrij voer.
Droog hooi, niet tingepakt, en vitamine /mineralen brokjes. Eens een maand proberen of je verschil merkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:47 



 
Profiel   

Ik zou doorzetten met de osteopaat. Er waren duidelijk blokkades thoracolumbaal en wss heeft ie de psoasgroep aangegeven met die strepen naar voren? Superbelangrijke 'loop' spier.
Levert veel problemen op in traagheid, hoesten, vatbaar voor infecties, ademhaling etc. Maar thoracolumbaal zitten bij paarden vaak klachten omdat daar ook de achterkant vh zadel zit. Paarden gaan veel op de voorhand lopen, treden niet goed onder, buikspieren slap, dus rug kan niet openen (bollen en hollen).
Het heeft een tijd gekost om deze klachten zo te creeeren en daarom kost het ook tijd dit te corrigeren. Ik zou om te beginnen weer starten met osteopathie elke 6-8 weken. Een keer of 3 en daarna langer ertussen. Fotos zeggen echt heel weinig, bloedbeeld vaak ook. Dit heeft gewerkt alleen kan de klacht teruggekomen zijn omdat de oorzaak niet is aangepakt (zadel niet aangepast, dus scheef zadel op gecorrigeerd paard geeft weer scheefheid paard). Of wellicht zijn er viscerale dingen die de osteo vond? Dat heeft tijd nodig. Daar zou ik dan in investeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:55 



 
Profiel   

Even weer op iedereen reageren, had ik even niet de tijd voor.

Cinnepin schreef
Ik heb meer het idee dat het bekken vast zit ofzo? Het lijkt daar zo stijf.

Ja ze lijkt heel stijf bij de achterhand. Ook de voorhand gaat niet lekker, ze mist de ruimte en de knieactie van een IJslander, dat had ze wel.


XxLiEsJuHhxX schreef
Wat mij ook erg op valt is dat ze op de laatste filmpjes dus met de vergelijk van bij de vorige eigenaar ze voor veeel ruimer loopt.
Ook op de longe als ze draaft is ze voor enorm kort terwijl ze achter wel ruim is.

Ja mooi vergelijk he, ze lijkt zo min mogelijk te willen bewegen ofzo.

imaudy schreef
Ik vind haar achter niet goed lopen, RA? Zou er zeker mee naar de kliniek gaan.

Ik zie haar niet echt aan 1 been kreupel, de DA ook niet. Zou beide benen kunnen zijn. Ik ga zeker naar de kliniek.


Pindakaa7 schreef
Is ze niet 'gewoon' spierbevangen? Eventueel vitamine E tekort? Daar kunnen ze erg pijnlijk van worden op de achterhand, stijf en kort lopen tot niet meer willen lopen omdat het lichaam te pijnlijk is.
Wat naar zeg :(:) , goed dat je het zo serieus oppakt!

Spierbevangen kan niet, is in het bloed op getest, en dat was binnen de normale waardes.
Goede suggestie wel!


JoliekeDH schreef
Ik heb alle berichten gelezen en filmpjes gekeken, en ben het helemaal met je eens dat ze ergens last van heeft. Je ziet haar gewoon strak worden op het moment dat ze actiever (moet gaan/) gaat lopen.

Het is lastig te zien waar het precies vandaan komt, maar het lijkt vooral haar achterhand te zijn.
Het SI-gebied is lastig te onderzoeken en kan allerlei (compensatie)klachten geven heb ik om mij heen gezien, maar ik herken het beeld van laatste filmpje daar wel in.

Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt, je bent goed bezig in ieder geval!


Het SI gewricht staat heel hoog op mijn lijstje om te checken! Je ziet heel goed ook in haar lichaamstaal dat ze pijn heeft en niet graag wil lopen.


tiwi1969 schreef
Ik heb al jou berichten gelezen en je filmpje bekeken en ga mee met eerdere berichten dat ze achter niet rad is met de nadruk op rechts.
In beweging buigt ze weinig in knieën en spronggewrichten en inderdaad is de rug strak in de lendenen.
Wat ik zou willen is een echo van de SI gewrichten en heiligbeen en foto’s van knieën en sprongen, allebei de achterbenen zodat ook verschillen zichtbaar zijn.

Als ze bij de DA niet duidelijk kreupel toonde kan het ook komen omdat allebei de benen niet fijn zijn, dan lopen ze vaak alleen korter.

Ja beide benen zou heel goed kunnen. Ik ga van alle 4 de benen foto's laten maken, en ook van het SI en de heup wat meer.


Marigold schreef
Mijn gedachte bij het filmpje is problemen in de achterknieën, het is alsof die verkeerd kunnen schieten en het paard daar steeds rekening mee moet houden. Aan de longe trekt ze haar achterhand naar binnen met bolle rug, ziet er pijnlijk en onprettig uit. Kan compensatie zijn / maniertjes om te compenseren wat niet echt lukt.
Aangezien knieën een bekend probleem zijn bij IJslanders zou ik daar toch als eerste naar laten kijken als ik jou was. Ze is rondom de achter knieën ook wat vol, vocht ofzo lijkt het wel.

Ze trekt de rug at bol, klopt. En ze 'zweeft' ook niet als IJslanders vaak wel doen, terwijl ze het zeker zou kunnen.


Gitana schreef
Supermooie ijslander :j
Heeft ze wel beweeglijkheid in haar bekken als je hier oefeningen voor doet?

Ik doe heel rustig aan wat oefeningen, maar zonder haar te dwingen. Ze mag het zelf doen, en geeft heel goed aan wat niet prettig is. Ik luister hier naar. Ze lijkt stijf in haar bekken.


xSCWx schreef
Wat een leuk paardje, de lichte karperrug is niet alarmerend, dat is hoe de wervels lopen en hebben veel paarden. Wel vind ik haar onwijs strak in dat gebied, het lijkt wel alsof ze haar billen intrekt. Mijn paard heeft iets soortgelijk gehad nadat hij een hoefzweer had (continu op 1 manier gestaan om te ontlasten). Als je zegt dat zij korter op de hoeven is gezet zou ik even kijken of ze geen hoefzweer heeft door steentjes. En eerst een goede fysio/osteopaat laten komen en kijken wat die ervan zegt.

Hoefzweer heeft ze niet, ze heeft hele goede hoeven volgens mijn oude hoefsmid, de nieuwe ga ik er ook naar laten kijken, die zal zeker wel weten wat het beste is.
Er is een osteopaat bij geweest, een hele goede, die werkt voor de grootste kliniek in de provincie.


Villanelle schreef
Mee lezer hier. Wat een prachtige pony en zo vervelend voor je dat de oorzaak nog niet gevonden is.

Ik heb niet alle reacties nauwkeurig gelezen, lees wel dat er een andere smid komt. Ben ook benieuwd of ze in de juiste stand (hoek) bekapt is, ik twijfel er een beetje over maar misschien vertekent t wat. Ik weet uit ervaring hoeveel (oa compensatie) klachten dit kan geven.

Veel sterkte :j

Volgens de hoefsmid die haar tot nu heeft bekapt is het een goede stand voor haar, maar hij weet ook niet alles.
De nieuwe zal het weten en ga ik zeker naar laten kijken.


Koper schreef
Even een heel praktische vraag. Wat is haar afstamming? Is haar vader bij voorbeeld gekeurd op spat (een vereiste voor goedkeuring tot dekhengst bij IJslanders)?

Spat is namelijk het eerste waar ik aan denk. Op het moment dat ze de sprong meer moet buigen, bij voorbeeld om te draven, komt er verzet. Het zou ook geen kwaad kunnen om naast de spronggewrichten ook de achterknieën op de foto te zetten. Ik zie dat dat al geopperd is, en ga daar helemaal in mee.

Mocht je ervoor open staan: er is een acupressuurpunt wat bij paarden verlichting brengt in de achterhand. Heb het bij mijn merrie gebruikt als haar knie op slot sloeg (geen IJslander, het was een shetlandpony). Het bood haar veel verlichting en in de zomer pakte ik bij haar dat punt 1 a 2 keer per week preventief. Knie op slot gebeurde bij haar sneller met warm weer. Wie weet heeft Fenja er ook wat aan totdat je verder onderzoek hebt kunnen laten doen. Het is een makkelijk punt om te vinden, werkt breed en het kost niet veel tijd.

Het punt heet Bai Hui, je kunt het vinden op het hoogste punt van de achterhand (makkelijkste te zien als je je paard recht van opzij bekijkt), en dan precies op de ruglijn (bij een wildkleur dus op de aalstreep). Als daar een kuiltje of bultje zit, of als het daar gevoelig is of warmer of kouder dan eromheen, is er daar in elk geval sprake van een verstoorde energie. Die verstoring kun je verlichten door met je vingers (handigste is wijsvinger op je paard en dan je middelvinger bovenop je wijsvinger) te duwen, die druk mag best stevig zijn maar natuurlijk nooit harder dan je paard toelaat. Begin met weinig druk en kijk hoe veel druk nodig is door het wat op te voeren. Het is van belang dat het paard ontspannen is en zich op die plek laat aanraken.
Stop met duwen of verminder de druk als je paard protesteert. Stop ook wanneer het paard releaset (bij voorbeeld zuchten, kauwen, gewicht verplaatsen enz). Reken voor die release (vermindering van de verstoring) op ongeveer 1 a 2 minuten, afhankelijk van het individuele paard.

Succes! Spat is pijnlijk, wie weet is dat op de één of andere manier te verlichten todat het gewricht aan elkaar is gegroeid. Eenmaal vergroeid doet het geen pijn meer en zou je paard in elk geval nog als recreatiepaard kunnen werken.


Intressant! Dank je wel voor de uitleg!
Onderaan dit bericht plaats ik wel even een foto van Fenja's afstamming.


Sizzle schreef
Och TS, wat een pech heb jij met je paardjes.

Op basis van het filmpje zeg ik ook gelijk als eerste gevoel rechtsachter knie of sprong. Ik werd er ongemakkelijk van toen ik er naar keek.

Ja echt sneu dat filmpje. Het is vervelend voor mij, maar ik leer er ook weer veel van, en ook herkennen dat er iets mis is. En jullie helpen allemaal enorm mee met meedenken!


boemel schreef
Wat vervelend zeg dat het niet goed gaat met je paardje.

Het verhaal klinkt redelijk bekend.
Hier ook een merrie die in de staak ging en steeds slechter leek te worden in haar lijf, maar wel de buigproeven goed doorkwam.

Bij haar is dmv een rectale echo helaas een probleem in het SI gewricht geconstateerd. Ik adviseer je om daar naar te laten kijken.

Ga ik zeer zeker doen. Kan heel goed het probleem zijn.


kamille schreef
Filmpje gekeken en een heel wat gelezen. Ik denk dat het uit het bekken komt. En gezien je verhaal zou er best met het transport iets gebeurd kunnen zijn onderweg, dat ze gevallen is ofzo. Als je dit aan een dierenarts laat zien zal hij of zij niet zeggen dat ze goed loopt en dat er niks aan te zien is

Ik weet niet wat er gebeurt is. Ze kan er ook al veel langer mee rond hebben gelopen, haar rug hield ze op oude foto's ook al wat strak. Veel minder dan nu, en ze liep goed, maar het lijkt erger te worden. Bij de vorige eigenaar zei de osteopaat daar dat ze op ongeveer dezelfde plekken ook blokkades had in haar rug en hals.


Muze schreef
Schouders en een van de hals spieren zien er ook niet ontspannen uit, fascia lijnen en een deuk.
Achter is al veel benoemd, maar het zit ( in elk geval symptomatisch) niet alleen daar.
Kip-ei wat de oorzaken en gevolgen zijn, maar overall zie ik een paard dat last van het lijf heeft en compenseert , en erg strak in haar “jasje” zit.

Haar hele lijf is niet goed, dat klopt. Het kan zijn dat ze met haar hele lijf gaat compenseren zeg maar. We zullen er vanzelf achter komen.



janouk schreef
Mijn pony heeft veel lichamelijke klachten van granen eten. Je zou eens kunnen proberen om graanvrij te voeren. Geen haver,maar ook geen andere granen.

Er is divers graanvrij voer.
Droog hooi, niet tingepakt, en vitamine /mineralen brokjes. Eens een maand proberen of je verschil merkt

Ik ben aan het stoppen met de haver. Dus als dat het is komen we er vanzelf achter.
Hoewel het probeem niet door de haver komt denk ik. Ik heb de eerste maanden een beetje graanvrije meusli voor koudbloeden en IJslanders gevoerd, maar in Januarie overgegaan naar een beetje haver, omdat ik dacht dat ze misschien te weinig energie had. Ze kreeg wel meer energie van de haver, en haar vacht ging er ook wat beter uitzien.
Nu ga ik voor de zekerheid toch stoppen.
Misschien terug naar een handje meusli, voor supplementen en medicijnen is dat wel fijn.


Hutcherson schreef
Ik zou doorzetten met de osteopaat. Er waren duidelijk blokkades thoracolumbaal en wss heeft ie de psoasgroep aangegeven met die strepen naar voren? Superbelangrijke 'loop' spier.
Levert veel problemen op in traagheid, hoesten, vatbaar voor infecties, ademhaling etc. Maar thoracolumbaal zitten bij paarden vaak klachten omdat daar ook de achterkant vh zadel zit. Paarden gaan veel op de voorhand lopen, treden niet goed onder, buikspieren slap, dus rug kan niet openen (bollen en hollen).
Het heeft een tijd gekost om deze klachten zo te creeeren en daarom kost het ook tijd dit te corrigeren. Ik zou om te beginnen weer starten met osteopathie elke 6-8 weken. Een keer of 3 en daarna langer ertussen. Fotos zeggen echt heel weinig, bloedbeeld vaak ook. Dit heeft gewerkt alleen kan de klacht teruggekomen zijn omdat de oorzaak niet is aangepakt (zadel niet aangepast, dus scheef zadel op gecorrigeerd paard geeft weer scheefheid paard). Of wellicht zijn er viscerale dingen die de osteo vond? Dat heeft tijd nodig. Daar zou ik dan in investeren.

Ik ga als ik niks vind zeker door met de osteo, ik wil eerst andere dingen uitsluiten, als spat en SI problemen. Maar bedankt voor de tip.

Verder heb ik de ondersteunende kuur voor de maag afgemaakt. Ik zie geen verschil echt in gedrag, maar oke.
Ik ben nu ook al een behoorlijke tijd bezig met het spul voor de eierstokken (overine), ik zie ook daar nog geen verschil door, terwijl je het al wel zou horen te kunnen zien.
Maar het was het proberen waard, nu gewoon door met de onderzoeken, net zolang tot we het vinden.

Dit is haar stamboom:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:50 



 
Profiel   

Ik haak ook even aan, vind dit soort topics altijd interessant. Ik zou ook zeggen het SI gewricht. Kan best zijn dat ze met dekken daar een tik op heeft gehad bijv.
Ik zag ook al de lichte bult op haar rug, een hele lichte karperrug. Dat kan een paard laten zien wanneer hij pijn heeft, dus zo gek vind ik dat nu niet.
Ik vind het sneu om te zien hoe nukkig ze kijkt wanneer ze moet lopen, dat is echt een teken dat er iets niet goed zit. Goed dat je dat serieus neemt en niet ziet als 'uitproberen' of stout zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 12:37 



 
Profiel   

Ik vind haar op het filmpje bij de vorige eigenaar ook niet gelukkig ogen. Ze loopt wel stukken beter, maar vermoedelijk werd ze op dat filmpje ook opgejaagd, gezien haar expressie.
Als ik mijn dikke IJs opjaag, is het oren erop en gáááán!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 12:51 



 
Profiel   

Waaauw, ik zie dat Álfur er achter zit! En dus daarmee Álfadís, zo'n iconisch paard :D

Kan zo in deze afstamming niks raars vinden. Niets wat bij mij meteen een alarmbel doet rinkelen.

Ik zie in je profiel dat je een PSSM'er hebt :knuffel: Als die goed gaat op je huidige voerregime zou ik daar zéker niets aan veranderen voor je kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 20:30 



 
Profiel   

Dat er op de foto niet veel zand is geconstateerd betekent niet dat ze er geen last van heeft. Haar rug en buik zeggen mij dat ze er wel last van heeft. Ga maar eens een tijd psyliumzaad voeren. Dat kost niet veel en werkt altijd.

Osteopaten zijn leuk, maar het is een vrij beroep en ik heb weinig vertrouwen in die doelgroep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 21:48 



 
Profiel   

Ik heb een afspraak gemaakt bij de kliniek voor volgende week donderdag. Dan gaan we een maagscopie laten doen, x-rays van haar benen en knieen laten maken, haar baarmoeder en eierstokken checken en een scan van het SI gewricht laten maken.
Hopelijk komt daar wat uit, en anders zoeken we verder.

@Benzz, ik heb ook een mestonderzoek naar zand gedaan, bijna niks uitgekomen, maar in April krijgen alle paarden een psylium kuur, dat kan ik wel vervroegen en dan krijgt Fenja ook.

Als jullie willen kan ik jullie op de hoogte houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 16:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen