Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:13

Sizzle schreef:
Dat tweede kan toch niet bij paarden?
Ik kan me vergissen maar paarden hebben toch kraakbeen tussenwervels zonder die hele zachte kern die je bij mensen/honden hebt?
Ik heb altijd begrepen dat een hernia bij paarden in feite directe kraakbeenschade is.


Als ik het goed begrijp is dat er bij paarden wel, maar veel minder ontwikkeld: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/vru.12794 . Of ik moet het helemaal verkeerd lezen hoor.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:36

Als de DA het met een echo gezien heeft (en niet met een mri) dan ga ik er vanuit dat het een kraakbeenschade is. Dat past ook bij „collapse“.

Ik ben bang dat het geen goede prognose heeft -O-

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:32

Poeh…. Dat is schrikken.
Het klinkt wel heftig. Nu zijn een afwijkende echo/ foto niet altijd een graadmeter voor pijn en/of belastbaarheid.
Maar in jouw geval zie je discomfort (klinisch) en is er dus aanleiding voor. Dat is niet fijn.

Hebben ze ook aangegeven hoe zoiets kan ontstaan?

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:34

Sizzle, ik ben er ook bang voor dat het niet te genezen/herstellen is.

Dit heeft hij nu gezien met een echo, maar wat zal er met een MRI of een CT nog meer aan schade te zien zijn... Die kans is best groot in dit geval. Ik zou zelf niet eerst aan de gang gaan met allerlei middeltjes etc., maar eerder contact opnemen met een gerenommeerde paardenkliniek als Utrecht, SMDC of de Lingehoeve.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:37

Jet schreef:
Sizzle, ik ben er ook bang voor dat het niet te genezen/herstellen is.

Dit heeft hij nu gezien met een echo, maar wat zal er met een MRI of een CT nog meer aan schade te zien zijn... Die kans is best groot in dit geval. Ik zou zelf niet eerst aan de gang gaan met allerlei middeltjes etc., maar eerder contact opnemen met een gerenommeerde paardenkliniek als Utrecht, SMDC of de Lingehoeve.


Ts woont in Frankrijk…. Dat zal vast niet gaan.

Je zou Yoni Blom eens kunnen contacteren. Zij heeft heel veel IJslanders succesvol gerevalideerd die door meerdere klinieken waren afgeschreven.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:45

Wel heftig, maar vooral bizar advies om weer te gaan rijden, zeker een paardje met zo'n korte rug, ga je sowieso op het beschadigd deel zitten zou ik denken.

Persoonlijk zou ik er niet zo snel weer opstappen, maar paard dan sterker maken aan de hand en aan de longe (hier met de mijne heel goede ervaringen met de academische manier van rechtrichten, bij haar was er echter (vermoedelijk) geen medisch probleem maar vooral verkeerd zadel en rijstijl. Ze weet nu zelf hoe ze comfortabel kan en moet bewegen, ook in vrijheid, en blijft daardoor los in haar lijf.)

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:58

Ninx wat suf dat ik vergeten was dat TS in Frankrijk woont, eigenlijk weet ik dat best wel. Dan ga je natuurlijk niet naar een Nederlandse kliniek.

Lyona, ik hoop heel erg voor je dat er toch nog voldoende goeds te behalen is, hoewel ik er wel bang voor ben dat het niet lukt...

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:16

In elk geval heel veel sterkte gewenst TS.

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:43

Zijn de beelden niet door te sturen naar een kliniek met veel ervaring? Raaphorst denk ik dan aan. Dan heb je iig een soort tweede mening.
Die plekjes in de maag kunnen veel last veroorzaken, die ga je nu behandelen.

Heeft de dierenarts ervaring met de gangen van een ijslander? Ik heb wel eens begrepen dat sommige dierenartsen naar de benen voor kijken en dan naar de benen achter om de gangen te beoordelen.

In ieder geval veel sterkte.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:07

@Sizzle je had idd helemaal gelijk dat ik eerder vanuit de mensenrug zat te redeneren.

TS ik zat nog te denken, is gastricalm het humane medicament of de paardenkruidenvorm?
Omdat je ook ontstekingsremmers geeft, en die oraal vaak maagzweren als bijwerking kunnen hebben, zou ik nu echt kiezen voor een maagzuurremmer ipv enkel een supplement.

Ik denk idd ook dat je het best af bent bij een kliniek met veel praktijkervaring, want theoretisch valt het me tegen.
Zelfs de anatomische atlas (2004) concludeert hierover ‘tussenwervelschijfproblemen in het thoracolumbale gebied spelen bij het paard een ondergeschikte rol.’

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 10:42

MissSicarius schreef:
Ik heb het topic doorgelezen, maar misschien niet goed genoeg: Heb je wel eens een week pijnstillers geprobeerd? Kijken hoe ze dan is?


Nee niet geprobeerd. Ga ik nu ook niet doen, lijkt me niet zo nuttig aangezien we nu weten dat en waar ze pijn heeft.


sevke schreef:
Ik heb daar ervaring mee bij paarden (hernia).
Niet echt hetzelfde gedrag als Fenja, maar ook erg zuur kijken en staken en zich achterover gooien. Na -tig onderzoeken is er ook dit uitgekomen. Het paard is nooit meer bereden geweest na de diagnose. Mij zeiden ze dat er niks aan te doen was. Is wel al 15 jaar geleden. Hij heeft na de diagnose nog 6 jaar als grasmaaier gediend.

Heftig... Geeft niet echt hoop :o
Pff ik vind het wel moeilijk hoor, het is fijn te weten wat er mis is, maar dit had ik niet verwacht. Ik hoop zo dat ze er iets aan kunnen doen nu...



ellepel schreef:
ik zou in elk geval niet teveel gaan googlen op verzakte wervels en wat dat doet want er staat echt veel op google wat niet helemaal klopt. en zaken veranderen ook en dan heb je verouderde informatie.
ik denk dat je paard en mens ook niet moet gaan vergelijken..?
de meeste mensen moeten een hernia er uit lopen, bewegen blijven en het heeft vooral wat tijd nodig.
hou het bij advies van je kliniek en eventueel daar aan verbonden fysio of dergelijke

ik vind trouwens echt super hoe jij je voor je paarden in zet en toch helemaal uit gaan zoeken wat er mis is. echt fijn om te lezen en ook heel leerzaam.

Ja heb je gelijk in hoor. Maar alle ervaringen hiermee zijn meer dan welkom. Ik ga verder op het advies van mijn DA en kliniek af, en ik heb een flink aantal Nederlandse klinieken gemaild met de vraag of er iets tegen te doen is, en zo ja wat. Dan heb ik een wat completer beeld. Franse klinieken lopen in kennis soms wat achter nog.


Afanaisa91 schreef:
Lyona schreef:

De DA zei 'discal collapsus', het is echt de tussenwervelschijf. Het was op de x-rays niet te zien, alleen via een rectale scan.
Ik heb hem nagevraagd over of het echt op te lossen is.


Heb je een DA die goed Engels spreekt, of verwacht je een kans dat er termen in de vertaling verkeerd geïnterpreteerd worden?

Discal collaps wordt in het Engels idd gebruikt voor schade aan de tussenwervelschijf, met name aan het harde kraakbeengedeelte. Een collaps kan samenvallen met een hernia, als het zachte deel van de tussenwervelschijven verplaatst en daardoor druk uitoefent op omliggende zenuwbanen. Meestal wordt dan het geheel dan een herniated disc genoemd, en geen collaps.

Als er qua taal verwarring kan bestaan, dan zou voor de zekerheid echt kijken of je nog meer details vanuit de DA kan verkrijgen, vooral welke structuren precies aangedaan zijn. Was er qua stand verder nog iets veranderd in de rug?

De DA spreekt redelijk engels, maar de kans is aanwezig dat ie het verkeerde woord heeft gebruikt. Tis een Fransman he ;)
Ik heb hem via de email nagevraagd of er iets tegen te doen is en zo ja wat, en wat het nu precies is. Dus wat meer duidelijkheid. En via de mail is dan het fijnst.


San_ner schreef:
Lyona schreef:

De DA zei 'discal collapsus', het is echt de tussenwervelschijf. Het was op de x-rays niet te zien, alleen via een rectale scan.
Ik heb hem nagevraagd over of het echt op te lossen is.


Ik had eerder gereageerd met het advies om een rectale echo te doen.
Mijn pony liep/loopt ook zo en bij hem werd er 'versleten tussenwervelschijf' gezegd. Zijn SI was ook helemaal in orde.

Ik kreeg daarbij wel het eerlijke verhaal dat hier niks aan gedaan kon worden. Dat het pensioen betekent en dat het aankijken is hoe het blijft gaan.
Tot nu toe staat hij nog blij met pensioen. Maar ik weet dus ook dat zodra het slechter gaat dit het einde gaat zijn..

Heftig zeg! Wel fijn dat ze eerlijk zijn daarover...


Sizzle schreef:
Als de DA het met een echo gezien heeft (en niet met een mri) dan ga ik er vanuit dat het een kraakbeenschade is. Dat past ook bij „collapse“.

Ik ben bang dat het geen goede prognose heeft -O-

Hij heeft het idd via een echo gezien.


Ninx schreef:
Poeh…. Dat is schrikken.
Het klinkt wel heftig. Nu zijn een afwijkende echo/ foto niet altijd een graadmeter voor pijn en/of belastbaarheid.
Maar in jouw geval zie je discomfort (klinisch) en is er dus aanleiding voor. Dat is niet fijn.

Hebben ze ook aangegeven hoe zoiets kan ontstaan?

Ze heeft echt last van die plek. Gevoelig op aanraking daar, pijn tijdens het werken. En ze houdt haar rug heel de tijd strak.
Ze hebben niet gezegd hoe zoiets kan ontstaan. Heb ik wel via de mail gevraagd nog.


hwn schreef:
Wel heftig, maar vooral bizar advies om weer te gaan rijden, zeker een paardje met zo'n korte rug, ga je sowieso op het beschadigd deel zitten zou ik denken.

Persoonlijk zou ik er niet zo snel weer opstappen, maar paard dan sterker maken aan de hand en aan de longe (hier met de mijne heel goede ervaringen met de academische manier van rechtrichten, bij haar was er echter (vermoedelijk) geen medisch probleem maar vooral verkeerd zadel en rijstijl. Ze weet nu zelf hoe ze comfortabel kan en moet bewegen, ook in vrijheid, en blijft daardoor los in haar lijf.)

Ik weet niet of je het hele topic hebt gelezen, maar al het fysieke werk is sowieso van de tafel. En longeren doet haar denk ik ook pijn, gezien haar gedrag.


Jet schreef:
Ninx wat suf dat ik vergeten was dat TS in Frankrijk woont, eigenlijk weet ik dat best wel. Dan ga je natuurlijk niet naar een Nederlandse kliniek.

Lyona, ik hoop heel erg voor je dat er toch nog voldoende goeds te behalen is, hoewel ik er wel bang voor ben dat het niet lukt...

Ik hoop het ook heel erg..


Koper schreef:
In elk geval heel veel sterkte gewenst TS.

Dank je wel, lief!


imaudy schreef:
Zijn de beelden niet door te sturen naar een kliniek met veel ervaring? Raaphorst denk ik dan aan. Dan heb je iig een soort tweede mening.
Die plekjes in de maag kunnen veel last veroorzaken, die ga je nu behandelen.

Heeft de dierenarts ervaring met de gangen van een ijslander? Ik heb wel eens begrepen dat sommige dierenartsen naar de benen voor kijken en dan naar de benen achter om de gangen te beoordelen.

In ieder geval veel sterkte.

Ik heb denk ik 7 of 8 nederlandse grote klinieken aangeschreven, voor advies. Dan heb ik inderdaad een zo compleet mogelijk beeld met wat er wel en niet kan.
De DA heeft niet echt veel ervaring met IJslanders. En hij vond haar al niet goed lopen. Voor een IJslander is het helemaal niet goed. Hier zijn niet zo veel IJsjes, dus een DA met speciale ervaring is niet te vinden hier.


Afanaisa91 schreef:
@Sizzle je had idd helemaal gelijk dat ik eerder vanuit de mensenrug zat te redeneren.

TS ik zat nog te denken, is gastricalm het humane medicament of de paardenkruidenvorm?
Omdat je ook ontstekingsremmers geeft, en die oraal vaak maagzweren als bijwerking kunnen hebben, zou ik nu echt kiezen voor een maagzuurremmer ipv enkel een supplement.

Ik denk idd ook dat je het best af bent bij een kliniek met veel praktijkervaring, want theoretisch valt het me tegen.
Zelfs de anatomische atlas (2004) concludeert hierover ‘tussenwervelschijfproblemen in het thoracolumbale gebied spelen bij het paard een ondergeschikte rol.’

De Gastricalm is voor paarden. Volgens de DA op de kliniek zou het goed genoeg moeten werken. Ze moet 10 dagen Equioxx daarbij. Verder geen andere ontstekingsremmers volgens mij. Dit was wat de DA mij heeft aangeraden.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 11:27

Wat ontzettend vervelend TS. Je schrijft dat pijnstilling je nu niet zo zinvol lijkt. Maar ik zou denken: je weet nu dat ze daar pijn ervaart, is het dan juist niet fijn als je haar misschien prettiger kan laten voelen door toch pijnstilling in te zetten?
Ik zou ook niet na 3 weken weer beginnen met rijden, dat lijkt mij niet oké met zo’n rug. Ergens snap ik dat advies van een dierenarts niet. Wel een vreselijke domper, zeker omdat je haar niet lang het nog. Was zoiets echt niet te zien tijdens het keuren? Waar is ze gekeurd toen je haar kocht? Bij een onafhankelijke dierenarts of via de vorige eigenaar?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 11:35

Orale pijnstilling is wel ook een aanslag op de maag. Dus of dat in dit stadium heel handig is weet ik eigenlijk niet.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 11:35

harriehoef schreef:
Wat ontzettend vervelend TS. Je schrijft dat pijnstilling je nu niet zo zinvol lijkt. Maar ik zou denken: je weet nu dat ze daar pijn ervaart, is het dan juist niet fijn als je haar misschien prettiger kan laten voelen door toch pijnstilling in te zetten?
Ik zou ook niet na 3 weken weer beginnen met rijden, dat lijkt mij niet oké met zo’n rug. Ergens snap ik dat advies van een dierenarts niet. Wel een vreselijke domper, zeker omdat je haar niet lang het nog. Was zoiets echt niet te zien tijdens het keuren? Waar is ze gekeurd toen je haar kocht? Bij een onafhankelijke dierenarts of via de vorige eigenaar?

Bij mijn andere paard Mira had ik ook een tijdje pijnstillers gegeven. Toen ze op waren werd het voor Mira veel zwaarder, omdat ze ineens weer volop de pijn terug had. En pijnstiller is ook weer troep wat niet goed is voor een paardenlijf, en ik heb gelezen dat pijnstiller ook voor maagzweren kan zorgen.
Ze is nu gewoon vrolijk, en lijkt niet veel pijn te hebben zolang ze maar niks hoeft te doen.

Blijkbaar was het niet te merken met keuren. Als ze het toen al had. Ik weet niet hoe snel zoiets kan komen. Ze had dit pijngedrag al vanaf dag 1 bij mij, en het is erger geworden. Ze reageert wel duidelijk op druk of voelen op haar rug, dus het lijkt me dat een dierenarts het tijdens de keuring wel had kunnen merken.
Ze is dus wel gekeurd, door een door mij uitgekozen DA.

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:26

Bert van Ittersun, Klijndijk is een dierenarts die veel van ijslanders weet. Hij is ook erkent keuringsdierenarts. Hij heeft ooit mijn ijslander gekeurd. Weet niet of die kliniek al aangeschreven hebt?

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 18:51

oliebol diagnose :( bah joh... wat een pech... benieuwd naar de reactie van de andere dierenartsen op je mail

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:04

Wat ik nog niet helemaal begrijp is of het een verschuiving is (die eventueel weer op de juiste plek zou kunnen worden gemanipuleerd door een deskundig iemand) of dat er onderdelen beschadigd zijn, en of die dan met de juiste behandeling weer goed kunnen groeien?

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:02

Misschiene en beetje raar. Ik keek ng eens naar het filmpje die je in het topic gezet had.Weet je zeker dat het stukje bij de vorige eigenaar Fenja is en niet haar vader of ander paard ofzo? Fenja is een wildkleur vos en die andere lijkt een gewone vos?
Hoe is het gegaan toen je haar kocht. Je hebt er daar op gereden? Het hele verhaal is wat vreemd. Ze was al meteen niet goed, het is ook aan haar rug te zien. Het kan natuurlijk mis gegaan zijn in de korte periode tussen keuring en dat jij haar kreeg. De aanleg zal er in ieder geval al wel zijn geweest.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:17

Koper schreef:
Wat ik nog niet helemaal begrijp is of het een verschuiving is (die eventueel weer op de juiste plek zou kunnen worden gemanipuleerd door een deskundig iemand) of dat er onderdelen beschadigd zijn, en of die dan met de juiste behandeling weer goed kunnen groeien?


Verschuiven zou niet moeten kunnen bij een paard (dacht ik).
De tussenwervelschijven zitten op een andere manier vast dan bij mensen.
Hernia betekend voor zover ik weet meestal dat het kraakbeen stuk is en er bijv. los materiaal of woekerweefsel op de zenuwen drukt. Wellicht is er hier nog een dierenarts in het topic die het beter kan uitleggen.
Gewoon als gedachtegang: Zou het misschien ook beginnende cauda equina kunnen zijn? Of zit het verder naar voren.
Of degeneratie van de tussenwervels wellicht.

Hopelijk krijg je feedback van een andere praktijk.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 22:10

imaudy schreef:
Bert van Ittersun, Klijndijk is een dierenarts die veel van ijslanders weet. Hij is ook erkent keuringsdierenarts. Hij heeft ooit mijn ijslander gekeurd. Weet niet of die kliniek al aangeschreven hebt?

Ik zal hem een berichtje sturen, goede tip


imaudy schreef:
Misschiene en beetje raar. Ik keek ng eens naar het filmpje die je in het topic gezet had.Weet je zeker dat het stukje bij de vorige eigenaar Fenja is en niet haar vader of ander paard ofzo? Fenja is een wildkleur vos en die andere lijkt een gewone vos?
Hoe is het gegaan toen je haar kocht. Je hebt er daar op gereden? Het hele verhaal is wat vreemd. Ze was al meteen niet goed, het is ook aan haar rug te zien. Het kan natuurlijk mis gegaan zijn in de korte periode tussen keuring en dat jij haar kreeg. De aanleg zal er in ieder geval al wel zijn geweest.

Nee dat is Fenja wel. Ze is een normale vos, alleen heb ik haar geschoren ;) In de OP zie je haar in 'normale' wintervacht.
Ik heb haar uit Nederland gekocht, niet live gezien, wel gekeurd. Hoe bedoel je dat ze er al aanleg voor had?

Hieronder een van de eerste foto's die ik van haar heb gemaakt. Hier was ze dus net bij mij.

Afbeelding

Afbeelding

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 22:50

Jammer dat er geen bloed is afgenomen tijdens de keuring. Anders had je dat kunnen vergelijken/kijken of er pijnstillers in het bloed hebben gezeten. Hoop zo dat het goed komt!

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 14:51

Vraagje, als er niks aan te doen is, wat zijn dan nog de opties voor Fenja? Zou ze nog pijnvrij kunnen rijden (ik denk van niet) of misschien mennen? Zou ze anders nog een veulentje kunnen krijgen? Is het per direct pensioen en helemaal niks meer doen?
Of is dit niet te beantwoorden en hangt dit erg af van het paard?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:10

Dat zul je met je dierenarts moeten bespreken.
Een veulen zou ik hoe dan ook niet doen. Rugproblemen kunnen ook vererven, nog los van de belasting voor de merrie.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 17:32

Zou je de foto’s en andere dingen die je als keuring hebt laten uitvoeren, nog eens door een ander kunnen laten beoordelen? Om te zien hoe het toen was, als een ander het beoordeelt?

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 18:45

Lyona schreef:
Vraagje, als er niks aan te doen is, wat zijn dan nog de opties voor Fenja? Zou ze nog pijnvrij kunnen rijden (ik denk van niet) of misschien mennen? Zou ze anders nog een veulentje kunnen krijgen? Is het per direct pensioen en helemaal niks meer doen?
Of is dit niet te beantwoorden en hangt dit erg af van het paard?


Mennen zou ik niet doen met een pony met een verzakte wervel. In het mennen komt er veel gewicht op de achterhand en is een goede stevige rug écht enorm van belang.

Als ze een mooi papier heeft zou je fokken kunnen overwegen maar ook daarbij komt er extra druk op de rug natuurlijk. Dat zou je met de DA moeten overleggen.