Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

 
Profiel   

Lyona schreef
hwn schreef
Wel heftig, maar vooral bizar advies om weer te gaan rijden, zeker een paardje met zo'n korte rug, ga je sowieso op het beschadigd deel zitten zou ik denken.

Persoonlijk zou ik er niet zo snel weer opstappen, maar paard dan sterker maken aan de hand en aan de longe (hier met de mijne heel goede ervaringen met de academische manier van rechtrichten, bij haar was er echter (vermoedelijk) geen medisch probleem maar vooral verkeerd zadel en rijstijl. Ze weet nu zelf hoe ze comfortabel kan en moet bewegen, ook in vrijheid, en blijft daardoor los in haar lijf.)

Ik weet niet of je het hele topic hebt gelezen, maar al het fysieke werk is sowieso van de tafel. En longeren doet haar denk ik ook pijn, gezien haar gedrag.



Ja, heb het doorgelezen, ik las dat je na 3 weken weer voorzichtig mocht starten met rijden, dat vond ik nogal verwonderlijk en heel erg vroeg.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-23 18:18 



 
Profiel   

Alleen stond er niet na 3 weken weer rijden. Er stond 3 weken rust, en dat ging over het herstel van de maag. Niet over de rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-23 21:39 



 
Profiel   

Lyona schreef
Fenja moet 3 weken complete rust, daarna kunnen we weer rustig gaan rijden en na 6 weken sturen we een update naar de kliniek.


Koper, ik lees hier toch echt wel het woordje "rijden" hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 07:18 



 
Profiel   

Jaaa, en omdat meerdere mensen dat lazen zijn er vragen over gesteld. En toen bleek dat dat ging om de maag. Paard krijgt behandeling voor de maag, daarvoor moet het op rust. En daarna, als ze alleen last van de maag zou hebben, zou je na een paar weken weer kunnen beginnen te rijden.

Het is inderdaad een beetje verwarrend zoals het er staat. Maar dat stukje wat jij nu quote ging alleen om de maag. De prognose-behandeling voor de rug staat daar nog niet bij. Het moge iedereen duidelijk zijn dat dit paard naar alle waarschijnlijkheid nooit meer bereden kan worden.

En dat is ontzettend zuur als je een paard met dat doel koopt, en zeker als je het net hebt en het nog een jong paard is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 08:15 



 
Profiel   

Ik heb vanochtend je hele topic gelezen. Ik hoopte aan het begin zo ontzettend dat je erachter zou komen, want hoe jij met het welzijn van je paard omgaat. Wauw!
Er zullen genoeg mensen zijn die denken: 'daar moet ik hem doorheen rijden'. Hoe krom die gedachte ook is -O-

Ik hoop dat je nog het één en ander kunt doen met die ruggenwervel. Hopenlijk geeft 1 van de klinieken die je hebt geschreven wat hoop :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 08:44 



 
Profiel   

Vorige week is bij mijn IJslander vriend een natural balance dentist op bezoek geweest. Deze had erg veel kennis en mijn paard werd behandeld aan het gebit hoofd en nek en schouders. Omdat dat het allemaal verbonden is en een verkeerde kaakstand al weer ergens anders problemen kan veroorzaken. Ik had hiervoor ook een hele fijne tandarts super blij mee maar dit ging echt verder dan alleen de mond. Ik heb geen idee of er bij jou paard iets mis is in de mond/ kaken. Maar ik heb door dit bezoek wel geleerd dat er door veel tandartsen alleen naar de tanden en dan vooral kiezen wordt gekeken. Soms hebben paarden en of mensen problemen in het lijf die oorsprong hebben in de mond/kaken. Inmiddels vraag ik me af of ik ook naar een natural balance tandarts moet voor mijn nek en schouders problemen want mijn kaken staan ook niet recht. Ik kan je de podcasts van the whole horse podcast over natural balance dentistry aanraden voor een uitleg van een opgeleide professional. (Engels, episodes 6 en 25). Mochten er wel problemen zijn uit de mond dan zal al dag andere natuurlijk nooit echt helpen omdat de bron vergeten is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 09:04 



 
Profiel   

Ik ga even kort in op wat ik schreef over de 3 weken rust.
De DA op de kliniek zei inderdaad tegen mij dat ik na 3 weken rustig weer kon gaan rijden. Dit als test om te zien in hoeverre de maagkuur haar klachten oplost. Als er geen of weinig verbetering is, kunnen we na 6 weken met hem overleggen voor een vervolgstap.
Ik ga denk ik niet rijden na die 3 weken. Hoogstens 1 keer een rondje longeren, dan zie ik het goed genoeg of ze veel verbeterd is of niet.
Maar jullie lazen het goed, het was inderdaad het advies van de kliniek.
Ik ga het dus niet doen, ik wil haar niet onnodig pijn doen als ik ook in 2 rondjes aan de longe kan zien hoe ver ze is.

@Kookaburra, dank je wel voor het lieve compliment! Doet me erg goed.

@Rageeela, dank je voor de tip, ik ga kijken of er zoiets wel bestaat hier, de keuze aan tandartsen is niet heel ruim.
Ik denk niet dat het probleem in haar kaken zou zitten persoonlijk, maar dat het echt die verzakte tussenwervelschijf is.

Als ik meer duidelijkheid heb van de Nederlandse klinieken die ik heb gemaild, laat ik het hier zeker weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 10:34 



 
Profiel   

De ontstekingstemmer zouden de hernia moeten oplossen?

Toen Fenja gekeurd werd. Heb je de DA zelf nog gesproken? Zo'n DA bekijkt een paard toch ook in het geheel.
Pijnstillers bij de keuring, ja dat kan, maar dan nog valt er wel iets op aan de rug.

Afwachten wat de Nederlandse klinieken zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 18:29 



 
Profiel   

Ik vind haar op de eerste foto's van bij jou thuis ook niet de voordeligste rug hebben. Volgens mij hebben ze dit geweten. Wat er nog mee te doen is, is moeilijk te zeggen. Rijden zal hem waarschijnlijk niet meer worden. Fokken zou ik met de DA overleggen. Een veulen dragen is ook erg belastend voor de rug. Van mennen heb ik geen verstand.
Het is wel zonde dat je nu twee keer een probleempaard koopt. Volgende keer toch zelf gaan kijken en proefrijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 14:00 



 
Profiel   

OKay, ben het niet met Sevke eens. Het is geen ideale rug, maar ook niet slecht. Ik zie vaak paarden met een veel mindere rug die probleemloos zijn. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 18:53 



 
Profiel   

sevke schreef
Ik vind haar op de eerste foto's van bij jou thuis ook niet de voordeligste rug hebben. Volgens mij hebben ze dit geweten. Wat er nog mee te doen is, is moeilijk te zeggen. Rijden zal hem waarschijnlijk niet meer worden. Fokken zou ik met de DA overleggen. Een veulen dragen is ook erg belastend voor de rug. Van mennen heb ik geen verstand.
Het is wel zonde dat je nu twee keer een probleempaard koopt. Volgende keer toch zelf gaan kijken en proefrijden!

Hier sluit ik me graag bij aan. Ik vind het heel naar voor je dat je met van die zorgenpaardjes zit. Maar daarnaast vraag ik me steeds af waarom je vanuit Frankrijk steeds paardjes koopt in Nederland. Waarom heb je bijvoorbeeld niet voor een Camargue paardje in Frankrijk gekozen? Naar mijn ervaring zijn het top paardjes - zoals ook gezonde IJslanders - maar beter passend in het klimaat van Frankrijk.
Hopelijk ga je veel plezier beleven aan de jongelingen die je hebt en binnenkort langzaam zadelmak en bereden kunnen worden.
Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 20:44 



 
Profiel   

Hevonen schreef
OKay, ben het niet met Sevke eens. Het is geen ideale rug, maar ook niet slecht. Ik zie vaak paarden met een veel mindere rug die probleemloos zijn. Sterkte!


Dat klopt, maar dit paard heeft duidelijk problemen, en die vele andere niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 10:38 



 
Profiel   

Het paard heeft ook op de foto's waar ze net bij ts is, dezelfde afwijkende rug.
Het is mij alleen niet duidelijk of die zichtbare afwijking ook de afwijking is welke men vond op röntgenfoto's en heeft betiteld als 'verzonken tussenwervelschijf'?
Zo'n gekke bult kan vreemd genoeg ook veroorzaakt worden door interne problemen: wormaneurysme, pijnlijke en slecht functionerende darmen, problemen in het voortplantingsapparaat.
Bij het oplossen van die interne problemen kan de rug dan ook normaliseren.

In dit geval is er echter een uiterlijke afwijking, een klinisch beeld dat niet fijn is (paard loopt niet goed en prettig) en een aanwijzing voor de problemen: de disc.

Of de verkoper zoiets heeft geweten, dat hoeft niet.... vind ik ook niet direct aannemelijk. De IJslanderwereld is maar klein, en wanneer je moedwillig mensen met een kapot paard opscheept verkoop je al snel niks meer.
Ik zou er dus vanuit gaan dat er ter goeder trouw is gehandeld. Dat maakt het niet minder zuur.
Ik denk dat veel afwijkende zaken ook niet voldoende worden herkend.

Nog een probleem is de enorme hypermobiliteit van de IJslander. En vaak wordt de IJslander onder het zadel beleerd. Beter gezegd: het overgrote deel van het leerproces vindt onder de man plaats.
Dus een klein hypermobile dier, met een relatief grote ruiter.
Ik denk zelf dat daardoor veel problemen ontstaan.
Dit soort dieren moet eerst veel stabiliteit, balans en spierkracht ontwikkelen voordat je erop klautert vind ik. Ik kan me voorstellen dat het bewegingsapparaat hierdoor schade ondervindt.

Anyway..... ik kan me je verdriet en teleurstelling levendig voorstellen.
Ik zou even goed nadenken alvorens weer geld uit te geven aan allerhande trajecten. Even goed 'voelen' wat je volgende stap moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 11:04 



 
Profiel   

Zou fenja gevallen kunnen zijn tijdens het lange transport?
Hebben jullie haar zelf vervoerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 15:41 



 
Profiel   

Ninx schreef
Het paard heeft ook op de foto's waar ze net bij ts is, dezelfde afwijkende rug.
Het is mij alleen niet duidelijk of die zichtbare afwijking ook de afwijking is welke men vond op röntgenfoto's en heeft betiteld als 'verzonken tussenwervelschijf'?
Zo'n gekke bult kan vreemd genoeg ook veroorzaakt worden door interne problemen: wormaneurysme, pijnlijke en slecht functionerende darmen, problemen in het voortplantingsapparaat.
Bij het oplossen van die interne problemen kan de rug dan ook normaliseren.

In dit geval is er echter een uiterlijke afwijking, een klinisch beeld dat niet fijn is (paard loopt niet goed en prettig) en een aanwijzing voor de problemen: de disc.

Of de verkoper zoiets heeft geweten, dat hoeft niet.... vind ik ook niet direct aannemelijk. De IJslanderwereld is maar klein, en wanneer je moedwillig mensen met een kapot paard opscheept verkoop je al snel niks meer.
Ik zou er dus vanuit gaan dat er ter goeder trouw is gehandeld. Dat maakt het niet minder zuur.
Ik denk dat veel afwijkende zaken ook niet voldoende worden herkend.

Nog een probleem is de enorme hypermobiliteit van de IJslander. En vaak wordt de IJslander onder het zadel beleerd. Beter gezegd: het overgrote deel van het leerproces vindt onder de man plaats.
Dus een klein hypermobile dier, met een relatief grote ruiter.
Ik denk zelf dat daardoor veel problemen ontstaan.
Dit soort dieren moet eerst veel stabiliteit, balans en spierkracht ontwikkelen voordat je erop klautert vind ik. Ik kan me voorstellen dat het bewegingsapparaat hierdoor schade ondervindt.

Anyway..... ik kan me je verdriet en teleurstelling levendig voorstellen.
Ik zou even goed nadenken alvorens weer geld uit te geven aan allerhande trajecten. Even goed 'voelen' wat je volgende stap moet zijn.


Ik ken 2 gevallen waarin een kapotte ijslander moedwillig voor goed is verkocht. Maar..beide niet gekeurd. De ene heeft de ijslander gehouden, de ander kon hem terug doen.
Ik denk dat Fenja al rugproblemen had voordat TS haar kocht. Maar..er zat wel een goede keuring bij. Maar dan denk ik wel, een bereden brave jonge ijslander...daar gaan mensen in Nederland ook wel meteen naar kijken.

Belangrijker dan dit alles, hoe nu verder? TS, ben je al iets opgeschoten met de klinieken in Nederland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 17:32 



 
Profiel   

Ik heb van 1 van de klinieken al antwoord gekregen, ze zeiden dat de diagnose klopt, en dat het helaas niet meer geneest. Ik had de echobeelden doorgestuurd.
De kliniek hier stelde voor een soort injectie in haar rugspieren te doen, die haar spieren zou moeten verbeteren. Dit zou ook zorgen dat ze minder pijn heeft, en hij zegt dat we dan weer kunnen werken en hoe meer we werken hoe meer spieren ze krijgt, hoe prettiger het rijden voor haar wordt.
Ik weet het even niet. Ik ga haar niet rijden als ze pijn heeft. Dan is ze maar grasmaaier. Maar ik ga haar niet dwingen omdat ik zo nodig moet rijden. Want dat is wel het doel eigenlijk. We spuiten haar dan iets in zodat ze weer kan presteren.
Misschien is het een goed idee, maar ik twijfel nog erg.

@VixillHedinn, nee er is niks gebeurt tijdens het transport, niet gevallen, niks.

Zou ze dit al als veulen kunnen hebben gehad? Ze schijnt toen ook al snel bozig te kijken met oren altijd naar achteren.
Is maar een idee hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 17:58 



 
Profiel   

Lyona schreef
@VixillHedinn, nee er is niks gebeurt tijdens het transport, niet gevallen, niks.


Heb je haar zelf opgehaald? Een vriendin van mij had haar paard laten transporteren door een goed transport bedrijf, ze zeiden dat alles goed was gegaan maar die bleek dus keihard gevallen te zijn tijdens transport. Met alle ellende van dien. Ze bleven ontkennen, maar een stagiere verpraatte zich later.

Vandaar mijn vraag, want als je het transport zelf niet hebt gedaan zou het best goed kunnen dat dat gebeurd is..

Als je wilt weten hoe ze als veulen was, dan moet je de fokker even een bericht doen. Haar gegevens staan wel in het paspoort of op het stamboek papier. En ze is wel op facebook te vinden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 18:28 



 
Profiel   

Oh, dat is niet het antwoord waar je op hoopte natuurlijk. Spieren sterker maken klinkt wel zinvol, je hoeft er niet perse terug op te gaan zitten maar wellicht vind ze lange teugelen wel leuk.

Ik denk dat speculeren weinig nut heeft. Fokken zou ik persoonlijk niet overwegen, ten eerste omdat je niet weet of het een fokfout is en ten tweede omdat je niets kunt doen kwa zinvolle pijnstilling als de dracht toch tegenvalt. Ook zijn daarna alle banden slap wat vast niet bevordelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 18:43 



 
Profiel   

Lyona schreef
Ik heb van 1 van de klinieken al antwoord gekregen, ze zeiden dat de diagnose klopt, en dat het helaas niet meer geneest. Ik had de echobeelden doorgestuurd.
De kliniek hier stelde voor een soort injectie in haar rugspieren te doen, die haar spieren zou moeten verbeteren. Dit zou ook zorgen dat ze minder pijn heeft, en hij zegt dat we dan weer kunnen werken en hoe meer we werken hoe meer spieren ze krijgt, hoe prettiger het rijden voor haar wordt.
Ik weet het even niet. Ik ga haar niet rijden als ze pijn heeft. Dan is ze maar grasmaaier. Maar ik ga haar niet dwingen omdat ik zo nodig moet rijden. Want dat is wel het doel eigenlijk. We spuiten haar dan iets in zodat ze weer kan presteren.
Misschien is het een goed idee, maar ik twijfel nog erg.

@VixillHedinn, nee er is niks gebeurt tijdens het transport, niet gevallen, niks.

Zou ze dit al als veulen kunnen hebben gehad? Ze schijnt toen ook al snel bozig te kijken met oren altijd naar achteren.
Is maar een idee hoor.


Zoals je het zegt klinkt het alsof ze het als veulen al had, niet direct de hernia, maar wel een slechte rug. Dat van die injectie kun je overwegen, spieren kunnen wel wat doen. Rijden en fokken gaat het denk ik niet worden, maar wat langeteugelen kun je wel oppakken als de spieren wat beter zijn en Fenja geeft wel aan wat kan. Weet je eigenlijk haar geschiedenis een beetje?
Ik vind je wel een heel lief baasje, als het niet anders kan dan maar grasmaaier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 04:25 



 
Profiel   

Ik wil niet flauw doen maar zou het paard dan wel happy zijn als grasmaaier?
Aangezien ze zoveel moeite heeft met haar lichaam bij het zich uitleven. Het spontane gedrag van zo’n dier en zorgeloos paard kunnen zijn, kan dat worden gegarandeerd?
Rijden lijkt mij helaas echt wel een no-go. Apart dat klinieken het toch als optie zien.
Mennen met zo’n slecht bewegingsgestel zou ik ook niet aanraden.
Zonde van zo’n mooi paardje en ik denk ook dat het goed is contact op te nemen met de fokker. Soms zijn afwijkingen idd aageboren of in vroeg stadium aanwezig. Niet iedereen durft daar bij de verkoop eerlijk over te zijn misschien?

Als je inspuit, hoe lang geeft dat resultaat en welk effect heeft het op de langere termijn?

Vind het echt jammer voor je en voor het paard, deze uitslag van het onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 07:08 



 
Profiel   

Dat is inderdaad een mooi discussieonderwerp Marigold.
Echter denk ik niet dat je je dat op dit moment al moet afvragen. Het lijkt me goed om af te wachten wat medicatie voor effect heeft.
Ik heb een tijdje meegelezen met dit topic omdat ik mijn merrie in sommige dingen erg herkende in wat Lyona beschreef over haar merrie. De klachten bij mijn merrie zijn voor 100% overgegaan door maagzweerbehandeling, terwijl ik me er ookal bij neer had gelegd om niet meer te gaan rijden. Mijn merrie had weliswaar geen verzakte rugwervel oid, maar het lijkt me goed om eerst af te wachten hoe het de komende maanden vordert want maagklachten kunnen heel vervelend zijn, geven soms erg rare klachten en kan ook erg lang duren om op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 07:48 



 
Profiel   

Wat vervelend Lyona, ik hoop dat ze verbeterd met de maagmedicatie. Vandaar kun je verder kijken wat ze nog met haar rug kan. Het trainen van spieren kan juist voor haar heel belangrijk zijn. Voordeel is dat je in heuvelachtig gebied woont.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 08:42 



 
Profiel   

Hoi
Ik ken Fenja al van af veulen op fb en als ik naar haar oudere foto's kijk zie ik geen problemen met haar rug.
Als ik het verhaal zo lees ben ik toch bang dat er op het transport naar Frankrijk toch gevallen is of zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 11:26 



 
Profiel   

vordur schreef
Hoi
Ik ken Fenja al van af veulen op fb en als ik naar haar oudere foto's kijk zie ik geen problemen met haar rug.
Als ik het verhaal zo lees ben ik toch bang dat er op het transport naar Frankrijk toch gevallen is of zo.


Dit kan natuurlijk ook op latere leeftijd gebeurd zijn…..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 11:36 



 
Profiel   

Ninx schreef
vordur schreef
Hoi
Ik ken Fenja al van af veulen op fb en als ik naar haar oudere foto's kijk zie ik geen problemen met haar rug.
Als ik het verhaal zo lees ben ik toch bang dat er op het transport naar Frankrijk toch gevallen is of zo.


Dit kan natuurlijk ook op latere leeftijd gebeurd zijn…..



Ook op de foto's van net na de verkoop zie ik een blije mooie Ijslander waar zo niet mis mee is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 12:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen