Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Plaats een nieuw onderwerp

Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

 
Profiel   

Fijn dat er verbetering is. +:)+ Hopelijk werken de injecties, want ze houdt nog steeds enorm haar rug vast op het filmpje.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 15:15 



 
Profiel   

Ik blijf er rechtsachter wat aan zien (misschien vanuit de rug), maar het algehele beeld is veel beter. Hoop dat de injecties haar goed gaan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 16:14 



 
Profiel   

Hoe gaat het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 21:42 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Lyona schreef

De DA zei 'discal collapsus', het is echt de tussenwervelschijf. Het was op de x-rays niet te zien, alleen via een rectale scan.
Ik heb hem nagevraagd over of het echt op te lossen is.


Dat is volgens mij gewoon engels voor: ingestorte schijf.
Wat weer duidt op een Hernia als we het over ons eigen lichaam hebben. Maar hoe dat met een paard zit, is mij onbekend en vind ik niet zo 123 op het net.

Ik duim mee voor een positief gesprek met de DA hierover.


Er zit vaak een behoorlijk verschil in een hernia bij een mens of bij een dier. Bij een hond bv wordt ook gesproken over een hernia terwijl dit een hele andere oorzaak heeft als bij een mens (en niks te maken heeft met druk op een zenuwwortel).

Zeker bij een inzakking van een discus vraag ik me af wat die DA ziet. Is de discus dan naar ventraal ingezakt? Of duwt hij tegen zenuwen aan? Zou niet de onzuiverheden voor kunnen verklaren tenzij er ook iets van spat speelt oid waardoor paard gaat compenseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 00:57 



 
Profiel   

Ter info: de nucleus pulposus is bij een paard vervangen door een fibro-elastische structuur.
Er zijn wel disci intervertebrales (vrij dun). Een hernia bij een mens is dus totaal anders. Mij is geleerd dat een paard geen hernia kan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 11:49 



 
Profiel   

Hoe gaat het met phenja?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 11:02 



 
Profiel   

Het gaat goed met Fenja!

We zijn nog niet bij de kliniek geweest voor de injecties. We hebben een andere oplossing gevonden die erg goed lijkt te werken.

Sinds een paar weken geven we Fenja glucosamine in haar voer, en het is echt een wereld van verschil.
Ze is actief, 'the boss' naar de andere paarden, en zit heerlijk in haar vel. Op advies van de kliniek zijn we het rijden weer gaan oppakken . Alleen buitenritjes en rustig opgebouwd. Dit werkt heel goed, en doet haar duidelijk ook goed.
Wel merk ik dat de eerste rit na een rustdag slechter gaat. Ze is iets minder snel en blij lijkt het dan. De volgende rit is het weer totaal over, ik denk dat het vele bewegen haar dus echt goeddoet.
De combi van het rijden, trainen aan de hand en vooral de glucosamine heeft het staakgedrag eigenlijk compleet opgelost.
Ze is over het algemeen super vurig, wil alleen maar GAAN. Totaal een ander paard.

We houden het voor nu simpel, zijn nog steeds aan het opbouwen, hoe meer ze rijd hoe makkelijker ze gaat lijkt het.
Nu wil ze ook heuvels op buitenrit wel wat harder en kan dat zelfs makkelijk in galop. Ze heeft een betere balans, en meer knieactie.
We draven en galloperen meer met haar, dit is het beste voor haar rug. Stap is soms iets moeilijker. Dit merk ik ook in hoe ze zich gedraagt. Ook houdt ze haar buikspieren nu goed aangespannen, en is die dikke buik ook veel minder.
Dit is ook de reden dat we nog niet bij de kliniek zijn geweest. Het probleem lijkt zo goed als opgelost. Het plan is het wel te doen, maar eerst dit nu goed te krijgen, en die positief stijgende lijn vast te houden.

Natuurlijk heeft ze nog steeds die verzakte tussenwervel schijf, dus daar houden we rekening mee.
Als ze een keer met rijden of werken minder energiek is of niet zo blij kijkt, dan sluiten we het af en stoppen we. Ze geeft zelf het beste aan wat ze wel en niet kan, en hier luister ik naar.

Hieronder wat foto's op een nieuw stuk weiland, normaal draagt ze altijd haar graasmasker, tenzij ze op de foto mag *D


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 11:27 



 
Profiel   

Wat een fijne update!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 14:35 



 
Profiel   

Ja superfijn om te lezen dat jullie deze mooie oplossing hebben gevonden! Klinkt of rustdag beter over geslagen kan worden voor d’r lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 16:22 



 
Profiel   

Dat is een fijne update soms moet je lang zoeken voor dat je iets vind wat werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 17:09 



 
Profiel   

Wat fijn zeg! Top!

Op die laatste foto’s vind ik haar ook een stuk expressiever uit haar ogen kijken, lijkt me heerlijk om haar zo tevreden te zien worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 06:06 



 
Profiel   

Het is echt een prachtige ijslander en ze kijkt inderdaad fris uit haar oogjes, fijn hoor dat het nu zo goed gaat!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 07:51 



 
Profiel   

Echt super fijn!
Misschien is het gewoon een kwestie van de juiste rugbespiering in orde houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 08:05 



 
Profiel   

Stille meelezer hier :-) Wat heeft ze het getroffen met baasjes die zich zo voor haar inzetten, met resultaat! Hopelijk blijft de stijgende lijn doorzetten.

Vanuit interesse voor mijn eigen ijslander; mag ik vragen welke soort glucosamine je gebruikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-23 12:14 



 
Profiel   

super goed nieuws. Ze ziet er ook al veel beter uit in de blik in haar oogjes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-23 09:24 



 
Profiel   

Hoe gaat het met Phenja?
Las dat ze een ijslandse vriendin erbij krijgt?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-23 11:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen