Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

 
Profiel   

Succes, ik zal duimen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 16:45 



 
Profiel   

Succes met de afspraak! Ik lees al even mee en hoop dat je er achter komt wat er aan de hand is met je IJslander! Wat een pech heb je toch.

Even over het testen van zand in de mest: dat moet je wel een aantal dagen achter elkaar doen, want het zand komt met golven eruit. Dan weer ( bijna) niets, dan weer ( veel) meer. 3 mestballen oplossen in water, dat 5 dagen achter elkaar. Dan heb je grote kans dat je beter weet of en zo ja, hoeveel zand er in zit. Met die drie bollen is meer dan een theelepel zand al teveel.
En zand blijft niet in de maag hangen, maar onderin de dikke darm. Een foto van de maag zegt dus niets, dan moet er een foto van die dikke darm gemaakt worden en niet iedere DA heeft daar de goede apparatuur voor.
Als je psyllium gaat voeren: doe dan wel veel meer dan de aanbevolen hoeveelheid en als er echt teveel zand/klei in zit helpt het eigenlijk niet afdoende. Dan is het beter om op de kliniek te laten sonderen met paraffine.

Toch neig ik ook gezien hoe ze staat naar problemen in haar lage rug/SI gebied.

Heel veel sterkte hoor en ik duim voor je dat er iets uitkomt dat goed behandelbaar is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 22:15 



 
Profiel   

Als dit niks oplevert dan zou je nog de atlas (eerste halswervel) kunnen laten nakijken. Vooral omdat ze zo haar oren in de nek doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 05:53 



 
Profiel   

Gisteren zijn we naar de kliniek geweest met Fenja. We begonnen met een kort kreupelheids onderzoek. Met cirkels draaien is ze links een beetje onregelmatig voor een paar stappen. Grote volte op het harde is ze ronduit stijf. Bij de buigproeven is ze linksvoor en links achter wat onregelmatig. Rechts is ze oke. Voor mij ziet ze er gewoon nog erg stijf uit met korte pasjes. Wat ook een beetje op het filmpje te zien is.

Daarna hebben we de maagscopie laten doen. Ze heeft op 2 plekken chronische maagwand ontsteking. Volgens de DA pijnlijk, maar hij vermoed niet de oorzaak van haar klachten. Ook had ze een mini maagzweer, daar heeft ze volgens de DA weinig last van, zo klein.

Met de rontgenfoto's zag alles er best goed uit. Alle benen zijn op de foto gezet, in totaal 22 foto's. Alleen de rechterknie is een kleine afwijking, maar daar zal ze geen last van hebben. Geen spat.

SI gewricht ziet er goed uit. Alleen in de ruggenwervels is de tussenwervelschijf verzakt tussen wervel L5 en L6. Dit is precies bij de plek in haar rug die ze omhoog houdt en waar ze de meeste last heeft. Volgens de DA kan dit haar klachten veroorzaken. Ze zal er flink pijn van hebben.

Baarmoeder en eierstokken zien er prima uit.

De pezen zijn ook bekeken, was oke.

Voor de maag hebben we een grote pot Gastricalm gekregen, moeten we een maand geven. En onstekingsremmers.
Fenja moet 3 weken complete rust, daarna kunnen we weer rustig gaan rijden en na 6 weken sturen we een update naar de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 10:13 



 
Profiel   

Maar hoe kan 3 weken rust helpen bij de verzakking van de tussenwervelschijf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 10:51 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Maar hoe kan 3 weken rust helpen bij de verzakking van de tussenwervelschijf?

Dat snap ik ook niet. Het paard heeft eigenlijk gewoon een hernia. Lijkt mij dat daar meer voor nodig is dan rust. Ze staat al weken op rust, toch? En dat heeft het probleem niet verholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 10:53 



 
Profiel   

Dat vroeg ik mij ook af. De verzakking van de tussenwervelschijf veroorzaakt pijn, maar dat is niet opgelost met een supplement tegen maagzweer / ontsteking?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 10:55 



 
Profiel   

Die 3 weken rust is niet voor de rug. Dat is om de maagproblemen te kunnen oplossen. Daar zal ze namelijk ook veel last van hebben. Na die 3 weken kijken we hoe haar gedrag is na de maagkuur. In hoeverre haar probleem daarmee is opgelost. Als ze nog steeds even veel last en klachten heeft, gaan we terug naar de kliniek en gaan ze verder met haar rug. Wat ze precies kunnen doen was me niet helemaal duidelijk, ik zal het ze nog even navragen.
We hebben ook een lijst supplementen gekregen die we kunnen proberen of het iets kan helpen.

Ik vertel alleen wat ik van de DA heb gehoord. Ik mail straks nog even terug naar wat ze precies tegen die verzakking kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 10:59 



 
Profiel   

Let goed op dat je niet aan het lijntje wordt gehouden qua kosten en weer terugkomen en nog een poedertje en nog een keer terugkomen.
Een verzakte tussenwervelschijf is bij mensen echt ontzettend pijnlijk, Google maar eens. Tussenwervelschijven zijn de schokdempers van de wervelkolom. Mensen hebben daar erg veel pijn aan en niet alleen bij beweging maar zelfs bij niezen of hoesten. Laat staan bij een paard waar er dan nog iemand op de rug wil gaan zitten. Ook zenuwen kunnen daardoor bekneld raken.
Ik snap dat je de maagproblemen wilt aanpakken maar grote kans dat dit secundair is en je dus het gevolg aan het oplappen gaat en niet de oorzaak. Pijn zorgt voor maagproblemen.
Laat je niet leegtrekken door de kliniek met iets waarvan je over 5 vervolgbezoeken en honderden euro’s aan poeders toch te horen krijgt dat er niks meer aan te doen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 11:16 



 

Fijn dat je nu weet wat er precies is maar ook dubbel omdat er best wel veel uitgekomen is en er nog steeds onzekerheid is wat betreft de rug. Het lijkt nu of de DA adviseerd volledig weer op te gaan bouwen of lees ik dat verkeerd?
Ik ben venieuwd naar de prognose van de rug en of de DA daar meer over kan vertellem. Super dat je dit doet, het zal geen goedkoop onderzoek geweest zijn.
Alvast heel veel succes de komende weken en ik hoop heel erg dat alles wat je doet haar gaat helpen volledig te herstellen uiteraard. In ieder geval dat ze pijnvrij door het leven kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 11:25 



 
Profiel   

Heeft iemand hier ervaringen met een verzakte tussenwervelschijf bij paarden? Of anders bij mensen? Is het eigenlijk wel op te lossen?
Anders krijgen we inderdaad wat Suzanne zegt.
Ik ben wel ergens opgelucht dat we iig de oorzaak weten.

En het zou inderdaad kunnen dat ze maagproblemen heeft gekregen van de pijn in de rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 11:34 



 

Welk term/ benoeming gebruikt de DA Artritis ,Spondylose, een andere term? Vanuit daar weet je even meer.
Als het over KS of Spondylose gaat kan ik daar wel het een en ander over vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 11:43 



 
Profiel   

https://www.bewegenzonderpijn.com/artrose-rug/
Onder het stukje Oorzaak artrose in de rug zie je een plaatje van hoe de tussenwervelschijven er bij een mens uit kunnen gaan zien.
Bij een mens kan je de werveld nog vastzetten, bij een paard wordt dat denk ik niet gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 11:46 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Welk term/ benoeming gebruikt de DA Artritis ,Spondylose, een andere term? Vanuit daar weet je even meer.
Als het over KS of Spondylose gaat kan ik daar wel het een en ander over vertellen.


De DA zei 'discal collapsus', het is echt de tussenwervelschijf. Het was op de x-rays niet te zien, alleen via een rectale scan.
Ik heb hem nagevraagd over of het echt op te lossen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 11:52 



 
Profiel   

Lyona schreef
Ik ben wel ergens opgelucht dat we iig de oorzaak weten.

Dit! Het is vreselijk om niet te weten wat je paard heeft. Nu kun je in elk geval gericht gaan zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 11:55 



 

Lyona schreef
Evamarie schreef
Welk term/ benoeming gebruikt de DA Artritis ,Spondylose, een andere term? Vanuit daar weet je even meer.
Als het over KS of Spondylose gaat kan ik daar wel het een en ander over vertellen.


De DA zei 'discal collapsus', het is echt de tussenwervelschijf. Het was op de x-rays niet te zien, alleen via een rectale scan.
Ik heb hem nagevraagd over of het echt op te lossen is.


Dat is volgens mij gewoon engels voor: ingestorte schijf.
Wat weer duidt op een Hernia als we het over ons eigen lichaam hebben. Maar hoe dat met een paard zit, is mij onbekend en vind ik niet zo 123 op het net.

Ik duim mee voor een positief gesprek met de DA hierover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 12:00 



 
Profiel   

Ik heb het topic doorgelezen, maar misschien niet goed genoeg: Heb je wel eens een week pijnstillers geprobeerd? Kijken hoe ze dan is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 12:04 



 
Profiel   

Lyona schreef
Evamarie schreef
Welk term/ benoeming gebruikt de DA Artritis ,Spondylose, een andere term? Vanuit daar weet je even meer.
Als het over KS of Spondylose gaat kan ik daar wel het een en ander over vertellen.


De DA zei 'discal collapsus', het is echt de tussenwervelschijf. Het was op de x-rays niet te zien, alleen via een rectale scan.
Ik heb hem nagevraagd over of het echt op te lossen is.

Dit is op zijn Hollands een Hernia en die krijg je niet meer goed.
(denk dat de vorige eigenaar dit wel wist)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 12:10 



 
Profiel   

Ik heb daar ervaring mee bij paarden (hernia).
Niet echt hetzelfde gedrag als Fenja, maar ook erg zuur kijken en staken en zich achterover gooien. Na -tig onderzoeken is er ook dit uitgekomen. Het paard is nooit meer bereden geweest na de diagnose. Mij zeiden ze dat er niks aan te doen was. Is wel al 15 jaar geleden. Hij heeft na de diagnose nog 6 jaar als grasmaaier gediend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 12:42 



 
Profiel   

Ik heb niet het hele topic gelezen. Deze klachten herken ik bij mijn paard. Die hebben we ondersteboven gekeerd en bleek kissing spines, artrose op het bekken en kapotte knieën te hebben. Het bekken en de knieën komen er uit met een echo, niet met foto’s. Heb je dat ook laten doen, echoën? Die van mij was op de foto prima maar de echo finaal mis. Na een jaar revalideren is duidelijk geworden dat hij niet meer beter kan worden en hij is per direct met pensioen gegaan. Hoop natuurlijk absoluut niet dat dit het is voor jullie, maar dit komt precies overeen met wat mijn paard had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 12:49 



 
Profiel   

@beegee: misschien toch maar even in ieder geval de berichten van vandaag lezen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 12:59 



 
Profiel   

Lyona schreef
Heeft iemand hier ervaringen met een verzakte tussenwervelschijf bij paarden? Of anders bij mensen? Is het eigenlijk wel op te lossen?
Anders krijgen we inderdaad wat Suzanne zegt.
Ik ben wel ergens opgelucht dat we iig de oorzaak weten.

En het zou inderdaad kunnen dat ze maagproblemen heeft gekregen van de pijn in de rug.



ik zou in elk geval niet teveel gaan googlen op verzakte wervels en wat dat doet want er staat echt veel op google wat niet helemaal klopt. en zaken veranderen ook en dan heb je verouderde informatie.
ik denk dat je paard en mens ook niet moet gaan vergelijken..?
de meeste mensen moeten een hernia er uit lopen, bewegen blijven en het heeft vooral wat tijd nodig.
hou het bij advies van je kliniek en eventueel daar aan verbonden fysio of dergelijke

ik vind trouwens echt super hoe jij je voor je paarden in zet en toch helemaal uit gaan zoeken wat er mis is. echt fijn om te lezen en ook heel leerzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 13:49 



 
Profiel   

Lyona schreef
Evamarie schreef
Welk term/ benoeming gebruikt de DA Artritis ,Spondylose, een andere term? Vanuit daar weet je even meer.
Als het over KS of Spondylose gaat kan ik daar wel het een en ander over vertellen.


De DA zei 'discal collapsus', het is echt de tussenwervelschijf. Het was op de x-rays niet te zien, alleen via een rectale scan.
Ik heb hem nagevraagd over of het echt op te lossen is.


Heb je een DA die goed Engels spreekt, of verwacht je een kans dat er termen in de vertaling verkeerd geïnterpreteerd worden?

Discal collaps wordt in het Engels idd gebruikt voor schade aan de tussenwervelschijf, met name aan het harde kraakbeengedeelte. Een collaps kan samenvallen met een hernia, als het zachte deel van de tussenwervelschijven verplaatst en daardoor druk uitoefent op omliggende zenuwbanen. Meestal wordt dan het geheel dan een herniated disc genoemd, en geen collaps.

Als er qua taal verwarring kan bestaan, dan zou voor de zekerheid echt kijken of je nog meer details vanuit de DA kan verkrijgen, vooral welke structuren precies aangedaan zijn. Was er qua stand verder nog iets veranderd in de rug?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 14:04 



 
Profiel   

Dat tweede kan toch niet bij paarden?
Ik kan me vergissen maar paarden hebben toch kraakbeen tussenwervels zonder die hele zachte kern die je bij mensen/honden hebt?
Ik heb altijd begrepen dat een hernia bij paarden in feite directe kraakbeenschade is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 14:36 



 
Profiel   

Lyona schreef
Evamarie schreef
Welk term/ benoeming gebruikt de DA Artritis ,Spondylose, een andere term? Vanuit daar weet je even meer.
Als het over KS of Spondylose gaat kan ik daar wel het een en ander over vertellen.


De DA zei 'discal collapsus', het is echt de tussenwervelschijf. Het was op de x-rays niet te zien, alleen via een rectale scan.
Ik heb hem nagevraagd over of het echt op te lossen is.


Ik had eerder gereageerd met het advies om een rectale echo te doen.
Mijn pony liep/loopt ook zo en bij hem werd er 'versleten tussenwervelschijf' gezegd. Zijn SI was ook helemaal in orde.

Ik kreeg daarbij wel het eerlijke verhaal dat hier niks aan gedaan kon worden. Dat het pensioen betekent en dat het aankijken is hoe het blijft gaan.
Tot nu toe staat hij nog blij met pensioen. Maar ik weet dus ook dat zodra het slechter gaat dit het einde gaat zijn..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 14:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen