Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

 
Profiel   

Oei, Lyona, het zit je weer niet mee (en dan denk ik aan jouw quarter).

Nu heb ik nog niet alle commentaren gelezen, maar ik vroeg me af of ze misschien gevallen zou kunnen zijn, tijdens het transport of in de weide. Want het is toch wel gek, dat ze normaal liep bij de vorige eigenaar en nu ineens niet meer.
Daarom denk ik aan een val (of een stamp van een ander paard ?). Of anders aan een knellend zadel, maar ik lees dat ze ook zonder zadel en aan de longe protest laat zien, dus dan valt een slecht passend zadel ook al af.

Maar heb je de opmerking van Mysa gelezen ? Zou ook nog wel eens zoiets kunnen zijn, iets mentaals.
Ik heb zelf ook sinds 2 jaar een IJslandertje hier lopen en ik moet zeggen, dat ik best wel wat aanpassingsproblemen ondervonden heb bij haar. Laat ons zeggen dat ik nu pas, na 2 jaar, met haar een vertrouwensband begin te krijgen. Dus, kan ook gewoon zijn, dat ze zich niet goed in haar vel voelt, omdat ze zich nog niet thuis voelt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 19:54 



 
Profiel   

Het is vreemd dat ze vanaf de eerste dag bij jou al deze klachten vertoont maar bij de vorige eigenaar helemaal in orde was.
Is er bloed afgenomen bij de keuring? Als dat nog bewaard is (termijn is dacht ik 1 jaar?) zou ik het denk ik laten testen op verdovende middelen. Het kan zijn dat je met een oneerlijke verkoper te maken hebt.

Je zou ook nu bloed kunnen prikken en bloedbeeld vergelijken met het monster van tijdens de keuring, of er ergens grote verschillen in zitten. Mogelijk geeft dat aanknopingspunten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:30 



 
Profiel   

Als ik lees over kwijlen bij het eten icm gulzigheid aan het hooinet denk ik aan de mogelijkheid dat het paard lucht binnen krijgt tijdens het eten. (En dan maagproblemen krijgt).

Verder denk ik aan hormonaal/eierrstokken, vind ik haar rug opvallend grillig gevormd en zwak bespierd. Kan ook iets met de nieren zijn. Eventueel het water al eens op kwaliteit gecontroleerd? Hebben andere pony’s in de groep misschien ook vergelijkbare klachten?
Viel me ook op dat ze zweterig in de vacht zit en niet in goede conditie is.
Wat een puzzel, en wat jammer dat het IJslands vuur nu ontbreekt.

Sorry als ik iets dubbel zeg, ik las over het kwijlen en gulzig eten op de vorige pagina en heb toen op ‘plaats reactie’ gedrukt, ga zo nog even bijlezen. Hoop dat je de oorzaak vind, zo hoort een jonge pony niet te zijn. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:55 



 
Profiel   

Kwijlen, op een PP en dan denk ik maar aan een ding: Teveel zand binnen gekregen. Verklaard ook waarom ze goed op maagmedicijnen reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 21:03 



 
Profiel   

BigOne schreef
Oude eigenaar nog even vragen naar hengstigheid maar zou de voortplantingsorganen ook laten checken. Kunnen ook cystes of tumoren zijn.


Cyste en tumoren ga ik ook laten checken inderdaad. Dank voor de tip.


HopeMyDay schreef
Spat hoeft zeker in het begin niet gepaard te gaan met kreupelheid. Het kan ook ongemak geven in het lijf. Net als de knieën die niet in de groef lopen. Het zadel kun je alleen beoordelen icm het paard. Ik zal je later vanavond wel even een PB sturen met welke ellende wij allemaal gehad hebben met de IJslanders.. misschien dat je er wat mee kan.


Maar spat in de beginfase, kan dat zoveel pijn geven dat ze zo heftig gedrag vertoont? Voor een binnenvetter is het echt niet normaal. Wat bedoel je met knieen die niet groef lopen?
Het is altijd fijn om ervaringen te lezen van anderen, graag!

imaudy schreef
Heb eens een onderzoek uit ijslander gezien over het onderwerp spat. Conclusie was, spat komt veel voor, maar het had over het algemeen weinig invloed op de paarden

Intressant, weet je nog welk onderzoek het was? Heb je een link?

Hevonen schreef
Ik heb gelezen wat je schreef, het enige wat ik, ondanks de mening van de hoefsmid, zou bekijken is de gevoeligheid van de hoeven. Ik kende een haflinger die hetzelfde deed/had, ook die had 'goede hoeven' volgens die hoefsmid.

Ik heb sinds vandaag een nieuwe smid, de vorige ging niet fijn met de paarden om (te onzeker en te snel te hard reageren). De nieuwe heeft ook veel meer kennis, die zal ik ook eens laten kijken naar Fenja's hoeven.


imaudy schreef
Hevonen schreef
Ik heb gelezen wat je schreef, het enige wat ik, ondanks de mening van de hoefsmid, zou bekijken is de gevoeligheid van de hoeven. Ik kende een haflinger die hetzelfde deed/had, ook die had 'goede hoeven' volgens die hoefsmid.


Daar dacht ik eerlijk gezegd ook aan. Vooral omdat het gedrag er steeds is, ook als de kudde rent. Ze blokkeert ergens op.

Ja ze heeft 100% zeker ergens last van/pijn aan. We gaan gewoon alles 1 voor 1 af en dan komen we er vanzelf.


Marilu schreef
Oei, Lyona, het zit je weer niet mee (en dan denk ik aan jouw quarter).

Nu heb ik nog niet alle commentaren gelezen, maar ik vroeg me af of ze misschien gevallen zou kunnen zijn, tijdens het transport of in de weide. Want het is toch wel gek, dat ze normaal liep bij de vorige eigenaar en nu ineens niet meer.
Daarom denk ik aan een val (of een stamp van een ander paard ?). Of anders aan een knellend zadel, maar ik lees dat ze ook zonder zadel en aan de longe protest laat zien, dus dan valt een slecht passend zadel ook al af.

Maar heb je de opmerking van Mysa gelezen ? Zou ook nog wel eens zoiets kunnen zijn, iets mentaals.
Ik heb zelf ook sinds 2 jaar een IJslandertje hier lopen en ik moet zeggen, dat ik best wel wat aanpassingsproblemen ondervonden heb bij haar. Laat ons zeggen dat ik nu pas, na 2 jaar, met haar een vertrouwensband begin te krijgen. Dus, kan ook gewoon zijn, dat ze zich niet goed in haar vel voelt, omdat ze zich nog niet thuis voelt.

Aan het zadel zal het niet liggen, in de wei doet ze het, op wandeling zonder ruiter doet ze het, met longeren heel erg, en het ergste als er een ruiter op zit. Met of zonder zadel, bbp, maakt allemaal niks uit. Ook andere zadels erop gelegd, maakte geen verschil.

Gevallen of anders bezeerd kan zeker, op transport denk ik het niet, is een heel goed bedrijf, ze hadden het bijna zeker gezegd als ze tijdens het rijden zich had bezeerd (ze werden met camera's nonstop in de gaten gehouden) en ze had daar sowieso niks kunnen doen, ze stond tussen 2 zachte schotten en ze is heel rustig op de wagen. Het zou kunnen, maar de kans is klein.
En ik vermoed dat ze het al had zodra ze de wagen afkwam. Blijft raar.


Lijsken schreef
Het is vreemd dat ze vanaf de eerste dag bij jou al deze klachten vertoont maar bij de vorige eigenaar helemaal in orde was.
Is er bloed afgenomen bij de keuring? Als dat nog bewaard is (termijn is dacht ik 1 jaar?) zou ik het denk ik laten testen op verdovende middelen. Het kan zijn dat je met een oneerlijke verkoper te maken hebt.

Je zou ook nu bloed kunnen prikken en bloedbeeld vergelijken met het monster van tijdens de keuring, of er ergens grote verschillen in zitten. Mogelijk geeft dat aanknopingspunten.


Er is geen bloed afgenomen.
Wel zei de vorige eigenaar dat bij de laatste osteopaat behandeling ze op ongeveer dezelfde punten vastzat, toen ik het besprak. Wie weet loopt ze er dus al langer mee maar heeft ze het niet laten zien daar? Lijkt me niet waarschijnlijk, maar wie weet.


Marigold schreef
Als ik lees over kwijlen bij het eten icm gulzigheid aan het hooinet denk ik aan de mogelijkheid dat het paard lucht binnen krijgt tijdens het eten. (En dan maagproblemen krijgt).

Verder denk ik aan hormonaal/eierrstokken, vind ik haar rug opvallend grillig gevormd en zwak bespierd. Kan ook iets met de nieren zijn. Eventueel het water al eens op kwaliteit gecontroleerd? Hebben andere pony’s in de groep misschien ook vergelijkbare klachten?
Viel me ook op dat ze zweterig in de vacht zit en niet in goede conditie is.
Wat een puzzel, en wat jammer dat het IJslands vuur nu ontbreekt.

Sorry als ik iets dubbel zeg, ik las over het kwijlen en gulzig eten op de vorige pagina en heb toen op ‘plaats reactie’ gedrukt, ga zo nog even bijlezen. Hoop dat je de oorzaak vind, zo hoort een jonge pony niet te zijn. :(:)


Nierwaardes waren goed, was in het bloed te zien. Ze krijgt hetzelfde water als wij zelf drinken, goed dus.
Zou kunnen dat ze lucht binnen krijgt. Hoe zie ik dat?

Ze staat met 4 andere paarden, 3 daarvan kerngezond, de ander heeft pssm2, maar dat telt niet...
Ze is de enige met dit soort klachten.

Ze komt wat zweterig over omdat ze een superdikke vacht heeft, deze week ga ik haar helemaal scheren, is het ook duidelijker te zien hoe ze erbij staat.

Benzz schreef
Kwijlen, op een PP en dan denk ik maar aan een ding: Teveel zand binnen gekregen. Verklaard ook waarom ze goed op maagmedicijnen reageert.

Zand kan niet, er is ook een x-ray van haar maag gemaakt, ze had maar een heel klein beetje zand, echt heel weinig.
En dat kwijlen is niet iets vreemds hoor, hebben ze hier allemaal en is pas sinds de netten erom zitten. Het duurt langer voor ze iets eruit krijgen, en ze doen hun mond meer open om grote happen te proberen te nemen. Daar zoek ik niks achter zelf.
Ze staan niet op zandgrond trouwens, op hele stevig aangestampte aarde, krijgen ze bijna niks van binnen.

Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:56 



 
Profiel   

Wat naar dat je tweede paard ook forse klachten heeft.
Je hebt een hele rij adviezen gekregen zeg! Wel een kunst om daar je keuzes in te maken. Hopelijk kan de nieuwe smid je helpen hiermee. Een ervaren smid weet vaak wel wat meer dan alleen van de hoeven.
Het is je zo gegund dat je een goede oplossing vindt voor haar klachten. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:23 



 
Profiel   

Lyona, ik zou toch zeker rekening houden met het mentale aspect.
Paardje is amper een half jaar bij jou. Ze vertoont dit gedrag pas sedert ze bij jou is.
Dus ik denk aan ofwel een acuut trauma (val of dergelijke) ofwel aan het mentale.

Moest ik het hier zelf niet gezien hebben bij ons IJslandertje, dan zou ik er misschien ook niet direct over nagedacht hebben.

Komt jouw IJslander ook uit een IJslander-kudde ? Zo ja, dat is een heel andere dynamiek dan met andere paarden. Dat is iets waar ons IJsje ook sterk aan moeten wennen heeft. Hier viel haar komst dan overigens ook niet in goeie aarde bij mijn andere paarden.

Stress en dan zeker langdurige stress kan behoorlijk wat invloed hebben op het gedrag en op het lijf. Is bij een mens niet anders, denk ik. Maar bij een dier lijken we daar minder bij stil te staan.
Aangezien IJslanders erg sensitieve dieren zijn, grijpen veranderingen in hun leefomstandigheden hen sterk aan, denk ik.

Heb even gegoogeld en vond onderstaande website, waarin goed beschreven staat, wat ik wil zeggen :

https://praktijkpaardenmens.nl/wat-doet-stress/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 08:55 



 
Profiel   

HopeMyDay schreef
Oef ik ga nu een hele hoop mensen boos maken denk ik maar de IJslanders van tegenwoordig zijn écht krakkemikkig. We hebben er hier een hoop gehad en de ellende bleef maar komen. IJslanders hebben inderdaad ook kans om PSSM2 te hebben, dus als je dat uit wil zoeken zou ik dat wel doen.

Verder hebben veel (jongere) IJslanders last van hun knieën die niet volledig in de groef willen blijven of al spat ontwikkelen. Dus de achterhand op de röntgen zetten/knieën op de echo zetten zou ik sowieso doen.

Ze lijkt ook echt niet praktisch gebouwd. Ik zou ook naar het zadel laten kijken, de meeste ijslanderzadels zijn veel te lang voor die korte ruggetjes.

Sterkte met haar, het is een lastig ras om lang goed te houden..


Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Ik betwijfel zelf ook steeds meer de kwaliteit van het ras op dit moment.

Of je het hier moet delen of via pb laat ik aan ts. Het is haar topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:26 



 
Profiel   

Ninx schreef
HopeMyDay schreef
Oef ik ga nu een hele hoop mensen boos maken denk ik maar de IJslanders van tegenwoordig zijn écht krakkemikkig. We hebben er hier een hoop gehad en de ellende bleef maar komen. IJslanders hebben inderdaad ook kans om PSSM2 te hebben, dus als je dat uit wil zoeken zou ik dat wel doen.

Verder hebben veel (jongere) IJslanders last van hun knieën die niet volledig in de groef willen blijven of al spat ontwikkelen. Dus de achterhand op de röntgen zetten/knieën op de echo zetten zou ik sowieso doen.

Ze lijkt ook echt niet praktisch gebouwd. Ik zou ook naar het zadel laten kijken, de meeste ijslanderzadels zijn veel te lang voor die korte ruggetjes.

Sterkte met haar, het is een lastig ras om lang goed te houden..


Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Ik betwijfel zelf ook steeds meer de kwaliteit van het ras op dit moment.

Of je het hier moet delen of via pb laat ik aan ts. Het is haar topic.


De achteruitgang/kwaliteit van een ras zie je in vele rassen en is niet ras specifiek maar wel type speciffiek. De ijslanders zijn een hele tijd ook sportiever gefokt, groter, slanker en met meer actie. Hierdoor zijn er gezondheidsproblemen het ras in gekomen.(om deze reden komen ze er ook echt wel
op terug dat die types fokken niet goed is) Maar ga je voor het oorspronkelijke kleinere robuuste type zijn die gewoon nog zo gezond als dat je ze kende van vroeger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:55 



 
Profiel   

Ninx schreef
HopeMyDay schreef
Oef ik ga nu een hele hoop mensen boos maken denk ik maar de IJslanders van tegenwoordig zijn écht krakkemikkig. We hebben er hier een hoop gehad en de ellende bleef maar komen. IJslanders hebben inderdaad ook kans om PSSM2 te hebben, dus als je dat uit wil zoeken zou ik dat wel doen.

Verder hebben veel (jongere) IJslanders last van hun knieën die niet volledig in de groef willen blijven of al spat ontwikkelen. Dus de achterhand op de röntgen zetten/knieën op de echo zetten zou ik sowieso doen.

Ze lijkt ook echt niet praktisch gebouwd. Ik zou ook naar het zadel laten kijken, de meeste ijslanderzadels zijn veel te lang voor die korte ruggetjes.

Sterkte met haar, het is een lastig ras om lang goed te houden..


Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Ik betwijfel zelf ook steeds meer de kwaliteit van het ras op dit moment.

Of je het hier moet delen of via pb laat ik aan ts. Het is haar topic.


Mag hier gewoon hoor, is voor iedereen interessant om te lezen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 15:48 



 
Profiel   

Wat goed dat je een scopie laat maken van de maag. Wat mij nog te binnen schoot is dat je een handje haver voert voor energie. Ik zou de haver een tijdje weglaten. Ik heb geen verstand van Ijslanders, maar voor mijn paard kreeg ik eenzelfde advies. " ga haar puur voeren, geef haver". Ik was begonnen met een klein handje haver per dag, na een week was ze zo stijf en pijnlijk! Bleek spierbevangen te zijn. Zelfs een simpele slobber met een beetje haver is bij haar (achteraf gebleken) te veel. Misschien gaat ze juist wel achteruit omdat haar spieren pijnlijk en verzuurd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 15:55 



 
Profiel   

Moeilijk om iets van te zeggen zo uit de verte… Je schrijft dat ze dit gedrag in allerlei omstandigheden laat zien. Je hebt haar ook nog maar kort. Ik zou ook zeker het mentale stuk bekijken, dat lijkt me haast logischer.
Ik ken heel veel IJslanders, maar zie geen overdreven hoeveelheid kwalen, hoor. Wel veel eczeem en EOTRH.
Het buitenrijden vinden ze vaak het fijnst in grote groepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:19 



 
Profiel   

Ninx schreef
HopeMyDay schreef
Oef ik ga nu een hele hoop mensen boos maken denk ik maar de IJslanders van tegenwoordig zijn écht krakkemikkig. We hebben er hier een hoop gehad en de ellende bleef maar komen. IJslanders hebben inderdaad ook kans om PSSM2 te hebben, dus als je dat uit wil zoeken zou ik dat wel doen.

Verder hebben veel (jongere) IJslanders last van hun knieën die niet volledig in de groef willen blijven of al spat ontwikkelen. Dus de achterhand op de röntgen zetten/knieën op de echo zetten zou ik sowieso doen.

Ze lijkt ook echt niet praktisch gebouwd. Ik zou ook naar het zadel laten kijken, de meeste ijslanderzadels zijn veel te lang voor die korte ruggetjes.

Sterkte met haar, het is een lastig ras om lang goed te houden..


Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Ik betwijfel zelf ook steeds meer de kwaliteit van het ras op dit moment.

Of je het hier moet delen of via pb laat ik aan ts. Het is haar topic.


Ik stuur je even een pb. TS heeft mijn verhalen namelijk al kunnen doorlezen en ik wil haar topic niet overnemen met mijn ellende :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:26 



 
Profiel   

Pumpkins schreef
Wat goed dat je een scopie laat maken van de maag. Wat mij nog te binnen schoot is dat je een handje haver voert voor energie. Ik zou de haver een tijdje weglaten. Ik heb geen verstand van Ijslanders, maar voor mijn paard kreeg ik eenzelfde advies. " ga haar puur voeren, geef haver". Ik was begonnen met een klein handje haver per dag, na een week was ze zo stijf en pijnlijk! Bleek spierbevangen te zijn. Zelfs een simpele slobber met een beetje haver is bij haar (achteraf gebleken) te veel. Misschien gaat ze juist wel achteruit omdat haar spieren pijnlijk en verzuurd zijn.


Ik denk niet dat het door de haver komt, in Janurari ben ik ermee begonnen, daarvoor had ze het al. Ik ben overgestapt naar haver om te kijken of meer energie haar goed zou doen.
Maar bedankt voor de suggestie!


RuthenRoos schreef
Moeilijk om iets van te zeggen zo uit de verte… Je schrijft dat ze dit gedrag in allerlei omstandigheden laat zien. Je hebt haar ook nog maar kort. Ik zou ook zeker het mentale stuk bekijken, dat lijkt me haast logischer.
Ik ken heel veel IJslanders, maar zie geen overdreven hoeveelheid kwalen, hoor. Wel veel eczeem en EOTRH.
Het buitenrijden vinden ze vaak het fijnst in grote groepen.

Dat het iets mentaals is sluit ik zeker niet uit, maar ik vermoed van niet.
Ze reageert namelijk absurd heftig op druk op de achterkant van haar rug.
Dan was ze in de wei ook wel actiever geweest lijkt me.
En kort na de behandeling van de osteopaat ging het even beter.
Dat lijkt me niet echt iets mentaals...


Ik heb haar vandaag helemaal geschoren, gezien het vanaf vandaag weer Frans warm weer is. 23 graden, en dat blijft ongeveer zo. Dus tijd om die berenvacht eraf te halen.
Het is direct een stuk duidelijker te zien wat er niet klopt aan Fenja.
Ze houdt haar rug wat opgetrokken op een plek, als een soort lichte karperrug. Op fotos minder duidelijk te zien.

Ik zie ook dat Fenja heel flink te dik is, ik kan haar ribben nog wel voelen, maar ze is veel vetter dan ik dacht.
Worden paarden veel dikker van haver? Dan stop ik daar maar mee.
Het is op zich niet raar dat ze dik is, ze beweegt erg weinig.

Verder is de halsspier onder de manenkam erg dik en hard.

De plek op haar rug die ze omhoog houdt, is ook warmer dan de rest van haar rug, en de spieren eromheen zijn harder. Haar hele ruggengraat houdt ze omhoog daar.

Ik moet wel even wennen aan haar geschoren look, is een totaal ander paard... Het is de eerste keer dat ik een paard scheer, niet supernetjes, maar goed genoeg.

Na het scheren liet ik haar even een rondje los lopen, dat werd een rengalop. Ik heb haar nog nooit zo zien lopen sinds ik haar heb, ik denk dat ze heel opgelucht is dat die warme vacht eraf is. Echt heel anders hoe ze liep, en ze ging heel snel. Zelfs bokken.
Ze zal door de blijheid door de pijn heen zijn gerent, daarna hield ze haar rug nog hoger dan eerst. Maar wel leuk om te zien hoe ze ook kan zijn. Filmpje upload ik morgen.

Ik heb de PSSM2 test besteld, de haren gaan morgen op de bus. Ik vind het wel spannend, ik hoop zo enorm dat ze negatief is voor pssm2....

Ik heb wel wat foto's gemaakt waar ze helemaal op staat, in het echt is het veel duidelijker te zien maar zo hebben jullie toch een beeld.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 19:50 



 
Profiel   

Wat een prachtige Ijslander! Ze toont inderdaad strak bij de lendenen en ook iets ingevallen flank. De opbolling aan haar onderrug kan ook door pijn komen. Lastig hoor om te achterhalen wat primair en secondaire effecten zijn. In ieder geval goed om maagzweer uit te sluiten, dat kan ook een gespannen beeld in de lendenen opleveren door de pijn. Maar jouw verhaal klinkt toch meer richting lumbaal of sacraal probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:48 



 
Profiel   

Mijn ijslander is precies even dik. Ik vind het een mooi gewicht. Ik dacht ook een lichte karperrug te zien. Denk dat het goed is om ook filmpjes in het topic te zetten. Dat geeft veel info.
Ik vind haar hoeven wel vrij kort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 23:45 



 
Profiel   

imaudy schreef
Mijn ijslander is precies even dik. Ik vind het een mooi gewicht. Ik dacht ook een lichte karperrug te zien. Denk dat het goed is om ook filmpjes in het topic te zetten. Dat geeft veel info.
Ik vind haar hoeven wel vrij kort.


Grappig, ik wilde juist zeggen dat ik haar hoeven prachtig vind.
Heel correct.

Maar goed, dat zegt helaas niet zoveel over mogelijke gevoeligheid. Maar ook dat kun je makkelijk uitsluiten door eens schoenen aan te doen en te kijken of ze anders loopt/ beweegt.
Of hadden ze de voeten uitverdoofd?

Het is in ieder een erg leuk dier. En ze is nog jong. De aanhouder wint hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 00:06 



 
Profiel   

Ninx schreef
imaudy schreef
Mijn ijslander is precies even dik. Ik vind het een mooi gewicht. Ik dacht ook een lichte karperrug te zien. Denk dat het goed is om ook filmpjes in het topic te zetten. Dat geeft veel info.
Ik vind haar hoeven wel vrij kort.


Grappig, ik wilde juist zeggen dat ik haar hoeven prachtig vind.
Heel correct.

Maar goed, dat zegt helaas niet zoveel over mogelijke gevoeligheid. Maar ook dat kun je makkelijk uitsluiten door eens schoenen aan te doen en te kijken of ze anders loopt/ beweegt.
Of hadden ze de voeten uitverdoofd?

Het is in ieder een erg leuk dier. En ze is nog jong. De aanhouder wint hoor!


Niks is zo persoonlijk als hoeven/smid :D
Mijn gedachte, fenja is een luxe ijslander met lange rug. Die van mij is 1.42m, ook met lange rug. Dan wil je dat ze wat verder ondertreden met de achterbenen. Met iets langere achterhoeven lukt dat beter. Natuurlijk is het voor een groot deel ook rijtechnisch.
Veel ijslander staan te lang op de hoeven, daar ben ik ook geen fan van hoor, gulden middenweg zeg maar. Kijken naar hoe een paard het doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 06:39 



 
Profiel   

ik vind haar ook wat kort staan.
ik vroeg het paar pagina’s terug ook al of ze anders werd bekapt dan bij de vorige eigenaar.
ik hoorde juist laatst van iemand dat ijslanders vaak anders bekapt worden juist voor de gangen?
net als dat de dravers vaak langer op de voeten staan.
als deze smid die er nu is haar dan veel korter zet zal dat absoluut wennen zijn en zou het denk ik toch wat kunnen verklaren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 06:57 



 
Profiel   

Ach nee... wat enorm balen dat je nu na Mira ook problemen hebt met je nieuwe IJslander :(

Ik gun je een fijn gezond dier...

Ik hoop dat je een betere uitslag gaat krijgen met haar dan met Mira....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 07:21 



 
Profiel   

Ik ga even in op de hoeven.
Toen Fenja hier net was, heb ik haar zelf elke 2 weken iets korter bekapt, tot ze op een iets korter model stond. Ze had inderdaad die wat lange hoeven die je bij IJslanders vaker ziet, maar niet extreem.
Dit heb ik heel rustig over laten gaan, naar 'normale' hoeven, en toen heeft mijn smid het overgenomen.
Ze had wat moeite met haar balans op die hoge hakken, de ondergrond is hier anders dan in Nederland, maar toen haar hoeven korter waren liep ze duidelijk een stuk fijner.
Ik (laat) haar een beetje natuurlijk bekappen, dus met hoeven waar ze in het wild ook mee zou lopen in dit gebied. Hier loopt ze duidelijk fijner op. Als ze een keer te lang worden, dan heeft ze weer iets meer moeite met het terrein en struikelt ze vaker.
Ik laat binnenkort de nieuwe smid haar bekappen, en dan vraag ik aan hem of alles goed is. Die zal het ongetwijfeld weten.

Ik heb haar heel rustig laten wennen, juist om haar makkelijker te laten lopen. En het is niet zo'n groot verschil met haar voeten bij de vorige eigenaar.

Ze loopt niet gevoelig, ook niet veel meer als ze over een grindpad of stenen moet. Hoeven zijn niet uitgedoofd. Ze loopt ook niet anders op de verharde weg of in de berm.

Het is dus niet meer wennen de andere hoefstand, ik heb het heel geleidelijk gedaan, en juist naar een model die ze fijner en makkelijker vindt.

Na een bekapbeurt zijn haar hoeven zelfs nog wat korter. Daar kan ze toch het beste mee overweg.

Wat ik wel zie is dat ze altijd iets met haar benen onder zich gaat staan, een soort berggeit houding. Dit heeft denk ik niets met haar hoeven te maken, eerder met haar rug. Zoals op de laatste foto (hoewel dat een beetje extreem is).

@imaudy, voor een koudbloed vinden we goed gewicht al snel toch anders dan met bv een warmbloed. Ze worden dik van lucht zowat. Zelf zie ik haar wel graag een stuk minder vet, dat je de ribben licht kan zien zeg maar.
Maar zoals ik al zei, ze wordt dik van lucht en in de lente en zomer worden ze toch altijd dikker, dus ik denk niet dat het gaat lukken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 08:33 



 
Profiel   

Mooie ijslander, en knap hoe je alle reacties oppakt en ook zo goed doorzoekt wat ze zou kunnen hebben.

Zoals bigone al zei, klinkt inderdaad als willen maar niet kunnen, van haar uit. Een ijslander is normaal inderdaad van gaan-gaan-gaan dus als ze zo blokkeren, zit er waarschijnlijk iets (fysiek) dwars.

Mijn eerste idee was ook: ze staat vrij kort op de hoeven, en hoe is ze op ijzers? Maar ik lees nu dat je natuurlijk bekapt. Moest je tzt ondersteuning van haar gangen willen, kunnen ijzers hier eventueel wel helpen.

Ik weet niet waar je in Frankrijk zit, maar Pur Cheval (https://www.purcheval.com/en/) zijn Ijslandertrainers (uit Ijsland) die een stal opgezet hebben in midden-Frankrijk. Ook voor later als je een goede instructeur zou zoeken.

Veel sterkte en succes, hopelijk vind je snel wat haar mankeert :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:01 



 
Profiel   

Ik wil je eigenlijk alleen maar enorm complimenteren hoe je overkomt en met je vasthoudendheid om tot de kern van de problemen te komen. Een binnenvetter die duidelijk een ongemak toont is niet makkelijk te lezen.

Uit je verhaal krijg ik het idee dat er 3 dingen enigszins positief hebben gewerkt; hoefstandcorrectie, maagbeschermers en behandeling door osteopaat, klopt dat zo?
Ik ben geneigd dan ook richting rug/achterhand en maag te kijken, maar het zou zomaar secundaire klachten kunnen zijn aan iets anders. Lastig om door de bomen het bos te zien.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:36 



 
Profiel   

Ik weet niet waar je in Frankrijk woont, als het niet te ver is zou ik je paard kunnen behandelen met acupunctuur. Ik woon zelf ook in Frankrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:07 



 
Profiel   

Solleke_Noah schreef
Mooie ijslander, en knap hoe je alle reacties oppakt en ook zo goed doorzoekt wat ze zou kunnen hebben.

Zoals bigone al zei, klinkt inderdaad als willen maar niet kunnen, van haar uit. Een ijslander is normaal inderdaad van gaan-gaan-gaan dus als ze zo blokkeren, zit er waarschijnlijk iets (fysiek) dwars.

Mijn eerste idee was ook: ze staat vrij kort op de hoeven, en hoe is ze op ijzers? Maar ik lees nu dat je natuurlijk bekapt. Moest je tzt ondersteuning van haar gangen willen, kunnen ijzers hier eventueel wel helpen.

Ik weet niet waar je in Frankrijk zit, maar Pur Cheval (https://www.purcheval.com/en/) zijn Ijslandertrainers (uit Ijsland) die een stal opgezet hebben in midden-Frankrijk. Ook voor later als je een goede instructeur zou zoeken.

Veel sterkte en succes, hopelijk vind je snel wat haar mankeert :(:)


Ik blijf ook vermoeden dat het fysiek is. Ze gedraagt zich niet normaal.
Helaas zit die Ijslander trainer te ver weg. Maar bedankt voor de tip!

Afanaisa91 schreef
Ik wil je eigenlijk alleen maar enorm complimenteren hoe je overkomt en met je vasthoudendheid om tot de kern van de problemen te komen. Een binnenvetter die duidelijk een ongemak toont is niet makkelijk te lezen.

Uit je verhaal krijg ik het idee dat er 3 dingen enigszins positief hebben gewerkt; hoefstandcorrectie, maagbeschermers en behandeling door osteopaat, klopt dat zo?
Ik ben geneigd dan ook richting rug/achterhand en maag te kijken, maar het zou zomaar secundaire klachten kunnen zijn aan iets anders. Lastig om door de bomen het bos te zien.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

Door het anders bekappen (wat trouwens helemaal op advies en met overleg van mijn hoefsmid is gedaan) heeft ze wel meer zekerheid en gaat ze minder glijden en struikelt ze minder. Het gedrag met rijden en in de wei is er niet echt op verbeterd, maar ze is er zekerder door geworden.
De maagzweer behandeling heeft alleen geholpen in het humeur, en volgens de DA zou de week kuur van dat spul wel genoeg zijn, en om verder mee door te gaan hebben we een ander drankje gekregen waar we nu nog mee bezig zijn.

De osteopaat is de enige die wat in het probleem heeft verbeterd, helaas maar voor hele korte tijd...


Tinka schreef
Ik weet niet waar je in Frankrijk woont, als het niet te ver is zou ik je paard kunnen behandelen met acupunctuur. Ik woon zelf ook in Frankrijk.

Bedankt voor het aanbod, je woont helaas te ver weg.

Hier het filmpje van haar beweging.
https://www.bitchute.com/video/1CQjE6LkWo0Z/

Haar gedrag tijdens het longeren verandert niet als iemand anders haar longeert, dus daar ligt het niet aan.

Bij het scheren is er trouwens 3 kilo haar af gekomen, ik ben niet verbaast dat ze even gek deed gisteren! Ze zal door de pijn heen zijn gerend. Volgens mij is ze heel erg opgelucht dat die dikke vacht eraf is.

Voor de mensen die denken dat het door de hoeven komt, binnenkort komt die nieuwe smid langs, die zal goed naar haar voeten kijken, als iemand kan zien of er iets mis mee is, is hij het wel, het is de meest ervaren en waarschijnlijk beste smid van de omgeving volgens de paardenmensen hier. Ik heb daar vol vertrouwen in.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen