Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

 
Profiel   

[VN] Paarden zwemmen in Merwede bij Gorinchem

Hier zat Fenja ook bij.

Ik wil met deze opmerkingen zegen dat er niet mis was met Fenja.
Ze is ook bij in de Ijslanderwereld bekende mensen in gereden en door hen verkocht.
Ts is ingezet echt niet opgelicht zo als in sommige opmerkingen gesuggereerd wordt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 12:51 



 
Profiel   

vordur schreef
[VN] Paarden zwemmen in Merwede bij Gorinchem

Hier zat Fenja ook bij.

Ik wil met deze opmerkingen zegen dat er niet mis was met Fenja.
Ze is ook bij in de Ijslanderwereld bekende mensen in gereden en door hen verkocht.
Ts is ingezet echt niet opgelicht zo als in sommige opmerkingen gesuggereerd wordt.


Ik geloof niet dat er sprake is van oplichting ofzo. Maar een nieuwsbericht van 13 jaar oud is niet echt bewijs in mijn ogen dat er nu niks mis is. Ze is niet al 13 jaar bij TS volgens mij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 13:16 



 
Profiel   

vordur schreef
Ook op de foto's van net na de verkoop zie ik een blije mooie Ijslander waar zo niet mis mee is.


Op alle foto's die ik zie in dit topic is de afwijkende rug zichtbaar.
Of heb ik een foto gemist?

Ik geloof niet zo snel dat er sprake is van kwade opzet hoor. Maar ik denk wel, afgaande op de foto's, dat dit probleem er bij aankoop al was.

Ts is heel opmerkzaam waar het gaat om haar dieren, dus dat is te prijzen... maar dan zie je het dus ook sneller als er iets niet in de haak is.
Er zijn meer mensen met IJslanders die aangeven dat hun paard nooit iets mankeert, en dan zie ik ze vervolgens weg rijden met een kreupel paard.

Dat er dus iets niet in de haak is ontgaat veel mensen. En bij een IJslander ontgaat dat veel dierenartsen ook helaas.

Ik geloof direct dat de fokker/ verkoper ter goeder trouw gehandeld heeft. Maar dat betekent niet dat er niet al iets niet goed zat bij dit paard.
Uiteindelijk is dat voor iedereen verdrietig; paard, nieuwe eigenaar en verkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 13:36 



 
Profiel   

Marigold schreef
Ik wil niet flauw doen maar zou het paard dan wel happy zijn als grasmaaier?
Aangezien ze zoveel moeite heeft met haar lichaam bij het zich uitleven. Het spontane gedrag van zo’n dier en zorgeloos paard kunnen zijn, kan dat worden gegarandeerd?
Rijden lijkt mij helaas echt wel een no-go. Apart dat klinieken het toch als optie zien.
Mennen met zo’n slecht bewegingsgestel zou ik ook niet aanraden.
Zonde van zo’n mooi paardje en ik denk ook dat het goed is contact op te nemen met de fokker. Soms zijn afwijkingen idd aageboren of in vroeg stadium aanwezig. Niet iedereen durft daar bij de verkoop eerlijk over te zijn misschien?

Als je inspuit, hoe lang geeft dat resultaat en welk effect heeft het op de langere termijn?

Vind het echt jammer voor je en voor het paard, deze uitslag van het onderzoek.

Ik snap je hoor. Fenja is nu echt een happy grasmaaier. Dat zie je echt aan haar. Dus voor zolang het gaat ga ik zeker niet aan inslapen denken. Ze is blij, haar vacht glanst, ze heeft streken. Zodra het slechter gaat blijf ik eerlijk kijken, maar dat zien we dan wel.


Gitana schreef
Dat is inderdaad een mooi discussieonderwerp Marigold.
Echter denk ik niet dat je je dat op dit moment al moet afvragen. Het lijkt me goed om af te wachten wat medicatie voor effect heeft.
Ik heb een tijdje meegelezen met dit topic omdat ik mijn merrie in sommige dingen erg herkende in wat Lyona beschreef over haar merrie. De klachten bij mijn merrie zijn voor 100% overgegaan door maagzweerbehandeling, terwijl ik me er ookal bij neer had gelegd om niet meer te gaan rijden. Mijn merrie had weliswaar geen verzakte rugwervel oid, maar het lijkt me goed om eerst af te wachten hoe het de komende maanden vordert want maagklachten kunnen heel vervelend zijn, geven soms erg rare klachten en kan ook erg lang duren om op te lossen.

Ik wacht met een eventuele vervolgstap ook zeker tot Fenja's maag weer in orde is. Kan veel pijn geven.. Ze heeft een ontstoken maagwand, lijkt me erg pijnlijk.


jazzejam schreef
Wat vervelend Lyona, ik hoop dat ze verbeterd met de maagmedicatie. Vandaar kun je verder kijken wat ze nog met haar rug kan. Het trainen van spieren kan juist voor haar heel belangrijk zijn. Voordeel is dat je in heuvelachtig gebied woont.

Het lijkt juist alsof ze heuvels veel moeilijker vindt. Vooral omhoog lopen lijkt haar meer pijn te doen. Dus daar ben ik erg voorzichtig mee.



vordur schreef
Ninx schreef

Dit kan natuurlijk ook op latere leeftijd gebeurd zijn…..



Ook op de foto's van net na de verkoop zie ik een blije mooie Ijslander waar zo niet mis mee is.


Uhm hoe zie je dat zo snel aan 2 foto's? :o?
Ik vindt haar rug er niet zo fijn uitzien. En ze staat bijna altijd met haar benen wat onder zich, een soort berggeit houding. Doet ze op die foto's ook. Ze had toen absoluut al klachten.


vordur schreef
[VN] Paarden zwemmen in Merwede bij Gorinchem

Hier zat Fenja ook bij.

Ik wil met deze opmerkingen zegen dat er niet mis was met Fenja.
Ze is ook bij in de Ijslanderwereld bekende mensen in gereden en door hen verkocht.
Ts is ingezet echt niet opgelicht zo als in sommige opmerkingen gesuggereerd wordt.

Dit is een artikel van 13 jaar geleden. Fenja is 6 jaar oud. Misschien ben je in de war met een andere IJs? Fenja is niet haar stamboek naam he. En ze ziet er ook anders uit sinds ze geschoren is, dus misschien verwar je haar met een andere IJslander.


Ninx schreef
vordur schreef
Ook op de foto's van net na de verkoop zie ik een blije mooie Ijslander waar zo niet mis mee is.


Op alle foto's die ik zie in dit topic is de afwijkende rug zichtbaar.
Of heb ik een foto gemist?

Ik geloof niet zo snel dat er sprake is van kwade opzet hoor. Maar ik denk wel, afgaande op de foto's, dat dit probleem er bij aankoop al was.

Ts is heel opmerkzaam waar het gaat om haar dieren, dus dat is te prijzen... maar dan zie je het dus ook sneller als er iets niet in de haak is.
Er zijn meer mensen met IJslanders die aangeven dat hun paard nooit iets mankeert, en dan zie ik ze vervolgens weg rijden met een kreupel paard.

Dat er dus iets niet in de haak is ontgaat veel mensen. En bij een IJslander ontgaat dat veel dierenartsen ook helaas.

Ik geloof direct dat de fokker/ verkoper ter goeder trouw gehandeld heeft. Maar dat betekent niet dat er niet al iets niet goed zat bij dit paard.
Uiteindelijk is dat voor iedereen verdrietig; paard, nieuwe eigenaar en verkoper.

Ik weet simpel weg niet zeker wat er is gebeurt. Er kan wat op transport zijn gebeurt (hoewel ik denk van niet)
Of ze kan het al hebben gehad. Maar ik kan er niks met zekerheid over zeggen, dus dat laat ik ook. Ik was er gewoon niet bij.
Het zou kunnen dat het niet is herkent als pijn, Fenja is een binnenvetter en laat het moeilijk zien.

Het enige wat ik weet, is dat Fenja sinds ze bij mij is al direct pijn klachten had. Vanaf dat ze van de wagen kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 13:55 



 
Profiel   

[quote="vordur"]https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1321340

Hier zat Fenja ook


: :oo :oo
Ik zie dat ik mij vreselijk vergist heb.
Fanja zat hier niet bij zou oud is ze helemaal niet.
Ze stond wel op die begrasing als veulen en was bijzonder gek op zwemmen vandaar mijn vergissing
Sorry sorry.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 13:58 



 
Profiel   

Wat ik nou eigenlijk mis in het hele verhaal, maar wie weet heb ik er wel overheen gelezen, is wat de fokker en de mensen die haar beleerd hebben er van vinden. Dat zijn toch de mensen die haar goed kennen, en de meest logische mensen om als eerste direct contact mee op te nemen. Wat zeggen die van het hele gebeuren, TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 14:01 



 
Profiel   

De eigenaresse van het paard is overleden.
Dus allen de genen die haar beleerd heeft zou er wat van kunnen zeggen.
Maar ze was tijdens de verkoop helemaal goedgekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 14:21 



 
Profiel   

Ik zou haar sowieso wel laten behandelen met (een) inspuitingen in haar rug. Als ze er wonderbaarlijk beter van gaat lopen weet je genoeg. Is dit niet zo, dan weet je alsnog dat de rug maar een stukje van de puzzel is en er nog meer scheef zit. Zoals inderdaad eventueel de maag. Deze pijnstillers zouden ook een goede aanzet kunnen geven om te starten met longeerwerk om de rug te verbeteren. Meer spieren gaan inderdaad de rug gaan ondersteunen waardoor de pijn op lange termijn minder gaat zijn. Ik zou haar zeker niet zo maar weg zetten als grasmaaier. Rijden of fokken zou ik persoonlijk niet doen. Ik zou het beperken tot grondwerk of werken aan de hand/longe en dergelijke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 14:31 



 
Profiel   

Ik zou het inspuiten ook proberen, maar verwacht er niet teveel van. Ik vrees dat rijden en fokken hem niet meer zal worden, maar misschien heeft ze dan nog een paar mooie jaren op de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 08:51 



 
Profiel   

Lyona schreef
Marigold schreef
Ik wil niet flauw doen maar zou het paard dan wel happy zijn als grasmaaier?
Aangezien ze zoveel moeite heeft met haar lichaam bij het zich uitleven. Het spontane gedrag van zo’n dier en zorgeloos paard kunnen zijn, kan dat worden gegarandeerd?
Rijden lijkt mij helaas echt wel een no-go. Apart dat klinieken het toch als optie zien.
Mennen met zo’n slecht bewegingsgestel zou ik ook niet aanraden.
Zonde van zo’n mooi paardje en ik denk ook dat het goed is contact op te nemen met de fokker. Soms zijn afwijkingen idd aageboren of in vroeg stadium aanwezig. Niet iedereen durft daar bij de verkoop eerlijk over te zijn misschien?

Als je inspuit, hoe lang geeft dat resultaat en welk effect heeft het op de langere termijn?

Vind het echt jammer voor je en voor het paard, deze uitslag van het onderzoek.

Ik snap je hoor. Fenja is nu echt een happy grasmaaier. Dat zie je echt aan haar. Dus voor zolang het gaat ga ik zeker niet aan inslapen denken. Ze is blij, haar vacht glanst, ze heeft streken. Zodra het slechter gaat blijf ik eerlijk kijken, maar dat zien we dan wel.

Maar is ze echt een happy grasmaaier?
In je OP zeg je dat ze op de wei ook anders is.

Citaat
In de wei is ze ook anders dan bij haar vorige baasje. Ze was daar heel actief, speelde met vriendjes, en trok soms een sprintje.
Hier lijkt ze zo min mogelijk te willen lopen. Ze staat voornamelijk in de schuilstal hooi te eten, en loopt af en toe naar de waterbak of gaat in de buurt slapen. Maar daar blijft het bij. Max 1 keer per dag gaat ze wat grazen, maar heel rustig aan. Als de rest van de kudde gaat rennen/spelen of ze schrikken ergens van, blijft Fenja achter, of gaat ze er in stap achteraan. Soms begint ze in draf, maar laat ze hetzelfde gedrag zien als onder het zadel, en valt ze terug.


Dit zou dan ook betekenen dat ze pijn heeft toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 08:53 



 
Profiel   

paarden, en dan al zeker IJslanders, zijn bikkelhard. Die tonen niet gauw dat ze ergens pijn hebben. Als je al duidelijk gedragsverandering ziet, kun je er wel van uit gaan dat ze veel pijn hebben. Daarom dat ik de injecties toch zou overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 09:29 



 
Profiel   

sevke schreef
paarden, en dan al zeker IJslanders, zijn bikkelhard. Die tonen niet gauw dat ze ergens pijn hebben. Als je al duidelijk gedragsverandering ziet, kun je er wel van uit gaan dat ze veel pijn hebben. Daarom dat ik de injecties toch zou overwegen.

Ik zou de injecties ook overwegen.

Niet iedere ijslander is een bikkel hoor, die van mij eet met 39 graden koorts al niet meer :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 15:15 



 
Profiel   

vordur schreef
[VN] Paarden zwemmen in Merwede bij Gorinchem

Hier zat Fenja ook bij.

Ik wil met deze opmerkingen zegen dat er niet mis was met Fenja.
Ze is ook bij in de Ijslanderwereld bekende mensen in gereden en door hen verkocht.
Ts is ingezet echt niet opgelicht zo als in sommige opmerkingen gesuggereerd wordt.

Hoelang is het geleden dat je Fenja hebt gezien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 15:25 



 
Profiel   

Ik heb antwoord terug van de kliniek hier met meer uitleg over de injectie. Het is een plaatselijke steroïde injectie met ontstekingsremmer. Dit zou haar rugspieren heel veel sterker moeten maken, en na die injectie moeten we haar 10 dagen vanaf de grond goed trainen om haar rugspieren nog sterker te maken. Daarna zouden we verder gaan met trainen onder het zadel.
De DA zei dat hoe sterker haar rug wordt, hoe minder pijn ze krijgt van die tussenwervelschijf.
Hij verwacht dat ze na de injectie en training gewoon weer bereden kan worden (zelfs springen zei hij) en makkelijk een veulen zou kunnen dragen. En dus gewoon pijnvrij zou kunnen zijn.

Dit lijkt me wel geweldig als het op deze manier opgelost kan worden en ze gewoon pijnvrij kan doen wat ze wil.

Een Nederlandse grote kliniek (die zelf dacht dat je er niks aan kan doen) zei ook nog dat ze deze kliniek (die hier in Frankrijk dus) kende en dat het een echt hele goede kliniek is.

Best positief nieuws dus!

Verder gaat het nu prima met Fenja, de maagkuur lijkt ook echt veel te doen, ze wordt steeds actiever. Dus als haar maag weer helemaal in orde is en verder kunnen we haar rugprobleem op deze manier oplossen zou ze dus gewoon pijnvrij een normaal leven kunnen leiden.

Nog een paar mooie foto's van haar: (ze heeft niks van de blauwe regen gegeten hoor)
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 18:59 



 
Profiel   

Wat een fijne update, ik duim voor jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 19:09 



 
Profiel   

Goed nieuws dus, en ook positief dat de medicatie voor haar maag aanslaat. Nu lekker met haar bezig gaan. Ze ziet er prachtig uit, en haar rug lijkt op deze foto's minder gespannen. Misschien dat ze door haar maag ook wat is gaan vast houden in haar rug :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 19:22 



 
Profiel   

Ik lees al een tijdje mee.
Maagproblemen kunnen zeker doorslaan op de rug(spieren). Je eigen rug is ook niet zacht en soepel als je enorm last van je maag hebt.
Wat ik op je laatste foto's zie is iig een ijslander die een beste onderhals heeft.
Is ze 5 ganger?
Ik zou ook gaan voor de inspuiting maar daarnaast zou ik haar ook standaard klassiek trainen. Dus vanuit de buik omhoog, schoft liften en zo snel mogelijk die onderhals eraf. Ik denk dat je daar al een enorme winst mee kunt behalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 19:34 



 
Profiel   

super goed nieuws!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 11:17 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu met Fenja? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-23 16:31 



 
Profiel   

Lief dat je het vraagt!

De Gastricalm kuur is bijna klaar. Ontstekingsremmers/pijnstillers zijn ook al een tijdje klaar en de maagzweer kuur is nog bezig.
Ik merk wel een flink verschil bij Fenja. Ik denk door de maagbehandeling.

Ik denk dat 40 of 50% van haar pijn is opgelost door de behandeling.
Haar rug houdt ze nog steeds strak, en ze loopt nog hetzelfde, maar ze is veel actiever.
Trekt sprintjes, heeft een grote mond naar de andere paarden ect.
Ze is blijer, drukker en enthousiaster.

Ik doe niks met haar, tot de kuur is afgelopen, dan ga ik 1 keer een rondje longeren om het verschil tot nu toe te kunnen zien en vast te leggen. Maar ik denk gezien haar gedrag dat de problemen met haar maag zijn opgelost.
Het ging een tijdje elke dag beter, en nu is ze bijna een week stabiel. Dus in gedrag hetzelfde. Dit is een goed teken denk ik.

Als alles is afgerond met de spulletjes die ze nu krijgt, gaan we een afspraak maken bij de kliniek voor de injectie.

Verder is haar zomervacht mooi aan het doorgroeien, en wordt ze steeds roder. Ze glimt als een spiegel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-23 17:31 



 
Profiel   

Dat is toch positief nieuws in iedergeval

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-23 17:32 



 
Profiel   

Wat fijn zeg dat ze nu al zo opknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 08:00 



 
Profiel   

Hoi hoi, stille meelezer..ik was benieuwd, hoe is het nu met je ijslander?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 21:50 



 
Profiel   

Beauty26 schreef
Hoi hoi, stille meelezer..ik was benieuwd, hoe is het nu met je ijslander?


Wat lief dat je het vraagt!

Met Fenja gaat het best goed.
Alle maagbehandelingen zijn klaar.
Op advies van de kliniek ben ik haar rustig aan gaan trainen.
Dit doet ze super, en best makkelijk. Ze heeft er veel meer plezier in, en wil meer gaan.

Het trainen is om conditie en spieren op te bouwen, voor als ze straks de injectie krijgt.
Dat het optimaal kan werken en ze zo sterk mogelijk wordt in haar rug.

Ik heb weer een filmpje gemaakt van longeren vandaag, ze is sinds het vorige filmpje niet meer gelongeert, ze heeft er een hekel aan en het gaat nog niet makkelijk.
Ze loopt nog niet heel anders volgens mij, en soms lijkt ze een paar passen kreupel of stijf.

Wel is ze veel actiever, ze staakt niet meer, en gaat op een lichte hulp al versnellen.
Ze houdt de gang makkelijker vast, en valt niet steeds terug.

Ik ben best tevreden, ik had niet zo'n verschil al verwacht na alleen maar de maagkuur.

Volgende week maak ik een afspraak op de kliniek, voor de injectie. Ik ben heel benieuwd, en ik zal jullie op de hoogte houden als jullie dat willen. Dit topic kan voor andere mensen later ook nuttig zijn misschien.

Filmpje:
https://www.bitchute.com/video/e7Jgx7NamdBT/


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 12:31 



 
Profiel   

Wat fijn dat er verbetering in zit.
Dan is die looplust wellicht de maag en de onregelmatigheid de rug?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 12:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen